Jump to content

Bogserbåtar


macken

Recommended Posts

Vilken tur att vi halkade in på ett ämne som berör ingenjörtrupperna. :/ *stolt*

 

Idag används inte BB1, utan BB2 (propellerdriven) och BB4 (jetstråle). De vita siffrorna är individnummer, som "svensken" nämner, eller registreringsnummer om man så vill.

 

Så vitt jag vet används i två syften. Det ena är att assistera vid byggnation av flytbro eller färja (t ex Ponton 100 eller Däcksbro 200). Det andra är när man ska ta upp isvakar, då man använder båtarna (främst BB2) till att hålla isrännan öppen, och skjutsa isflak mot grävmaskinen vid strandkanten.

 

Tekniska specifikationer har jag inte i huvudet, men skulle kunna luska lite om så önskas?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, precis. Vet du var bilden är tagen någonstans?

 

För att referera bilden: Ett strf90 är på väg över en Ponton 100-bro.

Det är jag som tagit bilden från VC-holken i mitt fina stridsfordon under Operation Våreld 2003, plats: Skillingaryd.

Link to comment
Share on other sites

Jupp.

I detta fallet en bogserbåt 2

 

@FL

BB2 är något helt annat och har inget med bogserbåtar att göra. :P

 

The Swede :/

Jaja, mer korrekt hade väl varit att skriva Bb2, men jag har själv blivit lurad flera gånger när man använt beteckningen i olika sammanhang. Nej, det är ingen balkbro 2 (Kompakt 100) vi pratar om. ;)

 

Usch, nere vid Ing 2... :P

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bogserbåt 2 byggdes i 100 exemplar vid Kalmar Verkstad (KVAB) i början på 70-talet.

Framdrivningen underlättades med hjälp av en inombordsmotor av typen Deutz F6L912 på 105 hk. Jag känner inte till vilken typ av drivmedel som den mådde bäst av, men en trolig gissning är diesel. :blink:

Båtens längd och bredd: 10,6 m resp. 2,5 m.

 

KVAB levererade även 35 st Bogserbåtskärra 8021 avsedd för transport av nämnda flytetyg. Vagnens tomvikt var 2,2 ton, lastförmågan 3,5 ton.

 

Vad de vita siffrorna har för innebörd vet jag inte heller, men det torde röra sig om någon form av ordningsnummer, den först levererade båten hade nr 301.

Link to comment
Share on other sites

Hmpf

 

Som gammal skeppare vill jag påpeka att trots fartygets smickrande tillnamn detta icke kan härföras till kategorien Bogserbåtar.

Möjligen kan man benämna den brötbula, om ungdomen möjligen känner till begreppet.

 

Ursäkta min civila infalsvinkel

 

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-koper-bogserbatar/

 

5 nya bogserbåtar beställda från Damen Gorinchem i samarbete med holländska Defence Materiel Organisation. 3 av båtarna är avsedda för den holländska marinen och 2 för den svenska marinen för leverans 2015-16. Får man gissa att de övertar namnen Ajax och Achilles ifrån äldre utrangerade bogserbåtar? Varför finns det förresten inga uppgifter om de nuvarande bogserbåtarna Heros och Hera på FM:s hemsida? Skäms man för att de är så gamla?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Häftigt! 2012 lyckades jag ta ett vackert kvällsfoto på världens starkaste bogserbåt Far Samson när hon låg upplyst i Pampushamnen i Norrköping. De tre nya stora kombinationsfartygen av kustbevakningens 001-serie ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombinationsfartyg_001-serien ) ser ju ut som stora bogserbåtar och är avsedda att kunna ta hand om och bogsera supertankers i händelse av haveri. De har en dragkraft ("continuous bollard pull") på imponerande 150 ton och en maskinstyrka på 12.240 hästkrafter (varav ca 9000 hk kan utnyttjas i propellrarna). Far Samson, å andra sidan, har en maximal dragkraft på 423 ton(!) och en maskinstyrka på 35.900 axelhästkrafter: http://www.ship-technology.com/projects/far-samson/

 

Det torde bara vara de senaste ryska atomisbrytarna som slår henne. Mer detaljer om de två nya bogserbåtarna som är beställda till marinen: http://www.damen.com/en/news/2014/01/dutch-navy-to-buy-tugboats-in-cooperation-with-fmv-sweden

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Här kommer fem bilder från min senaste utflykt i januari i år. Är fotade från Svitzer Mars - vi var tre båtar ute. Dubai Attraction är en 115.000-tons oljetanker. Händer ca 1 gång/år att de får in en så stor båt i oljehamnen i Malmö. Var tajt, men det gick.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/ML__6376.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/ML__6386.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/Svitzer_Bjorn_Dubai_attraction_malmo_jan2014_2.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/Svitzer_Bjorn_Dubai_attraction_malmo_jan2014_4.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/Svitzer_Bjorn_Dubai_attraction_malmo_jan2014.jpg

 

/m

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Fina bilder! Här är ytterligare uppgifter om de nya bogserbåtarna:

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3803630.ece

 

En av orsakerna till beställningen uppges vara att

"marinen vill kunna bogsera icke-påmönstrade fartyg mellan olika baser, exempelvis mellan Karlskrona och Berga/Muskö."

 

 

Det står också klart att det är Heros och Hera som ska ersättas. Heros är på 185 ton och sjösatt 1957, medan Hera är på 127 ton och byggd 1969-71. De nya svenska bogserbåtarna kommer att ha isklassning 1A, vilket innebär att de ska klara 50 cm is. Dragkraften hos båtarna är cirka 35 ton. De ska även kunna användas som torpedbärgare och målbogserare.

