Jump to content

..:: Mönstringsfrågor ::..


Recommended Posts

Vet inte om jag postar på rätt ställe men mod får väl flytta om det är fel :)

Jag har blivit kallad till mönstring nu i oktober men problemet är att jag inte vill göra lumpen och helst slippa mönstra helst..Jag vet att det bara är att åka iväg när de har bestämt sig men är chanserna goda att slippa göra lumpen? Varför jag inte vill göra det är att jag har fått jobb nu direkt efter skolan på ett ställe som det är normalt sett svårt att få jobb på :) Jag är även inte fysiskt stark (är väldig mager och väger bara 48kg) och har aldrig hållit på med idrott. Tror ni jag slipper om jag säger som det är?

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

normalt sett mönstrar man det år man fyller 18...

så, 90orna mönstrar i år och 91orna nästa år...

när på året har jag för mig beror på vilken del av året man är född...

så, fyller man sent mönstrar man sent.

 

När rycker man in då? Om 90:sarna mönstrar i år, rycker dem in nästa år när 91:orna mönstrar? Eller? Finns det i sådana fall en chans att en 91:a kan rycka in tillsammans med 90:sarna?

 

Man mönstrar som sagt året man fyller 18. Om man mönstrar tidigt elelr sent på året verkar bero på slumpen. Jag mönstrade till exempel i mars och jag fyller i oktober. Så jag ställer mig tveksam till om födelsedatum spelar in. 90:orna rycker in mellan juli 2009 och mars 2010, enligt min mönstringsförättare. Så har han rätt så finns det alltså ingen möjlighet att rycka in tillsammans med nån som är yngre/äldre.

 

/Nyllet

 

Du har rätt i att det är lite slumpen som avgör när man får mönstra, men vanligast är nog iaf att det är hyffsat nära den tiden på året man fyller.

Det där sista stämmer dock inte till 100%, jag är 88:a och rycker in augusti 2009 tillsammans med både 90or,89or,88or och ett par 87or.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Maraton

Hej. Jag har fått besked om att jag kommer få extramönstra för värnplikt på ubåt. Skulle gärna få den tjänsten då ja tycker det verkar roligt men också interesant. Någon som vet något bra sätt man kan förbereda sig på för att klara extramönstringen bättre?

 

Någon bra övning för att öka lungkapaciteten? ( går det??)

 

Skulle även vilja veta lite om hur det är och kanske få lite info om den fria uppstigningen från 18m djup.

 

Kanske någon som gjort utlandstjänst efter värnplikt på ubåt?

 

Tacksam för svar / Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest P Eriksson
Kan också lägga till att jag gärna vill vara ute i skogen med mycket skjut övningar eller strid i bebyggelse. :banghead:

Gärna rätt jobbigt fysiskt också, mycket kondition och sånt. :worthy:

 

Rätta mig gärna om jag har fel, men på Amf 1 blir du amfibiesoldat av någon typ. Det var nog Kustjägare du menade att du inte kunde bli p.g.a. din färgblindhet.

Stadsskytte borde kanske vara något, de verkar ju i en miljö där det mest handlar om gråskala...ha, ha!

Seriöst: Det kan vara svårt med just dina problem med färgséendet att få en utmanande och krävande tjänst/utbildning. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hejsan!

Har en fråga angående överklagan. Mönstrade nu i veckan och fick bra resultat för att kunna söka in på jägartjänst. Dock så fick jag 1.0/0.9 = B i syn, när jag bommade på 3 bokstäver med ena ögat. Kändes tråkigt när jag var väldigt motiverad för att ansöka till fallskärmsjägare. Undrar nu om det är möjligt att överklaga detta beslut genom att gå till en optiker eller dylikt, om jag nu skulle få 1.0/1.0 dvs.

 

Tack på förhand för svar!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Har en fråga angående överklagan. Mönstrade nu i veckan och fick bra resultat för att kunna söka in på jägartjänst. Dock så fick jag 1.0/0.9 = B i syn, när jag bommade på 3 bokstäver med ena ögat. Kändes tråkigt när jag var väldigt motiverad för att ansöka till fallskärmsjägare. Undrar nu om det är möjligt att överklaga detta beslut genom att gå till en optiker eller dylikt, om jag nu skulle få 1.0/1.0 dvs.

