Animal Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 men men, U137 gick på grund. sverige fick panik etc. men hur kom båten ut ur sverige? Svenskarna drog den av grundet och bogserade ut den på öppet vatten. Quote
Dizzy_keys Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 Som jag minns det drog man ubåten av grundet pga att det var dåligt väder och ubåten riskerade att gå sönder. Quote
imint Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 Kan det tolkas som "ståndaktigt"? Det har inget med ståndaktighet att göra utan om internationell lagstiftning. Ett örlogsfartyg, hur felplacerat det än må vara, tillhör i det här fallet en nation. Därför skall fartyget återlämnas alt. beredas möjlighet att återvända. Om så hela besättningen valt att hoppa av så skall båten återlämnas. Det smidigaste var att vi drog den av grundet och såg till att ubåt kom sig iväg. Den Sovjetiska staten debiterades senare för lossdragning och bogsering(jag vet inte om dom betalade). Quote
skaya Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 Uppfattat... På tal om hot mot Sverige. :P Nä. Nu är det njuta av välfärden som gäller. Godnatt forumet. Quote
Dobberman Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Jamen praktiken då? Under "incidenten" med U 137, fick ju vpl från FJS, med vad, fyra (?) månaders utbildning bakom sig, försvara eldställningar på ngn holme med elduppgift vad? Regler för eldöppnande? De fick även manna kajkanten när Kn "Gustjin" hade sina "samtal" med Kn. Andersson. Bra för kamerorna. Men rätt kul, med tranke på dagens snack om militärens eventuella roll vid terroristhandlingar. Bara för ordningens skull bör påpekas att detta inte var det ENDA från FM som lurade i buskarna där.... Ett antal andra från olika närliggande förband bemannade naturen i omgivningen även. Quote
Sgt Andersson Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Tiderna förändras ...... ********** Försvarsdepartementets ärendeförteckning 4 maj 2005 Föredragande: Statsrådet Ringholm Ärende: 1. Framställning från Försvarsmakten om deltagande i samövning med ett ryskt markstridsförband Fö2005/1238/SI Quote
A2Keltainen Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Tiderna förändras ...... ********** Försvarsdepartementets ärendeförteckning 4 maj 2005 Föredragande: Statsrådet Ringholm Ärende: 1. Framställning från Försvarsmakten om deltagande i samövning med ett ryskt markstridsförband Fö2005/1238/SI Har du mer information om detta? Jag är i synnerhet nyfiken på vilket ryskt förband det är frågan om och var övningen ska ske. Quote
C 2.a pjäs Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 (edited) [bara för ordningens skull bör påpekas att detta inte var det ENDA från FM som lurade i buskarna där....Ett antal andra från olika närliggande förband bemannade naturen i omgivningen även. Mmm..typ! Batteri Tjurkö är det enda svenska kustartilleriförband som varit i strid. 1981 sköt man skarpt mot territorialvattengränsen och den nalkande ryska fritagningsflottan. Batteriet bemannade endast en pjäs och detta med snabbutbildade handräckningsvärnpliktiga. KA 2 hade även en rörlig 15,2/37-pjäs, en 40mm lvakan på Killeberget, prototypen till 12/80, minstationer och ett par båtar igång efter några timmar. Efter ett dygn kom trupp från KA4 och löste av kockarna på Tjurkö och trupp från KA 1, FJS och I11 anslöt också. Källa: KA2´s bok EDIT: FEL! Batteri Söderarms luftvärn sköt mot ryskt flyg som bombade Stockholm 1945, det var väl också strid... Edited May 4, 2005 by C 2.a pjäs Quote
combat Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 här kan ni se ett exempel på hotet: ref: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,638722,00.html Detta kanske är redan nämnt i en annan tråd, om fallet är så. Så ber jag om ursäkt / Combat Quote
