Guldburk Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 uuh ja. till o börja med har jag en fråga: ska stommen sitta i ansiktsskyddet under användning eller inte? har inte fått reda på detta då jag inte gjort värnplikt än men har en kompis som påstår att stommen inte skall sitta i under användning för att det är "obekvämt". personen ifråga har inte gjort värnplikt men samlar precis som jag på skyddsmasker/gasmasker. Quote
toord Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 "Stommen" ska inte sitta i under använding Quote
san Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 För att den ska hålla formen under långtidsförvaring? Quote
Forumsledning Kimster Posted May 21, 2004 Forumsledning Report Posted May 21, 2004 Just.. den ska behålla formen när den är nerpackad i skyddsmaskväskan motsv. Gummi formas rättlätt beroende på temperaturer, och när det är dags att ta på sig sin mask vill man HELST att den ska passa som vanligt. Quote
Panzerfaust Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 Det va en kille i min pluton som inte haft masken framme sen vi fick den, han hadde tagit ur stommen när han fick hem den. Masken innan 90 hadde väl ingen sån, eller hadde den det? Quote
Pete Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 Hur ser stommen ut, och var sitter den? Jag märkte nämligen aldrig av nån stomme när jag använde den. Quote
The Swede Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 "Stommen" är en plastbit formad som konturen av ett ansikte. Den finns i olika färger beroende på maskens storlek, grön, brun och en tredje färg som jag nu inte kommer på. Den sitter i masken och stagar upp runt kanten för att masken skall hålla formen. The Swede Quote
Guldburk Posted May 21, 2004 Author Report Posted May 21, 2004 aha på så vis, nu känner man sig ju lite mer upplyst tackar så mycket. vart får jag tag i en flaska med ventilanordning på nu då? har inte sett några flytandes runt på internet hittils Quote
Torak Posted May 22, 2004 Report Posted May 22, 2004 Den aldre skyddsmasken hade ocksa en stomme. Quote
mönstersoldat Posted May 22, 2004 Report Posted May 22, 2004 letar också efter en ventil guldburk vart kan dom finnas och om det är gasmask 51 så hade dom stomme också Quote
Johan ES Posted May 23, 2004 Report Posted May 23, 2004 letar också efter en ventil guldburkvart kan dom finnas och om det är gasmask 51 så hade dom stomme också I dagsläget tror jag inte det är möjligt att köpa en Fältflaska 90 med ventilkork i någon affär. Däremot brukar de dyka upp på Tradera lite då och då. /Johan ES Quote
mönstersoldat Posted May 23, 2004 Report Posted May 23, 2004 menar du en sån där jag köpte för några timmar sen på tradera Johan ES Quote
Torak Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Jag sag en pa Tradera, men det var vattenflaska modell aldre; sag ingen 90. Stringtown Supplies (www.stringtownsupplies.co.uk) har brittiska forsvarets vattenflaska med ventil; jag vet dock inte om den tar samma ventil som svenska. Nagon som vet? Quote
Birger Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Det skulle vara intressant att höra om någon som använt mask-90 med isatt "stomme" verkligen trott att den skulle vara isatt vid användning. Obekvämt är väl bara förnamnet.. Quote
Innuendo Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Det var ett nöt i min pluton som inte gick att övertala att stommen skulle vara urtagen vid användning.. Han tyckte att masken inte var bekväm, samt att tätningsprovet misslyckades (håll för, sug in). Befälen som kom in efter ett tag och såg honom kämpe med det här blev genast mycket glada, och försvann skrattande efter tillsägelse. Quote
Guldburk Posted May 24, 2004 Author Report Posted May 24, 2004 ja finns det ingen manual så jäklar det var iallafall en på en epostlista jag är med i som undrade samma sak, passar de brittiska flaskornas ventiler till M90? huvvahuvva, hur ska man ta reda på det. prova vetja. Quote
Luno Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Lite OT Men skyddsmask M/90 är ju inte en svensk skyddsmask så vit jag vet men vet någon om vilket företag som har tillverkat skyddsmasken? Quote
Johan ES Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Lite OT Men skyddsmask M/90 är ju inte en svensk skyddsmask så vit jag vet men vet någon om vilket företag som har tillverkat skyddsmasken? Jag har för mig att det är svenska Forsheda AB som är tillverkaren. /Johan ES Quote
silverman Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 (edited) Jag har för mig att det är svenska Forsheda AB som är tillverkaren. Dessa har bytt namn till Trelleborg AB ( http://www.forsheda.com skickar en vidare till http://www.trelleborg.com/). Skyddsmask 90 står dock inte med på hemsidan, men de sägs även sälja den till civila industrier (då betcknad A4). Edited May 28, 2004 by silverman Quote
Luno Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Men är det inte så att Forsheda AB/trelleborg bara tillverkar dom på licens jag tror det är ett engelsk bolag som ligger bakom det För jag hittar ingen info om skyddsmask M/90 på deras sida Quote
Guldburk Posted May 28, 2004 Author Report Posted May 28, 2004 (edited) finns det något man kan behandla optik med (tillexempel siktskivorna på skyddsmasken) för att de ska få en speglad utsida ungefär som solglasögon? har gått och funderat på detta en längre tid Edited May 28, 2004 by Guldburk Quote
silverman Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Men är det inte så att Forsheda AB/trelleborg bara tillverkar dom på licens jag tror det är ett engelsk bolag som ligger bakom det För jag hittar ingen info om skyddsmask M/90 på deras sida Enligt diverse gasmaskssajter och affärer är det Forsheda som utvecklade den, och jag har talat med en person som känner han på Forsheda som sägs ha utvecklat den, men detta kan ju klassas som osäkra källor. Det är väl inte så att du tänker på den brittiska S10 som folk ibland blandar ihop med m90? Enligt Trelleborgs hemsida så listar de inte alla sina produkter där. Quote
Guldburk Posted May 28, 2004 Author Report Posted May 28, 2004 (edited) silverman: nej Edited May 28, 2004 by Guldburk Quote
TheStroyer Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 Den finns i olika färger beroende på maskens storlek, grön, brun och en tredje färg som jag nu inte kommer på. Grå har jag för mig att den tredje färgen är Quote
silverman Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 silverman: nej Eh, vad menar du? Jag har inte ifrågasatt om du har blandat ihop s10 med m90 om du undrar det utan den frågan i mitt sista inlägg var riktat till Luno (även om andra givetvis också är välkomna att tillföra info om vilka som har utvecklat Skyddsmask 90). Quote
Guldburk Posted May 29, 2004 Author Report Posted May 29, 2004 Silverman: nej, jag har inte förväxlat brittiska s10 med m90 men undrar ändå om det finns någon optikbehandling man kan utföra själv för att tona optik osv. Quote
Torak Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 Undrar ocksa om ytbehandling, fast da svart. Quote
Guldburk Posted May 29, 2004 Author Report Posted May 29, 2004 (edited) jo samma här. har förresten införskaffat en stycken skyddsmaskväska 90. och eftersom jag inte fått instruktioner vet jag inte säkert hur masken skall placeras i väskan, ni som vet kan väl berätta hur den skall placeras för att det skall vara reglementsmässigt korrekt //tack på förhand Edited May 29, 2004 by Guldburk Quote
Recommended Posts