Jump to content

Recommended Posts

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted
Men jag håller fast vid att det var omöjligt att se vilken version det var på första bilden, om man inte läste ledtråden förstås.

Ingenting är omöjligt, dessutom SKA det ju vara svårt..

Hursomhelst är den senaste quizen en Fairey Barracuda, en dykbombare som efterträdde Fairey Swordfish.

Den är så ful så den måste vara brittisk..

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Fairey_Barracuda.1.jpg

/E

Posted
Den där var ju uppenbarligen inte särskilt svår. Din boll igen Erik.

Nja.. den gav mig britt-vibbar och såg ut att vara ful, så jag googlade på fula brittiska flottflygplan.. fast kanske inte med de söktermerna riktigt B-)

Här kommer en som inte heller kanske är så svår.. Ska väl inte behövas några ledtrådar, men jag kan ju säga som så att den är i alla fall snyggare än en Fairey Barracuda..

airquiz_012.jpg

/E

Posted
Hawker Fury? Om vi nu ändå är på hangarfartygen

Hawker Fury?

fury-3.jpg

tycker du det är likt?

Men visst är det en Hawker Fury, eller Sea Fury för att vara mer precist.. men idag är jag inte så noggrann..

Här är originalbilden:

http://www.richard-seaman.com/Wallpaper/Ai...val/SeaFury.jpg

Ett hangarfartyg är ingen jolle, men jolle verkar kunna en del om hangarfartygsbaserade flygplan ändå..

/E

Posted

Ajdå, värst vad stingsliga vi var nu, flygetyg som flygetyg. självklart var det den äldre modellen jag syftade på :)

Bild kommer senare under dagen, sitter på annan dator just nu.

• 2 weeks later...
Posted
Lämnar bollen fri till den som känner sig manad pga tidsbrist.

Då tar jag upp bollen och sparkar på den som om den vore en Flyghjälm 130:

quiz1sp0.jpg

Designering samt versionbokstav (tex F-16C; JAS 39D)?

Vilket land flyger denna individ?

Posted
Nederländsk AH-64D?

/Bengt

Visst är det en sådan. Den unika identifieraren här är den vingtippmonterade AMASE (Apache Modular Aircraft Survivability Equipment) poden. Det är en danskproduerad (Terma) VMS kapsel som nu i år utvecklas ännu längre och får DIRCM på varje pod.

De uttråkade holländarna beror på att Mi-24 Hind genomför sin uppvisning vid tillfället för kortet.

quiz2tz0.jpg

Bengts boll!

Posted (edited)

luftkviss41.png

Vad är det för flygplan vi ser, och varför hänger det på museum?

/Bengt

Edited by Bengt
Posted
Nej, inget skyddsräcke.

q204fv5.th.jpg

edit: Får väl lägga till någon sorts ledtråd. Utrustningen på bilden satt inte där när flygplanet levererades, däremot satt det annan utrustning på samma plats. Det som syns på bilden är alltså en av de saker som gör den sökta versionen unik. Den riktiga nosen är spetsig.

Posted
Nej, inget skyddsräcke.

q204fv5.th.jpg

edit: Får väl lägga till någon sorts ledtråd. Utrustningen på bilden satt inte där när flygplanet levererades, däremot satt det annan utrustning på samma plats. Det som syns på bilden är alltså en av de saker som gör den sökta versionen unik. Den riktiga nosen är spetsig.

F-4G Wild Weasel

Posted

Ok, då plockar jag in en maskin som inte varit med innan.. i alla fall inte i denna versionen.

airquiz012.jpg

Jag vill givetvis att svaret är tillräckligt detaljerat att det ska framgå vilken version det är.

/E

Posted

Nej Gripen demo har ju inte varit med innan. Det verkar som att individen numer kallas 39-7, men vilket serienummer den hade från början vet jag inte (borde ju vara 3980x).

Posted
Nej Gripen demo har ju inte varit med innan. Det verkar som att individen numer kallas 39-7, men vilket serienummer den hade från början vet jag inte (borde ju vara 3980x).

Nä, precis. Gripen Demo eller Gripen NG eller Super Gripen.. kärt barn har många namn, hade ju inte varit med innan. Men nu har den det. Hjälmen är din 106.

/E