Jump to content

..:: Mönstringsfrågor ::..


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Guest_Benga

Hej, mönstrade för några månaders sedan. Valde flygbassäk GB vid F17 som första val, fick dock mitt andra val som var "vanlig" flygbassäk som ligger inne 230 dagar. Vill söka till officersutbildningen och vill därför ändra till mitt tidigare första hands val som är på 300 dagar.

Skickade iväg ett papper till pliktverket härom veckan och förklarade min situation osv.

Min fråga är då om någon vet vilka rutiner pliktverkat har, om dom nu har några. Får man svar från dom även om det inte går att ändra eller? Ska man ligga i och telefonterrorisera dom eller vad är taktiken. ;)

 

/mvh erik

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nej, i regel ska du få svar alltid om skickat brev till pliktverket. Sen kan man ju disskutera om det hjälper dig om du ringer dem och kolla regelbundet. Men svar ska du få, sen om det är ett Ja eller Nej det märker du.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej, mönstrade för några månaders sedan. Valde flygbassäk GB vid F17 som första val, fick dock mitt andra val som var "vanlig" flygbassäk som ligger inne 230 dagar. Vill söka till officersutbildningen och vill därför ändra till mitt tidigare första hands val som är på 300 dagar.

Skickade iväg ett papper till pliktverket härom veckan och förklarade min situation osv.

Min fråga är då om någon vet vilka rutiner pliktverkat har, om dom nu har några. Får man svar från dom även om det inte går att ändra eller? Ska man ligga i och telefonterrorisera dom eller vad är taktiken. ;)

 

/mvh erik

Det kan vara smart att ringa till din handläggare, för om jag inte missminner mig så står hans/hennes telefon nummer på dom evetuella papper du fick med dig hem. Eller? Jag lever iaf i tron om att det är bra att visa sig så mycket som möjligt. Om man bara skickar brev så är man ju en i mängden, men ringer man så har du även en chans att förklara dig närmare.

Han jag pratade med sa att det va bra att jag ringde. Nu va mitt fall lite speciellt och jag fick avslag i vilket fall. Men i mitt fall va inte det så konstigt. Va den enda dom kände till iaf, som ansökte om att göra om värnplikten, trots 300dagars GB tjänst och X-7-7. (dvs krav för utlandsstyrkan och officersyrket)

Men i vilket fall så va dom positiva till att jag ringde.

 

Förövrigt så är det som Kimster säger, Du ska få svar i vilket fall. Dock ska du veta att det kan ta tid. Och nu under sommaren kan det ta ännu längre tid.

Det vet jag av egen erfarenhet. Men ditt ärende bör ändå gå fortare än mitt.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, va lite otydlig. Det med kravet för US så va det självklart Sifferbetyget jag menade. Menade att 10 månader och X(10)-7-7 i betyg är tillräkligt för att söka till officer, eller utlandsstyrkan. Sen räcker det med Betyget om jag "bara" vill med i utlandsstyrkan.

US har vad jag vet inga såna krav alls. Man kan väl i praktiken söka och bli antagen om man gjort GU 3 månader. Man kan ju även söka om man inte gjort GU alls.

Link to comment
Share on other sites

,Jun 13 2004, 17:43 ] Har hittat det:

 

Kravet är att du vid senaste militära tjänstgöring fått lägst X77.

 

Hittar inget om GB så antar att det inte spelar någon roll?

Nej, det spelar ingen roll. Som sagt.

Jag skrev lite dumt, vart vilse ledande. Du kan söka en mission eller liknande om du gjort GU 7,5 månader. Även 3 månaders kan ju söka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spelar ingen roll hur lång tid du låg inne för att söka till officer (när jag hörde efter på plikverket i alla fall) - det som gäller är om du är lämplig för Pb-tjänst. Så har du gjort 300 dagar är du givetvis säkar, men dagens system är tydligen ändrat så att du inte ska straffas för om det inte fanns några platser 'kvar' till dig på Pb-nivå.

Link to comment
Share on other sites

ALLT det här om behörigheter för att bli officer/utlandstjänst finns på http://www.mil.se redan. Dessutom är det som står där korrekt till skillnad från det ni kan hitta här. SÖK där.

 

Sedan är det väl inte omöjligt att det görs undantag från de officiella kraven, men det är något som inte ska diskuteras i den här delen av forumet.

 

 

Puss på er.

/BlåGul.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara svara för hur det gick till 2002 från en MarinB, då vi minst sagt fick en speciell utbilding i om att söka officershögskolan. Tror inte att det är så aktuellt på många platser i organisationen - men antalet platser på officershögskolan är 'kvoterat' - och folk från en MarinB har ingen plats. För att t ex jag skulle kunna ha sökt till officer skulle jag varit tvungen att byta till lämpligt förband först - dvs att t ex 2:a ytstrid skulle kunna tänkas ta in mig i deras organisation - sen kunde jag ha sökt. Så om du vill bli officer är det även viktigt att du hamnar på rätt plats - eller att du blir adopterad en bit in i utbildningen så att du har ngn erfarenhet av förbandet (och dem av dig).

