Jump to content

Recommended Posts

Vissa chefer (i Göteborg t.ex) har ju något liknande som sin dröm.

Men som jag har förstått det så sätter lagstiftningen sig i vägen för det.

Och med tanke på att HV också måste spara pengar så tror jag inte att något sådant är att tänka på.

Synd egentligen eftersom det om något skull radera stämpeln av prostatamilis som finns bland folk.

@Panzer

Vad är det för fel i att vilja bli bättre?

Nja, Inte riktigt så jag menar.

Talar först och främst om oss, och måste säga att det förvånar mig att folk inte insett att vi inte kan bli bättre som det funkar idag.

Alldeles för stora ekenomiska krav. Jag är väl lite så att jag tycker att om man skall göra någon förbättring så skall det göras ordentligt.

Tycker tex att "vanliga" HV skall vara som IP är nu vad gäller matriell, rörlighet och tidskrav och utbildingsmässigt, samt deltagar antal på övningar. medan det som idag är IP skall vara rörliga som jägarförband och öppfylla krav därefter.

Känns som det är för mycket "man tar vad man har". Det satsas inte helhjärtat.

Sen känns det som vissa (ingen direkt här, men IRL så att säga) befäl och personer inom HV tror att man är en elit styrka för att man övar några timmar mer än övriga osv...

Är dålig på att förstå norska, men skall försöka läsa mig igenom det där och se hur dom gör och hur mycket tid och pengar dom satsar på det hela.

I grunden är det kanske fel av mig att skriva som jag gjorde, vart lite tokigt och missvisande. I grunden är det politiken som sätter stopp, Inte personalen som har viljan att utvecklas. Men tycker ändå det är jobbigt att höra hur folk tror och tycker och vill att Hv kommer bli så mycket bättre osv. Är tyvvär inte så enkelt.

Jag försöker bara vara så realistiskt som möjligt. Och när det går som det går för försvarsmakten idag så finner jag det varken genomförbart eller okej att genomföra allt för stora förändringar inom HV.

Jag tycker väl att man skall låta dom som är elit och har resurser för att vara det skall sköta den biten, istället för att satsa halvhjärtat på något som i längden inte är genomförbart. Menar kort och gott att antiterrorism är knappst något HV kommer kunna utbilda sig till och genomföra. Så som jag ser det är det bättre att satsa resurserna vi har på det vi är idag, och förbättra den biten. "nationella skyddsstyrkor" kan man väl kalla oss? Som jag ser det och som jag känner över den uppgiften så finner jag det tveksamt till att vi ens klarar den uppgiften. Så varför inte satsa på att bli ett ordentlig HV innan man börjar snacka om "häfftiga elit" förband inom HV?

En sista sak jag vill säga är att jag talar först och främst om dom HV kompanier jag ser. Och dom är i dagsläget dåliga, Finns säkert jätte många duktiga och villiga HV kompanier där man kan greja och utöka vissa uppgifter, men ser man på Hv över hela landet så lovar jag att det finns minst lika många HV förband som inte håller måttet. Innan jag ser att man kan utvecklas så vill jag se att man har en fast grund att stå på, Hv är iregel inte det idag, tycker jag.

Bilden jag fått från HV Danmark och Norge är att dom håller en högre nivå än oss. Så jag tror att dom kanske är mogna för det.

Igentligen vet jag inte så mycket om dessa länders Hv så jag kanske ska låta det vara osagt...

Men vad jag vet är att Sveriges HV är alldeles för "kasst" för att ta på sig den typen av uppgifter. I dagsläget. Misstolka mig inte, jag ser gärna en utveckling och ställer upp på det, men man kan inte bara doppa pitten i vatten och tro att den blir ren.

Så som jag ser Hv är det inte toppen som är problemet (alltså de bättre soldaterna) de är bra soldater, och ifall man jmf IP och vanliga Hv så anser jag att toppen är lika bra mellan dessa två, det som dock skiljer mellan Hv och IP är botten (Alltså de mindre lyckade soldaterna) de är fler och sämre i det vanliga Hv jmf med IP.

