Bravo One Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Det är bara inhandla en massa kydex och sätta igång, en annan är redan inne på sin andra Quote
Fk.Mandrake Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Hmm.....nu får man nog skaffa sig lite kydex själv och börja mickla. En fråga: Jag har redan knivblad som är slaktarslipat och klart. Nu hade jag tänkt mig ha gummi till handtaget. Har lite funderingar på att använda innerslag till cykelhjul. Någon som har andra tips, synpunkter eller varningar? Har aldrig totat ihop egen kniv för så jag är tacksam för tips! Quote
2Sharp Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Det är bara inhandla en massa kydex och sätta igång, en annan är redan inne på sin andra Jepp, helt sant... får ta tag i det när jag har mer stålar.. Hmm, fan vet om cykelslang är att föredra? skulle tro att det går sönder rätt fort? varför just gummi? Quote
Fu Kjellberg Posted March 8, 2003 Author Report Posted March 8, 2003 Varför inte G-10 till handtaget. Beror iofs hur tangen på bladet ser ut. Exempel på G-10: Eller kanske micarta. annart hållbart material. Länk till G-10 och micarta. Har själv en Ek kniv med micartagrepp, outslitligt och oömt. Quote
2Sharp Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Ang. micarta och g-10, micarta suger åt sig fukt, vilket inte g-10 gör. Micarta är lite "varmare" än g-10, jag gillar helt klart micarta just därför. Skall man vara mycket i vått så kan det vara en föedel att välja g-10. Kjellberg, det är lite elakt att lägga ut bilder på Strider knivar när jag är pank.. Quote
Fk.Mandrake Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Det är bara inhandla en massa kydex och sätta igång, en annan är redan inne på sin andra Jepp, helt sant... får ta tag i det när jag har mer stålar.. Hmm, fan vet om cykelslang är att föredra? skulle tro att det går sönder rätt fort? varför just gummi? Vill ha ett litet "fjädrande" grepp, upplever att detta ger bättre kontroll på kniven. Då det kommer att röra sig om en ren stridskniv är detta prio anser jag. Sedan kan man ifrågasätta nyttan av att tillverka en stridskniv som man sannolikt och förhoppningsvis aldrig kommer att använda, men eftersom jag tränat lite med kniv innan tänkte jag att det kunde vara kul att ha en egen efter egna spec. Quote
2Sharp Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Låter ju vettigt, tror dock att innerslang inte kommer att hålla, men testa och återkom! Nytta hit och nytta dit, kul att greja och fixa Quote
Torak Posted August 17, 2003 Report Posted August 17, 2003 Nar jag val kommer igang med airsoft blir det helt klart att gora ett pistolholster av Kydex... Quote
Sir Vival Posted September 2, 2003 Report Posted September 2, 2003 Kul med andra knivintresserade! Har precis beställt ett blad från Fällkniven och valde då att köpa en av deras färdiga Kydex-slidor till (håller med om att FK:s sådana gennerellt är gräääsliga, men halsvarianten är ok). Detta kommer att bli den första "hi-tech"-kniven jag gjort, tidigare anv mer eller mindre traditionella blad och mtrl, bland det minst traditionella är väl täljsten... Har hittat ett ställe som säljer kevlar-tråd, men det är så sabla dyrt att köpa 10 rullar själv, men det borde väl annars falla under kategorin underhållsfritt, eller vad tycker Två-skarp? Någon som vet var i Sverige det säljs "riktig" para cord, dvs sådan med sepparata trådar och inte bara med en massa lösa fiber som den på Militaryshop? /Ulf Quote
Sir Vival Posted September 2, 2003 Report Posted September 2, 2003 Vill ha ett litet "fjädrande" grepp, upplever att detta ger bättre kontroll på kniven. Då det kommer att röra sig om en ren stridskniv är detta prio anser jag. Kan du inte kontakta en slangfirma och ta ett antal lite mer tjockväggiga slangar "inner ø = ytter ø", kanske? (Alt en kylarverkstad, kanske för grova men till en Fiat 600, eller något... ) Något som jag har dille på är halkskyddstejp, det sitter på allt från lilla behändiga Fiskars-sågen till lilla behändiga Fiskars-yxan... Sa jag att jag har dille på Fiskars prylar... Och på m/88:an... Och på 4:an... /Ulf Quote