 

Även Sjöfartstidningen har uppmärksammat de nya bogserbåtarna: http://www.sjofartstidningen.se/marinen-far-tva-nya-bogserbatar/

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vet du vad den har för system för framdrivning? Är det woit-schneider eller pdoar.

/

 

Så vitt jag vet så har dom Voith Schneider, dvs. samma framdrivningssystem som Koster fartygen.

 

Av bilden att döma så är dom ovanligt breda och har ovanligt stort öppet akterdäck för sin storlek, men det är bara en lekmans uppfattning naturligtvis.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

 

Vet du vad den har för system för framdrivning? Är det woit-schneider eller pdoar.

/

 

Så vitt jag vet så har dom Voith Schneider, dvs. samma framdrivningssystem som Koster fartygen.

 

/Per

 

 

Tydligen så har dom inte Voith Schneider utan Azimuth Stern Drive:

Framdrivningen består av två vridbara propulsorer (360°). Denna typ av propulsorer kallas för ASD, Azimuth Stern Drive, och ger fartygen stor manöverförmåga och även relativt stor dragkraft både sidledes (65 procent) och baklänges (90procent) relativt den maximala dragkraften framåt. - See more at: http://fmv.se/sv/Projekt/Bogserbat-typ-Hector/#sthash.iPI9fFEg.dpuf

http://fmv.se/sv/Projekt/Bogserbat-typ-Hector/

 

 

 

 

En annan sak som skiljer de svenska bogserbåtarna från de övriga i serien är kravet på max. 4,45 m djupgående, vilket medfört mindre propellerdiameter och dieselmotorer med lägre effekt. Medan de holländska bogserbåtarna i samma serie har en "bollard pull" på 60 ton, så har de svenska 32 tons dragkraft. Av denna dragkraft på 32 ton framlänges så kan alltså 65% utnyttjas sidledes och 90% baklänges. I övrigt så är de svenska bogserbåtarna försedda med en isbrytarstäv och är något längre.

 

/Per
Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

http://www.ka2muldiv.org/nybogserbat2015.pdf

 

En lite mer utförlig beskrivning av de nya bogserbåtarna. Bl a får vi veta att de har MTU dieslar som huvudmotorer och att deplacementet är 550 - 575 ton (bruttodräktighet ca 300 ton). Detta kan jämföras med de gamla bogserbåtarna som nu ersätts som har ett deplacement på 215 ton (Heros) resp. 127 ton (Hera).

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Nederländska Damen Shipyards bygger fyra hamnbogserbåtar för svenska Marinen med ytterligare två på option. Två kommer att stationeras vid Berga och två vid Karlskrona. De två båtarna på option kommer att stationeras på västkusten om de beställs. Bogserbåtarna är av typen STu 1706 ICE tugs men eftersom de förlängts till 17 m så kommer de svenska båtarna att få en egen typ beteckning. Oskarshamnsvarvet blir service hamn för båtarna. De beställda båtarna kommer att levereras i slutet av 2023 och komma i tjänst under 2024. Båtarna byggs vid Albwardy Damen varvet i Dubai.

 

Damen builds a series of harbour tugs for Swedish FMV

(damen.com)

 

FMV tecknar kontrakt för nya hamnbogserare till Försvarsmakten

(fmv.se)

 

image.thumb.png.c525ff8566003a5b570cb526e77c2659.png

(datorrendering av den nya hamnbogseraren. Illustration: Damen)

 

Undrar om optionen på ytterligare två båtar (som i så fall ska stationeras på västkusten) är en indikation på att man funderar på att uppgradera och bygga ut hamnen vid Käringberget i Göteborg så att även lite större fartyg kan stationeras där? En permanent marin närvaro i form av ett eller ett par lite större fartyg behövs verkligen i Västerhavet. Om det nu är så att man i och med beslutet om 2% av BNP nu har gott om pengar i Marinen (eller åtminstone har möjlighet till investeringar) så borde det gå att stationera minst ett fartyg av STO eller GLE klass där. Det skulle visa omvärlden att man har en vilja att försvara Sveriges baksida även lite längre ut till sjöss.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

De fyra nya hamnbogserbåtarna som är beställda från Damen har nu kölsträckts vid Albwardy Damen shipyard i Dubai, United Arab Emirates (UAE). Leverans väntas i slutet av nästa år och under 2024. De nya hamnbogserarna ersätter bastransportbåt 700.

 

Damen lays keel for Swedish Navy’s Stan Tug 1706 ICE vessels

(naval-technology.com)

 

Quote

Fartygen kommer att ha en längd på sjutton meter och en bredd på sex meter. De föreslagna namnen är Hermes, Heros, Hera och Hebe. Hamnbogserarna kommer att vara ett bra redskap för att hantera förhalningar, bogseringar av fartyg, isbrytning inom hamnområden, närliggande varvsområden men också i tillfälliga basområden.

 

Exakta specifikationer för Stan Tug 1706 ICE framgår inte (utöver längd och bredd), men båttypen är baserad på 1606 ICE som har ett deplacement på 92 ton, en bollard pull på 16,3 ton och en fart på 11,2 knop. FMV ska även anskaffa ytterligare tre plattformstyper – arbetsfartyg, bunkerfartyg och trängfartyg – till de två nya marina basbataljoner som är under utveckling hos Försvarsmakten. 

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...