Ska man sedan jmf HV-organisationen vi har i vårt land med andra länders motsvarigheter så tror jag att man kommer att se samma tendenser att i toppen är det ganska lika, men dessa länder har troligen en lägre lägsta nivå än vad vi har. och det är denna lägstanivå jag anser att man ska försöka höja!

@skuggan

Ökade krav för att gå med? vad ska dessa krav vara? Personligen anser jag att det inte är ökade krav som behövs för att gå med i Hv. ifall man tar ett betygskrav från vpl som ett krav(exempelvis X-7-7) så vad säger att en 35åring med X-7-7 som kock är bättre än en nymyckad KB-elev från spaningspluton med X-7-6? Personligen tycker jag att nuvarande betygskrav är helt ok.

Dock kan jag tycka att ngn form av fysiska krav skall vara välkommnande till Hv, dock kanske man inte ska ta milen på 55min osv. utan ngn form av normalfysiska krav, exempelis kunna bära ryggsäck med stridspackning i en mil, kunna bära en mål med en normalviktig individ (75kg) tillsammans med ngn annan i 300meter. kunna sätta 3-skott i rad i en 1/3 figur på 100meter ifrån valfri skjutställning och utan tidskrav. (skjut tills du klarar det). Mer av denna typer av krav anser jag att man ska ha. Inga monster krav, men klarar man inte dessa väldigt grundläggande krav så.... Dessa krav gäller inte bara för nya inom hv, utan de skall kontrolleras varje år! fixar du det inte, måste man göra om provet inom 6månader, fixar man inte dessa grundkrav inom 6månader så är det bara att avrusta. Ja man får göra proven hur många gånger man vill

tänkte mest på fysiska krav :angry:

men iden med att ha krav liknande utlandsstyrkan fast kanske steget lägre X-6-6 kan vara något...

men framförallt högre fysiska krav.

@skuggan>

personligen tycker jag att betygskravet ska vara krigsplaceringsbar. visst en del fysiska krav ska det finnas (finns redan idag men frågan är hur många C som kontrollerar det hela) jag tycker att dessa fysiska krav inte ska vara ngr monster krav. men samtidigt skall det sålla bort de individer som är totalt otränade. och klarar man inte ett lågt ställt fysiskt krav så har man inget där att göra. Ett annat alternativ är att höja den fysiska ansträngingen vid övningarna då får man oxå bort folk effektivt :angry:

Problemet är snarare att det runt i riket är kompanier som enbart är luftslott, där reviren är inpissade så det heter duga.

Slå ihop kompanier, så att dom stridande plutonerna blir fulltaliga. När detta skett så kan man börja ställa krav.

Mera :=o

Väl talat fk satan

Jag tycker att det finns för många gammla tjocka gubbar i hemvärnet. dessa är säkert bra då det gäller att sitta i staben och snacka radio men som hv soldat tror inte jag dom passar som. Man borde ha sådana fysiska krav som du säger. skulle vara en mycket bra ide tycker jag :=o

Problemet är snarare att det runt i riket är kompanier som enbart är luftslott, där reviren är inpissade så det heter duga.

Slå ihop kompanier, så att dom stridande plutonerna blir fulltaliga. När detta skett så kan man börja ställa krav.

Mera :dribble:

Det känner man ju till. Vi har slagits ihop med två andra kompanier nu.

Jag va skeptisk till det från början, för jag känner mina gubbar.

Min skeptism visade sig vara bra, för jag slapp bli besviken.

I samband med ihopslagningen har några av våra bästa och mest synliga (dyker upp på övningarna) gruppchefer och några soldater lämna in.

Så vid senaste övningen så va vi lika många som vi brukar vara, trots att det va folk från två kompanier till där.

SÅ i vårat fall va omstruktureringen som skett nu slutet av 03-04 det sämsta som kunde ske i dagsläget. Tror det är 6-7 stycker relativt aktiva som gått sen slutet på förra året. Dock dyker dom upp på övningarnma ändå. (civilt)

För dom flesta har gått i ren protest, men lovar att komma tillbaka om läget förbättras.

FK Satan

Ja, det där med att ha mer krävande övningar ska vi få känna på.

Vi har i samband med allt det nya även fått en ny Pluton chef.

