Vargas Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 Jag har ett par frågor till er som är pansarutbildade. 1. I min lilla värld är möjligheten för en stridsvagn att kunna köra på fler sorters bränsle en fördel när underhålls-resurserna är ett av huvudmålen i krig. M1:ans Lycoming gasturbin kan ju använda Diesel, bensin, fotogen, jetbränsle och alkohol. En sån förmåga gör väl vagnen mindre beroende av TOLO? Den största fördelen med turbinmotor tror jag är reparationer och underhåll. Visst kan det vara bra att kunna tanka nästan vad som helst, men att tanka från mackar och bönder på vägen kommer inte göra så stor skillnad. En mekaniserad bataljon kräver en del sås, därför måste man nog ha fungerande underhåll vilken sorts motor man än har. Om man dessutom tar i beräkning att en turbin dricker ganska mycket mer så går det nog på ett ut. Den största enledningen till att använda en gasturbin är att den har hög prestanda per kilo motor (power to weight ratio). Nackdelen är som sagt hög bränsleförbrukning. Angående underhåll, så är min erfarenhet av både dieslar och gasturbiner att gasturbin inte har någon direkt fördel jämfört med dieselmotorn. Snarare tvärtom. Quote
Erik_G Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 Jo, det var en Strv 122 som grekerna hade lånat. Men vagnen de köpte är ju baserad på A6EX. I stort sett samma sak iofs, som ju sagts innan.. Får återkomma med avbön om det visar sig att grekerna har L44 eldrör på sina vagnar... @ Leviathan Det finns ju en anledning till att jänkarna länge kört med olika typer av APU:er på sina vagnar.. En gasturbin körs ju med i stort sett konstant varvtal, och drar således ungefär lika mycket bränsle på tomgång som i full fart. En gasturbin måste komma upp i varv och temperatur innan den belastas, en diesel är ju bara att dra igång.. Fråga jänkarna om de gör rent luftinsuget ofta (särskillt i ökenmiljö) Å andra sidan finns det en fördel med en stridsvagn som låter som en damsugarepluton, även om det inte är lika manligt... /E Quote
Guest järv Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 Erik_G: Jojo, menade bara att det ju var trevligt att det var en Strv 122 som placerade sig så bra i själva tävlingen. Quote
Leviathan Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 Den största enledningen till att använda en gasturbin är att den har hög prestanda per kilo motor (power to weight ratio). Nackdelen är som sagt hög bränsleförbrukning. Angående underhåll, så är min erfarenhet av både dieslar och gasturbiner att gasturbin inte har någon direkt fördel jämfört med dieselmotorn. Snarare tvärtom. Eftersom en diesel består av mycket fler delar så är det mer som kan gå sönder och mer att plocka isär om det gör det, därför är gasturbinen fördelaktig vad gäller underhåll/rep Däremot om besättningens åtgärder skiljer sig något vet jag inte. Quote
Rickard N Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 AK5B: Challenger 2 har en 1200 hk CV12 eller 1500 hk europack. ;) Quote
S-TANK Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 (edited) Jo, det var en Strv 122 som grekerna hade lånat. Men vagnen de köpte är ju baserad på A6EX. I stort sett samma sak iofs, som ju sagts innan..Får återkomma med avbön om det visar sig att grekerna har L44 eldrör på sina vagnar... @ Leviathan Det finns ju en anledning till att jänkarna länge kört med olika typer av APU:er på sina vagnar.. En gasturbin körs ju med i stort sett konstant varvtal, och drar således ungefär lika mycket bränsle på tomgång som i full fart. En gasturbin måste komma upp i varv och temperatur innan den belastas, en diesel är ju bara att dra igång .. Fråga jänkarna om de gör rent luftinsuget ofta (särskillt i ökenmiljö) Å andra sidan finns det en fördel med en stridsvagn som låter som en damsugarepluton, även om det inte är lika manligt... /E Om du drar iväg med full belastning utan att fått upp Leo-motorn i driftvärme (90-110 grader) kommer Fan, kompaniteknikern eller motsv. att söka upp dig! Man riskerar att få sprickor i cylinderhuvudena pga av att vissa delar av motorn fortfarande är kalla medan andra blir rejält varma i en hast. Därvid uppstår spänningar som kan medföra sprickor. Ny motor = många pesetas Ang gasturbin vs. diesel (kolvmotor) Som 103-tekniker hade jag förmånen att arbeta med en vagn som hade både gasturbin och kolvmotor (ja, jag vet att vi diskuterar Leo/M1, men ändå). Vad jag kan erinra mig så hade vi mer bekymmer med GT:n än med kolvmotorn (Går inte in på detaljerna här, det kan vi ta i en annan tråd). S-Tank Edited August 17, 2004 by S-TANK Quote
