GC1 Posted July 22, 2004 Report Posted July 22, 2004 Under tiden jägarförbanden funnits har mtrl gjords lättare och bättre. Trots detta ligger slutvikten på vad soldaterna bär ungfär samma som på 40 och 50- talet. Jag har svårt att se att det kommer ändras. och du tror inte att den trenden skulle kunna innebära att man kanske får med sig saker som höjer stridsvärdet som tex mer mat bättre bivackutr osv. jag tror inte att man kan halvera vikten på buren utr eftersom det hela tiden tillkommer prylar. däremot så tror jag att om man har bättre sovsäckar "puppor" och bättre mat så kommer tiden i fält att bli mycket lättare att uthärda. vilket kan leda till att man mår bättre och kan prestera mer/bättre. Quote
losec Posted July 22, 2004 Report Posted July 22, 2004 Under tiden jägarförbanden funnits har mtrl gjords lättare och bättre. Trots detta ligger slutvikten på vad soldaterna bär ungfär samma som på 40 och 50- talet. Jag har svårt att se att det kommer ändras. och du tror inte att den trenden skulle kunna innebära att man kanske får med sig saker som höjer stridsvärdet som tex mer mat bättre bivackutr osv. jag tror inte att man kan halvera vikten på buren utr eftersom det hela tiden tillkommer prylar. däremot så tror jag att om man har bättre sovsäckar "puppor" och bättre mat så kommer tiden i fält att bli mycket lättare att uthärda. vilket kan leda till att man mår bättre och kan prestera mer/bättre. Eller mera vapen.... Som sagt, det man sparar i vikt på ett ställe, kommer tillbaka på ett annat. Både i form av bättre sovsäckar etc, samt vapen. Det verkar finnas en liten gräns för vad folk orkar bära, och den ligger man ofta i på dessa förband. Quote
amfvrak Posted July 23, 2004 Report Posted July 23, 2004 Är det någon som vet hur stor skillnaden är mellan "de gamla" och "de nya" tempot/språkbruket eller vad det nu må vara är? Är det bara k3 och k4 som kör med ett mjukare inryck eller hur är det för tex KJ/FJ/amf? Själv rycker jag in på FBJS om bara 2 veckor ( ), och på våra papper står det att de inledande 2 veckorna skulle bli "relativt" lugna för att sedan öka tempot. De nymuckade lodjuren fick tydligen samma besked när de skulle rycka in, vilket alla menade var rent skitsnack.. ;) @ Jarl: Utan att ha läst hela tråden kan jag säga att vi PB AMF har fått det riktigt mjäkigt. Jag är själv uppfostrad av "den gamla skolan" och blev faktiskt besviken när folk inte stod å skrek på en att man skulle fippla på med grisklövarna, för annars kostar mjölken rubel i morgon etc. Allt ska vara så jäkla PK eftersom vi har tjejer i plutonerna samt att inte en minsta antydan till bestraffning får ske och att inga svordommar får yttras. Vad jag fick höra av en polare samt hans plutonskamrat som ligger som KJS _verkar_ dom ha det jäkligt soft dom med (i förhållande till gamla kullar), nästan som vi PB AMF verkar det nästan som (skrev _nästan_, inga påhopp av hormonstinna KJ asp. nu plz ;) ). Jag som är konspirationsteoretiker tror givetvis att detta beror på dödspatrullen. Vi har knappt någon fys alls och det enda som är "tungt" är att man har ibland 20 timmars arbetsdag. Personligen är jag inte alls nöjd med denna nya metod att utbilda, men vad vet jag, det är vell så att man inte vill raderas ut på kartan, samt att dagens ungdommar har svårt med svordommar samt bestraffningar då det värsta som kan hända dom är att morsan/farsan gömmer undan deras Nintendo över helgen för att dom hade satt eld på grannens hus Mina 25 ören! Quote
