Jump to content

Recommended Posts

Posted

Herrejösses vilken diskussion.. :clap:

Hur svårt kan det vara?

1. Kan jag göra omfattning med gruppen för att nedkämpa Fi med kulvapen? Om ja, gör det.

2. Kan jag samverka med annan grupp så DE kan göra omfattning? Om ja, gör det.

3. Kan jag samverka med art/grk/flyg för att få indirekt eld på Fi? Om ja, gör det.

4. Kan jag nyttja egen direktriktade kulvapen för att slå ut Fi? Om ja, gör det.

5. Kan jag använda grg? Om ja, gör det.

6. Sitter jag på fisens mosse och kan inte verka på annat sätt än med psk - GÖR DET.

Som Krook sade: "Oanvända PV-vapen i händerna på en död grupp är tämligen värdelösa."

• Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Vore intressant att höra någon som hävdar pskottsanvändning tala om den vapenverkan han tror uppstår i nästet?

440g oktol lämnar nog inte fienden oberörd i alla fall. Det är typ tjugo gånger så mycket pang som i en 40mm gevärsgranat.

Edited by eskil
Posted
Ja, vad är det det brukar heta:

Bind

Kringå

Slå

Vilken förbandsstorlek har stridsuppgift "Binda" och "Slå" egentligen, tror du?

Och det är inte stridsuppgifter som används mot ett ksp-näste.

/K

Posted
Vore intressant att höra någon som hävdar pskottsanvändning tala om den vapenverkan han tror uppstår i nästet?

440g oktol lämnar nog inte fienden oberörd i alla fall. Det är typ tjugo gånger så mycket pang som i en 40mm gevärsgranat.

Ja...om inte annat lär den lede Fi må rätt...annorlunda i vilket fall.

Posted

Tyvärr är de 440g oktol utformade för att bilda en smal, jättevarm svetsstråle till skillnad mot gevärsspränggranaten som är utformad för att bilda en splitterbild runt detonationsplatsen.

Alltså, ett p-skott mot mjukt mål i öppen terräng är inte optimalt.

Ett p-skott mot halvhårt mål i värn motsv. fungerar bättre men är inte heller det optimalt men om man inte har något annat så får man väl ta vad man har.

Kanske läge att köpa in 40mm granattillsats i tillräcklig mängd för att utrusta SAMTLIGA grupper inom FM med två vapen, inklusive hv.

The Swede :baskerPa:

Posted

Tyvärr är de 440g oktol utformade för att bilda en smal, jättevarm svetsstråle till skillnad mot gevärsspränggranaten som är utformad för att bilda en splitterbild runt detonationsplatsen.

Ett p-skott mot halvhårt mål i värn motsv. fungerar bättre men är inte heller det optimalt men om man inte har något annat så får man väl ta vad man har.

Minns hur det såg ut för ett gäng år sedan när Bandidos och HA krigade. P-skott mot typ plåtskjul hade ingen större effekt.

Posted

Minns hur det såg ut för ett gäng år sedan när Bandidos och HA krigade. P-skott mot typ plåtskjul hade ingen större effekt.

Nä, men det gäller ju till att börja med att träffa plåtskjulet man siktar på. :baskerPa:

Posted

Nä, men det gäller ju till att börja med att träffa plåtskjulet man siktar på. :D

Samt skjuter på längre avstånd än armeringssträckan :)

Posted

Ja, vad är det det brukar heta:

Bind

Kringå

Slå

Vilken förbandsstorlek har stridsuppgift "Binda" och "Slå" egentligen, tror du?

Och det är inte stridsuppgifter som används mot ett ksp-näste.

/K

Skulle väl inte kalla det en uppgift, mer ett stridssätt.

1. Bind. Ordna så att fienden håller på med en aktivitet han inte vill göra. Se till att begränsa fiendens röreslefrihet samt påtvinga honom din vilja

2. Anfall där han är som svagast

3. Slå. Försätt fienden ut stridbart skick.

[samt det liggar bra i munnen: bind, kringå, slå...]

Posted

Mycket snack om dessa granater om 40 mm. De går ju dock inte längre än 400 m och en kulspruta kan ju verka på det tredubbla avståndet så det lär ju inte alltid fungera.

Posted
Mycket snack om dessa granater om 40 mm. De går ju dock inte längre än 400 m och en kulspruta kan ju verka på det tredubbla avståndet så det lär ju inte alltid fungera.

Hur ofta har du stridsavstånd som överstiger 400m?