martinator Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Hur fungerar motorn på Strv 122, jag vet att moderna dieslar av commonrail typ är väldigt känsliga och går i princip inte att köra på något annat än dielsel, utan modifikation. Däremot går ju äldre motorer att köra på en hel del olika hemkok. Som sgt, av vilken typ är strv 122 motorn, commonrail, sug eller något annat. Behöver 122:an glödas innan start de dagar då rimmfrosten biter i skägget? En annan grej med dieslar är att de efter längre tid på höga varvtal bör gå på tomgågn, alternativt lägre varv, ett tag innan man stänger av motorn. Detta för att få en jämn kylning, även i detta fallet för att minska risken för att något slår sig / blir skevt. Är det samma med 122:ans motor även här. Martinator Vars diesel erfarenhet begränsar sig till Rovers 200Tdi, 300 Tdi och TD5. Quote
Guest Lt. Payne Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 @martinator Jag misstänker att Leo motorn har nån form av avgasturboaggregat. På civila Dieslar bör man inte stänga av motorn direkt efter en längre körning. Detta på grund av att när man stänger av motorn även stoppar smörjningen av turbon, vilken fortfarande snurrar hyfsat fort, finns en risk att den går torr. OT. Motorer av alla slag är kul, kanske nån startar en tråd? Quote
Rickard N Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Motorn skall glödas innan kall start, eller om riktigt j-a kallt köras ett tag med sprakarn. Man skall kallköra motorn till efter körning så den blir någon temperatur som jag inte minns. Detta gäller iofs för 121, men eftersom det är samma motor(typ=) i så borde det gälla även 122. Quote
Guest strvkomp Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Motorn skall glödas innan kall start, eller om riktigt j-a kallt köras ett tag med sprakarn. Man skall kallköra motorn till efter körning så den blir någon temperatur som jag inte minns. Detta gäller iofs för 121, men eftersom det är samma motor(typ=) i så borde det gälla även 122. Samma gäller. Man ska även varmköra X antal ggr under stridsförläggning. En hel vetenskap med alla rutiner, åtgärder före/under/efter användning mm mm. Hur många volt var det man var tvungen att ha nu igen föra att starta motorn. Var det inte 22V? Quote
Anthrax Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Är 99 på att det är 22V. Men varmköra gjorde vi knappst för att hålla motorn varm eftersom det tar ca 72 timmar innan den blir kall. Det berodde på att batterierna tarslut så in i h-vete snabbt om man inte har motorn på när man kör värmarn i stridsrummet. Hur många gånger man varmkör per natt i stridsförläggning beror på kompanichefens order, vanligtvis 20 min var tredje timme. Quote
Guest strvkomp Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Är 99 på att det är 22V. Men varmköra gjorde vi knappst för att hålla motorn varm eftersom det tar ca 72 timmar innan den blir kall. Det berodde på att batterierna tarslut så in i h-vete snabbt om man inte har motorn på när man kör värmarn i stridsrummet. Hur många gånger man varmkör per natt i stridsförläggning beror på kompanichefens order, vanligtvis 20 min var tredje timme. Bra Stjärtberg!! Lite kommer du ihåg iaf. Quote
Rickard N Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Vill minnas att det var 23V som gällde för 121. Har iofs aldrig varit med om att jag inte startat motorn. vpl N: Lt, det är 17V i batterierna på den här vagnen. Lt: Gott, starta! Quote
S-TANK Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 (edited) Vill minnas att det var 23V som gällde för 121. Har iofs aldrig varit med om att jag inte startat motorn.vpl N: Lt, det är 17V i batterierna på den här vagnen. Lt: Gott, starta! Komptekniker Lt Det man gör när man försöker starta en vagn med för klena battreier är man riskerar att pajja startmotorn. Ligger batterierna på gränsen kan de vara för svaga för att dra runt motorn men samtidigt tillräckligt starka för att det ska uppstå överslag vid kontaktorerna i startmotorn som då "klibbar" ihop. Det innebär att startmotorn förblir tillslagen trots att man släpper startknappen. I och med att den inte orkar dra runt motorn kommer all energi från battrierna övergå till värme i startmotorn samt en del rök... Nu är det så att bara för att battrierna har en låg spänning innbär det inte alltid att de har för låg laddning för att starta motorn. Oftast går det bra och det är inte heller alltid startmotorn klibbar. Rätt sällan faktiskt, men det vore synd om man hade sönder den i onödan. Att man tar spänningen som mått på laddningen är att det är betydligt lättare att mäta den i stället för att mäta laddningen. Då ska man belastningsprova varje batteri för sig osv. Spänningen är en tillräckligt bra "mellan-tummen-och-pekfingret"-mätning. Det är rätt att 121:an har 23 V som gräns medan 122:an har 22 V. Olika batterityper. Innan man monterade voltmeter på förarpanelen i 121:an var man tvungen att kolla på voltmetern hos vagnchefen innan man startade vagnen. Lite bökigt om man skulle starta vagnen med tornet kl 6 och var ensam i vagnen. S-Tank Edited August 19, 2004 by S-TANK Quote
