Fk.Mandrake Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 På flera bilder jag sett på forumet och annorstädes så har jag lagt märke till ett par skyddsglasögon som livgardet har på sig vid SIB. Vad jag har kunnat utläsa så är dessa av märket UVEX. Min fråga är om någon vet vilken modell det är LG använder? Samt om dessa har BOA eller motsvarande? Tacksam för hjälp! Quote
106 Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Har fått ut ett par UVEX från Hv som ser ut som de LG har burit på olika bilder. BOA förutsätter jag att de har, ett M-nummer har de iaf men jag orkar inte leta rätt på dem nu för att ta reda på det. Quote
heiho Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Hej. Klipper in ett inläg från Malmöbataljonens insatsplutons hemsida. "Efter att ha mejlat Hallmers, i Malmö, om prisuppgifter har jag fått detta svar: Hej! här kommer lite priser på glasögonen skyddsglasögon uvex 9302 art.nr 242043 (hallmers art.nr.) vid köp av 10st 145:- st vid köp av 20st 135:- st vid köp av 30st 126:- st priser inklusive moms" Detta är de skyddsglasögon som FM köpt in. Här kommer ett tips på skydd för glasögonen: Prata snällt med grabbarna på förrådet och få tag i M/90 tyg från kasserade uniformer. Kanta och sy dessa tygstycken till en tub och trä den på nackbandet, när ni sedan vill skydda glasögonen så "slajdar" ni på tuben över glasögonen. Quote
danno Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 På LG fick jag ut ett par ESS Profile NVG, Special Forces Goggle. Samtlig personal på MP01 fick ut dessa men jag vet inte om det var ett specialinköp för oss. En sak jag har lurat på över dessa glasögon är texten: Outstanding impact protectionThe thick polycarbonate lens is tough enough to pass the US military .22 caliber ballistic impact test. Och frågan är självklart, vad innebär testet? Stoppar linsen en kaliber 22? Den är iofs rätt tjock (och vi har både mörk och ljus lins) men ändå... http://www.essgoggles.com/products/nvg.html Quote
BlåGul -1 9x19 Posted May 29, 2004 BlåGul -1 Report Posted May 29, 2004 Och frågan är självklart, vad innebär testet? Stoppar linsen en kaliber 22? Surfar man vidare lite på ESS sida hittar man följande: MIL-V-43511C U.S. Military high velocity impact test - .22 caliber chisel point is fired at 170m per second and must not penetrate the lens Quote
danno Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 MIL-V-43511C U.S. Military high velocity impact test - .22 caliber chisel point is fired at 170m per second and must not penetrate the lens Ser man på! Den informationen fanns inte när jag var inne på sidan förra gången, vilket iofs är ungefär ett år sedan... Jag ska nog inte provskjuta mina glasögon dock, inte påtagna i alla fall. Quote
Cwacker Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 (edited) MIL-V-43511C U.S. Military high velocity impact test - .22 caliber chisel point is fired at 170m per second and must not penetrate the lens Trots min totala brist på expertkunskap i ämnet låter det mest som att det är till för att skydda mot rikochetter (stavning?)' Edit: Citatering jävlas med mig Edited May 30, 2004 by Cwacker Quote
ugly Posted May 20, 2006 Report Posted May 20, 2006 På skyddsglasögon för US i Afghanistan som är utplockade på livgardet finns det en en text som jag är lite brydd över. Någon som kan förklara vad som egentligen menas? Quote
Pingo Posted May 20, 2006 Report Posted May 20, 2006 (edited) På skyddsglasögon för US i Afghanistan som är utplockade på livgardet finns det en en text som jag är lite brydd över. Någon som kan förklara vad som egentligen menas? Att de inte skall användas för krigslekar..tex airsoft eller paintball. Edited May 20, 2006 by Pingo Quote
Yxa Posted May 20, 2006 Report Posted May 20, 2006 På skyddsglasögon för US i Afghanistan som är utplockade på livgardet finns det en en text som jag är lite brydd över. Någon som kan förklara vad som egentligen menas? Att de inte skall användas för krigslekar..tex airsoft eller paintball.Duh! Wargames är farligare än war alltså? Quote