2Sharp Posted September 3, 2003 Report Posted September 3, 2003 Kul med andra knivintresserade! Har precis beställt ett blad från Fällkniven och valde då att köpa en av deras färdiga Kydex-slidor till (håller med om att FK:s sådana gennerellt är gräääsliga, men halsvarianten är ok). Detta kommer att bli den första "hi-tech"-kniven jag gjort, tidigare anv mer eller mindre traditionella blad och mtrl, bland det minst traditionella är väl täljsten... Har hittat ett ställe som säljer kevlar-tråd, men det är så sabla dyrt att köpa 10 rullar själv, men det borde väl annars falla under kategorin underhållsfritt, eller vad tycker Två-skarp? Någon som vet var i Sverige det säljs "riktig" para cord, dvs sådan med sepparata trådar och inte bara med en massa lösa fiber som den på Militaryshop? /Ulf Hemmafix, nice, alldeles för lite sådant på mig själv.. Då du nämner halsvariant för kydex "antar" jag att du köpt ett Wm blad? om jag inte är helt lost så nyper kydexen just där handtaget sitter, mao, utan standard handtaget så kommer kniven att sitta löst. Det är ju en liten metallltapp på bladet men jag tror att den kan vara aningens snål? eller så har de tänkt på det och fixat lite Kevlar är ju underhållsfritt, men, det bryts ner av solljus, så det är nog ingen höjdare att ha det? Hur hade du tänkt att använda det? de kevlar trådar jag sett har ju generellt sett varit lite tunna, mer som sytråd än något annat, det kan ju bli lite klent att ex: linda ett handtag med. Inte en aning om vem som säljer para-cord av god kvalité? jag köpte en rullle på "Brigade Quartermaster" och den räcker väl ett tag... Halkskyddstejp har jag i olika omgångar haft på mina knivclips, förbannat bra, nackdelen är att man repar allt, stolar, dörrkarmar etc.... men det är riktigt funkis, det satt mycket bättre än vad jag först trodde. Blir det bilder när det är klart?? *nyfiken* Quote
Patroels Posted September 3, 2003 Report Posted September 3, 2003 Har funnit denna länken: http://www.vink.com/Default.asp?ID=5388 ... Men har tyvärr inte mycket tid för kydex just nu.... Tyvär :( Quote
2Sharp Posted September 3, 2003 Report Posted September 3, 2003 Har funnit denna länken: http://www.vink.com/Default.asp?ID=5388 ... Men har tyvärr inte mycket tid för kydex just nu.... Tyvär :( Tack för länken, de hade ju en Svensk avdelning.. har mailat dem och skall se om de säljer i mindre partier! Quote
Fu Kjellberg Posted September 3, 2003 Author Report Posted September 3, 2003 (edited) Tack för länken. Troels. Har mailat svenska återförsäljaren om priser, mått och färger. Får se om dom svarar. Attans 2Sharp hann före. Edited September 3, 2003 by Fu Kjellberg Quote
Mattsson Posted September 3, 2003 Report Posted September 3, 2003 2sharp, Fu Kjellberg PMa mig om ni får något svar Quote
Fu Kjellberg Posted September 3, 2003 Author Report Posted September 3, 2003 2sharp, Fu Kjellberg PMa mig om ni får något svar Lägger upp svaret här när det kommer. B) Quote
2Sharp Posted September 3, 2003 Report Posted September 3, 2003 2sharp, Fu Kjellberg PMa mig om ni får något svar Som Kjellberg... Quote
Sir Vival Posted September 3, 2003 Report Posted September 3, 2003 Hemmafix, nice, alldeles för lite sådant på mig själv..Då du nämner halsvariant för kydex "antar" jag att du köpt ett Wm blad? om jag inte är helt lost så nyper kydexen just där handtaget sitter, mao, utan standard handtaget så kommer kniven att sitta löst. Det är ju en liten metallltapp på bladet men jag tror att den kan vara aningens snål? eller så har de tänkt på det och fixat lite Kevlar är ju underhållsfritt, men, det bryts ner av solljus, så det är nog ingen höjdare att ha det? Hur hade du tänkt att använda det? de kevlar trådar jag sett har ju generellt sett varit lite tunna, mer som sytråd än något annat, det kan ju bli lite klent att ex: linda ett handtag med. Inte en aning om vem som säljer para-cord av god kvalité? jag köpte en rullle på "Brigade Quartermaster" och den räcker väl ett tag... Halkskyddstejp har jag i olika omgångar haft på mina knivclips, förbannat