Fu Kjellberg Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Någon som vet var man kan köpa Kydex i Sverige? Har tänkt att tillverka ett par egna knivslidor i Kydex men vet ej var man får tag på materialet. Tacksam för hjälp............... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 http://nordellknives.com/swedish/mtrl/skaf...l/skaft-2.shtml Finns lite godis för knivmakare. Förresten.. pysslar du med knivar annars? Har aldrig tänkt på att göra en egen kydex-slida.. men det verkar lite fräckt faktiskt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 27, 2002 Author Report Share Posted June 27, 2002 Tack för hjälpen. är rätt så kniv intresserad så man har ju ett par olika. Har ej gjort knivar själv men tänkte göra ett par "taktiska" fodral till ett par knivar. Kydex skall ju tåla det mesta. Får se om man lyckas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Lycka till.. Nu måste man ju prova på det där själv också.. läste på "Utsidans" forum att det inte skulle vara så svårt att mecka med kydex. Enda problemet med den där shoppen är att det kostar en del. Men uj så mycket roligheter det fanns där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted June 29, 2002 Report Share Posted June 29, 2002 Kydex är ett "häftigt" matrial. Har en "taktisk" skida till en Nepalesisk khukri ( OBS ingen billig skitkniv från indien). Har även en med standardskida. Kydexskidan är helt överlägsen på alla sätt..... Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Hej, Ett tips kan vara att logga in på www.bladeforums.com där kan du söka efter topics om just kydexknivslidetillverkning (wow, långt ord...) Jag har jobbat en del med kydex, dock mer med ett liknande material som heter concealex vilket enligt mig är lättare att jobba i, har bättre finish och går att få i fler och roligare färger. Inte en susning om concealex säljs i Sverige, tillverkarens sida: www.blade-tech.com Fällkniven har börjat att sälja tek-lok (bra bältes fäste) som de även tillverkar, inte omöjligt att de kan plocka hem även concealex. Kan jag hjälpa dig på något sätt så maila mig på: [email protected] Hej hopp.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Fundera på att göra en kydex/concealex slida till min M.95. Är det någon här som har lite tips på material och lite tips på hur man ska göra? Eller finns det färdiga slidor att köpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 23, 2003 Author Report Share Posted February 23, 2003 Jag har fortfarande inte gjort någon egen slida men nordell har kydex. Och här är lite tips hur man gör. tillverkning Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Kolla här: http://www.eskimo.com/~boyerbl/howtomakeknife.htm http://www.ecomplastics.com/ecomplastics/kydex.html http://www.mnsi.net/~nbtnoel/ Letar fortfarande efter nå't ställe där jag kan beställa nitar, kydex/concealex etc, men jag hittar inget... det blir ju dyrt om man skall beställa från 2.3 ställen... frakten blir ju dyrare än grejorna... Det är kul att mekka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Här finns både nitar och kydex http://nordellknives.com/kydex.htm Har beställt både nitar och kydex så i veckan ska jag göra ett försök till min första knivslida. 2 Sharp, tack för länkarna de var guld värda. Allt för kydexfanatikerna http://www.survivalsheath.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Fällkniven säljer färdiga slidor (till knivar alltså) men det är ju bara till sina egna....funderat på att införskaffa mig en till F1:an Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Fällkniven säljer färdiga slidor (till knivar alltså) men det är ju bara till sina egna....funderat på att införskaffa mig en till F1:an Fällknivens Kydexslidor till F1 är väldigt klumpiga och icke-imponerande jämfört med andra Kydexslidor jag sett till F1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Här finns både nitar och kydex http://nordellknives.com/kydex.htm Har beställt både nitar och kydex så i veckan ska jag göra ett försök till min första knivslida. 2 Sharp, tack för länkarna de var guld värda. Allt för kydexfanatikerna http://www.survivalsheath.com Jag vill ha ihåliga nitar (öljetter) och inte de skruvarna, och så vill jag ha dem i rostfritt och svart Lyckas bara hitta blanka rostfria och svarta i mässingsmatrial. Letar vidare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Jag vill ha ihåliga nitar (öljetter) och inte de skruvarna, och så vill jag ha dem i rostfritt och svart Titan och kolfiber? Har du länken till stället som hade den trevliga Kydexslidan till Fällkniven F1? Jag hade tänkt posta länken i mitt inlägg ovan, men kan inte hitta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Vad är Kydex för typ av material? Någon form av