Posted

Nu var det länge sedan jag såg någon undersökning om striudsavstånd, vet inte om det finns några nyligen, men har för mig att erfarenheter från Vietnamn kriget visade att de flesta stridavstånd med eldhandvapen var under 75 m?

Posted

Nu var det länge sedan jag såg någon undersökning om striudsavstånd, vet inte om det finns några nyligen, men har för mig att erfarenheter från Vietnamn kriget visade att de flesta stridavstånd med eldhandvapen var under 75 m?

75 meter är extremt kort, men med tanke på Vietnamns särpräglade terräng och fiendens förmåga att utnyttja den så kan jag förstå det, men det är nog ganska unikt för just vietnamkriget.

Under andra världskriget gjorde tyskarna en liknande undersökning som låg till grund för utvecklandet av MP-43/Sturmgewehr-44. Motsvarande siffra som de kom fram till var 400 meter.

Posted

Enligt SALVO-utredningen på 50-talet kom man fram till att 90% av alla eldstrider under VKII och Korea skedde på avstånd under 300m och 95% inom 400m.

Källa: Automatkarbinens historia av Per Arvidsson FMV.

The Swede :Malaj:

Posted

Visserligen är den konstruerad för att verka så, men den ger ändå rätt mycket pang runt om. Enbart risken hitom är 50m. Det blir ändå en kraftig smäll.

Jag har tidigare lyft idén om pansarskott, och efter att ha läst inläggen, slog en tanke mig. Förutom AK4/5 är p-skott det vanligaste vapnet inom Försvarsmakten. Skulle man råka ut för scenariot att man springer på ett ksp-näste/värn är chansen mycket stor att man har ett eller flera antal pskott tillhands. Optimalt-nej, men vad tar man istället? -Karlsson, Svensson, Gran, Holmgren! Vardera 10shgr färdiga! Mot ksp:n! Shgr...ELD! :/

Sedan kan man önska granattillsatser och pricksskyttegevär eller vad nu FM kan erbjuda ur sin arsenal. Jag önskar ett rejält gäng 12:or på alla stridande bataljoner samt ett antal fristående komp, jämt utspritt över organisationen! Det skall vara lika lätt att beställa understöd i krig som att få pizza hemkörd i fred! -3 eldstötar? 15minuter en kvart!

/Koskela

Posted

Visserligen är den konstruerad för att verka så, men den ger ändå rätt mycket pang runt om. Enbart risken hitom är 50m. Det blir ändå en kraftig smäll.

Beror inte det på den splitterverkan som uppstår när pskottet träffar pansaret på ett stridsfordon?

Posted (edited)
Enligt SALVO-utredningen på 50-talet kom man fram till att 90% av alla eldstrider under VKII och Korea skedde på avstånd under 300m och 95% inom 400m.

Källa: Automatkarbinens historia av Per Arvidsson FMV.

The Swede :banana

Det man undrar lite är om mekanisering, bättre eldledning och större förlustaversion inte har fått det att öka något, i alla fall om västerländska icke-specialförband är inblandade.

Vill minnas att Arvidsson i nämnda skrift anser att 5,56x45 är en för kraftig patron, medan en hel del här och annorstädes klagar över att den är för vek att slå igenom skyddsväst eller rentav irakisk kroppsvävnad på aktuella stridsavstånd.

EDIT: felstavning

Edited by Vysotskij
Posted

Beror inte det på den splitterverkan som uppstår när pskottet träffar pansaret på ett stridsfordon?

Jo det är riktigt, men likväl blir det en rejäl smäll som gör att Fi mår garanterat annorlunda och ger den egna gruppen en chans att inta, kringå eller neutralisera nästet.

Skulle denna situation inträffa, är det mest troligt att den inträffar i SIB (gissar jag friskt) och då har man troligen någon vägg som ksp'n skyddar sig bakom, och då kan den väggen hjälpa till att ge bra splitter/restverkan när man skjuter med psk. I en sådan stund lär man inte ha tid att finlira med siktet för att få till den där millimeterträffen exakt på ksp-pipan direkt.

Ett psk gör garanterat att Fi mår *annorlunda* och ger oss en chans att agera, det är huvudsaken.

