Jump to content

Recommended Posts

Posted

SäkI gäller i olika delar i krig och utbildning i fred men SäkI gäller alltid.

Det här scenariot skulle ju kunna uppstå i något av våra "tjänstgöringsländer" (där krig och olika former av "ofred" råder) -SäkI gäller även där.

Uppfattat, tackar för svaret :blink:

Men inte i strid... Verkan går före skydd!

/Koskela (med hjälm på!)

• Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Lite OT men hur mycket gäller SäkI i krig? Dålig koll på det :banana Tex Mag byte med vapen osv. säkring på?

SäkI gäller under utbildning och övning i så väl fred som krigstid.

Undantaget är förövning för direkt stridsinsats.

Så när det väl gäller och det inte är utbildning eller övning, så är SäkI en rekommendation som bör följas men det är inget skall-krav.

"2. Giltighet för reglementen m m. - De säkerhetsbestämmelser som finns i Försvarsmaktens reglementen och handböcker samt Försvarets materielverks materielpublikationer tillämpas

vid strid i krig

under förberedelser för strid i krig

vid övning i krig som är en direkt förberedelse för en förestående stridshandling.

3. Giltighet för SäkI. - Föreskrifterna i SäkI gäller vid utbildning och övningar

i fred

vid höjd beredskap

i krig då övningarna inte är direkta förberedelser för stridshandlingar (jämför mom 2)."

Hänger mitt och andras liv på att jag byter ställning med osäkrat vapen så gör jag det och struntar i vad som står i SäkI.

Posted

[OT]

Kan nog stolt säga att hemma i Sverige så har jag i 99,99% av mina förflyttningar haft vapnet säkrat (precis som SÄKI anger). Men, vid flera tillfällen utomlands och läget varit lite otryggare så har nog bössan mer varit osäkrad än säkrad vid en del förflyttningar...

Vad vill jag säga med detta? Ibland kan läget vara sådant att man sätter sitt eget skydd först.

[/OT

Posted
[säkI gäller under utbildning och övning i så väl fred som krigstid.

Undantaget är förövning för direkt stridsinsats.

Så när det väl gäller och det inte är utbildning eller övning, så är SäkI en rekommendation som bör följas men det är inget skall-krav.

"2. Giltighet för reglementen m m. - De säkerhetsbestämmelser som finns i Försvarsmaktens reglementen och handböcker samt Försvarets materielverks materielpublikationer tillämpas

vid strid i krig

under förberedelser för strid i krig

vid övning i krig som är en direkt förberedelse för en förestående stridshandling.

3. Giltighet för SäkI. - Föreskrifterna i SäkI gäller vid utbildning och övningar

i fred

vid höjd beredskap

i krig då övningarna inte är direkta förberedelser för stridshandlingar (jämför mom 2)."

Hänger mitt och andras liv på att jag byter ställning med osäkrat vapen så gör jag det och struntar i vad som står i SäkI.

Du har rätt! Hade inte exakta giltigheten på SäkI i strid i huvudet. Satt på jobbet under diskussionen.

Håller dock fast vid OLÄMPLIGHETEN att ha en laddad grg i rörelse med anledning av den negativa effekten för det egna förbandet vid en vådahändelse. :(

Posted

Förutsättningen är ju en GRUPP får sammanstöt och frågan är ju hur DENNA ska nedkämpa fi!

Alltså inga spekulationer om urdragning, hur en pluton eller likn. ska göra.. Artilleri eller annat är det ju inte frågan om..Eller!? :surprise:

Utan förtydligande av uppgift, typ av grupp, terräng mm. och som frågan är ställd ( verkar röra en grupp till fots) anser jag det vara solklart att en omfattning är det rätta... enligt "BOKEN"... det är ju ett standardexempel för sammanstöt i gruppstrid!

Det fienden vill är ju att binda gruppen och ha ihjäl den. Varför göra som fi vill och börja skjuta grg mm? Tror med stor sannolikhet att grg-/p.skottsskytten är död långt innan han fått in kspn i siktet.. alla vet ju att en ksp skjuter många skott, väldigt snabbt.. :P

-ELD!

-Rök

-Del av gruppen gör omfattning..

..Väl framme vid nästet då granaterna tystnat rusar gruppen fram "knä om knä" med den svenska fanan hfajande i hfinden och nedkämpar fi. som hafa besudlat vårt fosterland med sin närvaro! :huh: :P

Posted

That's the spririt!

Fast det är mastigt med bara en grupp mot ett ksp-näste, vilken grupp agerar f ö på egen hand så de hamnar inpå ett ksp-näste, utan att plutonen finns bakom?

Posted
That's the spririt!

Fast det är mastigt med bara en grupp mot ett ksp-näste, vilken grupp agerar f ö på egen hand så de hamnar inpå ett ksp-näste, utan att plutonen finns bakom?

spanings och jägarförband.. fast i det läget är det att kasta rök och lägga benen på ryggen som är bäst men ska man nedkämpa så skulle jag utnyttja ev prsk/skarpskyttar för omfattning och låta dom nedkämpa servisen :ph34r:...

Posted

Span och jägare har rimligtvis en annan uppgift och det är ju inte precis ett fett mål de hittat, så de bör ju om de är etta fortsätta vara ögon i terrängen och ta annan väg, om de är tvåa dra sig ur och ta sig vidare för att lösa sin uppgift - om möjligt. De har inte mer än möjligtvis marginellt bättre chans mot ksp-nästet än en "vanlig" skyttegrupp.

Posted
That's the spririt!

Säg att en grupp rycker fram i terrängen men stöter på ett kulsprutevärn.

hur gör då gruppen för att slå ut det?

GRG eller?

Uppenbarligen gruppen som angavs i förutsättningarna av trådskaparen.

mina fetmarkeringar i citatet ovan för att visa på SINGULAR.

/martinator