C 2.a pjäs Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Jahaja, då får vi se hur snabbt vi kan konvertera RB15KA till kryssningsmissiler och bomba träningsläger i Tora-Bora-grottorna. Quote
Sgt Andersson Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Tiderna förändras ...... ********** Försvarsdepartementets ärendeförteckning 4 maj 2005 Föredragande: Statsrådet Ringholm Ärende: 1. Framställning från Försvarsmakten om deltagande i samövning med ett ryskt markstridsförband Fö2005/1238/SI Har du mer information om detta? Jag är i synnerhet nyfiken på vilket ryskt förband det är frågan om och var övningen ska ske. Nej bara uppmärksammade det i samband med genomgången av veckans ärenden på försvarsdepartementet... (Möjligtvis lite MÖPigt men ett bra sätt att få reda på vad som är på gång) Quote
OBRON Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Det är mycket övningar i Ryssland månaderna kring nyår, nästan varje truppslag har nån storövning. Det var nån pansardivision som körde övning genom hela Sibirien (det var så en tidning uttryckte det). Quote
Pappsen Posted May 23, 2005 Author Report Posted May 23, 2005 "Ryska ministerier kommenterade inte kränkningar av finskt luftrum 2005-05-20 16:29 Det ryska flygvapnets stab förnekar att ryska flygplan under de senaste fem månaderna kränkt Finlands luftrum, rapporterade den ryska nyhetsbyrån Interfax på fredagen. I ett uttalande från det finländska utrikesministeriet i torsdags hette det dock att kränkningarna av luftrummet varit regelbundna. - Det ryska flygvapnets plan har inte kränkt Finlands luftrum i Ålands-området, sade flygvapnets talesman Alexander Drobysjevskij till Interfax. - Det finns dokumenterade uppgifter om vart och ett av flygvapnets plan i området och vi är vid behov redo att överlämna dessa uppgifter till den finska sidan, tillade han. Utrikesministeriet i Finland misstänker att de ryska planen som kommit in i finskt luftrum varit på väg till eller från Kaliningrad och då flugit via de södra delarna av Åland. Det ryska utrikesministeriet och försvarsministeriet ville inte kommentera anklagelserna på fredagen. Pressekreterarna på de två ministerierna uppmanade FNB "återkomma till frågan nästa vecka". Ännu har rapporterna om de ryska kränkningarna av Finlands luftrum inte väckt något större intresse i ryska medier. Situationen kan dock se annorlunda ut om statsminister Matti Vanhanen © väljer att ta upp frågan under sitt besök i Moskva i början av juni." Citat ur jakobstads tidning i finland http://www.jakobstadstidning.fi/top.php "Statsledningen förbryllad över motivet Den finländska utrikespolitiska ledningen vill inte kalla den senaste tidens ryska kränkningar av det finländska luftrummet provokationer, men en del av dem antas ha skett medvetet. Allvarligt. Statsminister Matti Vanhanen frågar sig vad Ryssland kunde tänkas eftersträva om landet medvetet kränker finskt luftrum. - Med den typ av flygplan som det handlat om i en del av fallen är det svårt att tro att man inte skulle ha varit medveten om att gränsen överskridits, sade utrikesminister Erkki Tuomioja i går. I andra fall har det säkert varit fråga om misstag eller vårdslöshet. Men utrikesministern tror inte att det handlar om någon särskild politik från Rysslands sida. - Jag vet inte varför det skulle vara fråga om en provokation av något slag. Vad kunde man eftersträva med det, undrade han. Också statsminister Matti Vanhanen sade att kränkningarna inte diskuterats som en medveten provokation. Men man ser alltså allvarligt på det inträffade. I och för sig är det ingenting ovanligt att kränkningar av luftrum sker på