Yxa Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 [OT] For all your translating needs (inte riktigt, men nästan): Skolverkets svensk-engelska lexikon [/OT] Quote
Torak Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 Nifelhel, jo, pasarna har handtag. Men beroende pa hur mycket man har i kassarna kan man inte alltid bara mer an tva-tre kassar per hand. Som det ar brukar jag kroka pa ett par kassar pa mobilen (som hanger pa baltet). Sen har Yxa alldeles ratt - jag ar ju engelsk, sa jag talar engelska. It's not our fault the bloody yanks have buggered our language... Skaffa en atlas? :P Jag hade alltså fel. Du bor inte i Belgien? Nja... Ar till halften engelsk, halften svensk, bor i Skottland (egentligen), men Bryssel raknas som hemma eftersom jag pluggat har de senaste sju aren. Sa du har bade ratt och fel. Quote
Persson_Insats Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 tänkte bara meddela att jag nyligen talade med ingemar på nordellknives angående möjligheten att ta hem cammofärgad Kydex och han lät optimistisk. jag hör av mig när jag vet mer Quote
Patroels Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 (edited) Nja... Ar till halften engelsk, halften svensk, bor i Skottland (egentligen), men Bryssel raknas som hemma eftersom jag pluggat har de senaste sju aren. Sa du har bade ratt och fel. Off-topic här, men: Kära Torak. Vill du vara så snäll att nyttja keyboard-shortcuts sålunda att man kan läsa Ä (ä), Ö (ö) och Å (å) i stället för A (a), O (o) och A (a)??? Jag sitter här i DK och gör det <så att ni andra slipper läsa Æ (æ) och Ø (ø)>. Är det kanske lättja från din sida? –Andra har ju ställt dig samma fråga men inget har hänt! Off-topic slut. MVH Troels Edited September 9, 2004 by Patroels Quote
eskil Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 Kära Torak. Vill du vara så snäll att nyttja keyboard-shortcuts sålunda att man kan läsa Ä (ä), Ö (ö) och Å (å)i stället för A (a), O (o) och A (a)??? Jag sitter här i DK och gör det <så att ni andra slipper läsa Æ (æ) och Ø (ø)>. Är det kanske lättja från din sida? –Andra har ju ställt dig samma fråga men inget har hänt! Och om det är för jobbigt med shortcuts så kan jag skicka ett svenskt tangentbord till dig. Gratis. Dina inlägg är faktisk ganska jobbiga att läsa ibland. Quote
Patroels Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 Och om det är för jobbigt med shortcuts så kan jag skicka ett svenskt tangentbord till dig. Gratis. Dina inlägg är faktisk ganska jobbiga att läsa ibland. OT/ @Eskil Var det riktat åt mig? /OT Quote
Pansardvärg Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 tänkte bara meddela att jag nyligen talade med ingemar på nordellknives angående möjligheten att ta hem cammofärgad Kydex och han lät optimistisk E det så snyggt då??? Vilken färg skulle det bli då?? Quote
Persson_Insats Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 tänkte bara meddela att jag nyligen talade med ingemar på nordellknives angående möjligheten att ta hem cammofärgad Kydex och han lät optimistisk E det så snyggt då??? Vilken färg skulle det bli då?? det är väl en smaksak, men det är troligt att det blir dom mönstr du visar, Jag tror tillverkningen sker i USA så M90 blir nog om inte svårt så dj-vligt dyrt :( Quote
eskil Posted September 10, 2004 Report Posted September 10, 2004 (edited) @EskilVar det riktat åt mig? Nope. Till Torak. Beklagar att jag var otydlig på den punkten. Det blir så ibland när man ska skriva inlägg och ha bråttom samtidigt. Edited September 13, 2004 by eskil Quote
Ing Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 F1 med Kydexslida Så började man pilla med lite grejjer från Nordell, så lätt och smidigt det var. (bortsett från att man bränner sig om fingrarna ) Lärdom: Värm inte plasten för mycket. Då drar den ihop sig, blir ful, och man får GÖRA OM... Quote
