Krook Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Här tänkte jag att vi i en lättsam ton skulle redogöra för skillnaderna mellan en MÖP och en yrkesofficer (alt. reservofficer). Jag börjar: Yrkesofficeren får betalt. /Krook Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Yrkesofficeren ser ofta ner på MÖP:ar, speciellt om dom gör värnplikten på nämde Yoffs pluton. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 22, 2004 Author Report Share Posted April 22, 2004 MÖP:en vet det Yoff:en tror. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 MÖP:en vet det Yoff:en tror. Eller tvärtom ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 22, 2004 Author Report Share Posted April 22, 2004 MÖP:en vet det Yoff:en tror. Eller tvärtom ;) Ja just det. Så här kanske det ska vara: MÖP:en tror sig veta det Yoff:en vet sig tro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Yoff:en slutar tänka på militära saker när han/hon går hem från jobbet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Yoff:en slutar tänka på militära saker när han/hon går hem från jobbet Hrm, ja, eller så sätter han sig för att hänga på SoldF forum........inga namn nämda! Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Yrkesofficeren har putsade kängor, MÖPen har extremt välputsade alt. oputsade och reservaren har lågskor och cigarett i munstycke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Den som inte tror att en YO kan vara MÖP har inte gjort sin vpl på K3 ;) Sen är det ju så att få människor orkar vara MÖPs hela livet. Oftast har det ett samband med träffandet av motsatta könet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Yoff:en slutar tänka på militära saker när han/hon går hem från jobbet Elle går ner i källaren och fortsätter bygga på sin 100 stridsvagnsmodel i ett rum belamrat med hjälmar, lite hattar från olika andra arméer samt massa annat MIP:igt. Ungefär så beter sig alla jag känner i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 T.ex så bryr jag mig inte nämnvärt om vilken färg hkp15 kommer att ha eller exakt hur många 7,62 man har med till ksp:n. Däremot tycker jag det är intressant vilken typ av radioutrustning den kommer att ha och vilka roller den kommer att ha inom ett luftburet företag. Åja.. se så.. erkänn.. lite intresserad är du allt. Erkänn att det är fräckare med mattsvarta helikoptrar med miniguns än grön-orange med thépåsar.. (med en vänlig känga åt Ymans håll) /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Elle går ner i källaren och fortsätter bygga på sin 100 stridsvagnsmodel i ett rum belamrat med hjälmar, lite hattar från olika andra arméer samt massa annat MIP:igt. Låter väldigt mycket som en YOFF till lika blågul på detta forum som jag känner... Bortsett från att han får väldigt lite färdigbyggt.. (med en vänlig känga åt Swedes håll) /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 en äkta MÖP tar reda på vilken typ av tejp som är bäst att använda för att tejpa ihop skosnören som man ska bära i sin supermega anpassade ryggsäck. Anpassningstips man fått under sin FBU-u kurs efter att ens kamrat som har en kompis kusin som låg på FJS-KJ-Enhet har tipsat om. medan en YOF åker tgb13 och inte bryrsig om att anpassa ryggsäcken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Vilken YOFF kan du då mena Erik? The Swede *Stolt Vpl Fk och BfA* :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Ja ja ja.. men du får ju betalt för att gasta åt vpl.. så i praktiken är du ju en Yoff, även om du egentligen är en aoff... Vaddå? Jag är civilist, så jag kan blanda ihop begreppen hur mycket jag vill.. så det så.. lyssna på denna. "p a n s a r t a n k s" ha ha ha ha he he he hi hi ho ho ha host host <- Swede demonstrerar en "pansartanks" för Erik /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Finns ganska många MÖP:ar inom officerskåren, även om de flesta jag träffat har hållt det på en någorlunda hälsosam nivå. Har ju exempel på när några ur "min" pluton klagade över att befälen satt på sitt kontor och spelade så hög marschmusik så att det hördes ut i korridoren. Eller varför inte befälet som kör exercis på tyska för att få den rätta känslan och tilltalar sina KB-elever med "feldwebel". Fast det kanske inte räknas som MÖP-aktivitet? EDIT: Men seriöst så är en skillnad t ex att en MÖP inte har samma formella utbildning, men ändå kan mer än många yoff. Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Har ju exempel på när några ur "min" pluton klagade över att befälen satt på sitt kontor och spelade så hög marschmusik så att det hördes ut i korridoren. Är man MÖP-ifall man spelar marchmusik på hög volym? Hadde fest här hemma för en tid sedan, och spelade arbetarbröder & en massa marchmusik på hög volym. Tillslut kom en av grannarna och klagade över ljudvolymen och musiken. Hon sa ngt av typen "Får jag hör en j*vla march till eller den där j*vla kommunistlåten en gång till så ringer jag till polisen" betyder detta att jag är en MÖP? Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Jag är civilist, så jag kan blanda ihop begreppen hur mycket jag vill.. så det så.. lyssna på denna. "p a n s a r t a n k s" Aha, det är alltså du som översätter alla militära program på Discovery Channel. Nu åkte du allt dit! Det är bäst att du ser över din axel då och då, för männen i svart nomex är redan på väg för att utkräva sin rättmätiga hämnd! Förhoppningsvis så gör inte nästa översättare samma misstag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Tillslut kom en av grannarna och klagade över ljudvolymen och musiken. Hon sa ngt av typen "Får jag hör en j*vla march till eller den där j*vla kommunistlåten en gång till så ringer jag till polisen" betyder detta att jag är en MÖP? Kanske, men det betyder åtminstone helt säkert att din granne är en Dålig Människa . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Hadde fest här hemma för en tid sedan, och spelade arbetarbröder & en massa marchmusik på hög volym. Tillslut kom en av grannarna och klagade över ljudvolymen och musiken. Hon sa ngt av typen "Får jag hör en j*vla march till eller den där j*vla kommunistlåten en gång till så ringer jag till polisen" betyder detta att jag är en MÖP? Ja nåt så in i h-e. JAG får ångest av den förstnämnda låten och då har jag bara hört den från rätt sida. (Vi hade annan musik när jag var på fel...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Yoff:en slutar tänka på militära saker när han/hon går hem från jobbet Hrm, ja, eller så sätter han sig för att hänga på SoldF forum........inga namn nämda! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Hadde fest här hemma för en tid sedan, och spelade arbetarbröder & en massa marchmusik på hög volym. Tillslut kom en av grannarna och klagade över ljudvolymen och musiken. Hon sa ngt av typen "Får jag hör en j*vla march till eller den där j*vla kommunistlåten en gång till så ringer jag till polisen" betyder detta att jag är en MÖP? Ja nåt så in i h-e. JAG får ångest av den förstnämnda låten och då har jag bara hört den från rätt sida. (Vi hade annan musik när jag var på fel...) Hm, kan förstå dig. Hittade den i MP3-format nyss. Fy FAN att lyssna på en i 8 timmar +!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 1. Yoffar gillar inte möpar 2. Yoffar jobbar dagligen med det möparna aldrig lyckades bli... Nu blir jag mailbombad.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Närå, det stämmer nog ganska bra. MEN! Om en YOF är en MÖP, hur är det då? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Då är han inte omtyckt av sina arbetskamrater och vill vara som dem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Men han är ju som de iochmed att han är officer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Närå, det stämmer nog ganska bra. MEN! Om en YOF är en MÖP, hur är det då? ;) Då är det riktigt riktigt läskigt... :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Det är då man har befäl som yttrar saker som : "Fy fan, det är som Vietnam!" vid eldöverfall och som ler fånigt när man skjuter Ksp-58.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Det är då man har befäl som yttrar saker som : "Fy fan, det är som Vietnam!" vid eldöverfall och som ler fånigt när man skjuter Ksp-58.... Hehe fanns tom en officer på ett visst regemente som tog tjänstledigt för att kunna "studera" vietnamkriget på nära håll Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.