Posted

//eskil, vysotskij

För gamla skogsskytte och den terräng där de skulle verka användes 75 m som genomsnittligt avstånd och det stämde ju vid övningar. För stadsskytte låg genomsnittsavstånden givetvis mycket kortare i många fall. Jag tror inte man kan säga att "mekanisering, bättre eldledning och större förlustaversion" ökat genomsnittsavståndet - om inte annat för att striden flyttat in i bebyggelsen, där mekaniserat ofta kan vara en nackdel, man drar sig för att använda indirekt eld och CAS p g a civilläget, och de båda ändå har försämrad effekt p g a just bebyggelsen. Förlustaversionen ligger mer i lågintensitets-/"bevaknings"skedet efter strid, och påverkar så vitt jag känner till inte stridstekniken.

//Rolex

Rätt.

//apone

Smällen av pskottet sker hos skytten. I kspnästet så fräser det till och brinner i mullen/torven bakom skytten, fast det är klart om du direktträffar ksp:n och personalen så förstörs och dör ju de. Det är en helt annan sak om du har en ksp grupperad i bebyggelse, då kan pskottet fungera ungefär som det skall göra mot pansar.

Posted

Jag har ingen egentlig referens men efter att ha läst ett par inlägg som refererar till händelser i utlandsstyrkan så verkar det ju som om de flesta beskjutningar är från längre avstånd än 400 meter. Dessa får då anses falla inom det som kallas modern krigföring. personer med bättre kännedom om dessa saker kan ju bekräfta eller dementera.

/martinator

Posted
Smällen av pskottet sker hos skytten. I kspnästet så fräser det till och brinner i mullen/torven bakom skytten, fast det är klart om du direktträffar ksp:n och personalen så förstörs och dör ju de. Det är en helt annan sak om du har en ksp grupperad i bebyggelse, då kan pskottet fungera ungefär som det skall göra mot pansar.

Har du någonsin sett en skarp stridsdel detonera? :blink: Om du får en markträff garanterar jag att granaten detonerar. Det "fräser" inte till, utan det sker en detonation, som jag inte skulle vilja ligga bredvid. Visserligen är ju rsv kostruerad för att verka framåt, men kraft utgår ju även vinkelrätt från sprängämnet (i granaten). Hur skulle du annars förklara varför du får en detonation som breder ut sig utanför målet i bilden nedanför?

(som jämförelse kan man annars ställa sig bredvid en Fordonsmina 14 och skjuta av den)

nr1-97-hur-kanns-det.jpg

Restverkan i hårda mål härrör från pansarplåt, betongvägg osv. Restverkan ges även av trä, sten och jord....

I det hypotetiska exemplet som Nestor nämnde "Säg att en grupp rycker fram i terrängen men stöter på ett kulsprutevärn. Hur gör då gruppen för att slå ut det? GRG eller?" finns inga förutsättningar med avseende terräng, skjutavstånd, förhand/efterhand. Bland annat belyser Raptor och Fk Satan det i sina inlägg. Om likande frågor dyker upp i framtiden borde det underlätta om man begränsade förutsättningarna. Annars kan det bli väldigt OT, som nu när diskussionen har snöat in på rsv mot mjuka mål.

Pansarskott är inte mitt förstahandsalternativ, jag väljer hellre sprängranat (grt, grg eller grk)

/Koskela

Posted

Vad är det för fel med spade, yxa, bajonett och höga tillrop? :blink:

...skämt och sido, skarpskytten/prickskytten och/eller grg hade varit min snabba lösning!

- HvPrsk

Posted

Koskela> är bilden från utprovningen av P-skott M/84?

Jävligt sjysst bild bild, får en tänka till lite hur rökt man hade vart (var 302 skytt)

Posted
Koskela> är bilden från utprovningen av P-skott M/84?

Jävligt sjysst bild bild, får en tänka till lite hur rökt man hade vart (var 302 skytt)

Nej, bilden är från provskjutning mot min vagn, UDES 08. :(

Det man skjuter med är RB 53.

The Swede

Posted

//Koskela

Se mitt nick och min profil och bedöm själv om jag sett en skarp stridsdel detonera.

Trä jord och sten ger förvisso också en restverkan, men inte alls av den kalibern som RSV:n är tänkt att skapa mot ett korrekt mål. Restverkan kommer ju också främst av penetrationen av första pansaret in i personalutrymmet, lycka till med det skottet mot kspnästet.

Kraften du får vinkelrätt beror ju också av motståndet granaten möter, så ditt foto är lite missvisande. Mindre motstånd i rsv-konens färdriktning, mindre kraft "åt sidorna". Tryckförändringen kommer ju inte heller att slå ut ksp-personalen i den utsträckningen som den slår ut personalen i pansarfordonet.