olika håll. I det här fallet handlar det dock om ett tiotal kränkningar under en period på sex-sju månader. De har skett längs luftkorridoren mellan S:t Petersburg och Kaliningrad, som är mycket livligt trafikerad. Rege-ringen reagerade redan för några veckor sedan genom att överlämna en not om det inträffade till Ryssland. - Vi har gjort helt klart för Ryssland hur kränkningarna skett och väntar nu på svar, sade Tuomioja. På den finländska sidan anser man sig alltså ha klara bevis för kränkningarna. Det ryska flygvapnet gick för sin del i går ut med ett uttalande i vilket man förnekar att Finlands luftrum skulle ha kränkts på de åländska öarnas område. - Vi har kontrolluppgifter från varje flygning och är beredda att överlämna dem till Finland om så behövs, sade det ryska flygvapnets representant Alexander Drobisjevskij till nyhtetsbyrån Interfax. Med anledning av det sade statsminister Matti Vanhanen att det är en missuppfattning att kränkningarna skulle ha gällt det demilitariserade åländska området. Kränkningarna har alltså inte skett där. Ännu inget svar Hittills har Finland alltså inte fått något riktigt svar på sin not från Ryssland. Kontakterna har skötts på tjänstemannanivå. Rysslands ambassadör Vladimir Grinin har till exempel varit kallad till utrikesministeriet. Kränkningarna har därmed diskuterats bara med personer som inte nödvändigtvis själva är insatta i det inträffade. Såväl statsminister Vanhanen som utrikesminister Tuo-mioja väntar sig att saken nu utreds på den ryska sidan och att den sedan ordnas upp också mellan länderna. - Grannar emellan måste saker av det här slaget kunna utredas så att frågan kan avföras från dagordningen, sade Vanhanen. Förhoppningen är att det kan ske redan innan han avlägger ett besök i Moskva i början av juni och innan den ryske utrikesministern besöker Finland. Men i sista hand finns det beredskap att ta upp kränkningarna även på hög politisk nivå. Det är alltså redan flera veckor sedan regeringen beslöt agera i frågan. Att kränkningarna hemlighållits beror på att det redan i decennier tillämpats en praxis enligt vilken händelser av detta slag sköts på diplomatisk väg utan offentlighet. Enligt Vanhanen är det möjligt att det nu blir en ändring i detta avseende. Estland, som också råkat ut för upprepade kränkningar av sitt luftrum, har inte hållit incidenterna hemliga. JAN-ANDERS EKSTRöM" Ur huvudstadsbladet finland http://www.hbl.fi/cgi-bin/mediaweb 09-1253 241, [email protected] Det här oroar mig Quote
Isgubbe Posted May 23, 2005 Report Posted May 23, 2005 Jag såg detta inslaget från svt på nätet om rapport från foi. För er som missat på teve eller inte kan se på svensk teve... FOI rapport Känns tryggt att veta att det inte finns några hot mot Sverige… Storryn i sin helhet pa svt SVT Quote
caridon Posted May 24, 2005 Report Posted May 24, 2005 här kan ni se ett exempel på hotet:ref: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,638722,00.html Detta kanske är redan nämnt i en annan tråd, om fallet är så. Så ber jag om ursäkt / Combat Jag tror inte så mycket på det hotet. Ny är jag ingen Islamexpert men man harju lärt sig lite under åren. Alla "riktigs" terrorsidor som visats upp i olika media har vissa gemensamma nämnare. användandet av grön färg. Citat ur koranen. Det vi ser här har helt annat bildspråk. utan citaten,utan den gröna heliga färgen. Sen "känns" dom helt anorlunda. Min (okvalificierade) gisning är att några puckon skapade dessa sidor som ett skämt och "tipsade" aftonblaskan. Det som stöder min teori är att det inte pratats mer om sidorna. /C - skeptisk Quote
Pappsen Posted May 26, 2005 Author Report Posted May 26, 2005 Jag har sagt det förut... jag säger det igen: Om det stog i aftonbladet är det inte sant. Quote
