Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Angående vem man ska vårda först.

För mig går mina egna före en ev fiende. Självklart. Hellre han än mig och hellre dom än vi. Moraliskt fel??? Möjligt (om man sitter och läser en rapport eller bok om händelsen)... Men jag vill kunna lita på min sjukvårdare när något händer, och när jag (gud förbjude) kommer i den situationen att jag eller min stridsparskamrat blir skadad skiter jag fullständigt i alla konventioner som finns om vem man ska ta hand om först.

Posted
Angående vem man ska vårda först.

För mig går mina egna före en ev fiende. Självklart. Hellre han än mig och hellre dom än vi. Moraliskt fel??? Möjligt (om man sitter och läser en rapport eller bok om händelsen)... Men jag vill kunna lita på min sjukvårdare när något händer, och när jag (gud förbjude) kommer i den situationen att jag eller min stridsparskamrat blir skadad skiter jag fullständigt i alla konventioner som finns om vem man ska ta hand om först.

Då har du inte blivit utbildad tillräckligt.

När man är skadad så försvinner uniformen.

Om båda har likvärdiga skador så kan man ta den egna först.

Annars kan vi ju inte räkna med att överleva själva om vi skulle hamna i fiendens händer.

Posted

För min del hade jag sovit sämre om jag kunnat rädda min stridsparskamrat men valt att rädda en fiendesoldat och min kamrat dog...

Sen är det upp till var och en att göra det valet. När man väl är i skiten kan ingen konvention få mig att lämna min kamrat...

Posted
Verkligheten skilljer sig en del mot vad man BÖR göra enligt "moralen"

Det handlar inte om moral. Det handlar om lagar och konventioner.

Det är inte upp till dig att avgöra.

Posted

De lagar och konventionerna skiter jag fullständigt i om min kamrat är sårad. Och självklart är det upp till mig att avgöra om jag hamnar i den situationen.

Posted (edited)

@Born:

Om båda har likvärdiga skador så kan man ta den egna först.

Om din stridsparskamrat riskerar att dö och eventuella sårade fiender inte gör det så tar du självklart hand om din kamrat först, han är ju allvarigast skadad.

Om även någon av fiendesoldaterna riskerar att dö så kan man ju anse att de har likvärdiga skador (livshotande) så kommer nog ingen att invända mot att du tar hand om din kamrat först.

Om din kamrat är lättare sårad så kan han nog vänta.

Och ja, det är upp till dig att avgöra ifall du tänker följa eller bryta mot vad krigslagarna säger. Hoppas bara att du är medveten om konsekvenserna om du väljer fel.

Edited by eskil
Posted

Det finns fortfarande en fråga som ingen hitintills har berört; krigsrätt.

Fungerar det som en vanlig domstol med nämdemänn och ordförande mm.

Vem placeras på dessa poster, är det civila jurister eller är ärendet helt kontrolerat av militär personal.

Posted

Det finns inga krigsrätter i Sverige längre, de vanliga domstolarna dömer även krigsmän.

Enligt Strafflag för Krigsmakten, 1940 års utgåva, skulle en krigsrätt utgöras av en krigsdomare, två militära ledamöter och en auditör. Krigsdomaren var en "riktig" domare som oftast hade krigsrätten som tillika uppgift. De militära ledamöterna utgjordes av officerare eller underofficerare beroende på den åtalades grad.

Posted
3 § Vid myteri eller under strid eller vid annat tillfälle, då

brott mot lydnaden medför särskild fara, får militär förman mot

underlydande som inte lyder bruka det våld som är nödvändigt för

att lydnaden skall kunna upprätthållas. Lag (1994:458).

Kan väl även tolkas att vara skriven för tex ett senario likt detta.

Plutonen ligger på vallen och skjuter skarpt när X får spel och riktar vapnet mot några av kamraterna.

Befälet kan/skall då berordra X att lägga ned vapnet, men vid ordervägran kan han bruka våld (skadskjuta) X för att få honom att släppa vapnet.

Jag är inte speciellt påläst inom juridiken men misstänker att den lagen kan brukas i ett fall som detta!?

Nej den paragrafen du tar upp är inte den som är tillämplig enligt min bedömning.

Det är med stor sannolikhet nödvärnsparagrafen (orkar inte leta upp kapitel och paragrafnummer) som gäller i den situationen som du beskriver.

Det är sedan upp till en domstol/åklagare att bedömma att nöden att skydda dig själv och de andra var tillräkligt stor att det motiverade verkanseld mot den utflippade soldaten.

Posted
För min del hade jag sovit sämre om jag kunnat rädda min stridsparskamrat men valt att rädda en fiendesoldat och min kamrat dog...

Sen är det upp till var och en att göra det valet. När man väl är i skiten kan ingen konvention få mig att lämna min kamrat...

Om man gör som du och från början sätter upp egna mål som går helt stick i stäv mot gällande lagar/förordningar, konventioner och världssamfundets syn på hur saker o ting skall skötas så tror jag att man är ute på fisens mosse av den enkla anledningen att du förmodligen har lättare att urskuldra andra regler i samma veva.

att det sedan blir som du med många andra bestämt hävdar att de kommer göra, fel/olagligt eller inte, beror inte på att ni kommit på hur ni skall agera hemma på kammaren, utan på att ni kommer att skita på er och aldrig kommer att se någon annan skadad än er stridsparskamrat pga sugrörseende.

• 2 weeks later...
Posted
Förman är ett befäl med lägst löjtnants grad.

Ur Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal:

"3 kap. Befälsrätt

1 § Befälsrätt innebär rätt och skyldighet för den som tillhör den

militära personalen att i tjänsten föra befäl över annan militär

personal. Befälsrätten kan vara begränsad till en viss

tjänsteutövning eller ett visst tjänsteuppdrag.

Den som har befälsrätt över någon annan är dennes förman."

Detta tolkar jag som att även en darrande nyinryckt menig dagelev kan vara förman i lagens mening. Men att den som har lägst löjtnants grad har vissa ytterligare befogenheter gentemot underordnade disciplinansvariga är nog riktigt.

• 4 weeks later...
Posted

"3 kap. Befälsrätt

Detta tolkar jag som att även en darrande nyinryckt menig dagelev kan vara förman i lagens mening. Men att den som har lägst löjtnants grad har vissa ytterligare befogenheter gentemot underordnade disciplinansvariga är nog riktigt.

man kan ju bli utsedd till chef över en samling människor/soldater eller en viss vht utan att vara officer eller motsv.

• 2 weeks later...
Posted

"3 kap. Befälsrätt

Det kan även vara så att en person med lägre grad för befäl över en med högre grad.

Det hela beror på vilket förordnande man har fått.

Har kompanichefen lämnat över befälet till t. ex sambandsgruppchefen så är sambandsgruppchefen chef även över kvm även om kvm har högre grad.

Posted

Det här med lägst löjtnants grad för att vara förman är knutet till lagen om disciplinansvar för totalförsvarspliktiga och de tvångsmedel en förman där får använda. I andra fall kan som tidigare nämnts en förman vara en darrig nyinryckt dagelev.

Posted

länken från värnplikts nytt kan jag inte se som trovärdig

http://varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=...atum=2003-10-07

Den innehåller fakta fel. Bla påstås det att Svenska armen på 1800 talet bestod av främst legoknektar från utlandet. mkt fel. Svenska armen har bestod av mer parten svenskar ända sedan karl XI dagar. måhändas har små skaror legoknektar förekommit efter den tiden men att påstå att vi hade inhyrda utländska soldater som arme i början av 1800 talet är lögn.