 

Förhoppningsvis är detta bortaget då det skulle bli möjligt att söka till officer inom alla vapengrenar oavsett vart man hörde hemma. Vet dock inte om det finns kvar ngn form av kvoteringssystem (eg fel ord...) för att sprida ut tjänsterna jämt inom organisationen - samt att jag inte har ngn aning om hur pass (o)vanligt detta är inom försvarsmakten.

 

Det jag skrev gällde för sjöbevakningstjänst - som var en Gb-utbildning som också var med oss denna paragrafsfyllda undervisningsdag. Detta gällde sommaren 02 och kan ha ändrats. Gällde definitivt inom MarinB och det är givetvis inte säkert att det gällde i hela FM - även om jag bestämt har för mig att han gång på gång sa att detta var det system som gällde men att det inte var lika praktiskt som att säga att 300 gällde.

 

Får du en tjänst - ta kontakt med de värnpliktiga som har den tjänsten (eller deras närmsta befäl). De vet vad som gäller - det gör inte alltid inskrivningsförrättare. Eftersom det är ett karriärsval är det ju jätteviktigt att allt blir rätt. Ett ord i FM är inget värt - inte ens om det står på papper. Halva våran styrka skulle rycka in på båt stog det - de hade fel ;(

 

Förhoppningsvis ett starkt undantag - men det kan vara nog så viktigt att veta. 2 lumparkompisar sket i att läsa vidare till YO då de insåg vilket extra jobb det innebar (desstom helt utanför tjänsten givetvis).

 

Lycka till - du kan behva det...

 

Puss på dig Ing.... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Guest_Emil_*

Hej!

 

Jag har tappat bort min "LUMPEN MÖNSTRING" broshyr och jag har försökt att hitta den på internet. När jag hittade den så funkar den dock inte!

 

Är det någon som vet vad man måste ha med sig mer än betyg, id och kläder?

 

Mys

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver:

 

-Betyg (grundskola, gymnasium)

-ID

-Fyskläder

-Intyg av diverse slag (FU, jaktlicens, dykarcert)

-Vattenflaska, lite godis, mp3spelare (lång väntan mellan testerna)

-HÄLSODEKLARATIONEN

 

Är väl det jag hade med mig

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Emil_*
Som du skriver:

 

-Betyg (grundskola, gymnasium)

-ID

-Fyskläder

-Intyg av diverse slag (FU, jaktlicens, dykarcert)

-Vattenflaska, lite godis, mp3spelare (lång väntan mellan testerna)

-HÄLSODEKLARATIONEN

 

Är väl det jag hade med mig

 

 

Underbart! =) Tack så mycket!=)

 

 

Mys

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Hej!

 

Jag har tappat bort min "LUMPEN MÖNSTRING" broshyr och jag har försökt att hitta den på internet. När jag hittade den så funkar den dock inte!

 

Är det någon som vet vad man måste ha med sig mer än betyg, id och kläder?

 

Mys

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=14900

 

Vad ska man ha med sig vid inryck?

Det står i dina papper du kommer få skickat till dig nån månad innan inryck.

Sammanfattat:

* ID-handlingar / körkort

* Kallelsen

* Adressuppgift till annhöriga

* Fritidskläder

* Gympaskor

* Toalettartiklar

* Armbandsur

* Eventuella läkarintyg/vaccinationspapper

* Andra eventuella förarintyg av olika slag eller motsvarande

* Någon bok, kortlek motsv

* CD/mp3spelare musik

* Mobiltelefon

Tips är att du även läser denna sidan http://www.SoldF.com/saker.html

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Guest_Ola_*

Hejsan.

 

 

Må detta var en mkt dum fråga.

Om man skall söka FN-tjänstgöring så far man inte ha kronisk sjukdom.

Är astmatiker klassad som kronisk sjukdom ??????.

 

Har fullgjort 10mån som pvrbtskytt med utgångsbetyg 10-7-7.

 

 

 

Mvh Ola

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

En dokument man kan läsa om det finns här:

http://www.sll.se/Handlingar/HSU/2003/2003...LS0307-2207.doc

Astma och KOL är båda kroniska folksjukdomar som ökar i Sverige. För astma är ökningen tydligast bland barn och unga vuxna, medan KOL ökar bland äldre rökare, särskilt kvinnor. Orsaken till ökningen av astma är inte känd. Däremot är den dominerande orsaken till KOL - tobaksrökning. Rökstopp är den enda åtgärd som förhindrar att sjukdomstillståndet förvärras och är den viktigaste preventiva insatsen. Personer med astma kan i högre utsträckning bli besvärsfria med medicinering.