softfeel Posted May 20, 2006 Report Posted May 20, 2006 (edited) På skyddsglasögon för US i Afghanistan som är utplockade på livgardet finns det en en text som jag är lite brydd över. Någon som kan förklara vad som egentligen menas? Att de inte skall användas för krigslekar..tex airsoft eller paintball.Duh! Wargames är farligare än war alltså? Det finns skyddsglasögon som ska klara träff från t.ex. paintballmarkör, i det här fallet gör den det inte. Att den typen av skyddsglasögon inte klarar direktträff från kulvapen förstår nog de flesta, kanske ingen idé att skriva det eftersom den inte ens klarar "War games". Edited May 20, 2006 by softfeel Quote
Vinter Posted May 21, 2006 Report Posted May 21, 2006 MIL-V-43511C U.S. Military high velocity impact test - .22 caliber chisel point is fired at 170m per second and must not penetrate the lens Trots min totala brist på expertkunskap i ämnet låter det mest som att det är till för att skydda mot rikochetter (stavning?)' Eller splitter, det fanns lite bilder på WileyX sida om hur deras glasögon skyddade mot splitter vid IED, speciellt för personal som står exponerade på tex fordon. Quote
Sir Vival Posted May 21, 2006 Report Posted May 21, 2006 Uvex-brillorna som FM anskaffat är de på marknaden (som inte är "no-name") som har den lägsta normuppfyllnaden enligt gällande säkerhetsklassning/CE-norm. Det känns SÅ bra att FM är måna om att vi får utrustning med kvalitét... Quote
Vinter Posted May 21, 2006 Report Posted May 21, 2006 Någon som kan förklara vad som egentligen menas? Jag tror det handlar om något så enkelt som att slippa bli stämd, det slipper man oftast om man har en disclaimer. Quote
Foxtrotcharliegrg Posted May 21, 2006 Report Posted May 21, 2006 Eftersom jag ibland inte är kompatibel med olika sökverktyg undrar jag om det är någon som vet hur väl ett par Bollé X800T står sig mot tidigare nämnda Uvex googles? Är risken för splitterskador större än den för självantändning om jag kör med mina egna Bollé istället för FM:s Uvex? Quote
cf112 Posted May 22, 2006 Report Posted May 22, 2006 Tycker UVEX repas alldeles för lätt. Minsta lilla ovarsamhet så är synfältet distraherat av en massa repor. Som sagts tidigare i tråden, nåt form av skydd vid "uppfällt" läge är ett måste. Quote
Bliss Posted May 26, 2006 Report Posted May 26, 2006 Eftersom jag ibland inte är kompatibel med olika sökverktyg undrar jag om det är någon som vet hur väl ett par Bollé X800T står sig mot tidigare nämnda Uvex googles?Är risken för splitterskador större än den för självantändning om jag kör med mina egna Bollé istället för FM:s Uvex? Enligt en kontakt på MSS så är Bollé X800T för dyra i inköp för FM, därför valdes Uvex istället, Bollé användes av honom själv, så de funkar alldeles utmärkt. Quote
3924 Posted May 26, 2006 Report Posted May 26, 2006 K3/LBB har också ESS av något slag. Borde vara samma som de har på livgadet. Går det att byta lins på Uvex ? Quote
ArreliuS Posted May 28, 2006 Report Posted May 28, 2006 Uvex-glasen är värdelösa. Immar igen snabbt och så står man där som en blind höna. Införskaffade ett par bolle x800t till airsoft-utrustningen och kommer att använda dem under övningar för att de sitter bättre, immar inte igen och så får man använda dem till wargames :P Quote
Christer Posted May 28, 2006 Report Posted May 28, 2006 Får man bära egna skyddsglasögon under värnplikten? Exempelvis om de värnpliktiga på ens förband tilldelas Uvex, får man då efter att man kollat med befälen bära till exempel ESS NVG om man införskaffar dem själv? Quote
JTS Posted May 28, 2006 Report Posted May 28, 2006 Som du skrev själv, kolla först med dina befäl. Vad dom sen säger gäller, oavsett vad folk kan tänkas svara här. Quote
Recommended Posts