Dass Posted July 23, 2004 Report Posted July 23, 2004 Nypan: du behöver inte alls vara orolig, vi hade det nog hårdare än er i början men när du står där på muckar dagen nästa år så kommer du i det stora hela haft det exakt lika hårt som oss som muckar nu i augusti. vi ska springa snabbmarsch, stridshinderbana och Övning Amf för att få baskern. Ni som är nyinryckta på Amf1 kommer göra exakt samma saker för att få eran basker, exakt samma krav som ska uppnås men ni får en bättre start. jag förstår inte argumentet med att kvinnor inte ska vara i FM, rätt person på rätt plats, inte rätt man på rätt plats. Quote
Ing Posted July 23, 2004 Report Posted July 23, 2004 @ Nypan: Vilka jävla problem en del har. Gå till värnpliktsrådet och tala om att du vill ha det jobbigare? Eller så sticker du ut och springer själv på kvällarna, och skiter i att sova på nätterna. Det är väl ingen som hindrar dig? Quote
Foxtrot Lima Posted July 23, 2004 Report Posted July 23, 2004 Ja, eller gör som ett par av mina kamrater gjorde förra sommaren på KBS. Kliv upp fem på morgonen för att springa fem km och duscha innan morgonuppställningen. Norrlandssolen på sommaren är ett underverk som gör en väldigt morgonpigg. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Ing Posted July 23, 2004 Report Posted July 23, 2004 Norrlandssolen på sommaren är ett underverk som gör en väldigt morgonpigg. ;) .............i helvete heller. Quote
Foxtrot Lima Posted July 23, 2004 Report Posted July 23, 2004 Norrlandssolen på sommaren är ett underverk som gör en väldigt morgonpigg. ;) .............i helvete heller. Haha...jovisst! Jag kunde vakna fyra på morgonen och tro att jag försovit mig för att det var ljust ute. Men då upptäckte man att de andra sov och att det var två timmar kvar till revelj. Då kunde man lägga huvudet på kudden, föreställa sig hur svettigt de hade det på GB-komp och börja drömma om hur man skulle sitta på markan med en kall läsk på kvällen eller kanske spela lite boule på kasernplan. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Nosferatu Posted July 28, 2004 Report Posted July 28, 2004 Enligt en god vän som just nu är KB på K4 finns det en annan förklaring till det låga antalet "avhopp". Istället för att låta folk sluta (avhopp) blir de antingen omplacerade till annan befattning eller så får de hålla sig i sjukstugan/på logementet tills de är redo att fortsätta. Min vän påstår att befälen gör allt för att de värnpliktiga inte ska sluta. Quote
A2Keltainen Posted July 28, 2004 Report Posted July 28, 2004 Min vän påstår att befälen gör allt för att de värnpliktiga inte ska sluta. Det skulle vara väldigt intressant att veta hur detta i slutändan påverkar det av K4 uppsatta krigsförbandets kvalitet. Men det lär vi förmodligen aldrig få reda på. Jag är även rent allmänt nyfiken på vilken kvalitet jägarsoldatämnena på K4 håller jämfört med exempelvis de som blir fallskärmsjägare eller kustjägare. Tyvärr så brukar sådana diskussioner oftast resultera i en massa kukmätning och pajkastning, vilket är synd då det åtminstone i mina ögon är en relevant och intressant fråga. Quote
amfvrak Posted July 30, 2004 Report Posted July 30, 2004 @ Nypan: Vilka jävla problem en del har. Gå till värnpliktsrådet och tala om att du vill ha det jobbigare? Eller så sticker du ut och springer själv på kvällarna, och skiter i att sova på nätterna. Det är väl ingen som hindrar dig? Ojdå, värst vad du blev kort i tonen då! Klart jag kan göra det du säger, men man har inte så jäkla mycket tid över om man ska få all utrustning preussisk och allt ska vikas in å skåpet och man får en massa beredduppgifter etc. samt en hel del pysselgöra. Jag vet att jag inte talar för mig själv när jag sa att vi hade det mjäkigt, det är åtskilliga i plutonen som vill ha det mycket