Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag undrar över huruvida Svenska försvarsmakten bedriver någon HALO/HAHO utbildning för de enheter/individer som behöver det eller om personalen får gå på kurser utomlands? Exempelvis så har ju fransmännen kurser i Pau (har för mig det är där) som är populära bland utländska sf förband. Tror ej att detta har tagits upp tidigare, har försökt hitta något men ej funnit något.

Posted

Officerare från K4 har deltagit i frifallskurs hos danska Jaegercorpset. Jag vet dock inte hur avancerad denna kurs var.

Källa:

Blå Dragonen

2001/01

Sedan så är det nog ett rimligt antagande att SSG, som förband sett, har HALO/HAHO-infiltrationsförmåga. Frågan är då om de utbildats för det här i landet eller någonstans i utlandet. Det har jag själv ingen aning om.

Posted (edited)

HALO/HAHO förmåga finns i sverige det vet jag, men om försvaret bedriver denna utblidning själv eller inte vet jag inte heller.

Däremot tror jag en del om detta med goda grunder men det skulle vara roligt om någon som vet kan skicka ett inlägg till denna tråd.

Edited by Jonas
Posted

High Altitude Low Opening - Ner på marken så snabbt som möjligt.

High Altitide High Opening - Tillåter "infiltration"; hopparen kan "segla" längre sträcka under hoppet.

Typ.

Posted

Hopp från hög höjd >4000 meter vanligen >8000m

hopparen löser i Halo ut sin skärm automatiskt eller manuellt på låg höjd, under 1000, medför att flygplanet kan flyga högt antingen utanför risk att bekämpas med LV eller i en flygprofil som liknar vanlig transportflygning.

Dock kommer hopparen att landa mer eller mindre rakt nedanför uthoppspunkt.

Vid HaHo samma flygning men utlösning av skärmen mer eller mindre direkt varvid hopparen kan under fallskärm förflytta sig mycket långa sträckor, över 70 mil är fullt möjligt vilket gör att man sålunda tom kan hoppa från inom det egna landets gränser och in i ett annat.

Posted

70 MIL??? Måste vara ett snudd på orimligt glidtal på de skärmarna då.....

Jag vet de som tuffat iväg nån mil, men 70?

Posted

Skärmen syns rätt bra, vet ej om det enbart är övningsskärmar, men som säkåtgärd vet jag att SF+övriga avancerade hoppare inom US army brukar ha följeflygplan/hkp som följer hoppenheten på radar

Posted
Vid HaHo samma flygning men utlösning av skärmen mer eller mindre direkt varvid hopparen kan under fallskärm förflytta sig mycket långa sträckor, över 70 mil är fullt möjligt vilket gör att man sålunda tom kan hoppa från inom det egna landets gränser och in i ett annat.

Du måste väl ändå mena 70 km? Den största siffra jag har sett i seriösa källor är ungefär 80 km i horisontell förflyttning.

Posted

Säkerhetsbestämmelser för HALO/HAHO finns beskrivet i SäkI Fsktj så man kan nog förutsätta att utbildning sker, dessutom har en Fskj beskrivit HAHO med radiostyrda kollin (försök, vet inte om det blev något).

Guest Lt. Payne
Posted
Du måste väl ändå mena 70 km? Den största siffra jag har sett i seriösa källor är ungefär 80 km i horisontell förflyttning.

En god vän till mig som sysslat med militär verksamhet på högre operativ nivå bekräftade att 80 km distansflygning är möjligt. Nej, person har inte med SSG att göra.

Posted
Som jag har förstått det så skall mindre grupper kunna ta sig in med HAHO teknik utan att radarn kan fånga upp dem.

Fast HAHO/HALO är sannolikt övervärderat.

Jag känner inte till ett enda fall utifrån allmänt tillgängliga källor där HAHO/HALO faktiskt använts av ett specialförband i stridssituation. I Eric Haneys utmärkta bok om Delta Force beskrivs hur han och en annan Delta-operatör vägrar att acceptera en stabsöverstes förslag om en HALO-mission i Libanon på 80-talet med bl a kommentaren "sounds cool in theory but gets really complicated in real life. Night HALO drops into uncharted areas are almost always a problem."

På samma sätt finns gott om bilder av brittiska, australiensiska, nyazeeländska och franska SAS-soldater som tränar HALO/HAHO men inte ens minsta lilla notering i den enorma militärporrliknande SAS-litteraturen som indikerat att de någonsin använt metoden under riktiga stridsförhållanden (jag utelämnar här givetvis Mike Calverts och det tidiga 22 SAS berömda "trädhopp" i den malaysiska djungeln på 50-talet). SBS-räden mot den fiberoptiska länken söder om Baghdad 1991 utfördes t ex genom helikoptertransport.

