Jump to content

Recommended Posts

Posted

jag har fått lära mig att den ska "titta utåt". alltså vara placerad så att insidan är mot röven. och o-uppochner. dock så kommer dessa kunskaper från fbu-u så jag vet ej om det stämmer. men jag tycker också att det är bekvämast att ha den åt det hållet

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

det duger åt mig. tack ska du ha :)

fast är det någon som protesterar så träd fram bara ;)

Edited by Guldburk
Posted

Mig veterligt finns det inte uppstyrt hur masken ska ligga i väskan. Däremot att filtret ska vara iskruvat och inte ligga i masken.

Posted
Men är det inte så att Forsheda AB/trelleborg bara tillverkar dom på licens jag tror det är ett engelsk bolag som ligger bakom det  :ph34r:

För jag hittar ingen info om skyddsmask M/90 på deras sida

Enligt diverse gasmaskssajter och affärer är det Forsheda som utvecklade den, och jag har talat med en person som känner han på Forsheda som sägs ha utvecklat den, men detta kan ju klassas som osäkra källor.

Det är väl inte så att du tänker på den brittiska S10 som folk ibland blandar ihop med m90?

Enligt Trelleborgs hemsida så listar de inte alla sina produkter där.

Jag jobbar faktiskt på Trelleborg Forsheda AB som det heter idag, och ja, det är Forsheda som utvecklat och tillverkat skyddsmask M/90 + tidigare varianter sedan typ 50-talet.

/J

Posted
Mig veterligt finns det inte uppstyrt hur masken ska ligga i väskan. Däremot att filtret ska vara iskruvat och inte ligga i masken.

Om du konstant har filtret monterat på masken finns det ju en risk att filtret tar upp fukt från omgivningen, vilket i förlängningen kan resultera i att du har ett mättat filter. Vidare så blir ju filtret mättat om du övar med det. Och om du då mot förmodan behöver använda masken så kan du får en.... ehum... inte så trevlig överaskning. Så om man har ett "skarpt" filter (obruten silverpåse) så gör man nog bäst i att försöka ordna fram ett övningsfilter (bruten silverpåse, ev. blå märkt) och ha det monterat istället och spara det skarpa tills det behövs. För det lär nog inte gå tok fort att få fram skarpa filter från förådet när det väl gäller.

//Sgt Fjellman :ph34r:

Posted

Om du inte kan få fram nya filter när det behövs blir det nog problem med att få fram personsaneringsmedel, autoinjektorer och medicinska nervgasmotmedel också...

Har du ett obrutet filter, så visst kan du låta bli att bryta det. Förvara det bara inte inuti ansiktsskyddet...

Posted

Någon gång 2001 skall det gått ut en order från Hkv på att Hv (och övriga med skarpt filter) skall ha detta monterat för jämnan. Det enda som händer är tydligen att cyanvätespärren avdunstar inom någon månad.

Posted
Någon gång 2001 skall det gått ut en order från Hkv på att Hv (och övriga med skarpt filter) skall ha detta monterat för jämnan. Det enda som händer är tydligen att cyanvätespärren avdunstar inom någon månad.

Vad är cyanvätespärr ?

I mina öron låter det som något som är avsett för att jag, i händelse av användning, inte ska andas in cyanväte. Om det är så, så skulle jag föredra att mitt filter har denna funktion kvar så länge som möjligt.

Jag förvarar mitt filter obrutet i förpackningen och masken ligger dessutom i påsen av kraftplast för att undvika repor på linserna.

Posted
Vad är cyanvätespärr ?

I mina öron låter det som något som är avsett för att jag, i händelse av användning, inte ska andas in cyanväte. Om det är så, så skulle jag föredra att mitt filter har denna funktion kvar så länge som möjligt.

Jag förvarar mitt filter obrutet i förpackningen och masken ligger dessutom i påsen av kraftplast för att undvika repor på linserna.

Jaa du... vad är cyanvätespärren... det är vad det heter.. och jag är tämligen säker att cyanväte är inte direkt chips och tårta att andas in. Är av samma uppfattning som du Axial och kör med samma lösning plus att jag sett till att fixa mig ett extra övningsfilter. Har funderingar på att fixa ett ABEC (eller vad det nu hette) filter så att man har nån beredskap mot civil tox. då filter 90 är tämligen dålig på dom. Sen så såg jag även till att det fixades en filtervåg till kompaniet.

//Sgt Fjellman

Posted

nu har jag en ny "är du haj på utrustning" fråga :)

jag har beställt hem ett stycken C-vätskeskydd, fot och kropp. vart ska jag packa ner dem i väskan? :)

Posted

Det är ju individuellt... packa dom så att det funkar för dig och att du får på dig dom hyfsat snabbt (dock ska masken på snabbare). Jag har min kropp del i "hållaren" längst in i stora facket, sen har jag fotdelen och handskarna i mellan facket och slutligen autoinjektor, nervgasbrickor, ind-papper och annat krafs i lilla facket...

//Sgt Fjellman

Posted

Har alltid stommen i, känns som man tar ur den när/om det blir C-Grönt läge. Då slipper man oroa sig (även om man nu kanske inte oroar sig fören man tar på sig masken) att masken får lite "udda" passform.

//Sgt Fjellman

Posted
Det är ju individuellt... packa dom så att det funkar för dig och att du får på dig dom hyfsat snabbt (dock ska masken på snabbare). Jag har min kropp del i "hållaren" längst in i stora facket, sen har jag fotdelen och handskarna i mellan facket och slutligen autoinjektor, nervgasbrickor, ind-papper och annat krafs i lilla facket...