En kännt ansikte för mig, officer på I13 och nu efter nedläggningen reservare. Men som valde att satsa på HV. Vi kommer att skippa skogen helt närsmate tiden och bara köra striby i Fagersta. (väl besökt anläggning från bl a LG)

Kommer även köra mera skarp skjutningar, så som stridsparsbanan osv.

Tror att detta är något som kan vara bra, höjer ju nivån en aning och kaffe drickarna kanske håller sig borta.

Dock ska vi inte glömma att vi har mycket bra fika fantaster som är väldigt duktiga vad gäller strategiska uppgifter och att jobba i stab.

Men men, vi får väl se vart detta leder. Känns som en bra idé iaf.

@ Hell Viking

Nej, Sverige har idag ingen "special styrka" inom Hv som kan jämföras med eran HV-016. Därimot har vi SF-styrkor inom Försvarsmakten.

Tyvärr verkade beslutsfattarna ha blivit fega under processen om "Hv efter 2004" där det faktist fanns en önskan om en "special styrka" med en övningstid på 300 timmar benämnt "Hv-jägare". Personligen tycker jag det är tragiskt att den ströks...

Innan diskussionen på krav börjar bör det snarare ställas frågan vad vi konkret ska använda HV-förbanden till. Helt beroende på vilken uppgift som de ska tilldelas bör kraven därefter ställas. Exakt vad den nuvarande inriktningen är kan exempelvis inte jag säga trots att jag försöker hålla mig a jour med säkerhetspolitiska spörsmål.

Vad ska HV användas till? Jag tänker då inte främst på korvgrillning och hjälpa gamla bortsprungna tanter hem utan vilket militärt behov finns det som de kan fylla upp?

Kuppförsvar?

Territorialförsvar?

Förberedande insatsförband till dess det tunga artilleriet kommer?

Själv är jag faktiskt rejält osäker men ser gärna att HV-medlemmar förklarar vad som är så bra med HV. Folkförankring är ananrs också en bra grej med HV.

I samband med ihopslagningen har några av våra bästa och mest synliga (dyker upp på övningarna) gruppchefer och några soldater lämna in.

Så vid senaste övningen så va vi lika många som vi brukar vara, trots att det va folk från två kompanier till där.

SÅ i vårat fall va omstruktureringen som skett nu slutet av 03-04 det sämsta som kunde ske i dagsläget. Tror det är 6-7 stycker relativt aktiva som gått sen slutet på förra året. Dock dyker dom upp på övningarnma ändå. (civilt)

För dom flesta har gått i ren protest, men lovar att komma tillbaka om läget förbättras.

Så vad exakt var problemet? Vad fick dessa "aktiva" soldater att bara lämna in huxflux, eller var sammanslagningen bara ett svepskäl för att göra det?

Så vad exakt var problemet? Vad fick dessa "aktiva" soldater att bara lämna in huxflux, eller var sammanslagningen bara ett svepskäl för att göra det?

Tja... vi böt plutonchef och slogs ihop, va väl för mycket förändringar på en gång. Många av dom äldre va skeptiska till ihopslagningen redan från början, många av dessa har lämnat in nu. (innan dom ens provade på ihopslagningen)

Vissa är ju så, att dom inte pallar med förändringar. Sen att slå ihop sig med rivalerna, det gör ju inte saken bättre så klart! 8-/8-/

Edited by Panzerfaust

Tja, vad ska man säga. det finns ju alltid folk som inte vill se förändringar 8-/ . Jag ser inte andra hv kompanier som rivaler, jag ser dom som "kompajoner" :angry: , va faan vi jobbar mot samma mål. Ursäkta min bisterhet 8-/ men surkukar har jag fått nog av. lika bra att omotiverade lämnar in, dom tillför ju sällan mer än gnäll. Ibland får man ju faktiskt gilla läget. Hoppas att dom här sammanslagningarna kommer att svetsa samman dom som är kvar och att dom blir ännu mer motiverade för att lösa den uppgift dom har fått.