 

http://www.sll.se/sll/templates/agendaitempage.aspx?id=13533

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

 

Sitter här och är lite orolig för att jag inte ska bli kallad till mönstring.

 

Om det visar sig att man inte har blivit kallad till mönstring,

Finns det någonting man kan göra?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Douglas

Hej jag vet inte direkt vart jag ska vända sig med mina frågor så jag ställer dem här och hoppas att någon kunnig flyttar dem om jag har gjort fel.

 

Problemet jag har är att jag vid mönstringen hade feber och då fick skjuta upp mitt konditionstest. När jag kom tillbaka för att cykla en vecka senare hade jag fortfarande feber så denna gång skattade de min kondition till en 6:a. De rådde mig att söka mig till en vårdcentral för att kolla om jag har någon infektion i kroppen. Förmodligen är det en infekterad visdomstand. Jag ska återvända (ännu en gång) för att cykla när febern har lagt sig för att få bättre än 6.

 

Jag fick tala med en mönstringsförättare och när jag bad om att få bli stationerad som luftburen soldat vid K3. Då svarade han att de inte tar in några det året jag skall mönstra eller att de redan hade fyllt ut sina led med värnpliktiga (Han var lite otydlig). När jag sedan kollar på lumpen.nu så står det inget om detta. Det står till och med att de har inryck i Augusti 2009. Detta skulle dock innebära att jag får vänta ett år efter gymnasiet slutat innan jag får rycka in, det gör inte mig något. Är det möjligt att man kan få skjuta upp sitt inryck så länge bara för att få den tjänsten man vill ha? Läste också i en annan tråd att det ska hjälpa att maila pliktverket samt regementet dit man vill och be dem om hjälp. Det jag undrar då är vad man ska säga och till vem exakt man ska vända sig?

 

Tacksam för hjälp!

Douglas

Link to comment
Share on other sites

Hej jag vet inte direkt vart jag ska vända sig med mina frågor så jag ställer dem här och hoppas att någon kunnig flyttar dem om jag har gjort fel.

 

Problemet jag har är att jag vid mönstringen hade feber och då fick skjuta upp mitt konditionstest. När jag kom tillbaka för att cykla en vecka senare hade jag fortfarande feber så denna gång skattade de min kondition till en 6:a. De rådde mig att söka mig till en vårdcentral för att kolla om jag har någon infektion i kroppen. Förmodligen är det en infekterad visdomstand. Jag ska återvända (ännu en gång) för att cykla när febern har lagt sig för att få bättre än 6.

 

Jag fick tala med en mönstringsförättare och när jag bad om att få bli stationerad som luftburen soldat vid K3. Då svarade han att de inte tar in några det året jag skall mönstra eller att de redan hade fyllt ut sina led med värnpliktiga (Han var lite otydlig). När jag sedan kollar på lumpen.nu så står det inget om detta. Det står till och med att de har inryck i Augusti 2009. Detta skulle dock innebära att jag får vänta ett år efter gymnasiet slutat innan jag får rycka in, det gör inte mig något. Är det möjligt att man kan få skjuta upp sitt inryck så länge bara för att få den tjänsten man vill ha? Läste också i en annan tråd att det ska hjälpa att maila pliktverket samt regementet dit man vill och be dem om hjälp. Det jag undrar då är vad man ska säga och till vem exakt man ska vända sig?

 

Tacksam för hjälp!

Douglas

 

I vanliga fall är inte det möjligt. I augusti 2009 är det meningen att 90-orna ska rycka in på den placeringen.

 

Sök lite på lumpen.nu eller forumet. Finns en massa andra intressanta tjänster, varför inte söka sig till Flygbasjägarskolan eller Armens Jägarbataljon om man har bra resultat och är intresserad av en utmaning?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan, jag ska mönstra om ett par dagar och sitter här och ser till att jag får med mej allt jag ska ha med.

Jag vet att jag ska ha med följande:

 

Det jag MÅSTE ha med:

 

* Kallelse till mönstring. (Det papper jag fått hemskickat från Pliktverket. Där står det när och var jag ska mönstra.)

* Betyg. Slutbetyg från grundskolan och senaste terminsbetyg från gymnasieskolan

* Legitimation. Giltig id-handling eller pass.