 

Tack på förhand för svar!

 

Måste man ha 1.0 / 1.0 för att ha A-syn?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Har en fråga angående överklagan. Mönstrade nu i veckan och fick bra resultat för att kunna söka in på jägartjänst. Dock så fick jag 1.0/0.9 = B i syn, när jag bommade på 3 bokstäver med ena ögat. Kändes tråkigt när jag var väldigt motiverad för att ansöka till fallskärmsjägare. Undrar nu om det är möjligt att överklaga detta beslut genom att gå till en optiker eller dylikt, om jag nu skulle få 1.0/1.0 dvs.

 

Tack på förhand för svar!

 

Måste man ha 1.0 / 1.0 för att ha A-syn?

Ja

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjena mönstrade för ett tag sen, Blev lite besviken eftersom jag hade tänkt mig något inom pansar eller skytte hade C-syn.

Skulle vilja ha en utbildning med en del action som SIB :rolleyes: verkar ku .l om man säger så men med goda möjligheter till till utlandstjänst något där man kanske kan få lära sig köra bandvagn eller grävmaskin. Skulle någon vilja berätta lite om utbildningarna vad man lär sig och hur mycket pangpang o sånt som förekommer ungefär. Utbildningen ska gärna innehålla en del svettig tid :) Lutar nog mest mot fältarbete eller sjukvård om man får en del strid efter GSun.

 

Ammunitonsröjsoldat

Sambandsman

Kokgruppbefäl

Fältarbetsgruppbefäl

Sjukvårdsgruppbefäl

Amfibeunderhållsoldat

Insatsgruppbefäl

Skyddsman

Underhållsgruppbefäl

Bandvagnsförare

Radiolänkgruppbefäl :rolleyes:

 

E det någon som har sett denna film på youtube e detta en fältarbetespluton? http://se.youtube.com/watch?v=sSpfYXdEnHg

Link to comment
Share on other sites

Ammunitionröjsoldat och fältarbetsoldat är, vad jag hört, väldigt eftertraktade till utlandstjänst, främst i Afghanistan. Fältarbetsoldater får väl dessutom lite mer strid än ammunitionsröjsoldat?

Edited by linush
Link to comment
Share on other sites

Ammunitionröjsoldat och fältarbetsoldat är, vad jag hört, väldigt eftertraktade till utlandstjänst, främst i Afghanistan. Fältarbetsoldater får väl dessutom lite mer strid än ammunitionsröjsoldat?

Är det här en fråga eller ett påstående?

 

 

Fältarbetssoldater och ingenjörer är väl inte direkt överrepresenterade i utlandsstyrkan nuförtiden när det mesta läggs ut på entreprenad och/eller sköts av lokala förmågor. Vilken nivå man ska ha för att åka som amröjsoldat minns jag inte nu. Men det är nog inget dåligt kort att satsa på om man vill utomlands och har hjärnan och intresset för att lyckas med utbildningen.

 

Av de tjänster som är uppradade så KAN fältarbetsgruppbefäl helt klart vara en av dem som är mest stridande. Om man inte hamnar att bli överjävligt duktig på att bygga bro, eller någon annan specialtjänst. Det är nog den tjänst som ger störst chans att få lära sig köra grävmaskin iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Ammunitionröjsoldat och fältarbetsoldat är, vad jag hört, väldigt eftertraktade till utlandstjänst, främst i Afghanistan. Fältarbetsoldater får väl dessutom lite mer strid än ammunitionsröjsoldat?

Det är väldigt mycket skillnad på AmRöjSold och AmRöjSold beroende på var man hamnade. Gjorde lumpen 06/07 på ING2 och där hade massor av folk som blivit uttagna till amröj men hamnade på ett ingenjörskompani och fick bygga bro. De gubbarna som låg på fjärde kompaniet, också uttagna som amröj hade helt andra uppgifter i EOD-grupper osv.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian

Hej mönstrade för ett tag sen hade tänkt mig något inom skytte :unsure: ,jägare :baskerHV: eller pansar :) med de planera krossades snabbt pga min syn. Men fick några alternativ att välja mellan skulle vilja ha en tjänst med en del strid och samtidigt nyttig tjänst som man kan göra utlandstjänst :Malaj: efter åt.