2Sharp Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 (bortsett från att man bränner sig om fingrarna ) Snyggt Ing! Att bränna sig är en del av det roliga, så man inte slappnar av... greppa örat när du bränner dig så lugnar det ner sig... Quote
Patroels Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 @Ing NICE! (Nej, inte den franska staden / :P ) ... Får man kanske se en bild på baksidan också? MVH Troels Quote
Ing Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 ... Får man kanske se en bild på baksidan också? Om du tjatar så.. Baksida ..troligtvis skall stroppen nitas med en nit till, sys mitt på för att slippa en så stor ögla, och kanten utanför nitarna ska förmodligen kapas en aning till. Nitarna är förresten färgade med blåneringsvätska från Nordell, blev bra mycket snyggare än att ha dem tokblanka. Får se hur länge det håller bara. Quote
Sir Vival Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 Kommer inte ihåg om jag postat denna innan... Kydex-hållare till Spyderco Rescue Quote
Adam Wilhelm Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 Den där var riktig snygg. Hur gick det med kydex-slidan til Wm 1:an? Quote
Sir Vival Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 @ AW Tackar! Öhhh... Det gick inte så bra med det projektet, BWM1-bladet är i princip avyttrat till en annan medlem på forumet. Anledningen är att jag inte hittat en verkstad som kunnat lätta tången och iom att bladet inte är laminerat så kan det mycket lättare uppstå sprickor om man är oförsiktig. Lite trist att inte få rätt på det projektet då BWM1 är 1mm kraftigare än en vanlig WM1:a. Men det blev en F1/3G i stället. Quote
Adam Wilhelm Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 Det var ju synd... jag gillade tanken på att ha eldstålet i slidan. Det skulle inte funka med en vanlig Wm 1:a då? Quote
Sir Vival Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 Säkert, men sambon ville inte att jag skulle fingra på hennes nack-kydex.... Får se vad framtiden bär i sitt sköte - kanske rent av en mod av en F1-slida? Quote
Sg Joker Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Kommer inte ihåg om jag postat denna innan...Kydex-hållare till Spyderco Rescue Huga! En sån vill jag också ha.. Har du format kydexen med kniven i, under hela proceduren? Sitter kniven kvar - får man loss kniven utan att byxorna följer med? Quote
Sir Vival Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Kommer inte ihåg om jag postat denna innan...Kydex-hållare till Spyderco Rescue Huga! En sån vill jag också ha.. Har du format kydexen med kniven i, under hela proceduren? Sitter kniven kvar - får man loss kniven utan att byxorna följer med? Hehe... Jo man tager en lämplig bit kydex och lägger denna i ugnen på 150 C och under tiden som plasten värms, c:a 5 min, så har man plockat fram sin musmatta och kniven i fråga. När plasten är varm plockar man ut den ur ugnen och lägger mitt på musmattan, därefter placeras kniven på "rätt ställe", dvs t ex högersidan mot den halva som kommer att bli insidan av hållaren. Sedan viker man över musmattan och pressar med hela sin tyngd på kniv-kydex-musmatte-paketet till dess att plasten stelnat - någon minut eller så. Blir det inte bra så slänger man in plastbiten i ugnen igen och som genom magi återtad den sin tidigare [förmodligen rektangulära] form. Nu skall hållaren hyffsas till en form och storlek som faller dig i smaken. Detta sker med antingen en lövsåg eller en väldigt skarp kniv och avslutningsvis med lite sandpapper eller våtslip-dito. Om man upplever att kniven/motsv. sitter för hårt så kan man göra en av tre saker: 1) vira lite tejp runt kniven (blir inte SÅ snyggt) 2) värma kydexen FÖRSIKTIGT på ryggdelen så att den vidgar sig 3) lägga in någon form av distansbricka så att hållaren konstant hålls lite vidgad. Lycka till! Quote