Min personlig uppfattning är att HALO/HAHO endast hör militär träning till, och då framförallt som mandomsprov och en slags team bonding-ritual som leder till den eftertraktade baretten eller de eftertraktade vingarna etc. Detta för att ge en ytterligare specialprägel till en viss enhet utöver de som innehas av "vanliga fallskärmsjägare". T ex är hela 82nd Airborne "parachute-qualified", inklusive trängen och stabsofficerare. Ytterst få soldater i hela världen är dock HAHO/HALO-kvalificerade.

Posted

Jag känner till flera operativa HALO-hopp genomförda av specialförband under krig. Den som vill läsa mer om dessa hänvisas till:

Pamwe Chete - The Legend of the Selous Scouts

R. F. Reid-Daly

Covos Day Books

2001

SOG - The Secret Wars of America's Commandos in Vietnam

John L. Plaster

Penguin Books

1998

När jag för några dagar sedan bläddrade i några av de vanliga MÖP-tidskrifterna hos min lokala tidskriftshandlare, så tyckte jag mig dessutom snabbt se något om amerikanska HALO-hopp över Bagdad.

Jag skulle även våga satsa ett antal tusen kronor på att sydafrikanerna genomfört operativa HALO-hopp.

Det är dessutom inte helt orimligt att anta att operativa HALO- och HAHO-hopp oftast ingår i sådana operationer som man rent allmänt håller tyst om. Så det har förmodligen skett fler sådana hopp än vad som nämns i öppen litteratur. Det är även värt att notera att USARs Field Manuals inom området ej är tillgängliga för allmänheten, vilket också antyder att man vill vara lite diskret om vad man egentligen kan och inte kan göra.

Posted

PJs nyttjade både HALO/HAHO ett antal gånger under OIF ( mindre än 10) och ett lite större antal under OEF i Afghanistan (utanför hkp räckvidd).

AFSOC CCT gjorde 5-10 ( tillfällen, inte antal total hopp) HALO/HAHO under OIF. Främst vid övertgning av flygbaser.

LRSD/LRRP från 18th Corps ramlade ner både här och där vid ett relativt stort antal tillfällen under bägge konflikterna.

Uöver detta kommer självklart SOCOM...

Posted
Jag har för mig att de fyra SEALs som dog p.g.a. drunkning när de skulle genomföra ett underättelseuppdrag inför grenada invasionen gjorde ett HALO hopp i havet.

Nix, det var ett LAPES-hopp, inte HALO/HAHO.

Uppdraget var f ö ett totalt fiasko - de överlevande SEAL-soldaterna fick problem med båtmotorerna på sina Zodiacer och plockades upp av USS Caron. Rangers fick gå in utan hjälp av SEALs på marken osv. Operationen kunde lika bra ha utförts med helikopter eller snabbgående motorbåtar. Jag utgår ifrån ett detta är en av de många misslyckade operationer Schwarzkopf tänkte på när han inte ville ha US Special Operations Forces i det första Gulfkriget ...

Posted (edited)
PJ`s hör till SOCOM, men det visste du väl 

Nej det visste jag inte.

PJs har legat under USAF men har börjat fasats in i AFSOC(främst mellan OEF och OIF då AFSOC brände ut sina PJs under OEF). Står dock EJ under SOCOM ledning utan lyder under USAF i teorin, i praktiken vill nog ingen leda dem, bara ha dem till hands :huh:

Fullt förståeligt.

AFSOC är en underlig organisation som delvis "gone native" och bildat sin egen värld,trots att de plckar folk som utbildats inom det "blå" USAF.......

Edited by Danne
Posted
Det är dessutom inte helt orimligt att anta att operativa HALO- och HAHO-hopp oftast ingår i sådana operationer som man rent allmänt håller tyst om. Så det har förmodligen skett fler sådana hopp än vad som nämns i öppen litteratur.

Det är givetvis möjligt. Jag känner dock inte till några operativa HALO-hopp av vare sig amerikaner i Vietnam, sydafrikaner i Namibien/Angola (där jag haft lite förstahandsinfo av en gammal klasskompis) eller av Selous Scouts.

(Jag tror faktiskt inte ens att de fenomenalt framgångsrika Selous Scouts hade HALO/HAHO-kapacitet, de brukade gå in med lastbilar, med helikopter eller till fots. Tänker du på Rhodesian SAS istället?).

@Danne: Samma sak rörande OIF och OEF. Samtliga beskrivningar jag sett av SOF-uppdrag i de konflikterna har rört helikoptertransport, DPV eller "pink panthers" osv. Den enda beskrivning jag sett rörande användandet av fallskärm under Operation ANACONDA var ett hopp av en USAF Pararescue för att rädda livet på en SASR soldat i ett minfält. Det finns dock ingenting som indikerar att det var HALO eller HAHO. Förmodligen var detta också ett vanligt "static-line" hopp eller kanske LAPES.

Men jag står gärna "corrected" om du eller någon annan hittar fram specifika exempel. (Det är ingen prestige i det här, jag är nyfiken själv.)

Posted
Jag undrar över huruvida Svenska försvarsmakten bedriver någon HALO/HAHO utbildning för de enheter/individer som behöver det eller om personalen får gå på kurser utomlands? Exempelvis så har ju fransmännen kurser i Pau (har för mig det är där) som är populära bland utländska sf förband. Tror ej att detta har tagits upp tidigare, har försökt hitta något men ej funnit något.

...Men för att återgå till frågan så är FJS ansvarig för all militär fallskärmshoppning i Sverige. SSG är dock de största kunderna och innan Sverige fick egen kompetens inom området så utbildades mycket riktigt befäl på FJS hos danska jägercorpset. Den danska frifallsutbildningen har mycket hög klass och är respekterad över hela världen men kräver mycket av den enskilde hopparen.

Posted (edited)
@Danne: Samma sak rörande OIF och OEF. Samtliga beskrivningar jag sett av SOF-uppdrag i de konflikterna har rört helikoptertransport, DPV eller "pink panthers" osv. Den enda beskrivning jag sett rörande användandet av fallskärm under Operation ANACONDA var ett hopp av en USAF Pararescue för att rädda livet på en SASR soldat i ett minfält. Det finns dock ingenting som indikerar att det var HALO eller HAHO. Förmodligen var detta också ett vanligt "static-line" hopp eller kanske LAPES.

Men jag står gärna "corrected" om du eller någon annan hittar fram specifika exempel. (Det är ingen prestige i det här, jag är nyfiken själv.)

Jag vet med 100% säkerhet om några HAHO i afgaland utöver de som PJ gjorde, så de fanns.

Vad gäller det specifika hoppet du nämner så gick det till enligt följande(urklipp från dagbok).Den killen jag brukar prata med kallade det mer hop n pop än något annat, men följde deras HAHO:

Vid grönt ljus stod de tre hopparna packade på rampen, medeltiden mellan respektive hoppare ut ur maskinen är ca 1 sekund. Hoppare ett väntar 5 sekunder och drar sedan i utlösaren.Nummer två väntar i 3 sekunder och nummer tre drar så fort han anser sig någorlunda stabbad.

Nr två och tre följer sedan nr 1 med hjälp av chem light ( skymd från marken, samtidigt som prestandakravet var högre än hotbilden). Distansen mellan hopparna är ca 100-200 fötter ( HCn rullar på i 200 fötter per sekund vid uthopp) och spridda i höjd.

Ledrens först uppgift var att bedöma om han skulle behöva göra s-kurvor för att blöda av höjd eller om han kunde gå rakt på utan att förlora tid och säkerhet ( finalvarv över minfältet var no-no). Han kommer fram till att navens beräkningar i HC 130n var rakt på och inga s-kurvor behövs.

Nr 2-3 har enligt egen utsago jävligt kul och följer efter ledaren.

Ledaren drar halvägs in på resan slutsatsen att all hinder är förbi och börjar förbereda landning. Flyger över de utlaga strobesen och gör en u-sväng bort från minfältet och kommer in för landning, 50 procent bromseffekt, släpper ner rycggsäck ner till fötterna vid 200fötters höjd för att förhindra pendeleffekt. Vid 20 fötters höjd släpper han ryggan helt. Landar lite hårdare än beräknat med hjälp av PLF (parachute landing fall). 40 sekunder senare är de två andra nere.

ungefär så :unsure:

Edited by Danne
Posted
Jag tror faktiskt inte ens att de fenomenalt framgångsrika Selous Scouts hade HALO/HAHO-kapacitet, de brukade gå in med lastbilar, med helikopter eller till fots. Tänker du på Rhodesian SAS istället?

Nej, hoppen utfördes av Reconnaissance Troop i Selous Scouts. Hoppen skedde huvudsakligen från över 18000 fot och beskrivs i boken ovan bland annat på sidorna 251-252. Det är lite svårt att hitta alla ställen på vilka fallskärmsoperationerna nämns, då de inte är indexerade. På sidorna 505-507 kan man dock under Chris Schulenbergs citation för den Grand Cross of Valour han fick bland annat läsa:

"Captain Schulenberg, a serving member of Selous Scouts, has been employed exclusively on reconnaissance since April 1976. During this period he has carries out ten successful missions in enemy territory.

To achieve these successes it has been necessary in most cases to enter clandestinely by means of freefall parachute. In each case, to reduce the chanses of detection he and one African soldier have carried out these tasks."

"[...] a reconnaissance team comprising Captain Schulenberg and one African corporal was dropped 80 kilometers inside Mozambique in the area of a large Frelimo and ZANU logistics base. [...]"