Magnus Redin Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Det är rätt att 121:an har 23 V som gräns medan 122:an har 22 V. Olika batterityper. Innan man monterade voltmeter på förarpanelen i 121:an var man tvungen att kolla på volmetern hos vagnchefen innan man startade vagnen. Lite bökigt om man skulle starta vagnen med tornet kl 6 och var ensam i vagnen. Har man en uppsättning batterier till allt eller två så man undviker att dra ur startbatterierna? Quote
Nubben Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 På de MTU maskiner som vi hade/har på de äldre finska båtarna inom kustjägarbataljonen startade vi genom att hålla stoppknappen intryckt 10s och sedan först låta maskinen starta. Detta för att turbon skulle få smörjning innan motorn gick igång. Avstängning skedde inte direkt från fulla varv utan man kylde ner turbon en stund. Quote
Rickard N Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Det är rätt att 121:an har 23 V som gräns medan 122:an har 22 V. Olika batterityper. Innan man monterade voltmeter på förarpanelen i 121:an var man tvungen att kolla på volmetern hos vagnchefen innan man startade vagnen. Lite bökigt om man skulle starta vagnen med tornet kl 6 och var ensam i vagnen. Har man en uppsättning batterier till allt eller två så man undviker att dra ur startbatterierna? 4 grupper om två batterier (24V) alla fyra grupperna användes vid motorstart. Övrigt gick 3 grupper på "grovnätet" (chassi) och 1 grupp på "finnätet" (tornet), eller var det tvärtom? (detta gäller fortfarande 121, men jag antar att 122an funkar ungefär likadant) Quote
S-TANK Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 Batterisystem strv 121: Enl Rickard N Batterisystem strv 122: 6 st 12V batterier i grupper om två (24V). 4 batterier till grovnätet (chassi+riktsystem+sb-system) och 2 till finnät (tornelektronik). När man startar använder man grovnätsbatterierna. Vill man ha max kapacitet trycker man in "kallstarts-knappen" på förarpanelen när man startar. Då kopplar man även in finnätsbatterierna till startmotorn. S-Tank Quote
Rickard N Posted August 26, 2004 Report Posted August 26, 2004 Vad har man använt extra utrymmet till i 122? Quote
S-TANK Posted August 26, 2004 Report Posted August 26, 2004 (edited) Vad har man använt extra utrymmet till i 122? 6 st 122-batterier är lika stora som 8 st 121-batterier = inget extrautrymme. S-Tank Edited August 26, 2004 by S-TANK Quote
Rickard N Posted August 26, 2004 Report Posted August 26, 2004 ofan, inte standardbatterier längre då? Quote
ollevarm Posted August 28, 2004 Report Posted August 28, 2004 Från http://www.army-technology.com/ ARMAMENT Challenger 2 is equipped with an L30, 120mm rifled tank gun from BAE Systems RO Defence. In January 2004, RO Defence was awarded a contract to develop a new smoothbore 120mm gun for the British Army Challenger tanks. A technical demonstrator will be produced by 2006 Verkar som britterna tar sitt förnuft till fånga och börjar köra med samma system som Leo 2 och Abrams Quote
Skuggan Posted August 28, 2004 Author Report Posted August 28, 2004 ja, det är väl på tiden..... skall det vara NATO standard så skall alla följa det typ... /me svammlar igen Quote
KaffeKalle Posted August 28, 2004 Report Posted August 28, 2004 Challenger 2 is equipped with an L30, 120mm rifled tank gun from BAE Systems RO Defence. In January 2004, RO Defence was awarded a contract to develop a new smoothbore 120mm gun for the British Army Challenger tanks. A technical demonstrator will be produced by 2006 Med risk för att vara gnällig, men hade det inte varit enklare för de att direkt hoppa på Rheinmetall's L44/L55-kanon istället för att utveckla en alldeles egen? Forstätta med delad am eller?? Och hade Challengern bara en L30? Kanske lite i underkant, men den dög visst att slå ut de irakiska Brasilien-tillverkade ryss-kopiorna.. Quote
Backis Posted August 28, 2004 Report Posted August 28, 2004 (edited) Och hade Challengern bara en L30? Kanske lite i underkant, men den dög visst att slå ut de irakiska Brasilien-tillverkade ryss-kopiorna.. Näää... Den heter L30 (nuvarande version heter faktiskt L30A1)... det är ju Brittisk M-numrering.. L på allt... SLR L1A1, LMG L4A1, GPMG L7A1 osv... Anledningen till att man envisades med en egen räfflad bössa är ju att man gillar HESH. Hursomhelst, det blir ju en massa bryderi nu om dom ska övergå till NATO-standardammunitionen, då det Brittiska systemet varit att använda separat drivladdning... Dom har MYCKET omdesign inuti vagnarna framför sig mao... Edited August 28, 2004 by Backis Quote
Recommended Posts