Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som boende i Farsta - måste man tillhöra LGG eller kan man söka sig till STG? Arbetar på Södertörn och tillbringar största delen av min vakna tid där. Skjuter "söder om Ösmo" och känner mig mer hemma i det området.

• Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Finns ingen geografisk skyldighet om man aktivt bestämmer vart man vill vara. Däremot om man bara "söker" så hamnar man efter bostadsadress.

Posted

Jag mailade via rekryteringssidan till södertörnsgruppen.

Jag väntade mig att det var betydligt större skillnad än så mellan södertörn och LG.. jaja.. det är väl bara att vänta/ringar/vänta/ringa som alla andra :baskerFN:

Posted

Jag väntade mig att det var betydligt större skillnad än så mellan södertörn och LG.. jaja.. det är väl bara att vänta/ringar/vänta/ringa som alla andra :blink:

Ja nu har jag fyllt i alla papper för att få "stenen" i rullning, träffade Kompanichefen i söndags för en liten intervju enl honom så dröjer det nu c:a 2 månader innan jag är med, Förutsatt att MUST och övriga som vill/skall ha ett ord med i laget.

Fö kan jag säga att han föreslog mig ett 30timmars kontrakt samt att det fanns goda möjligheter till GB utbildning, Kompaniet kör en offensiv rekryteringskampanj så detta känns mycket bra.

Fortsättning följer....

• 2 weeks later...
Posted

Jag väntade mig att det var betydligt större skillnad än så mellan södertörn och LG.. jaja.. det är väl bara att vänta/ringar/vänta/ringa som alla andra :Malaj:

Södertörnsgruppen mailade jag via rekryteringssidan ett par gånger utan resultat.

LGG: Anmälan via nätet -> 4 dagar -> Mottog telefonsamtal -> 2 veckor -> Fick hembesök -> 2 månader -> Fick välkomstpapper i brevlådan

Summa: 2 månader 2 veckor 4 dagar (om inte minnet sviker helt och hållet).

Och då var det jul och nyår mellan hembesök och papper i lådan.

Posted

Är på G in i Hv efter ca 17 år utan gröna kläder.

Det har gått imponerande snabbt och smidigt, anmälde mig före veckan jul kommer att få kontraktspapperen i denna vecka - utbildning i början av mars. Hela tiden har jag dessutom fått feedback.

• 2 weeks later...
Posted

Idag ringde jag till de på södertörn, och förvånansvärt kom jag fram (ringt i ett antal omgångar tidigare)

Men jäklar vilken aktivitet det blev nu! Det fanns många sökande, men jag plockades fram i prioriteringen och skulle handläggas idag :Malaj: Så nu har hjulen oljats, återkommer med vidare information..

Posted

Det har gått imponerande snabbt och smidigt, anmälde mig före veckan jul kommer att få kontraktspapperen i denna vecka - utbildning i början av mars. Hela tiden har jag dessutom fått feedback.

Tar tillbaka det jag skrev. Har nu väntat två veckor på kontraktet och fortfarande ingen kontakt med Kompanichef. :(

Posted

Jag väntade mig att det var betydligt större skillnad än så mellan södertörn och LG.. jaja.. det är väl bara att vänta/ringar/vänta/ringa som alla andra 0:)

Södertörnsgruppen mailade jag via rekryteringssidan ett par gånger utan resultat.

LGG: Anmälan via nätet -> 4 dagar -> Mottog telefonsamtal -> 2 veckor -> Fick hembesök -> 2 månader -> Fick välkomstpapper i brevlådan

Hej Nilsanders

Om jag inte misstar mig så var det jag som gjorde hembesöket hos dig den 14 december? Och du är kallad till grundkurs den 9 mars?

Är du nöjd med hur rekryteringen gått till? Om inte; vad saknar du?

/Ola

Posted
Idag ringde jag till de på södertörn, och förvånansvärt kom jag fram (ringt i ett antal omgångar tidigare)

Men jäklar vilken aktivitet det blev nu! Det fanns många sökande, men jag plockades fram i prioriteringen och skulle handläggas idag :Malaj: Så nu har hjulen oljats, återkommer med vidare information..

Tydligen så har Södertörn legat på en hel del ansökningar, deras tanke var att samla ihop till ett stor info möte. När jag träffade stf C Södertörn igår sa jag att det inte är bra, utan se till att kontakta dessa nu omedelbart och inte göra om så i framtiden. ”lotta” ansökningarna direkt till resp kompch så går det snabbare och risken för att folk hoppar av minskar.

Detta uppfattades och ska ske i framtiden, så förhoppnings vis så ska vi slippas höra om lång väntan inom Södertörn nu. Annars så ska jag gå på dom igen.

Mvh Per

Posted
Tydligen så har Södertörn legat på en hel del ansökningar, deras tanke var att samla ihop till ett stor info möte.