Tja, vad ska man säga. det finns ju alltid folk som inte vill se förändringar :) . Jag ser inte andra hv kompanier som rivaler, jag ser dom som "kompajoner" ,O , va faan vi jobbar mot samma mål. Ursäkta min bisterhet :D  men surkukar har jag fått nog av. lika bra att omotiverade lämnar in, dom tillför ju sällan mer än gnäll. Ibland får man ju faktiskt gilla läget. Hoppas att dom här sammanslagningarna kommer att svetsa samman dom som är kvar och att dom blir ännu mer motiverade för att lösa den uppgift dom har fått.

I "mitt" fall är det ju tyvvär så att dessa gnäll spikar faktiskt tillför något.

Oftast med på övningar, trots regn och dåligt deltagar antal. Gnäller gör dom inte. Men just den här förändringen fick dem att geupp. ersonligen tycker jag att det är fel sätt att protestera mot, gör ju saken bara värre för kamraterna som vill och är kvar i HV. Den drivande bakom "Mass uppsägningen" vet jag har mått jävligt dåligt som gruppchef när han bla fått sätta mig som post i 11,5 timmar på en övning. Han ber om ursäkt varje gång han ser mig :(

Inte hans fel, och det som stör mig är att läget varit såhär ända sedan jag gick med, men han har inte klagat innan! så i grunden handar det nog mer om förändringen. Tycker därför synd om kompani chefen, första han får på sitt bord är protest listor med folk som hoppar av.

Men om folk som brukade vara med kunde gilla läget och ställa upp som vanligt skulle vi iaf vara en hel pluton med flera grupper på övningarna nu efter ihopslagningen, mot nu när vi är knappt en grupp.

Antar att detta gäller många fler orter... Därför är jag lite smått allergisk mot all vad heter HV-jägarförband och Insats plutoner. (eventuellt att man gör som vårat förra grann kompani -bjuder enstaka in eller samkör med IP) Känns som det skulle behöva satsas mer på grund konceptet först.

Gör man inte det kommer det sluta med att IP och Uber-jägar HV (om det fanns något) skulle få göra det som vi vanliga HV gubbar skulle göra... För "vi" skulle dö ut. Tror det skulle vara som att spotta i motvind isåfall, för inte vill en HV soldat som är uttagen till något extra gå skyddvakt och post?

Edited by Panzerfaust

Precis som Nummer 28 skriver så måste man börja i rätt ända av saker när man tar fram förband.

Man kan hålla på ställa alla omöjliga fräcka krav på Hv. Men varför? skall man alltid ställa först.

Varför skall en gubbe som enbart skall sitta i ett värn springa milen på 30 minuter?

Varför skall ett hvförband kunna gå 5 mil med 60 kg packning?

Varför skall ett Hv förband kunna rappelera ner för en HKP?

Ta först fram målet, sedan kolla rekryteringsunderlaget, sedan vad som krävs för att rekryteringsunderlaget skall kunna nå målet.

Sedan så anlednignarna varför vi behöver ha ett Hv. Hemvärnet har en fördel som består i att vi har ett förband som snabbt kan mobilisera, är utsprit över hela alndet, svårt att slå ut med ett överraskningsanfall. Detta gör att Hemvärnet funka rsom en sista garant mot just saker som överaskningsanfall och statskupper mm.

Gör man inte det kommer det sluta med att IP och Uber-jägar HV (om det fanns något) skulle få göra det som vi vanliga HV gubbar skulle göra... För "vi" skulle dö ut. Tror det skulle vara som att spotta i motvind isåfall, för inte vill en HV soldat som är uttagen till något extra gå skyddvakt och post?

Nu är det ju så att IP gör exakt det vanliga Hv gör dvs ta, skydda objekt att dom sen har en en del extra uppgifter som eskort osv spelar ingen roll.

Även förslaget med "Hv-jägarna" var basen i dess uppgifter skydd av objekt. Skillnaden mellan vanliga Hv och IP är övningstiden och en del utrustning.

Om man läser artikeln i den norska tidningen om HV-ola så verkar det som dom har utförde exakt den uppgiften dvs skydd av objekt. Nu kan jag iofs ha missförståt norskan.

Så några problem med att IP eller nån framtida "special styrka" skulle strunta i huvuduppgifterna för HV tror jag är obefintliga.

@ Hell Viking

Nej, Sverige har idag ingen "special styrka" inom Hv som kan jämföras med eran HV-016. Därimot har vi SF-styrkor inom Försvarsmakten.