Sgt Andersson Posted June 2, 2005 Report Posted June 2, 2005 Tiderna förändras del 2: Tiderna förändras Quote
Fanjunkar´n Posted June 2, 2005 Report Posted June 2, 2005 Tiderna förändras del 2: Tiderna förändras Jo verkligen! Citat: "Överste A.J. Gustjtjin och Överste Stefan Gustafsson gillar stridsbåtar"! Var det inte så han befälhavaren på U137 hette? Gustjtjin. Quote
Fa/Kapten Posted June 2, 2005 Report Posted June 2, 2005 här kan ni se ett exempel på hotet:ref: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,638722,00.html Detta kanske är redan nämnt i en annan tråd, om fallet är så. Så ber jag om ursäkt / Combat Jag tror inte så mycket på det hotet. Ny är jag ingen Islamexpert men man harju lärt sig lite under åren. Alla "riktigs" terrorsidor som visats upp i olika media har vissa gemensamma nämnare. användandet av grön färg. Citat ur koranen. Det vi ser här har helt annat bildspråk. utan citaten,utan den gröna heliga färgen. Sen "känns" dom helt anorlunda. Min (okvalificierade) gisning är att några puckon skapade dessa sidor som ett skämt och "tipsade" aftonblaskan. Det som stöder min teori är att det inte pratats mer om sidorna. /C - skeptisk Caridon....Jag tror som du... Gruppen "Islamistiska förnyelsefronten" som tydligen står bakom enl. artikeln, är förmodligen mer av en "dagslända" än något annat... Quote
Pappsen Posted September 26, 2005 Author Report Posted September 26, 2005 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 "Ett störtat ryskt stridsflygplan har orsakat en djup diplomatisk kris mellan Litauen och Ryssland och skakar nu också den litauiska försvarsledningen. På måndagen fick flygvapenchefen Jonas Marcinkus sparken. " "Planet saknade tillstånd att flyga över litauiskt luftrum. Enligt den ryska militära flygledningen kom piloten ur kurs från den tillåtna korridoren under en flygning mellan S:t Petersburg och den ryska Östersjöenklaven Kaliningrad. Felnavigeringen ska ha berott på ett tekniskt fel." Har vi hört den förut? Allvarligt talat, jag känner mig fortfarande otrygg, ryssarna är inte på långt när fredlig ännu. Quote
skaya Posted September 26, 2005 Report Posted September 26, 2005 Våra baltiska bröder må känna sig hotade, men jag ser inget direkt hot mot Sverige i dagsläget. (jag är ju en expert HOST HOST) Men förutsatt att det är som ovan nämnt så är det ingen anledning att inte vara på sin vakt. Jag vill stötta våra demokratiska grannar i öster. (sen kan vi ju inte låta topphemlig svensk militär utrustning hamna i ivans händer!) Quote
Vinter Posted September 27, 2005 Report Posted September 27, 2005 Tiderna förändras ja, Sverige samverkade med tyskarna på 30-talet för att utveckla störtbombnings tekniken, kanske inte så bra gjort om man ser i backspegeln. Sen att kränga massor av stål till tyskland.... Tur att politiker nuförtiden har spåkulor hemma. Quote
Pappsen Posted September 27, 2005 Author Report Posted September 27, 2005 @ skaya jag är nyfiken, kan du utveckla med vad du menar med : "(jag är ju en expert HOST HOST)" det låter som om du vet något, du vill antyda det, men vågar inte stå för det... fast det kan jag ju ha feltolkat. Men försök förtydliga vad du menar. "Våra baltiska bröder må känna sig hotade, men jag ser inget direkt hot mot Sverige i nuläget " eh, jag menar inte att vi är under direkt hot utan att omvärldssituationen intte är så säker som våra politiker försöker påskina. Problemet med en kraftig nedrustning är ju att det tar så otroligt lång tid att återta förlorad kunskap, vilket gör oss till ett löjligt lätt byte i en snabbt tillspatsad situation. Läs gärna tråden från start så förstår du kanske bättre vad jag syftar på. Quote
