Ing Posted August 1, 2007 Report Posted August 1, 2007 Nu är jag nyfiiken, hur lång tar det att göra en slida (ungefär, jag vet att det beror på). Och vad behöver man för saker? Något man borde tänka lite extra på? När man fått lite ordning på sig själv och kydexen, en timma kanske. Räkna med ett antal omtag första gången, alltså mer tid. En del vill värma i ugn, jag tycker det fungerar bra att använda varmluftpistol från början. Då behövs ett värmetåligt underlag. (kan nog vara lämpligt ändå). Varmluftpistol är hur som helst bra att ha för att fixa till småsaker efterhand man jobbar. Någonting att forma kanterna med. Fil/rasp/fintandad såg... Det går att skära ut skälva arket med kniv. Liggunderlag och ett par skivor av något slag för att pressa ihop den mjuka plasten. Borrmaskin om man vill göra hål för att fästa slidan i någonting, och kanske en hammare och hårt underlag om man ska nita... Ja.. det BEHÖVS inte mycket, standardverktygen som finns hemma. Sedan är det alltid roligt att ha mer prylar. Och lättare att slipa med bandslip än med mammas nagelfil osv... Quote
109 Eken Posted August 1, 2007 Report Posted August 1, 2007 Kom ihåg att tejpa knivbladet också annars kan kydexen bli väldigt tight Quote
Persson_Insats Posted August 1, 2007 Report Posted August 1, 2007 Liggundelag och skivor är ju också "valbart" min första formade jag med ett par handskar och varmluftspistolen, men det är inget jag rekomenderar.. Ett tipps är ju dock att göra hela slidan i tjockt papper först och sedan tänka sig vart nitarna skall sitta osv annars kan själva kanten visa sig för smal för skallarna till nitarna, vilket kan ge bekymmer. Mät och kolla flera ggr såga/skär en gång. Annars använd fantasin! kydex är ett mycket förlåtande matterial att jobba med. En sak till. Undvik om möjligt att skära kydex med kniv, det kräver en hel del kraft och om du slinter så finns en viss skaderisk. Bandsåg eller lövsåg är mycket säkrare! Quote
Furir Razer Posted August 21, 2007 Report Posted August 21, 2007 Idag kom ett par tek-lok hem från knivkompaniet. Nu ska jag bara fixa till kydex arken och sen fästa dessa. Betyg kommer Quote
Sir Vival Posted August 21, 2007 Report Posted August 21, 2007 En sak till. Undvik om möjligt att skära kydex med kniv, det kräver en hel del kraft och om du slinter så finns en viss skaderisk. Bandsåg eller lövsåg är mycket säkrare! Det funkar bra att skära längs med konturen med en mattkniv ett par "drag" och sedan knäcka av plasten i vinkel med snittet. Quote
Preed Posted August 2, 2010 Report Posted August 2, 2010 (edited) Är det någon som sysslar med kydexslidtillverkning längre? Jag har beställt en Cold Steel Kukri Machete Magnum och Kydex plus 2st Tek-Lok fästen från USA för att göra en stor Kydex-slida till den, då slidan som kommer med inte är anpassad för att man ska kunna bära macheten på ryggen då man måste knäppa loss 2st "straps" för att ta loss den, så jag kom fram till att en fullstor kydexslida fungerar bättre.. Plus att det verkar roligt att arbeta med Kydex iallmänhet.. Jag hade några funderingar.. Hur tätt bör man sätta nitarna? Jag kommer vika kydexen över ryggen och nita på eggsidan. Behöver man något hål för dränering i en sån slida, eller blir det inte helt tätt, så att vatten rinner ur i springorna mellan nitarna? Någon nämnde att man bör tejpa knivbladet för att det inte ska bli så tajt så man inte får i/ur den ur slidan, jag hade en tanke att man kanske kunde tejpa bladet men lämna några cm på toppen otejpad, så det liksom nyper fast i botten av slidan, vad tror ni om det? Edited August 2, 2010 by Preed Quote