Dessa kunde jag välja mellan skriv gärna och tala om lite vad tjänsterna innebär och hur mycket strid o sånt som förekommer och vilka som är bra till utlandstjänst. Även vad man lär sig :baskerHV:

 

ammunitionsröjsoldat

sambandsman

Skyddsman

insatsgruppbefäl

insatsgruppbefäl beriden högvakt

amfibieunderhållsoldat

kokgruppbefäl

fältarbetsgruppbefäl

sjukvårdgruppbefäl

bandvagnsförare

radiolänkgruppbefäl

MVh

Anton

Link to comment
Share on other sites

Tjena mönstrade för ett tag sen, Blev lite besviken eftersom jag hade tänkt mig något inom pansar eller skytte hade C-syn.

Skulle vilja ha en utbildning med en del action som SIB :-P verkar ku .l om man säger så men med goda möjligheter till till utlandstjänst något där man kanske kan få lära sig köra bandvagn eller grävmaskin. Skulle någon vilja berätta lite om utbildningarna vad man lär sig och hur mycket pangpang o sånt som förekommer ungefär. Utbildningen ska gärna innehålla en del svettig tid :rolleyes: Lutar nog mest mot fältarbete eller sjukvård om man får en del strid efter GSun.

 

Ammunitonsröjsoldat

Sambandsman

Kokgruppbefäl

Fältarbetsgruppbefäl

Sjukvårdsgruppbefäl

Amfibeunderhållsoldat

Insatsgruppbefäl

Skyddsman

Underhållsgruppbefäl

Bandvagnsförare

Radiolänkgruppbefäl ;-)

 

E det någon som har sett denna film på youtube e detta en fältarbetespluton? http://se.youtube.com/watch?v=sSpfYXdEnHg

 

Ja, det är ingenjörskompaniet på i19 i Boden. De utbildas i Boden men tillhör ING 2 organisationsmässigt. Är inriktade på bro, iallafall så var de det för 2 år sedan, det kanske varierar.

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Hej mönstrade för ett tag sen hade tänkt mig något inom skytte :(( ,jägare :baskerHV: eller pansar :banghead: med de planera krossades snabbt pga min syn. Men fick några alternativ att välja mellan skulle vilja ha en tjänst med en del strid och samtidigt nyttig tjänst som man kan göra utlandstjänst :baskerFN: efter åt.

Dessa kunde jag välja mellan skriv gärna och tala om lite vad tjänsterna innebär och hur mycket strid o sånt som förekommer och vilka som är bra till utlandstjänst. Även vad man lär sig :baskerHV:

 

ammunitionsröjsoldat

sambandsman

Skyddsman

insatsgruppbefäl

insatsgruppbefäl beriden högvakt

amfibieunderhållsoldat

kokgruppbefäl

fältarbetsgruppbefäl

sjukvårdgruppbefäl

bandvagnsförare

radiolänkgruppbefäl

MVh

Anton

 

 

Är väl inget av det ovanstående som kommer se dig kriga järnet i 11 månader. Dock var det under mitt utbildningsår 06/07 rätt mycket krigande hos Ingenjörerna på I19, så det du skulle gunna efter är väl FARB-GB eller AM-röj.

 

Insatssoldater sitter f.ö. i kur stor del av tiden (viktigt jobb men inte så mycket rock n' roll) och Radiolänkmän sitter under en 25-metersmast och tittar på om en radio fungerar (det brukar den göra). Dock behöver ingen av dessa frysa så hemskt mycket, vilket ingenjörer ofta gör.

Link to comment
Share on other sites

Är väl inget av det ovanstående som kommer se dig kriga järnet i 11 månader. Dock var det under mitt utbildningsår 06/07 rätt mycket krigande hos Ingenjörerna på I19, så det du skulle gunna efter är väl FARB-GB eller AM-röj.

 

Insatssoldater sitter f.ö. i kur stor del av tiden (viktigt jobb men inte så mycket rock n' roll) och Radiolänkmän sitter under en 25-metersmast och tittar på om en radio fungerar (det brukar den göra). Dock behöver ingen av dessa frysa så hemskt mycket, vilket ingenjörer ofta gör.