GrodanBoll Posted October 1, 2005 Report Posted October 1, 2005 Våra baltiska bröder må känna sig hotade, men jag ser inget direkt hot mot Sverige i dagsläget. (jag är ju en expert HOST HOST) Men förutsatt att det är som ovan nämnt så är det ingen anledning att inte vara på sin vakt. Jag vill stötta våra demokratiska grannar i öster. (sen kan vi ju inte låta topphemlig svensk militär utrustning hamna i ivans händer!) <{POST_SNAPBACK}> Skönt iaf att våra Baltiska Bröder fortfarande håller styvt på traditionerna och högtidlighåller minnesdagarna för de frivilliga SS bataljonerna som man skickade till östfronten under VK-2... Quote
skaya Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 (edited) Pappsen: Jag åsyftar ingen dold kunskap. Jag är en ung, renodlad tyckare som tack vare "vise män" i detta forum börjar få mer och mer på fötterna. Mycket tacksamhet riktas till ni som vet saker. Jag anser att det är en ovanlighet i vårt "samhälle", där man matas från aftonbladet hur vidrigt FM är. Så nej, jag vet inte mer än att jag läste i FOIs rapport om ryssland. FOI om ryssland Denna rapport gjorde inte att jag sover lugnare om nätterna. Om jag vore balt skulle jag uppskatta om Sverige hade något att sätta emot, alternativt hjälpa mig med, om ryssen skulle komma. Jag delar också din uppfattning om nedrustningen. Svårt att bygga upp om allt kasseras. Dock en svår balansgång, populistiskt sett så käkar ju FM upp 40 milj. om året, det är en ganska stor kaka i mångas ögon. Dessa pengar behövs kanske idag mer i säg, skola vård och omsorg. Spela med det, och på den allmänna negativa uppfattning som många har om FM idag i Sverige, så vinner du många röster som politiker... (dessa pengar genererar dock jobb, företag och allmän uppsnäppning av unga hanar, jämför detta med alla departement i sthlm som "vänder blad") Den topphemliga militära utrustningen jag syftade på var den svenska överskottsmatrielen som vi skänkte till baltikum. Det känns skönt att vara en sjukvårdare i det väpnade försvaret. Tillägg: Schysst födelsedag pappsen. Mycket schysst. Edited October 6, 2005 by skaya Quote
facit Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Det islamistiska hotet: Muslimska själmordsbombare må vara kräk men deras hjärnor är inte formaterade hårrdiskar som man kan spara vad man vill på. För att få en självmordsbombare ställa upp frivilligt räcker det inte med någon mullahs kommando. Under alla desse självmord ligger andra saker som mer kan länkas till politik. Man måste anspela på saker som hat, hämd och andra känslor. Att övertala en fanatiker att hämnas på ryssar, jänkare eller israel är inte samma sak som att angripa ett obetydligt land som sverige. Jag har svårt att tänka mig någon fanatiker på fullaste allvar vill göra något i sverige. Men jag kan ju hal fel. Dock så har vi juh utländsk mark i Sverige och det vore pinsamt om sverige inte kunde erbjuda xxxx landets ambassad hjälp. Det är bara det att samtliga islamistdåd har gjorts i politiska konfliktområden där det handlat om gränser, separatismt och invationer. Jag känner inte till ett enda terrordåd som gjorts spontat bara för att landet råkat vara västerländskt. Rätta mig omjag har fel. Quote
Pappsen Posted October 17, 2005 Author Report Posted October 17, 2005 det finns alltid risk för konflikt. Risker kan vara bra att varsebli och vara medveten om. http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?NewsID=2528463 Quote
Pappsen Posted October 19, 2005 Author Report Posted October 19, 2005 http://www.nyteknik.se/art/42755 va bra! :( Quote
KD803 Posted October 19, 2005 Report Posted October 19, 2005 Nä men titta, Sverige håller på att dras in i en konflikt... SvD Quote
Recommended Posts