hårdare. Sen det du säger ang. vplrådet antar jag att det är ett försök till ironi/sarkasm, ser ingen mening i att kommentera det i övrigt. Det jag menar med "hårdare" utbildning är inte att man ska ut å springa själv, utan att befälen ska hålla oss kortare och vara som "den äldre skolan". Bara för att man förväntade sig/vill ha det lite hårdare betyder det inte att man är någon hjärndöd rambofanatiker som tränar högerarmen såfort en svensk flagga syns till! Du kan ju visa lite mer respekt i ditt inlägg nästa gång. Anser att våran lilla flame:ade diskussion (stavning?) härmed är avslutad. Har dessutom inte tid att svara på kommande poster då jag ska på fältvecka nu! Quote
Fk Satan Posted July 30, 2004 Report Posted July 30, 2004 (edited) @nypan. vill du verkligen ha bef. som är av den äldre skolan? officerare som ser vpl som skit, inte ngt som man ens kan ta i med tång? Ifall du vill kan du alltid begära förflyttning tll Fk Satans über-jägar utbildning, då kommer du att önska att det hela skulle bli lite mjukare.... Ge mig ngr pengar samt ngr lokaler&övningsområden vid en avdankad MD-Grp så ska jag se till att du kommer att få en vpl utb du kommer att avsky, en vpl utb där du kommer att önska att den var mjukare, en vpl utb som vpl-rådet kommer att skriva spalt-km om pga att den är för hård, för hög skadefrekvens, officerars språkbruk, kränkande behandling, få permissioner, långa fältveckor osv. Vill du gå i Fk Satans über-jägar-utb? Edited July 30, 2004 by Fk Satan Quote
amfvrak Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Får bli ett snabbt svar, hinner inte utveckla mer pga. att jag skulle varit borta från datan nyss. Men visst jag skulle tänka mig gå din "über-jägar skola". Quote
oz Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 @Nypan: Antar att du ligger ute i skogen nu myser med fästingarna. Jag tycker inte att du ska gå runt och tycka synd om dig själv och dina kamrater för att ni får det "lätt". Se det istället som en ära att få vara del av något nyskapande och BÄTTRE än det gamla utnötta konservativa sättet. Hade jag idag fått välja utblidningsmetod hade jag inte för en sekund tvekat att ha det som ni har det. Visserligen förekom även steg mot en mer effektiv och anpassad utbildning, men det var fortfarande massor av vad som på engelska kallas för "BS". Hade man tagit tillvara på allt den jäkla tid man lade på fanskap och istället övat på strid motsv hade man fått ut så oerhört mycket mer av soldaterna. JA, jag vet mycket väl vad bestraffningar har för syfte och varför vård och inrättning är viktigt. Men det finns en gräns. Är vapnet rent så är det rent. Ligger stridsutrustningen i en helt rak linje så gör den det. JA, motgångar ÄR ett moment som bör tränas, och det utsätts man för frekvent under sin värnplikt (man vill väl inte ha soldater som är vana att klara av allt på första försöket?) men istället för att bedriva det i en skitig vårdlokal kanske man kunde göra något bättre? Synd bara att allt ska kosta pengar. Pengar som ingen verkar ha :( Till sist tycker jag att du ska suga lite på det här citatet: The older we get The better we were Quote
Fk Satan Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Får bli ett snabbt svar, hinner inte utveckla mer pga. att jag skulle varit borta från datan nyss. Men visst jag skulle tänka mig gå din "über-jägar skola". @Nypan Du är välkommen. Du kommer att hata följande uttryck "Övningen Avbryts, Patron ur. Fångövning påbörjas förbjudet att fly" Vid misslyckanden i fält kommer man att bli tillfångatagen, och alla vi som genomfört fångövning/förhörsövning vet ju hur kul det är... Quote
Recommended Posts