Persson_Insats Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 info: Nu finns det mörkgrön kydex hos nordell, mönstrad får jag veta mer om till veckan. slut, frågor? utgå! Quote
Torak Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 Nja... Ar till halften engelsk, halften svensk, bor i Skottland (egentligen), men Bryssel raknas som hemma eftersom jag pluggat har de senaste sju aren. Sa du har bade ratt och fel. Off-topic här, men: Kära Torak. Vill du vara så snäll att nyttja keyboard-shortcuts sålunda att man kan läsa Ä (ä), Ö (ö) och Å (å) i stället för A (a), O (o) och A (a)??? Jag sitter här i DK och gör det <så att ni andra slipper läsa Æ (æ) och Ø (ø)>. Är det kanske lättja från din sida? –Andra har ju ställt dig samma fråga men inget har hänt! Off-topic slut. MVH Troels Jomenvisst! Petar lite på systemet så tror tangentbordet att det är svenskt. Tyvärr brukar jag glömma att göra det, jag är så van vid att behöva använda A A O. Quote
2Sharp Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 info: Nu finns det mörkgrön kydex hos nordell, mönstrad får jag veta mer om till veckan. slut, frågor? utgå! Tjocklek frågas, kom.. Quote
Patroels Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 info: Nu finns det mörkgrön kydex hos nordell, mönstrad får jag veta mer om till veckan. slut, frågor? utgå! Tjocklek frågas, kom.. Tjockleken vet jag inget om, men den mörkgröna färgan är inte en MIP/MÖP-färg! Har kollat hos en annan "forumite"! Quote
BUCK Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 Kydexplattorna Nordell säljer är ju 1,5 mm tjocka. Är 1,5 mm standard ? tycker det låter lite tunt.. Vad finns det för andra tjocklekar ? Planerar lite kydexslöjd i framtiden, men man vill ju har rejäla grejer Quote
Ing Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 Kydexplattorna Nordell säljer är ju 1,5 mm tjocka. Är 1,5 mm standard ? tycker det låter lite tunt.. Vad finns det för andra tjocklekar ? Planerar lite kydexslöjd i framtiden, men man vill ju har rejäla grejer Del av svaret på min senaste order: Hej & Tack för din order. Vi har kydex 2,4mm tjock för 95kr. Tar du en sån också? ...och givetvis gör jag det. Så, det finns tjockare också, även om jag tyckte att den tunnare verkar räcka bra. Quote
Persson_Insats Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 ja den gröna är inte "olivgrön" snarare gräsgrön men för mig duger det bra. Tjockleken jag såg när jag var in i butiken som hastigast var 1,5 men 2,4 borde gå att fixa och det är enligt mitt tycke bättre med 2,4 då den känns robustare. Quote
2Sharp Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 enligt mitt tycke bättre med 2,4 då den känns robustare. Absolut, för större slidknivar är det ett "måste". Jag gillar lite "overbuilt" också. Quote
Persson_Insats Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 (edited) Första försöket att få hem mönstrad kydex gick på röven Tanken var att köpa en pall med blandade mönster och dimensioser, men tillverkaren sålde endast en hel pall av vardera som minimum . detta var från Danmark om jag inte missminner mig så sökandet fortsätter i staterna. Edit: fippelfingrar Edited October 13, 2004 by Persson_Insats Quote
Patroels Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Första försöket att få hem mönstrad kydex gick på röven Tanken var att köpa en pall med blandade mönster och dimensioser, men tillverkaren sålde endast en hel pall av vardera som minimum . detta var från Danmark om jag inte missminner mig så sökandet fortsätter i staterna. ... Undrar hur mycket dom vill att man skal beställa innan dom är beredda att göra kydex i tex. M90 mönstret? Någon som har erfarenheter med min landsmand:Brix? MVH Troels Quote
Recommended Posts