Jump to content

Recommended Posts

Posted

men jag undrar om inte det finns en risk att det är ett missförstånd,

Dom fyra SEALS som drunknade gjorde det från en helikopter, med vad jag vet om LAPES system så känns det troligare att dom använde LAPES för att få ut gummibåtarna och sedan själva antingen bara klev av själva eller gjorde ett "vanligt" fallskärmshopp...

LAPES som system och verktyg känns som det på alla sätt passar mycket bättre för det det är avsett för, dvs att fälla mtrl med.

Eftersom SEAL's (och dom Combat controllers som var med ut) i detta fallet hade med sig två Zodiac gummibåtar och om dom inte satt fastspännda i båten (vilket dom visst kan ha varit men det är inte så troligt) klev av från en helikopter så borde framåtfarten ha varit lägre än tex från en Herka och föjdaktligen minskat risken för att bli separerad från sina kollin och dom skulle över horisonten så dom kunde inte observeras ser jag inte varför dom skulle LAPES ut soldaterna med och ingenstans står det att det gjordes på det sättet.

Eftersom LAPES fallskärmarna används dels till att dra ur lasten och sedan bromsa den men inte används för att bromsa frifallsfarten osv osv... ähh jag kan inte förstå vinsten

Jag vet att det har försökts men ähh jag är skeptisk, hittar du fakta så tar jag tacksamt emot det eftersom jag bara baserar bara min skeptism på en magkänsla och så tio år som hoppare...

/asker