Jump to content

Kydex

Fu Kjellberg

Recommended Posts

• Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lycka till.. Nu måste man ju prova på det där själv också.. läste på "Utsidans" forum att det inte skulle vara så svårt att mecka med kydex.

Enda problemet med den där shoppen är att det kostar en del. Men uj så mycket roligheter det fanns där.

Kydex är ett "häftigt" matrial. Har en "taktisk" skida till en Nepalesisk khukri ( OBS ingen billig skitkniv från indien). Har även en med standardskida. Kydexskidan är helt överlägsen på alla sätt.....

Danne

Hej,

Ett tips kan vara att logga in på www.bladeforums.com där kan du söka efter topics om just kydexknivslidetillverkning (wow, långt ord...)

Jag har jobbat en del med kydex, dock mer med ett liknande material som heter concealex vilket enligt mig är lättare att jobba i, har bättre finish och går att få i fler och roligare färger.

Inte en susning om concealex säljs i Sverige, tillverkarens sida: www.blade-tech.com

Fällkniven har börjat att sälja tek-lok (bra bältes fäste) som de även tillverkar, inte omöjligt att de kan plocka hem även concealex.

Kan jag hjälpa dig på något sätt så maila mig på: [email protected]

Hej hopp..

• 7 months later...

Kolla här:

http://www.eskimo.com/~boyerbl/howtomakeknife.htm

http://www.ecomplastics.com/ecomplastics/kydex.html

http://www.mnsi.net/~nbtnoel/

Letar fortfarande efter nå't ställe där jag kan beställa nitar, kydex/concealex etc, men jag hittar inget... det blir ju dyrt om man skall beställa från 2.3 ställen... frakten blir ju dyrare än grejorna...

Det är kul att mekka... :unsure:

Här finns både nitar och kydex http://nordellknives.com/kydex.htm

Har beställt både nitar och kydex så i veckan ska jag göra ett försök till min första knivslida.

2 Sharp, tack för länkarna de var guld värda.

Allt för kydexfanatikerna

http://www.survivalsheath.com

Jag vill ha ihåliga nitar (öljetter) och inte de skruvarna, och så vill jag ha dem i rostfritt och svart :lol:

Lyckas bara hitta blanka rostfria och svarta i mässingsmatrial.

Letar vidare...

Jag vill ha ihåliga nitar (öljetter) och inte de skruvarna, och så vill jag ha dem i rostfritt och svart :lol:

Titan och kolfiber? :lol:

Har du länken till stället som hade den trevliga Kydexslidan till Fällkniven F1? Jag hade tänkt posta länken i mitt inlägg ovan, men kan inte hitta den.

Eftersom jag både saknar Digitalkamera och scanner så får ni tyvärr vänta på bilder =(

Hade bara några gamla mässingsnitar i svart som var helt värdelösa, sitter inget vidare heller. Men något som funkade bra var att använda ett liggunderlag för att få en bra form på det hela.

Om det går att sy i tjockt läder, borde det då inte även gå att sy i Kydex och liknande material?

Går gör det nog, men det blir inte lika snyggt.

En annan idé är att stansa ett relativt stort antal små hål och trä/fläta grov tråd eller smalt snöre genom dem. På så vis kan du åtminstone få hålen att se snygga ut.

Borde det dessutom inte gå att limma ihop Kydex eller liknande material med Epoxylim eller motsvarande? Kanske kan detta kombineras med ovanstående metoder för att få mer stadga i slidan.

Hittade detta kitet. Vet ej var man hittar sådana nitar

kydexkit

eller typ sådana här skruvar i svart:

skruvar

ett annat exempel på hemmabygge men inte så snyggt.

hemmabygge

man kan säkert limma också. Här är en bild på en slida utan nitar o skruvar.

Tror att jag också beställer hem kydex nu, verkar skoj.limmad slida

Hmmm, detta börjar likna nå't, undrar om det är stål eller mässingsnitar?

Jag är sugen på att beställa, torde vara hyfsat enkelt att fixa en billigare nitdyna än den super-maskinen.

Visst kan man sy i kydex, men då tycker jag att man missar fördelen med en i princip underhållsfri slida, tråden kommer att slitas, dumt att tappa kniven.

Limma har jag aldrig testat, jag vill nog inte gärna lita på det = Jonas traditionsbunden :blink:

Kjellberg, v.v notera att den slidan är vikt från ryggen på kniven och sedan är överdelen (vid spetsen) vikt över slidan, samt ett "näst" av tråd (motsv.) vid fingerhålet.

Den hemmagjorda som du inte tycker är så snygg är egentligen inget hemmabygge, den är tillverkad av Newt Livesay och är "fabriksorginal", jag tycker sen att den ser ut som skit, min åsikt är att fördelen med kydex (motsv.) är att man kan hålla det litet, minimalism skall vara ledordet, detta är ju hur stort som helst...

Kniven tycker jag dock ser trevlig ut.... hade en på gång men det stals av en oärlig posthanterare... hoppas han skär av sig armarna... :ph34r:

Nu har äntligen bilderna kommit på min första kydexslida.

Tyvärr är inte bildkvaliten den bästa :(

Första försöket....

1.jpg

Blev inte riktigt nöjd så jag nitade om den och fixade till den lite till.

0.jpg

Nu har man fått dille på det här med kydex, funderar på att gör en till Moran också