Jump to content

Är du ärlig när det gäller matriel du lånat av FM? Hur skulle du göra ifall du har mer matriel ute än vad som står uppskrivet hos förrådet  

119 members have voted

1. 1. Är du ärlig när det gäller matriel du lånat av FM? Hur skulle du göra ifall du har mer matriel ute än vad som står uppskrivet hos förrådet

• Jag är alltid ärlig, jag talar självklart om detta.
      15
    • Jag talar inte om detta, eftersom det blir för mycket byråkrati.
      32
    • Varför bry sig?
      52

Recommended Posts

Posted (edited)

Fick ut mitt matrielkort över vad jag skall ha utlånat till mig. Och det komiska är att det inte är helt korrekt. Jag har mer saker här hemma än vad som står på kortet... Skall jag nu vara en god människa och tala om det, eller skall jag vara en normal korkad soldat och inte säga ngt om det hela?

personligen vet jag vad min moral säger om det hela, jag blir en korkad soldat... :) men hur skulle du göra? :rocketl:

Edited by Fk Satan
Posted (edited)

Om det är något som jag ej har behov av, då lämnar jag in prylarna. Då blir det lättare nästa gång man behöver något på "långlån" ;)

/ERI (Som har både det ena och det andra... Utan att det finns upptaget på materialkortet.)

Edited by ERI
Guest Dedicated
Posted

Har faktiskt MINDRE saker ute än jag har på mtrl-kortet......eller ja, nånting ditåt.....

Posted (edited)

jag får problem när jag kommer tilll förrådet för att ex. ta ett personligt lån över en vecka eller två.. hade lite tjafs förra året då den nitiska damen undrade varför jag hade två uniformer enligt listan, argumentet att man inte vill sy om märkena varje gång man skall till det ena eller andra stället för tjg bet icke.. *suck*

för att beröra trådens ursprungsämne.. jag har faktiskt lämnat tillbaks mtrl som inte vart uppskrivet på mitt mtrlkort, ett par stövlar gummi, 2st. AK5 mag, tältflik och en värmetröja, såna små mutor funkar fint, förrådspersonalen litar blint på människor som lämnar tillbax oregistrerade grejer emellanåt, det kan räcka med så lite som ett reflexband för att köpa sig en kompis på förrådet.. :P

ärliga jaget -> :lala: <- oärliga jaget

Edited by slurry
Posted

I bland så uppgraderas listan och tja... Man har även grejjor på pappret som man aldrig fätt ut! Det finns ingen som verkar bry sig om detta heller. Det blev ett väldigt rabalder när man ville ha tillbaka en mauserbajonett som jag aldrig ens fått. Spaden fick jag ut men den stog aldrig på listan innan sista uppgraderingen då jag tydligen hade en sådan i alla fall. Ett band till KSP:n som man tyckte var häftigt och ha på väggen och snodde i lumpen har jag lämnat åter eftersom jag inte har nått habegär för sånt längre. Det känns som jag är i behov av mitt femte mag till AK-4:an så det får dom när jag lämnar in bössan och jag inte behöver det själv. Man snor ju inte en massa skit i alla fall så något dåligt samvete har jag inte.

Posted

Inte konstigt att saker kostar pengar...

*OBS, ironi*

För ni har väl inga stridsbåtar eller JASplan i garaget pojkar?

Posted

för att säja som den gode dennis leary:

"i pay my taxes, why can't i have one"

är det bara jag som tänker "prisa gud här kommer skatteåterbäringen!!!"

när jag lämnas ensam i ett mob-förråd.....

det får plats mycket saker i höger benficka

Posted
det får plats mycket saker i höger benficka

*tips*

Du har en ficka på vänster ben också.

*/tips*

Posted

Nä, men en pbv 302 :):D

The Swede

Bara en???

Posted

Nä, men en pbv 302 :D:winner:

The Swede

Bara en???

Än så länge, det blir förhoppningsvis två till hösten. :D

Posted

hörde ett uttalade från en KVM som har vart Y-Off.

"varje gång du hälsar på en hemvärnsman, räkna fingrarna"

"har du släppt in en hemvärnsman i ett förråd, inventera genast"

har ingen förståelse för detta....... :o

Posted

Halt. Om denna text verkar snurrig, hoppa över den. Jag är svintrött. Framåt.