//Sgt Fjellman

bra då vet jag, tack ska du ha! :) funderade en liten stund vad den hållaren var till för först :baskerHV:

Posted

Dags att gå och sätta i stommen med andra ord, trodde den var till för att masken skulle hålla formen på förrådet.

Posted

Om det är "nya"korken till den gammla flask ni menar med ventilanordning

allså den som gör att man kan dricka ur den gammla flaskan,Så bör den

finnas att hämta på närmsta TSF om man pratar lite snällt med

förrådspersonalen

Posted
Dags att gå och sätta i stommen med andra ord, trodde den var till för att masken skulle hålla formen på förrådet.

Jo det är ju sant... men nu förvarar du ju den hemma i "ditt" föråd :baskerHV:

//Sgt Fjello

Posted (edited)

Hej!

Skulle villa veta om man måste plocka isär skyddsmasken när man har druckit ur

den eller om det finns nåt annat knep :navy:

och om man måste plocka isär den hur gör man????

Tack på förhand

Edited by mönstersoldat
Posted

När jag fick den tilldelad så stod det en glad kille och sa att vi inte skulle försöka dricka ärtsoppa eller dyligt med den. Nu är det så att ingen har gjort eller tänker göra det i min pluton. Tanken är ju att du ska dricka ur din vattenflaska som ska innehålla vatten för det är inget bra att t ex försöka skölja rent ett sår med vatten och druvsocker pulver. Om du nu har druckit annat än vatten så är det svårt att skölja ren slangen pga att du biter lätt i munstycket som du "svänger fram" framför munnen, en sorts backventil. Jag vet inte om ngn har andra tips eller om det går att få av munstycket från slangen. Risken är ju att du har sönder något eller får jobba för att sätta ihop den igen. Men du kan ju prova att skölja gnm att dricka mycket vatten. ;) /Gusten :baskerKav:

Posted

Lossa slangen från sitt fäste. skruva den tre kvarts varv motsols med masken från dig. då kommer fästet att poppa upp... dra ut hela slangen...då är det lättare att göra rent den...

För att fästa den igen.. tryk in bitmunstycket i hålet, slangen ska vara kvart över tre om du har masken från dig. skruva den medsols samtidigt som du trycker nedåt. (kan vara lite knivigt). fäst slangen. klart.. gör funtionskontroll...

Posted (edited)

Mycket pillar jag på min mtrl, men börja demontera skyddsmaskens delar... där går gränsen för mig. Hur VET du att du verkligen satt ihop den helt rätt och absolut tätt?

Mycket av våra prylar går ju att funktionskontrollera rätt enkelt, men med masken är det ju lite svårare, för att utrycka sig milt.

Om man nu drickit annat än vatten, så är det väl bara att skölja ur/ta en ren vattenflaska, fylla upp med vatten och "dricka rent" slangen, som Gusten nämnde?!

Edit: mickel

Edited by Knekt
Posted
Mycket pillar jag på min mtrl, men börja demontera skyddsmaskens delar... där går gränsen för mig. Hur VET du att du verkligen satt ihop den helt rätt och absolut tätt?

Mycket av våra prylar går ju att funktionskontrollera rätt enkelt, men med masken är det ju lite svårare, för att utrycka sig milt.

Om man nu drickit annat än vatten, så är det väl bara att skölja ur/ta en ren vattenflaska, fylla upp med vatten och "dricka rent" slangen, som Gusten nämnde?!

man går NBC grundkurs. Sen att funktionskontrollera masken är väldigt enkelt... Du tar på den. håller för andningshålet eller har kvar skyddet... suger in luft och ser om masken skapar ett vakuum mot ansiktet. gör den det är den säker. om inte. Gör om. Gör rätt... :navy:

• Forumsledning
Posted

SOm "Insats Hv" nisse beskrev är sättet för man skall genomföra tillsyn.

På denna bild ser du hur jag blev lärd inför KS06 att genomföra som daglig tillsyn

s_skyddsmask90_3.jpg

Nu tror jag inte många gör så dagligen eftersom man inte ens har den på sig dagligen, speciellt inte i fält. Men att göra så efter varje gång man använt masken en lägre tid, i gas/tillpassning, etc är en bra grundregel.

Så det är alltså helt ok att pilla isär den enligt bilden. Det är tänkt att du SKA göra det. Tyckte själv det kändes lite osäkert att göra så trots att jag innan haft Skyddsm. 90 ett par år. Hade dock inte blivit utbildad eller ens visste att man kunde/fick ta isär den såpass mycket.

OM jag minns rätt kunde man tabort och skölja de gula membranen under särskild tillsyn, men jag är inte säker.

Kör på! :navy:

Posted (edited)

det finns redan en tråd rörande skyddsmask 90. fast sen vet inte jag hur ni vill göra med det

Edit: Tack för tipset! Missade det. Fixat och ihopslaget nu. /Henke

Edited by henke
Posted

man går NBC grundkurs. Sen att funktionskontrollera masken är väldigt enkelt... Du tar på den. håller för andningshålet eller har kvar skyddet... suger in luft och ser om masken skapar ett vakuum mot ansiktet. gör den det är den säker. om inte. Gör om. Gör rätt... :=o

Eller så läser man SoldR Mtrl P 2003, sid 105-115, där finns både daglig- och särskild tillsyn beskriven med bilder för isär/ihop. ;)

Stommen finns inte beskriven i SoldR MtrlP 2003, bara att masken skall förvaras i plastpåse 166 utan något inuti masken (extra filter, glasögonbågar etc).