plast? Vad har det för egenskaper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 A2: http://www.mnsi.net/~nbtnoel/ Amfibie: kolla andra länken i min post här ovan (ecomplastics) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Nu har man gjort sin första Kydexslida Det enda som inte blev riktigt bra är nitningen, någon som vet vart man få tag på nitar som funkar bra? Kydex var ett enormt lättarbetat och underbart material att jobba med...blir väl Kydexslida till moran också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 Vi vill se bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Bilder, bilder, bilder Vad var det som inte blev bra med nitningen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Eftersom jag både saknar Digitalkamera och scanner så får ni tyvärr vänta på bilder =( Hade bara några gamla mässingsnitar i svart som var helt värdelösa, sitter inget vidare heller. Men något som funkade bra var att använda ett liggunderlag för att få en bra form på det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Crap, våldsgästa omedelbart person med scanner Liggunderlag är kalas, använde det och strykbrädan sist... nå'n nytta skall den ju vara till.. Visst är det kul? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Det ärinte bara kul det är skitkul också Har plåtat den med den vanliga kameran så bilder kommer att komma, ska bara framkalla rullen. Men vad ska man använda för nitar för att få det bra??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Men vad ska man använda för nitar för att få det bra??? Om det går att sy i tjockt läder, borde det då inte även gå att sy i Kydex och liknande material? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Men vad ska man använda för nitar för att få det bra??? Om det går att sy i tjockt läder, borde det då inte även gå att sy i Kydex och liknande material? Går gör det nog, men det blir inte lika snyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Om det går att sy i tjockt läder, borde det då inte även gå att sy i Kydex och liknande material? Går gör det nog, men det blir inte lika snyggt. En annan idé är att stansa ett relativt stort antal små hål och trä/fläta grov tråd eller smalt snöre genom dem. På så vis kan du åtminstone få hålen att se snygga ut. Borde det dessutom inte gå att limma ihop Kydex eller liknande material med Epoxylim eller motsvarande? Kanske kan detta kombineras med ovanstående metoder för att få mer stadga i slidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Innan man nitar passar man givetvis på att dra lim över hela slidan och klä den i 90-tyg ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 27, 2003 Author Report Share Posted February 27, 2003 Hittade detta kitet. Vet ej var man hittar sådana nitar kydexkit eller typ sådana här skruvar i svart: skruvar ett annat exempel på hemmabygge men inte så snyggt. hemmabygge man kan säkert limma också. Här är en bild på en slida utan nitar o skruvar. Tror att jag också beställer hem kydex nu, verkar skoj.limmad slida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Hmmm, detta börjar likna nå't, undrar om det är stål eller mässingsnitar? Jag är sugen på att beställa, torde vara hyfsat enkelt att fixa en billigare nitdyna än den super-maskinen. Visst kan man sy i kydex, men då tycker jag att man missar fördelen med en i princip underhållsfri slida, tråden kommer att slitas, dumt att tappa kniven. Limma har jag aldrig testat, jag vill nog inte gärna lita på det = Jonas traditionsbunden Kjellberg, v.v notera att den slidan är vikt från ryggen på kniven och sedan är överdelen (vid spetsen) vikt över slidan, samt ett "näst" av tråd (motsv.) vid fingerhålet. Den hemmagjorda som du inte tycker är så snygg är egentligen inget hemmabygge, den är tillverkad av Newt Livesay och är "fabriksorginal", jag tycker sen att den ser ut som skit, min åsikt är att fördelen med kydex (motsv.) är att man kan hålla det litet, minimalism skall vara ledordet, detta är ju hur stort som helst... Kniven tycker jag dock ser trevlig ut.... hade en på gång men det stals av en oärlig posthanterare... hoppas han skär av sig armarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted March 6, 2003 Report Share Posted March 6, 2003 Nu har äntligen bilderna kommit på min första kydexslida. Tyvärr är inte bildkvaliten den bästa :( Första försöket.... Blev inte riktigt nöjd så jag nitade om den och fixade till den lite till. Nu har man fått dille på det här med kydex, funderar på att gör en till Moran också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted March 6, 2003 Report Share Posted March 6, 2003 Ahhh, ser NICE ut! Kul att du postade bilderna! gissa hur sugen jag blev nudå?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts