Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

För mig tog det ganska lång tid, närmare 10-11 månader, innan jag kunde delta aktivt i Hv.

Jag anmälde mig i slutet av maj och ganska snart, efter ca 1-2 veckor, blev jag intervjuad av företrädare för kompaniet.

Papper skickades in från kompaniet någon månad före sommaren. Sedan hände ingenting under flera månader. Förmodligen blev mina papper liggande i någon byråkrats inkorg under semestern. Som alla vet så fungerar absolut INGET som det ska under den svenska industrisemestern. Allt var dock klart i pappersväg i början av september.

Efter det tog det ganska lång tid innan jag kunde gå introkursen, men det berodde på att kurstillfällena på något vis alltid kolliderade med tentatillfällena på SU och sedan kom juluppehållet... :)

Iofs fuskade jag lite och var med på en kurs i sprängtjänst någon månad innan jag gick introkursen. Men nu är jag med och kan inte vara gladare!

// WM

• Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Klart att det är ett problem med alla dessa kopiösa mängder av papparsverk som ska skrivas på, raturneras, godkännas, granskas av såväl polis, socialmyndighet, Hemvärnets rekryteringscentrum och alla andra.

Men som ni nog alla vet håller ju mycket på att läggas ned inom försvaret, bla att hemvärnsförbanden blir färre, men bättre och större.

Posted

Jag har bara varit med om ett enda tillfälle då någonting gått snabbt inom Hv: Tiden mellan att jag gick skarp skyddsvakt på vapeninspektion tills dess att jag fick hotbrev om att bli polisanmäld eftersom jag inte varit där var riktigt kort!!! :lol:

Hade vi haft samma takt mellan första kontrakt och färdig rekrytering så hade vi kanske rent utav haft en fungerande organisation inom kort!

• 10 months later...
Posted (edited)

Om man vill byta insatspluton från en del av landet till en annan så måste man på vissa ställen göra om intron. Känns rätt surt om det blir så för mig där jag gjode 153tim i fjol och har gjort 110tim bara i år. Och då är jag bara en stf gruppis

Edited by ollevarm
Posted
Om man vill byta insatspluton från en del av landet till en annan så måste man på vissa ställen göra om intron. Känns rätt surt om det blir så för mig där jag gjode 153tim i fjol och har gjort 110tim bara i år. Och då är jag bara en stf gruppis

Jag har oxå stött på detta, när hela mitt kompani flyttades från Livgardes gruppen till södertörns gruppen så kom en handläggare med att hela kompaniet skulle göra om intron...

Men ett telesamtal med verbörande och C för MD-gruppen om att vi faktiskt flyttades på order från MD M och att Livgradet då hade den Intro som nu, om jag inte är fel underrättad, är fastlagd för alla MD- grupper idag för alla nya hv soldater.

Så det kan ju hänga på var och när du gjort din intro, det handlar altså om att den nya MD-gruppen vill "kvalitet" säkara alla sina soldater.

Posted

För mig tog det drygt två år från första intresseanmälan tills att jag gjorde grundkursen. Då måste jag erkänna att jag inte låg på dom men endå...

Detta var i Stockholm och jag kom med i Ö.mlms. HVkomp (numera sammanslaget med andra stockholmskomp.) Det var hösten 1998 när jag slutligen gjorde GK.

Posted

Jag sökte FYRA (!) gånger till hemvärnet! Första två gångerna försvann mina papper hos nån myndighet, tredje gången glömde Kompanichef bort min ansökan och fjärde gången gjorde jag det själv. Hela processen tig över 5 år! Inget kul alls! Var länge osäker på om detta var en organisation attt vara med i om man är ens det minsta lilla driftig... men nu jäklar...

• 3 weeks later...
Posted
Jag sökte FYRA (!) gånger till hemvärnet! Första två gångerna försvann mina papper hos nån myndighet, tredje gången glömde Kompanichef bort min ansökan och fjärde gången gjorde jag det själv. Hela processen tig över 5 år! Inget kul alls! Var länge osäker på om detta var en organisation attt vara med i om man är ens det minsta lilla driftig... men nu jäklar...

Det där har jag också varit med om. Skickade en ansökan och talade två gånger med hemvärnschefen. Efter ett år började jag inse att inget skulle hända.

Idag är jag ju med på annan ort, men träffa kompani- plutonchef innan inträde? Pfft. Inte.

Posted

Jag gjorde min ansökan till HV i mitten av juni. Jag hörde med pliktverket tidigare nu i veckan och de sa att jag redan var registrerad som ordinarie HV-man och att alla register kontroller var klara. Så nu är det bara att bestämma en tid för hembesök och sen skriva på kontrakt!

Det ska bli skönt att komma ut i skogen på ett meningsfullt och organiserat sätt!

Posted

Jag är förvånad över att ni har sånt tålamod.

Det tyder på ett verkligt brinnande intresse!

Hoppas att Hv tar väl hand om er, nu när ni väl blivit registerförda. 0:)

Posted (edited)
För mig tog det dryga 9 månader när jag gick med 1998.

Vet ett flertal som slutat av den otroligt långa väntetiden. Med tanke på att fler slutar än börjar är det ju inte ett hållbart argument att "det är bra om det tar tid".

Allt i HV tar OÄNDLIG tid,

Ex: Skyddsvaktlegget tog 1 år att framställa efter att jag genomgått utbildningen. Beviset att inneha vapnet gick ut efter nåt år och förnyades aldrig...

Vill man sluta går det fort. Efter några dagar har du ett "hotbrev" om att lämna ALLT om några dagar annars polisanmäler vi dig för olaga vapeninnehav. Det är den enda tacken man kan vänta sig för att ställt upp i kanske 10-15 år i princip gratis.

Hmm helt omvänt för mig. Vet inte om Henke la in ett gott ord för mig men snabbt gick det att komma med... Nu har jag lökat länge och gått ur Hemvärnet av flera anledningar. Bössan ligger i kasun men allt övrigt har jag kvar. Inga krav på återlämnade har kommit, hade t.ex ammo hemma till för cirka 6 månader sedan då jag själv lämnade in den frivilligt, chefen visste inte att jag fått ut den. Killen i förådet verkade rätt förvånad när jag kom med 5 askar ammo

Sa till chefen att jag slutar och han sa att: "Du kan väl ringa XXX och meddela att du gått ur och åka ut dit och lämna utrustningen" Ja ja, får väl åka ut någon dag och lämna in utrustningen.

Och jag har har dessutom (nästan) varit med gratis. Mina pengar trillar in på en Nordea konto dit jag inte har kort. Har försökt ändra det ett par ggr till FSB men det går så där..

// Edit: Syftningsfel + lägger till lite

Edited by RadaR
Posted

Weee. fick papper om att jag blivit antagen idag. intro nästa helg. måste säga att det gått riktigt snabbt för mig. skrev på i början av juni och så har det ju varit semestertider.

• 4 months later...
Posted

Hej!

Muckade för c:a 10årsen och har haft i baktanke att man kanske skulle vara med i HV.

Av en ren händelse snubblade jag över en rekryteringssida till HV och tänkte varför inte, Har efter 1/2 månad inte hör ett knysst om jag är intressant, Sen läser man skräckhistorierna på forumet att väntetiderna kan vara upptill 1år.

Finns det nån som kan ge en realistisk bild över hur det ser ut generellt. Har idag ringt till GBG gruppen som håller i allt och påmint dem om att jag finns. Och fick till svar att jag skall avvakta 1 vecka annars återkomma.

Tacksam för svar

Mvh /D

Posted
Hej!

Muckade för c:a 10årsen och har haft i baktanke att man kanske skulle vara med i HV.

Av en ren händelse snubblade jag över en rekryteringssida till HV och tänkte varför inte, Har efter 1/2 månad inte hör ett knysst om jag är intressant, Sen läser man skräckhistorierna på forumet att väntetiderna kan vara upptill 1år.

Finns det nån som kan ge en realistisk bild över hur det ser ut generellt. Har idag ringt till GBG gruppen som håller i allt och påmint dem om att jag finns. Och fick till svar att jag skall avvakta 1 vecka annars återkomma.

Tacksam för svar

Mvh /D

[ot]Jag muckade också från Lv/RB för 10 år sedan och har varit Hv i 4-5 månader.[/ot]

Ett bra initiativ att du vill, hoppas nu inte trögheten i systemet får dig att tappa sugen. Förbered dig på att det kan ta lång tid innan du genomfört din introduktionsutbildning.

Det är ju en hel del papper som ska flyta under broarna. Ska du dessutom förvara vapen hemma så blir det ytterligare besök och papper.

Har du precis missat vårens introduktion så kan det nog i sämsta fall dröja ett halvår innan du är helt igång. Men ligg på dem på kontoret. Var vänlig men bestämd.

Posted

Rent generellt...(Rätta mig den som kan bättre) verkar det vara bra om man själv ligger på lite. För det mesta är detta med HV en fritidssyssla och även de ansvariga har ju jobb och familj att ta hand om.

Jag menar inte att det försvarar en orimlig väntetid men det är ju en förklaring iaf.

Själv gick jag med HV 20050426 och då hade det gått nästan ett år efter min intresse anmälan på nätet. Jag var beredd att ge upp, men ringde och fick reda på att ett möte för rekrytera var tätt inpå. Jag gissar att det var lite tur och min driftighet som gjorde att jag tog tag i det, annars hade jag säkert fallit mellan stolarna som så många andra.

Posted
Rent generellt...(Rätta mig den som kan bättre) verkar det vara bra om man själv ligger på lite. För det mesta är detta med HV en fritidssyssla och även de ansvariga har ju jobb och familj att ta hand om.

Jag menar inte att det försvarar en orimlig väntetid men det är ju en förklaring iaf.

Själv gick jag med HV 20050426 och då hade det gått nästan ett år efter min intresse anmälan på nätet. Jag var beredd att ge upp, men ringde och fick reda på att ett möte för rekrytera var tätt inpå. Jag gissar att det var lite tur och min driftighet som gjorde att jag tog tag i det, annars hade jag säkert fallit mellan stolarna som så många andra.

Men samtidigt är det inte bara dåligt att det är lite krångel att komma med. För vill vi verkligen ha frivilliga som inte ens kan lyfta luren när det skiter sig i andra ändan (no pun intended)? Eller en som inte kan vänta på pappersexcercisen för att få klämma på bössan.

Detta ursäktar ju inte den i många fall långsamma hanteringen dock.

Posted
Om jag har förstått det rätt så är det inte Hemvärnet som tar tid, utan det är den kontroll som ska göras av andra instanser som tar tid på sig.

En del av sanningen. Visst tar pappersexercisen med andra myndigheter tid, men dina papper kan bli liggande i en inkorg på tok för länge utan att du får veta varför. Men jag ska inte kritisera. Min egen inkorg brukar också svälla från gång till annan.

Posted

Kan bara tala för mig själv. Blev tillfrågad strax efter muck (sommaren), och efter bara några månader (2-3?) gick jag introduktionen och började öva bara efter någon vecka.

Kan ju skifta en hel del från pluton till pluton och kompani till kompani. Kan ju också nämna att vi har en rätt rejäl cirkulation på personalfronten, på gott och ont ;)

Posted

Vid rekrytering bokar jag in med den sökande i dennes hem och tar på så sätt allt på en gång med hembesök, bostadskontroll och kontraktsignerande. Därefter skickas luntan till PersBef på Bat som sköter resten, Kommun/Polis/MUST osv. och avrapporterar till mig då och då.

Det är oacceptabelt att sökande tröttnar och hoppar av innan dom blivit antagna så därför är det upp till varje chef/rekryterare eller motsv att hålla kontakten under hela processen.

Funkar för mig...

/C HV IP

Posted
Vid rekrytering bokar jag in med den sökande i dennes hem och tar på så sätt allt på en gång med hembesök, bostadskontroll och kontraktsignerande. Därefter skickas luntan till PersBef på Bat som sköter resten, Kommun/Polis/MUST osv. och avrapporterar till mig då och då.

Det är oacceptabelt att sökande tröttnar och hoppar av innan dom blivit antagna så därför är det upp till varje chef/rekryterare eller motsv att hålla kontakten under hela processen.

Funkar för mig...

/C HV IP

Det är nog tyvärr inte de duktiga som syns, utan bara de som gör ett tvivelaktigt jobb.

Keep up the good work!!! :D

Posted

När vi får in en individ och personnummer gör vi på en gång en slagning mot PLIS och kontrollerar ifall individen ser grön ut där. sedan kommer hembesöket. Den som gör hembesöket har då tittat på urdraget ur plis. Är det några konstigheter i PLIS kan man fråga om det på en gång osv. visar det sig att individen inte har godkännda betyg från GU eller inte gjort GU så går det snabbt att avfärda osv.

Posted

Jag sökte till hemvärnet i slutet av Augusti och fick då besked att det skulle gå en informationsmöte 2 veckor efter det. Så jag gick dit till informationsmötet och fick mycket information och möjlighet att skriva på papper.

Sen hörde jag inget förrän slutet av December och då fick jag papper på möjligheten att komma på introkurs den 20-22 Jan (denna helgen), men jag har aldrig haft något hembesök eller liknande under perioden som jag har väntat på besked.

Så drygt 4 månader (5 mån om man räknat Januari med) tog det för mig.

Posted

Jag sökte i början av september 05 och det enda jag hört hittils av dem är ett brev jag fick där de skrev att de slarvat bort min ansökan och att jag var tvungen att skriva om den och skicka in den.. :(

Fick nog här i veckan av att inte veta nånting så jag ringde upp dem och att få tag i nån var ju lättare sagt än gjort, tog ca 3 veckor innan Försvaret hade kommit tillbaka från sin semester och behagade svara i telefonen. De skulle iaf kolla upp vad som händer och återkomma till mig (yeah right), blir väl till att ringa upp dem igen om två veckor eller nåt.