Hade inte skadat med ett litet svarsmail att de hade tagit emot intresseanmälan!? Efter ett par intresseanmälningar utan någon respons så kan man inte dra någon annan slutsats det inte finns något intresse från Södertörnsgruppens sida.

Posted

Verkar inte som de centrala rekryteringsförmågorna räcker till.....det enklaste borde ju vara direkt-kontakt mellan det förband vederbörande ska tillhöra och rekryten direkt. Så har det varit med det relativt stora antal SoldF-are som numera ingår i 353 IP, Skånska Gruppen........

Posted

Tar tillbaka det jag skrev. Har nu väntat två veckor på kontraktet och fortfarande ingen kontakt med Kompanichef. :(

Han som intervjuade mig sa att jag var klar och att kontraktspapperen var på väg och att min Kompanichef dessutom snart skulle kontakta mig. Inget av detta har hänt. Börjar bli frustrerad.

Vem ska man kontakta i systemet för att sparka igång det?

Nån som har koll får gärna PMa mig

Posted

Jag har varit med i Hv sedan min krigsplacering försvann -93 då tog jag kontakt med en kompis som var med i hv och han följde med mig till hv gården och där fick jag skriva kontraktet, veckan efter fick jag mitt vapen och den andra utrustningen, introt gick jag efter ett par månader ihop med de andra nya i bataljonen.

Det är ju svårare nu för tiden, man får inte vapnet för än man gått introt och och här i skåne så är det vad jag vet bara två gånger om året, kommer man då in precis efter när det varit en intro utbildning så kan det ju då dröja innan man får sitt vapen, men den andra utrustningen får man när pappersexercisen är klar vilket oxå kan dröja ett par månader, det är ju som någon skrev att de flesta ansvariga har jobb å familj å tänka på de också oftat så stannar pappren på MD gruppen som man tillhör, där kan man ligga på själv lite om man är helhjärtat intesserad, hörs man inte finns man inte, men det kan ju även vara bra med lite väntan, då sållas kanske "nollorna" bort redan innan de börjat

Posted (edited)

Min egna ringa erfarenhet då vi rekryterar folk till vår IP-HV är att man åtminstone får räkna 9-12 månader innan killen är helt klar men han kan ofta gå som "PRAO" under tiden han får dock inte bära vapen men han kan ju t.ex bära 145:an.

Vi har även tyvärr får jag tillägga killar som fått göra om ansökningen ett par gånger då deras papper har trillat i "skarven" eller som man säger på ren svenksa supit bort dem. Många problem känns som om de ligger på myndigheten...tyvärr.

Tror att detta är ett resultat av en orimlig arbetsbörda hos berörda handläggare på respektive myndighet.

Men det är svårt att motivera en kille som fått vänta9 månader med orden att det snart är klart

Det skapar inte förtroende hos den enskilde sökande soldaten.

Tack för ordet

Tillägg så funkar det i Skåne... :banghead:

Edited by Psson
Posted
Min egna ringa erfarenhet då vi rekryterar folk till vår IP-HV är att man åtminstone får räkna 9-12 månader innan killen är helt klar men han kan ofta gå som "PRAO" under tiden han får dock inte bära vapen men han kan ju t.ex bära 145:an.

Vi har även tyvärr får jag tillägga killar som fått göra om ansökningen ett par gånger då deras papper har trillat i "skarven" eller som man säger på ren svenksa supit bort dem. Många problem känns som om de ligger på myndigheten...tyvärr.

Tror att detta är ett resultat av en orimlig arbetsbörda hos berörda handläggare på respektive myndighet.

Men det är svårt att motivera en kille som fått vänta9 månader med orden att det snart är klart

Tack för ordet

Är det inte så att försäkringarna inte gäller om man går som PRAO?

Posted

Tack för ordet

Hur har ni löst försäkringsbiten? Sedan kan det vara så att de har fått kallelse till intro.utb. men inte dyker upp på denna eller inte kontakter utb-enheten att man inte kan komma på denna. Då kan det bli så att de faller ut ur systemet.

Posted (edited)

Tack för ordet

Tillägg så funkar det i Skåne... :)

I vårt lilla län kan det knappast bero på orimlig arbetsbörda. Däremot verkar rekryteringsansvarige ha svårt att hålla sig på arbetsplatsen/ ha med sig arbetsplatsen digitalt.

Jag har en färdig placering, och vet att de har behov av min militära (och civila) utbildning men lik f-b händer det inget. Smällde iväg ett par mail till personer som jag kan gissa har med rekrytering att göra. Får se hur det landar.

Edited by bryggare bob
Posted

Fick kontraktet idag. :=o Vilket innebär att jag kommer att ha mindre än 3 månader mellan tidpunkten jag anmälde mig på nätet och introduktionsutbildningen. Hyfsat snabbt tycker jag åter igen.