2Sharp Posted August 6, 2010 Report Posted August 6, 2010 Är det någon som sysslar med kydexslidtillverkning längre? Jag har beställt en Cold Steel Kukri Machete Magnum och Kydex plus 2st Tek-Lok fästen från USA för att göra en stor Kydex-slida till den, då slidan som kommer med inte är anpassad för att man ska kunna bära macheten på ryggen då man måste knäppa loss 2st "straps" för att ta loss den, så jag kom fram till att en fullstor kydexslida fungerar bättre.. Plus att det verkar roligt att arbeta med Kydex iallmänhet.. Jag hade några funderingar.. Hur tätt bör man sätta nitarna? Jag kommer vika kydexen över ryggen och nita på eggsidan. Behöver man något hål för dränering i en sån slida, eller blir det inte helt tätt, så att vatten rinner ur i springorna mellan nitarna? Någon nämnde att man bör tejpa knivbladet för att det inte ska bli så tajt så man inte får i/ur den ur slidan, jag hade en tanke att man kanske kunde tejpa bladet men lämna några cm på toppen otejpad, så det liksom nyper fast i botten av slidan, vad tror ni om det? Beklagar ditt val av Cold Steel ;) Men; Beroende på tjocklek* av kydex så kommer du inte behöva detaljtejpa för att den skall nypa, khukhurin's form kommer garanterat kräva lite fin-lir. Ev. kan det "krävas" att du ha en slida som [delvis] är front-break, dvs att du måste dra kniven åt sidan ur knivslidan snarare än rakt upp. Nitarna sätter du tätare om du har tunnare kydex, du vill ju inte riskera att du lyckas trycka ut en del av spetsen när du skall "hölstra" kniven. Dräneringshål rekommenderas, rekommenderar absolut att du pressar kydexen hårt som fan. Då får du inga glipor. Kydex har "minne", blir det inte bra så är det bara att värma upp det igen och göra om, mao, gör alltid för stort så du kan putsa av innan, ta en bit papp i motsv. tjocklek och vik/klipp till som du vill ha knivslidan och ha den som mall, men lägg till en hel del innan då trimmar bort det du inte vill ha. Värm i ugn och finlira med varmluftspistol, värm inte för mycket, plasten blir ful och det luktar inte gott, skicka sambon eller mamma att handla.. Trimma kanterna med dremel och slippapper. 2 plywood skivor och 2 lager med liggunderlag (motsv.) funkar klockrent som press, nypo ihop dem med tvingar. Jag har använt strykbräda och handdukar med gott resultat, suttit på strykbrädan och druckit en öl. Låt den hellre stelna för länge än för kort, det går snabbare om du kan kyla med vatten. När den är fördigpressad kan du tejpa den med gaffa och få en idé om hur den kommer att funka innan du nitar. Nita inte för nära eggen, dels kan du skada eggen och dels blir den ännu tightare. *tjockare kydex kräver mer mtrl. över då den är svårare att forma, mer värme för att forma och mer kraft att pressa fram perekt passform. Jag gillar tjockare kydex till stora knivar, tunnare till små knivar. Tjockare om det finns risk att jag kan ramla på knivslidan eller ramla när jag har den fäst på min utr. alt. fastna med annan utr. i den del av kniven som sticker upp ur knivslidan. Quote