Känns lite surt att de ska ta sån förbaskad tid, man är sugen på att komma igång. Sökte tillsammans med en kompis och man tycker väl att två unga killar i sina bästa år som gjort en gedigen utbildning borde vara exakt sånt folk hemvärnet vill satsa på att få in snabbt men tydligen inte.

Posted

Funkar för mig...

/C HV IP

Det låter precis som jag trodde att det funkade, Nu har jag iofs fått igång en dialog med vad som verkar vara en bra Kapten på GBG gruppen så vi får se vad som händer under nästa vecka.

Posted
Jag sökte i början av september 05 och det enda jag hört hittils av dem är ett brev jag fick där de skrev att de slarvat bort min ansökan och att jag var tvungen att skriva om den och skicka in den.. :(

Fick nog här i veckan av att inte veta nånting så jag ringde upp dem och att få tag i nån var ju lättare sagt än gjort, tog ca 3 veckor innan Försvaret hade kommit tillbaka från sin semester och behagade svara i telefonen. De skulle iaf kolla upp vad som händer och återkomma till mig (yeah right), blir väl till att ringa upp dem igen om två veckor eller nåt.

Känns lite surt att de ska ta sån förbaskad tid, man är sugen på att komma igång. Sökte tillsammans med en kompis och man tycker väl att två unga killar i sina bästa år som gjort en gedigen utbildning borde vara exakt sånt folk hemvärnet vill satsa på att få in snabbt men tydligen inte.

Känner igen det där. Fyllde i en intresseanmälan redan i lumpen. Efter muck gick det c:a 3 månader och sedan tröttnade jag på att vänta och började maila till hv centralt. Efter mycket om o men så fick jag kontakt och de kom hem till mig för intervju mm. Enligt dem skulle det ta max 3 månader tills allt var klart. Efter 4 månader hade inget hänt. Efter åskilliga kontakter med hv så hörde de till slut av sig och jag fick hämta utrustningen samt fick en kallelse till intro.

Posted

Tycker ni det är krångligt att gå med? Vänta då till ni ska lämna HV...

Lämnade in utrustning och skickade in kontraktet för två månader sen.

Får fortfarande inställelseorder (Nej det är inte kallelse till hemvärnsövning)

och intyg till arbetsgivaren.

Posted

Jag har tänkt att gå med i hemvärnet, och jag skickade in ett mail innan jul och ställde lite frågor.

Inget svar har kommit. Nu skickade jag in en ansökan för två veckor sedan, med ett budskap om att jag vill veta mer. Ännu har heller inget svar kommit där.

Det går segt. Får väl som flera andra ringa och tjata.

Men när jag ändå håller på och skriver kan jag ställa min största fråga:

Vad är det som egentligen skiljer Livgardesgruppen från Södertörnsgruppen i vad man får göra?

Jag bor i Nacka och då ska jag enligt den knapphändiga information jag hittat på nätet kunna ansluta mig till Boo hv plut, och nacka komp.

Är det någon som vet något om dessa?

Posted
Jag har tänkt att gå med i hemvärnet, och jag skickade in ett mail innan jul och ställde lite frågor.

Inget svar har kommit. Nu skickade jag in en ansökan för två veckor sedan, med ett budskap om att jag vill veta mer. Ännu har heller inget svar kommit där.

Det går segt. Får väl som flera andra ringa och tjata.

Vart mailade du?

Men när jag ändå håller på och skriver kan jag ställa min största fråga:

Vad är det som egentligen skiljer Livgardesgruppen från Södertörnsgruppen i vad man får göra?

Jag bor i Nacka och då ska jag enligt den knapphändiga information jag hittat på nätet kunna ansluta mig till Boo hv plut, och nacka komp.

Är det någon som vet något om dessa?

Största skillnaderna mellan Livgardesgruppen (LGG) och Södertörnsgruppen (STG?) är vilket regemente som sköter deras underhåll och administration. I LGGs fall är det Livgardet i Kungsängen och i STGs fall är det Amfibieregementet som numera ligger i Berga.

Vilket regemente grupp en "tillhör" påverkar också dess verksamhet. LGG tränar ofta strid i bebyggelse medan STG tränar på uppträdande i skärgårdsmiljö med bl.a. båttransporter.

Tyvärr så är jag lite dåligt insatt på hur/vad andra hvbataljoner tränar, så det jag har skrivit ovan får nog tas med en liten nypa salt.