Det beror väl iofs. på hur special man vill ha en styrka för att den ska vara en specialstyrka men det finns faktiskt en organiserad jägarpluton i hemvärnet, inom Gränsjägargruppen, med tillgång till Ag 90 och hela köret.

@ leadhead

Hur "organiserad" är den ? Att dom har tillgång till AG90 har jag sett och det har att göra med nedläggningen förut men att dom står med i organisationen som "jägarpluton" visst jag inte.

Det beror väl iofs. på hur special man vill ha en styrka för att den ska vara en specialstyrka men det finns faktiskt en organiserad jägarpluton i hemvärnet, inom Gränsjägargruppen, med tillgång till Ag 90 och hela köret.

Mja, den "Jägarplutonen" finns inom Lapplandsjägargruppen, och dom har tyvärr blivit av med sina AG 90 såvitt jag vet men lobbyerar för fullt för att få tillbaka dom, egentligen så är väl den rätta beteckningen Gränskompani, namnet Jägarpluton har nog kommit till pga att många är gamla Lapplandsjägare, både befäl och meniga, deras stridsteknik verkar vara så nära jägarstrid man kan komma med fast och rörlig span, samt störa och fördröja med prickskyttegevär 90, minor (TA-9) samt eldhandvapen.

http://www.mdn.mil.se/lapplandsjagargruppe...c=news&id=19301

MVH//BB

Hey hey .. moro og se en slik entusiasme og fortvielse ovenfor HV.. :wub:

Jeg får vel begynne på min "runde" ..

Vildmannen: de bruker protec land hjelmen som noen maler matt slik at den ikke avgir reklekser.. Si i fra så skal jeg ramse opp alt utstyr de hart (eller det jeg har lov til og oppgi) :blink:

og videre husker jeg ikke hvem som nevnte ved det , men : JA, HV trenger og revurdere situasjonen.. Det er ikke lenger sansynlig at en FI styrke vil komme in i landet og prøve seg slik tyskerene gjorde.. nå er det terrorist trusler som gjelder. Norske HV nedbemanner styrkene sine for og kunne spesialisere dem enda mer i steden for og ha slagordet " Overalt - alltid" vil hele Hv bli mer omgjordt til en type innsattsstyrke... Norges forsvar ser ut som de har vridd seg mer og mer mot SF rettningen , det er ikke lenge siden vi fikk vite noe av det første infoen on en gruppe kalt FSK (Forsvarets Spesial Kommando) som tydeligvis her eksistert lenge.. vi har vel i dag per dags dato en 6 SF-grupper i norge..

Vi trenger ikke lenger en hel hau gamle folk som står å røyker å drikker kaffen sin mens de er på HV øvelse.. nå er det på tide med et skifte,, :Malaj:

Mener og huske att en av dere sa noe om " HV 2004 " ? bare så dere vet det .. her i norge ble det gjennom ført en fornying som het "Soldat2000" den ble ikke gjennomført før 2002-3 og nå har HV begynt på den .. hehe Forsvarets sine 3 berømte T'r .. ( Ting Tar Tid) :baskerPa:

Nu är det ju så att IP gör exakt det vanliga Hv gör dvs ta, skydda objekt att dom sen har en en del extra uppgifter som eskort osv spelar ingen roll.

Även förslaget med "Hv-jägarna" var basen i dess uppgifter skydd av objekt. Skillnaden mellan vanliga Hv och IP är övningstiden och en del utrustning.

Om man läser artikeln i den norska tidningen om HV-ola så verkar det som dom har utförde exakt den uppgiften dvs skydd av objekt. Nu kan jag iofs ha missförståt norskan.

Så några problem med att IP eller nån framtida "special styrka" skulle strunta i huvuduppgifterna för HV tror jag är obefintliga.

Jaha, men om vi har samma uppgifter, varför då ha kvar grunden överhuvudtaget? dvs "vanliga" hv. Ser inte påängen med att ha tre olika nivåer om man ändå har samma uppgift. Då kan man lika gärna utbilda alla med kraven och tiden som va tänkt för HV jägarna, eller IP.