Preed Posted August 6, 2010 Report Posted August 6, 2010 (edited) Beklagar ditt val av Cold Steel ;) Men; Beroende på tjocklek* av kydex så kommer du inte behöva detaljtejpa för att den skall nypa, khukhurin's form kommer garanterat kräva lite fin-lir. Ev. kan det "krävas" att du ha en slida som [delvis] är front-break, dvs att du måste dra kniven åt sidan ur knivslidan snarare än rakt upp. Nitarna sätter du tätare om du har tunnare kydex, du vill ju inte riskera att du lyckas trycka ut en del av spetsen när du skall "hölstra" kniven. Dräneringshål rekommenderas, rekommenderar absolut att du pressar kydexen hårt som fan. Då får du inga glipor. Kydex har "minne", blir det inte bra så är det bara att värma upp det igen och göra om, mao, gör alltid för stort så du kan putsa av innan, ta en bit papp i motsv. tjocklek och vik/klipp till som du vill ha knivslidan och ha den som mall, men lägg till en hel del innan då trimmar bort det du inte vill ha. Värm i ugn och finlira med varmluftspistol, värm inte för mycket, plasten blir ful och det luktar inte gott, skicka sambon eller mamma att handla.. Trimma kanterna med dremel och slippapper. 2 plywood skivor och 2 lager med liggunderlag (motsv.) funkar klockrent som press, nypo ihop dem med tvingar. Jag har använt strykbräda och handdukar med gott resultat, suttit på strykbrädan och druckit en öl. Låt den hellre stelna för länge än för kort, det går snabbare om du kan kyla med vatten. När den är fördigpressad kan du tejpa den med gaffa och få en idé om hur den kommer att funka innan du nitar. Nita inte för nära eggen, dels kan du skada eggen och dels blir den ännu tightare. *tjockare kydex kräver mer mtrl. över då den är svårare att forma, mer värme för att forma och mer kraft att pressa fram perekt passform. Jag gillar tjockare kydex till stora knivar, tunnare till små knivar. Tjockare om det finns risk att jag kan ramla på knivslidan eller ramla när jag har den fäst på min utr. alt. fastna med annan utr. i den del av kniven som sticker upp ur knivslidan. Tack Mjo Cold Steel är väl inte världsbäst, men dom är billiga så det får duga, vi får väl se hur länge den håller.. Jag har beställt 0.125 gauge(3mm) Kydex från USA som kom idag. Jo iom att en kukri är bredare framtill så måste jag antingen se till att slidan blir minst lika bred hela vägen eller göra som du säger, en slida som är öppen på ena sidan ovanför den breda delen. Jag kommer iaf att först försöka göra den lika bred hela vägen, annars måste jag ju ha en rem för att säkra macheten så den inte åker ur. Har inte riktigt listat ut hur jag ska göra för att fixa det, jag kanske kan tälja till en tunn bit trä och tejpa längs eggen upp mot skaftet, alternativt några lager tejp eller tjockare papp.. Det blir nog garanterat att trixa till det med varmluftspistol(funkar en hårtork?).. Upptill på slidan kommer jag sätta ett Tek-Lok large, vilket jag testat och det passar på stridsväst 2k i dom lite bredare remmarna högst upp bakom axeln, däremot är dom för breda för att passa nertill så det kommer bli ett Mollelok nertill, då kan jag bära macheten på ryggen, lossa den och hänga vid sidan i bältet, och sen kommer jag även sy fast nylonband a'la sv2k på sidan av stridsryggan(jag gissar att den kommer hänga på ryggsäcken mest). Tack för dina råd, vi får se hur det här går, kanske skulle ha valt en mindre slida och en enklare kniv att göra min första kydex-slida till, men det blir nog roligt hur det än går.. Första problemet, få plats med en 30x60cm kydex-skiva i ugnen.. Edited August 6, 2010 by Preed Quote
2Sharp Posted August 6, 2010 Report Posted August 6, 2010 Jag har beställt 0.125 gauge(3mm) Kydex från USA som kom idag.... *snip* Tjockleken låter bra, pressar du hårt och får till en bra passform tror jag inte du behöver någon rem för att kniven inte skall ramla ur. Jag har pressat flera knivslidor där jag fårr värma ut kniven, detta utan att ha nitat, dvs det har inte varit möjligt att med handkraft dra kniven ur knivslidan. Har du extremt hög effekt på hårtorken kan det funka, men troligen inte så bra. Bäst funktion har jag fått med en varmluftspistol och en plåtbit för att ha möjlighet att rikta värmen lite bättre. Mycket kydex och tjockt kydex, som i ditt fall kräver mycket värme, och dessutom hög volym av värme, det är svårt att få det ur en hårtork. Jag får stor tek-lok att passa för det mesta på SV2K, bara att använda mer våld. Friskt vågat, ingen minns en fegis etc.... Kolla med den lokale pizzabagaren, hans ugn borde vara stor nog.. ;) Quote