bra, nackdelen är att man repar allt, stolar, dörrkarmar etc.... men det är riktigt funkis, det satt mycket bättre än vad jag först trodde. Blir det bilder när det är klart?? *nyfiken* Jag har haft för lite tid till det, men bestämt mig för att ta den tiden nu - projektet är inte heller så stort att det kräver verkstad och speciellt mycket tid. Det stämmer som du säger att slidan troligen blir lite för stor, även om tången/skaftdelen har samma profil som originalskaftet. Kommer ändå att ändra lite på slidan så att... Ja, det kommer en bild på vad! Kevlartråden är inte till skaftet (tråden i fråga finns i #20, #40, #60 och #70) utan tänkte man kunde sy med den, betänkte dock inte att den inte är UV-stabil. Däremot så kommer paracorden att användas till skaft och i värsta fall får jag beställa från T.A.D. Gear - men det blir jäkligt dyr paracord med c:a $25 i frakt. Bilder kommer när underverket är klart (inte alls så speciellt, men enligt egna önskemål i alla fall). /Ulf Quote
Fu Kjellberg Posted September 4, 2003 Author Report Posted September 4, 2003 Här är svaret från vink. Tack för din föfrågan. Vi lagerför ej Kydex utans beställer hem den från USA och endast hela pallar ! Om det är intressant och önskar priser osv. kan du kontakta : Mats Flygt eller Peter Sandberg på Tele: 08-531-99500 Lite jobbigt med en hel lastpall. ;) Quote
Mattsson Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 Lite jobbigt med en hel lastpall. Sälja lite i SOLDFshopen? Quote
2Sharp Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 (edited) Låter som ett intressant och trevligt projekt PM'ade dig om paracorden... hur har du tänkta att linda den? En intressant not om kevlar tråd, läs FAQ om varför man inte använder det i ex: rigger bälten.. här: http://www.thewilderness.com/Pages/belts.html (mitten på sidan) Edited September 4, 2003 by 2Sharp Quote
Sir Vival Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 Låter som ett intressant och trevligt projekt PM'ade dig om paracorden... hur har du tänkta att linda den? Tänkte visa det på bild då det var klart, men eftersom du frågar - säger bara Striiider! Quote
Sir Vival Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 En intressant not om kevlar tråd, läs FAQ om varför man inte använder det i ex: rigger bälten.. här: http://www.thewilderness.com/Pages/belts.html (mitten på sidan) Intressant läsning. Jag har gjort ett antal bälten motsv "THE WILDERNESS RING BELT" (fast orange och med 25000N hållfasthet) och funderat på att uppgradera tråden till Nomex-tråd - men det tänker jag låta bli nu! /Ulf Quote
Patroels Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 @Kjellberg Va konstigt... Kan inte själv se min postering om Vink, och undrade om den hadde blivit raderat. Men tack för respons-responsen Quote
Mattsson Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Hur gör man om man vill linda in hela skaftet i Paracord eller cyckelslang? Quote
Fu Kjellberg Posted September 5, 2003 Author Report Posted September 5, 2003 Paracord "Striders way" Paracord. Cykelslang "Patroels way" Quote
2Sharp Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Tänkte visa det på bild då det var klart, men eftersom du frågar - säger bara Striiider! Helt rätt, jag var skeptisk till deras wrap innan jag testade den, riktigt bra, man glider inte och den tar upp en del stötar. Samt att jag får utlopp för mina hemslöjdslustar när jag gör den.. Quote
Mattsson Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 (edited) Hmm nu tror jag att jag ska följa Sir Vival med lite hemslöjd till hösten och jag ska ha följande variant: Plus plus = F1ans knivblad a´la Strider med egentillverkad Kydex slida Vad tycks? Edited September 5, 2003 by Mattssonmannen Quote
Sir Vival Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 @Mattssonmannen Man kan ju hoppas man startat en trend! Något av det roligaste jag vet är när andra oxå vill testa en idé man själv har. /Ulf Quote
Mattsson Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 @Sir Vival Hur ska din kniv se ut ungefär? Quote
Recommended Posts