"On the evening of 10th January 1977, Captain Schulenberg and one African corporal again entered Mozambique by means of freefall parachutes."

"On two further occasions Captain Schulenberg, again accompanied by an African non-commisioned officer, entered Mozambique by freefall parachute."

På sidorna 512 kan man under Stephen Mpofus citation för den Silver Cross of Rhodesia han fick bland annat läsa:

"Sergeant Stephen Mpofu, a serving member of Selous Scouts, has been employed exclusively on reconnaissance since October 1976. To date he has completed seven external missions.

Two of these missions have necessitated a clandestine freefall parachute entry."

"Sergeant Mpofu and a European officer formed a reconnaissance team, which entered the terrorist base camp area 14 days prior to the column by means of a freefall parachute entry. The area of projected operations was 80 kilometers insize Mozambique."

"On the evening of 10th January 1977, Sergeant Mpofu and an officer again entered Mozambique by means of freefall parachute."

"On two other occasions Sergeant Mpofu accompanied an officer on two further missions into Mozambique. One of these tasks entailed a freefall entry."

Båda de ovan nämnda böckerna är läsvärda, men boken om Selous Scouts är fantastisk och rekommenderas mycket varmt. Notera även att författaren till boken om Selous Scouts är förbandets grundare, så han kan nog sägas veta vad han skriver om.

Posted

I Plasters bok så finns på sidorna 303-326 ett helt kapitel om HALO-hoppen. Operativa hopp skedde bland annat 28 november 1970 in i Laos, 7 maj 1971 in i Sydvietnam och 22 juni 1972 in i Sydvietnam vid gränsen till Laos. På sidan 356 kan man dessutom läsa;

"Likewise the Green Beret strategic reconnaissance teams that HALO parachuted into Iraq's Tigris and Euphrates River Valley were executing missions quite familiar to the SOG old hands who secretly had developed such techniques twenty-five years ago."

och på sidan 357:

"Though they never cared much about awards, in 1995 Cliff Newman and other SOG HALO jumpers finally were authorized to receive special HALO wings with a combat star attachment, a quarter century after the fact."

Posted

Att: Danne. PJ och CCT (pararescumen, combat controllers) ingår i de sk tactical squadrons. Dessa lyder under AFSOC (Air Force Special Operations Command). AFSOC ingår i SOCOM (Special Operations Command). SOCOM är huvudorganet där alla vapengrenarnas special commands ingår (ASOC, AFSOC, NSFWC och JSOC). SOCOM leds av en fyrstjärnig general medan under "kommandona" leds av två- eller tresjärniga generaler/amiraler.

Posted (edited)
Att: Danne. PJ och CCT (pararescumen, combat controllers) ingår i de sk tactical squadrons.

Eller de av ACC ledda Rescue wings, tex 347th Rescue Wing vid Moody.

Vissa skillnader, de PJ som hör till ACC räknas till flygbesättningarna och kan ej så lätt strykas från hkperna. AFSOC kollegorna räknas inte som flight crews. Detta ledde i Afghanistan till stor friktion mellan PJ och högre befälsordning (vilket inom SOCOM till stor grad är arméfolk) där ett flertal uppdrag försenades pga att rätt folk inte var med ombord då det fanns "annat" som skulle med istället.

osv osv

Nu har jag inte diskuterat det här området på ett tag med de PJs jag känner, men då vi gjorde det var scenariot som jag beskrivit det:

AFSOC PJ : "Spec Ops medics"

ACC/ USAF PJ : CSAR

Där de ibland gled ihop,eller bytte uppgifter.

Edited by Danne
Posted

A2Keltainen och Danne, tack för all info. I stand corrected! ;) :lala:

(@A2K: Fick friska upp minnet igen genom att läsa på om Selous Scouts, och frittfallshoppning var mycket riktigt en del av utbildningen. Den där boken måste jag beställa någongång.)

Posted
Jag har för mig att de fyra SEALs som dog p.g.a. drunkning när de skulle genomföra ett underättelseuppdrag inför grenada invasionen gjorde ett HALO hopp i havet.

Nix, det var ett LAPES-hopp, inte HALO/HAHO.

Uppdraget var f ö ett totalt fiasko - de överlevande SEAL-soldaterna fick problem med båtmotorerna på sina Zodiacer och plockades upp av USS Caron. Rangers fick gå in utan hjälp av SEALs på marken osv. Operationen kunde lika bra ha utförts med helikopter eller snabbgående motorbåtar. Jag utgår ifrån ett detta är en av de många misslyckade operationer Schwarzkopf tänkte på när han inte ville ha US Special Operations Forces i det första Gulfkriget ...

LAPES?? gjorde man det med människor???

Low alt parachute extraction system används framför alla för att dra ur paletter ur herkor från "heta" banor...

Damn vad det ska kännas att bli JAD'ad ut en herka... :(