Posted

Jag väntade mig att det var betydligt större skillnad än så mellan södertörn och LG.. jaja.. det är väl bara att vänta/ringar/vänta/ringa som alla andra :banana

Nästan på dagen 4veckor efter att jag ansökte till HV så har mina papper blivit klara, och jag har en plats på introutb i början på Mars bekräftad, Måste säga att det funkat mycket smidigt detta.

Nåväl vi kanske syns ute i det gröna snart.

/D

Posted

Jag väntade mig att det var betydligt större skillnad än så mellan södertörn och LG.. jaja.. det är väl bara att vänta/ringar/vänta/ringa som alla andra :worthy:

Nästan på dagen 4veckor efter att jag ansökte till HV så har mina papper blivit klara, och jag har en plats på introutb i början på Mars bekräftad, Måste säga att det funkat mycket smidigt detta.

/D

I mitt fall har inget hänt sen sist. De jag pratade med förra fredan lyckades övertyga mig (läs lugna) om att det var raka spåret nu, och att jag skulle bli uppringd av en kille på bataljonen som var snabb och effektiv. Inget har hänt. Fortsättning följer.. :huh:

Posted

Jag väntade mig att det var betydligt större skillnad än så mellan södertörn och LG.. jaja.. det är väl bara att vänta/ringar/vänta/ringa som alla andra :worthy:

/D

I mitt fall har inget hänt sen sist. De jag pratade med förra fredan lyckades övertyga mig (läs lugna) om att det var raka spåret nu, och att jag skulle bli uppringd av en kille på bataljonen som var snabb och effektiv. Inget har hänt. Fortsättning följer.. :huh:

Pratade med min Kompanichef idag. "Det tar sig!" sa mordbrännaren.

Posted

Va ska man säja.......har läst era inlägg och sitter här med tårar i ögonen....nej då det är inte av gråt....utav skratt :baskerHV::baskerPa: när jag gick med i Hv-ungdom för 34 år sen(tänk va tiden går :banana )då tog det en halvtimma och det var den tid det tog för C Hv att skriva mina papper, helgen efter var det övning, fast nu när jag ska gå med igen så upplever jag desamma som ni, skickade in pappiren feb-05 och inget hände förrän i dec, vilket ju ändå är rätt snabbt gämnfört med hur länge ni har fått väntat

Posted

Jag börjar bli desperat/förbannad här nu, jag vill komma igång, komma ut samt vara med på allt kul som händer nu i vår.

Hur hårt ska man ligga på dem angående alla papper/motsv?

Posted
Jag börjar bli desperat/förbannad här nu, jag vill komma igång, komma ut samt vara med på allt kul som händer nu i vår.

Hur hårt ska man ligga på dem angående alla papper/motsv?

Jag låg på rätt hårt, samtidigt vet jag inte om min insats där gjorde någon skillnad.

Däremot så vet jag att när mina papper var klara så fick jag veta att vårens introkurs var fullsatt, Men ett par samtal till rätt personer gjorde att det plötsligt blev en plats "extra" :rockon: .

Så nu går jag introt till helgen :Malaj:

Lycka till

Posted

Mejlade plutonchefen 28/1. 7/2 var jag (tillsammans med Arrelius och en polare) på första infomöte och fyllde i det först pappret för prövning. 2/3 fick vi mejl från plutonchefen att kontrollerna var klara. Imorgon ska vi hämta ut utrustning, och idag blev jag kallad till introutbildningen 17-19 mars (övningen har dock varit känd och inplanerad sen infomötet ungefär).

Får väl klassas som godkänt? :rockon:

Posted (edited)

AAAARRRRRRr ILSKA!!

Ringde idag upp hemvärnet för femtielfte gången och frågade vars i fridens namn mina papper är och vilken status läget ligger på.

Vid förra kontakten i januari var det bara polispapperena som fattades sen skulle jag garanterat vara igång till våren.

NU när jag ringer uppdagas det att mina MUST papper försvunnit på något magiskt vis någonstans på vägen och hade jag inte ringt idag hade jag säkerligen fått vänta på klartecken tills jag är gråhårig.

De har iaf satt turbofart nu lovar de och om 3 veckor ska jag få utrustningskort m.m hem i brevlådan, men jag anar att det blir jag som ringer igen om 3 veckor och frågar vad det är som händer.. :)

Samband är uppenbarligen inte FM:s starka sida.

Edited by Svartberg
Posted
Jag är nöjd med hur snabbt och lätt allting gått. Kul att se att man är "eftertraktad".

Samma här - i mitt fall märktes det att stabsapor är bristvara i Hv. (Fast det var det även i det gamla invasionsförsvaret)