Preed Posted August 6, 2010 Report Posted August 6, 2010 Tjockleken låter bra, pressar du hårt och får till en bra passform tror jag inte du behöver någon rem för att kniven inte skall ramla ur. Jag har pressat flera knivslidor där jag fårr värma ut kniven, detta utan att ha nitat, dvs det har inte varit möjligt att med handkraft dra kniven ur knivslidan. Har du extremt hög effekt på hårtorken kan det funka, men troligen inte så bra. Bäst funktion har jag fått med en varmluftspistol och en plåtbit för att ha möjlighet att rikta värmen lite bättre. Mycket kydex och tjockt kydex, som i ditt fall kräver mycket värme, och dessutom hög volym av värme, det är svårt att få det ur en hårtork. Jag får stor tek-lok att passa för det mesta på SV2K, bara att använda mer våld. Friskt vågat, ingen minns en fegis etc.... Kolla med den lokale pizzabagaren, hans ugn borde vara stor nog.. ;) Finns inte en chans att få i stor Tek-Lok på min sv2k tyvärr :( Bara i dom baktill längst upp ut mot axlarna där det är lite bredare.. Söm-till-söm så är mina öglor 50mm och teklokken är 56mm på bredden och det går inte direkt att töja på nylonremmen.. :( Jag har försökt.. Min sv2k är dock i princip sprillans ny, bara använt den på KFÖn i våras.. Quote
2Sharp Posted August 6, 2010 Report Posted August 6, 2010 Åfan? Jag fixade i min Strider EB-S med kydex/tek-lok i en ny stridsväst i veckan, på den vänstra, främre delen av västen... pissväst. Om du inte tänkt på det så kommer din khukuri btw att bli sönderrepad när du använt den lite, kydex repar. Dvs att det samlas skit i knivslidan, på kniven som repar den när du drar den/sätter tillbaka den. Quote
Preed Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Jahapp, macheten kom igår och nu har jag satt igång med slidtillverkningen.. Kydexen ligger i pressning just nu.. Mina billiga 50-kronors snabbtvingar var värdelösa och höll inte ihop så dom åkte i soptunnan hehe.. Hade tyvärr inga öl så att sitta på skiten själv i en halvtimme var inte så lockande.. Nåja en Volvo duger väl som press? Quote
2Sharp Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Haha, klockrent! Hur blev resultatet?? Quote
Preed Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Jodå.. Själva pressningen blev skitfin, men som sagt sen blir det en del finlir.. Jag provade först att vika över ryggen av macheten, vilket gick mindre bra, lite för tjock kydex kanske? Så jag delade arket och pressade en över och en underdel istället så det blir att nita runt om hela.. Sen blir den yttre halvan öppen från den bredaste delen och upp mot skaftet på eggsidan.. Vet inte vad som är bästa sidan att ha öppen men jag valde eggsidan, iom att eggen är ju ändå skyddad för bakstycket är ju helt.. Lånade tjejens hårtork med sån långsmal hals så jag kan rikta värmen, det räckte skitfint för att värma kydexen, så jag har fixat dit Tek-Lok fästet på bakstycket nu ikväll också.. Sen blir det lite finlir vid skaftet för att göra ett "klämfäste" så macheten hålls på plats.. Fixar jag det bra så behöver jag ingen rem, men jag sätter kanske dit en ändå för säkerhets skull.. Vi får se hur tajt det blir Quote
Recommended Posts