Jag använder materielen om jag behöver den, annars lämnar jag tillbaka den. Jag har slutat vid tre tillfällen (muck + 2 BFA) och jag har varje gång haft mer materiel än vad listorna säger. Det har hänt fler gånger därimellan. Varje gång har jag påpekat att det är fel i listorna och att jag vill lämna tillbaka mer grejer. Förrådspersonalen blir glada och man hamnar på +-sidan. (Slurry säger nåt om att köpa sig en kompis...) Har man nu otur och super bort nåt så kanske de ser lättare på saken... hur som helst så sover jag bättre.

Om frågan gällde när man lämnar in grejorna för gott, så är det ett solklart fall av stöld. Men har jag tre reflexband, femton kartor, så lämnar jag väl inte in allt. Beror på materielen alltså.

Posted

Jag har för mycket prylar. Mycket mer än vad mina mtrl-kort må utvisa.

Jag är en del av försvaret. Jag har inte tillägnat mig grejerna med tillägnelsuppsåt utan disponerar dem bara så länge jag är med HV. När jag slutar får FM tillbaka alltsammans.

När jag tänker efter borde egentligen FM betala hyra för att jag härbärgerar deras prylar :P

Uttern

Posted
Är det bara jag som tänker "prisa gud här kommer skatteåterbäringen!!!" när jag lämnas ensam i ett mob-förråd.....

Det får plats mycket saker i höger benficka.

Nope! Skatteåterbäring var det sista jag hörde! Mer sånt och oftare! Större fickor på M90 också tack!

Skämt å sido, det jag behöver för att fullgöra min uppgift och inte har fått tilldelat har jag två alternativ på:

1: Köp eget och självantänd.. :P

2: Mygla, muta, fiffla, byta, etc, etc, mm, mm... ;)

Snål som jag är blir det ofta alternativ 2.

Man kan som sagt få mycket för kostnaden av en vetelängd.. :)

Det är inte för inte jag har benämnts "C Mygel & Bluff"..

• 1 month later...
Posted

Hehe.

Rent teoretiskt nu.

Om jag tar med en tårta, helrör starkt eller annan godsak till förrådet, kan jag då få ngt fint av dem?

Som nya hjälmen t.ex? Eller extra mag?

Jag tänker ju absolut inte göra detta då det klassas som muta! :baskerPa:

Svara nu... :P

Posted

Jag är HVU och finns det tillfälle så finns det inte en sak kvar! Jag har länsat förråd etc, i Göteborg, Borås, Stockholm, Strömstad och på en massa små lokala ställen. Det är alltid roligt med lite fler saker! Jag kan inte förstå hur folk får dåligt samvete när de tagit saker. Jag får dåligt samvete när jag inte tagit saker när tillfälle getts! Tex har jag haft tillfälle att ta marschkängor men inte tagit dem, det får jag dåligt samvete för!

Posted
Jag är HVU och finns det tillfälle så finns det inte en sak kvar! Jag har länsat förråd etc, i Göteborg, Borås, Stockholm, Strömstad och på en massa små lokala ställen. Det är alltid roligt med lite fler saker! Jag kan inte förstå hur folk får dåligt samvete när de tagit saker. Jag får dåligt samvete när jag inte tagit saker när tillfälle getts! Tex har jag haft tillfälle att ta marschkängor men inte tagit dem, det får jag dåligt samvete för!

Sidron :) Karin

Va glad man blir när man kommer till förrådet och saker inte finns och så visar det sig att det är nån slags ungdomsverksamhetsmöp som har snott allt han kunde lägga händerna på!

Lämna tillbaka det du inte behöver, jag vill ha nya kallingar!

Posted

Pax för att aldrig hamna i din grupp, umgängeskrets, arbetsplats! Kanske du uttrycker dig felaktigt, eller så misstolkar jag dig, men du låter som en oärlig kille, rent av en tjuv som skulle kunna sno en plånbok från ett obevakat kapprum.

Posted

Har inga av FM's prylar hemma för tillfället. Men under GU funkade det ju så att lyckades man sneaka extra fältskjorta, kallingar, strumpor etc så behöll man dom. Får väl erkänna att ett par AFS'ar fick man ju fylla i, men de meniga soldaterna i gruppen blev överlyckliga när man räddade dom undan förlustanmälningar.

Men det är väl som ni säger, förrådspersonalen tycker bra om när man lämnar in något överblivet ibland, och då får man knata iväg till lådan med t ex näst intill oanvända 90-brallor eller jackor, och bli snyggast/torrast på kompaniet i några veckor B)