* Hälsodeklarationen

* Träningskläder. Handduk, shorts, t-shirt och gympaskor

 

Om jag har, ska jag även ta med mig:

 

* Intyg eller journalkopia om sjukdom eller kroppsskada som kan vara av betydelse. (Observera att eventeulla kostnader för intyg inte ersätts.) (har ej)

* Glasögon, kontaktlinser och glasögonrecept (har ej)

* Utbildningsbevis (till exempel från högskola) (har ej)

* Intyg från arbetsgivare om särskild yrkeserfarenhet (till exempel svetsning eller programmering). (har ej)

* Körkort eller intyg om pågående utbilding i körskola (har)

* Certifikat (radio, flyg, båt) (har)

* Intyg (medlemsbok) om genomgången utbildning inom frivillig försvarsorganisation. (har ej)

* Intyg om fullgjort militärtjänstgöring i annat land. (Kontakta helst Pliktverket innan mönstring.) (har ej)

 

Och sedan:

 

Vattenflaska

lite godis

mp3-spelare

öronproppar (så man kan sova när man vill)

 

 

Är det något mer jag borde ha med?

 

En till fråga: Det kommer ta en hel del tid för mej att åka till mönstringen (jag som bor i Dalarna ska ju mönstra i Göteborg), får man mat på vägen ner? Eller ska man ha med sig matsäck?

Det står att pliktverket ordnar med mat men det står inte att detta även gäller för bussresan.

 

Tacksam för svar. Hoppas att det blev i rätt tråd den här gången...

Edited by sportdykare
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag satt i en lite liknande situation när jag var å mönstrade. Ville göra lumpen som luftburen men mönstringsförättaren sa att de va 90:orna som skulle bli det. Dock efter en aning övertalning så fick ja honom att gå med på att skriva in mig i just augusti 09.

 

Förra veckan fick ja mitt inskrivningsbesked om luftburen (FH805). Så dra i rätt trådar när du sitter där hos dom..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Soldf!

 

Jag mönstrade för drygt ett år sedan i Stockholm och blev placerad i utbildningsreserven. Jag var väldigt motiverad att göra min värnplikt och fick goda resultat på testerna.

 

Fysisk arbetsförmåga: 7

Muskelstyrka: 7

Inskrivningsprov: 9

Befälslämplighet: 8

Plikttjänstförmåga: 8

Sammanlag tjänstbarhet: A

 

Tyvärr hade min syn försämrats åren innan mönstringen, vilket kraftigt begränsade mina valmöjligheter enligt inskrivningsförrättaren. Han resonerade som så att jag hörde hemma i ett jägarförband, och inte ville sätta mig i Boden med Kalle Anka-typer (notera det är hans ordval, syftar på de som fortfarande läser Kalle Anka när de gör lumpen). Detta var dock inte möjligt eftersom min syn var C, och han skickade mig för att göra om synundersökningen "för att vara säkra på att det inte blivit fel". Vi kom i samförstånd tillslut överens om att det bästa vore att placera mig i utbildningsreserven. Jag gjorde samtidigt även en ansökan om att bli NBC-befäl, och blev senare antagen till att komma på intervju och vidare uttagning 10 månader senare, men tackade då tillslut nej eftersom jag då hade bestämt mig för att studera i höst istället.

 

Jag är idag fortfarande mycket motiverad till att göra min värnplikt och i högsta grad positivt inställd till att göra utlandstjänst och/eller göra karriär i det militära. Om nio månader fyller jag 20 och kommer då att göra en laseroperation för ögonen, eftersom jag då kommer att slippa bära och betala för linser och glasögon kanske resten av mitt liv.

 

Min motivation att få göra lumpen är så stor och jag skulle bli otroligt besviken om jag aldrig fick chansen att göra den. Kan jag få möjlighet att ompröva beslutet eller till och med mönstra om? Hade jag haft en mycket bra syn för ett år sedan hade jag med största sannolikhet legat inne nu. Om 9 månader är jag 20 år och har åtgärdat mitt synfel, och kommer att vara i ännu bättre form än vad jag var då.

 

Jag har för mig att jag läst på forumet om folk som kompletterat sina resultat med ett synintyg efter operation och fått möjlighet att till och med mönstra om. Jag skrev och skickade in ett brev till pliktverket idag där jag förklarade min situation (notera i god tid, nästan ett år kvar till operationen).

 

Vad tror ni om mina chanser?

 

Är det kört (allt färre får mönstra, pliktverket bryr sig inte osv)?

 

Eller finns det en möjlighet (man får göra lumpen tills man blir 23, allt går att fixa på pliktverket etc)?

 

 

Har en kontakt på pliktverket, borde jag kontakta honom? Vad är bäst, att ringa, maila, skicka brev eller t om knacka på och besöka dem?

 

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Att bara komma och knacka på oanmäld är nog ingen bra idé. Ring till dom istället.

 

Givetvis, det var felformulerat. Menade att om man skulle ringa och bestämma en tid, kan ju vara svårt att förklara allt på telefon. Jag skrev iaf brevet och mailade det till dem istället, och fick i morse svaret att de mottagit mitt brev och "handlägger ärendet skyndsamt".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...