Foxtrot Lima Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Det kanske är en konstig fråga, men varför använder Livgardet SISUn till stadsskytteförband? Om jag inte minns fel kom man på MSS för ett tag (under en värdering) fram till att fordonet INTE var lämpligt att användas i SIB. Är det då inte FEL att använda fordonet till SSK-förband? ??? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Detta har diskuterats tidigare men vi kör ändå. Jag tror att Livgardet har Patgb203A på försök. Det är mig veterligen inget som är fastställt att SSK ska ha Patgb. Dom har ju även kört med Pbv302. Personligen anser jag att Pbv302 är lämpligare i SIB än Patgb203A. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otto Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Personligen anser jag att Pbv302 är lämpligare i SIB än Patgb203A. The Swede Varför?? Är bara nyfiken på ditt resonemang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Otto. Det finns en tråd längre bak i Transportcentralen som tar upp detta ämne. Kort kan jag bara säga att vapenhuven (som är samma på Patgb och pbv302) sitter för långt bak på Patgb. Detta innebär att man måste visa halva vagnen för att kunna verka runt ett gathörn. På pbv302 sitter vapenhuven i framkant. Ett annat problem är vändradien. En pbv kan göra centrumsväng medan en patgb behöver en halv fotbollsplan för att komma runt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otto Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Ok, Swede. Uppfattat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 När jag ser Sisun kommer jag att tänka på punktering. ÄR denna rädsla obefogad i kulregnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Inte alls. SISUn har inget centralt system som "tar hand om" punkteringar. Dock kan man köra ur striden med sönderskjutna däck, men inte mycket mer. Att använda hjulfordon i strid är idiotiskt enligt mitt sätt att se det. Band är det som gäller. Man måste komma ihåg att pbv302 och CV90 inte går att jämföra rakt av med transportfordon typ SISU även om den är försedd med vapenhuv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 HC1: Hur många däck kan en SISU/PATGB klara sig utan och fortsätta uträtta lite vettiga saker, ett på varje sida, två parje sida? Hade ju en viss Almgård på P10, som tyckte lika mycket om SISU som han tyckte om media, alltså väldigt lite, dock fortsätter vi med hjulfordon och utökar dem. Förstår ju att de är bra som sambandscentraler, sjvtransport,radiolänk osv ,men som trupptransport in i hetluft? Hoppas vi inte har sådana för att de är billigare i drift en pebbor/strf. Iofs: Många andra länder använder många wheeled apc, nya Stryker inom US army osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Nu ska vi komma ihåg att Patgb INTE är ett stridsfordon och skall därmed inte användas som ett sådant. Det är inköpt främst för internationell tjänst. (Där risken att hamna i strid förvisso är högre än i Sverige) Varför Livgardet håller på att harva runt stadsskytte i Patgb kan man ju undra. Vad gäller punktering så är det så att i varje däck ligger det en "korv" av gummi som gör att däcket inte säckar helt om det blir punktering. Det är dock inte meningen att man ska åka runt med ett punkterat däck. det är endast till för att kunna ta sig ur skiten hjälpligt och inte bli stående. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 att LRRP: Jag vet vem Almgård är och jag håller med. Det jag skrev var att SISUn kan ta sej ur striden med samtliga däck sönderskjutna men inte mycket mer. SISUn har sin roll i eskorter och transporter, INTE STRID. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 att Swede: En tanke, två kroppar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 HC1. :thumbs: The Swede *Som också känner Almgård* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 3, 2002 Report Share Posted August 3, 2002 Jag har inte åkt särskilt mycket med PATGB 203 själv, men vi hade fyra stycken på Livgardets GRK-pluton 01-02 (vi i rekgruppen fick nöja oss med en hederlig 1118, det var jag väldigt glad över efter ett tag). Mina erfarenheter av det som efter ett tag kom att kallas "pansarturistbussen" är att den gick hyffsat bra på vanliga asfalterade vägar så länge det inte var alltför halt och det inte gick alltför fort (då började den vibrera lite otrevligt). Den var väldigt bekväm att åka/bo i med AC, hyffsat bra bilstereoanläggning och intercom för samtliga i vagnen. Dock tyckte den inte om terräng trots sitt namn. Det gjorde det lite svårt för oss eftersom vi gärna ville köra ut våra pjäser en bit från vägen Var det för lerigt någon stans så "sjönk" den och man fick be en av de andra i plutonen att komma och hjälpa till (om inte alla lyckades fastna samtidigt på olika ställen, vilket hände ett par gånger under SR02 i Polen) Jag skulle kunna fortsätta att babbla ett långt tag om vilka skador som uppstod under Polenövningen på våra och skyttegruppernas bilar, men jag hoppas att det mesta berodde på barnsjukdomar som kan rättas till nu när vi har testat dem. dock har jag svårt att förstå riktigt var det kan vara praktiskt att använda en PATGB 203, förutom i internationell tjänst på ställen där man inte förväntar sig alltför mycket strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 4, 2002 Report Share Posted August 4, 2002 Det är bättre att eskortera VIP:ar i en SISU än att köra runt de i en tgb13... ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 4, 2002 Report Share Posted August 4, 2002 Nu är väl knappast SISU:n tänkt att användas för strid i bebyggelse, utan som ett sätt att förflytta gods (trupp, sårade ammunition m.m.) från en punkt till en annan under splitterskydd. Ryssland och Israel har lärt sig "the hard way" att för att kunna strida med fordon i bebyggelse så går det åt mycket kraftigt pansar och förmåga att elevera vapnen högt. Till detta duger varken fordon av liknande SISU eller Strf 9040. Vad som krävs är fordon liknande den ryska BMP-4/BTR-T http://www.milparade.com/1998/25/034.htm eller den israeliska Achzarit, båda byggda på T-55-chassin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 APC = Armoured Personell Carrier PBV401 IFV = Infantry Fighting Vehicle 9040 PBV501 Vad händer när man skall transportera sig längre sträckor på band? Man skall passa sig för att säga att ett fordon är bättre än ett annat. Kanske till vissa uppgifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 10, 2002 Report Share Posted August 10, 2002 Då var det så här att Sisu´n som nämnd ovan är inte ett pansarskyttefordon utan ett trupptransport fordon. Visst kan sisun leka skyttefordon men den kommer att bli utslagen ganska lätt då pansaret inte är alltför tjockt. Specielt XA180 som bara har några millimeter. Ska klara 7,62 enligt pappret. medan XA203 ska klara 12,7 AP... Men som transport och eskortfordon är den utomordentlig. Då den lätt gör 80 på asfalt. Har själv lyckats få upp 180´n i 104 knyck med lätt nerförsbacke och hemlängtan. En annan nackdel med 203´ans beväpning är att den har svårt att skjuta på nära håll då den sitter långt bak på vagnen. Röret kan inte elevera tillräckligt långt ner utan att peka på förare eller vagnchef. Men största fördelen med den är nog minskyddet. Jag sitter hellre i en SISU än i en PBV i ett min-risk område ..det kan jag lova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 just nu har vi pebeve 302 på ssk, dessa ska dock skrotas senast 2008 - förhoppningsvis tidigare.. för att ersättas av nyutvecklade vagnar av okänt slag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cjg Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 Vad som krävs är fordon liknande den ryska BMP-4/BTR-T http://www.milparade.com/1998/25/034.htm eller den israeliska Achzarit, båda byggda på T-55-chassin. Den ryska var ju grym, går att få med "3. 2A38 twin-barrel submachine gun (caliber 135 mm ; quantity 2 pcs); " Låter grymt häftigt! Någon som vet mer om den beväpningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 Pansarterrängbil ska ses som ett alternativ till lastbil eller terrängbil, som jag ser det. Det är ett bepansrat transportmedel som har en kanon som bonus, ungefär som en lastbil kan montera en ksp. I strid har den inte att göra. Att utrusta t.ex. MP på LG med pansarterrängbil är alltså ganska logiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 I krig så kommer stadskytte ändå bara åka SL-buss, så jag tror det kvittar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 23, 2003 Report Share Posted November 23, 2003 I krig så kommer stadskytte ändå bara åka SL-buss, så jag tror det kvittar nä men det lär ju bli mycket underjordiskt marschande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted November 23, 2003 Report Share Posted November 23, 2003 I krig så kommer stadskytte ändå bara åka SL-buss, så jag tror det kvittar nä men det lär ju bli mycket underjordiskt marschande... Det med. Ligger du inne nu eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Vad som krävs är fordon liknande den ryska BMP-4/BTR-T http://www.milparade.com/1998/25/034.htm eller den israeliska Achzarit, båda byggda på T-55-chassin. Den ryska var ju grym, går att få med "3. 2A38 twin-barrel submachine gun (caliber 135 mm ; quantity 2 pcs); " Låter grymt häftigt! Någon som vet mer om den beväpningen? Nja. 2A38 är en dubbelpipig 30mm akan (30x165). Den används bl.a. på 2S6M Tunguska Kaliber 135mm är ett "feltryck" och avser pvrobot av typen "Konkurs". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Stadsskye har även orgniserats av LG med PBV501. Organisatoriskt är det dock buss som gäller enligt listorna. Resten är nog bara förssöksverksamhet etc. Den icke speciferade bandfordonet är med all sannolikhet SEP http://www.haggve.se/default.asp gå till 'New Projects' Tror dock stadsskytte kommer att få den i hjulutförande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Stadsskye har även orgniserats av LG med PBV501. Pbv 501? Jag kan inte komma något fordon under hela mänskligetens historia som kan vara sämre än Pbv 501 i bebyggelse. Blind, oförmågen att komma åt ens 2:a våningen med sin bestyckning och med plåt som inte lär hålla ute ens 5.56 AP vid branta anslagsvinklar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gungner Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Nja. 2A38 är en dubbelpipig 30mm akan (30x165).Den används bl.a. på 2S6M Tunguska Kaliber 135mm är ett "feltryck" och avser pvrobot av typen "Konkurs". Känns lite som att man kopierat Gepard 1... Gepard 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cjg Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Nja. 2A38 är en dubbelpipig 30mm akan (30x165).Den används bl.a. på 2S6M Tunguska Kaliber 135mm är ett "feltryck" och avser pvrobot av typen "Konkurs". Vad tråkigt... (tyckte iofs det lät lite väl bra) =) 135mm akan hade ju annars varit trevligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Känns lite som att man kopierat Gepard 1... Snarare som en vidareutveckling av ZSU-23-4 Shilka ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gungner Posted November 26, 2003 Report Share Posted November 26, 2003 Jo, men den är ju fortfarande mer lik Geparden. Rent utseendemässigt menar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.