 

Beskrivningen stämmer faktiskt bra. Var på Ing2 06/07 i en ingenjörspluton, och det var en hel del strid, även om det förekom både minbrytning och brobygge. Många dagar i fält blev det, tror jag gjorde fler dagar i fält än min polare som var jägare.

Link to comment
Share on other sites

På Pliktverkets hemsida står att alla 91:or kommer få ett "viktigt brev" typ, med det menas väl lämplighetsprövningen på nätet. Men allt om det är skrivet för år 2008, och ingen information finns för 2009. Kommer vi 92:or att få mönstra nu när vi kanske ska få yrkesarmé och så?

Link to comment
Share on other sites

På Pliktverkets hemsida står att alla 91:or kommer få ett "viktigt brev" typ, med det menas väl lämplighetsprövningen på nätet. Men allt om det är skrivet för år 2008, och ingen information finns för 2009. Kommer vi 92:or att få mönstra nu när vi kanske ska få yrkesarmé och så?

Att ändra om ett värnpliktsförsvar till en yrkesarme är inget som görs i ett nafs. Förmodligen gäller samma sak för er 92'or. Dock är det inte så himla många som får göra värnplikten längre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Marcus

Hej! Har en snabb fråga angående lämplighetsundersökningen.

 

Jag fick avslag på lämplighetsundersökningen som jag fyllde i under 2008 och blev inte kallad till mönstring.

 

Men om man verkligen har ändrat sig angående huruvida man vill göra värnplikten, har utvecklats fysiskt, tänkt om när det gäller vissa frågor etc.

 

Finns det då någon möjlighet alls till att få göra en överklagan och få mönstra tillsammans med nästa årskull? Är det helt uteslutet?

 

 

Tackar på förhand!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest Konrad

God dag!

Jag kom hem från mönstring för några timmar sedan. Fick följande resultat:

 

Testresultat: 7

Cykel: 7 (Fysisk arbetsförmåga: 4,3 watt/kg)

Styrka: 3 (BMI: 20,8)

Plikttjänstförmåga: 6

Befälslämplighet: 6

Syn: 1,0 vänster 1,0 höger

Hörsel: Godkänd

Färgseende: 0 fel

Sammanvägd tjänstbarhet: B (Stridande befattning i anfallsfrbund(?))

 

Mönstringsförrättaren lade fram Insatsgruppbefäl som förslag till vad jag skulle välja för utbildning och sade att jag inte skulle välja ett andrahandsval.

Han redovisade kort vad befattningen var för någonting och sade sedan att det inte fanns något annat han skulle rekommendera mig att söka till.

I efterhand ångrar jag att jag inte frågade lite mer om vad Insatsgruppbefäl var och har bestämt mig att fråga det här istället.

 

Befattningen är följande: GA846 Insatsgruppbefäl

Förband, skola: Amf 1 i Hårsfjärden.

 

Vill gärna ha svar från någon som tidigare gått samma utbildning (helst på Amf 1.) som delar med sig av sina erfarenheter och klargör vad ett Insatsgruppbefäl åtar sig för uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Konrad

Jag ansåg inte att jag fick ut ett svar därifrån.

Amf 1 var det inte någon som skrev om. Jag menar, om jag som Insatsgruppbefäl i Amf 1 får göra en massa tråkigheter så blir jag ju genast omotiverad till att sticka dit.

Funderade på att söka till Skyttegruppbefäl annars, vill gärna ha klart för mig så jag kan ringa min mönstringsförrätare och försöka byta.

Link to comment
Share on other sites

Hej, den här frågan kanske har besvarats tidigare, men det är en stor tråd så vill helst slippa läsa igenom allt...

 

Är 91 och blev aldrig kallad till mönstring, vilket var ganska naturligt eftersom när jag fyllde i det formuläret inte trodde att jag ville lägga ner den tiden som lumpen och förhoppningsvis utlandstjänst efteråt innebar, och därför inte fyllde i formuläret "rätt" :baskerKav:. Nu har det dock ändrats och sitter här och tänker fan hadde varit jävligt kul och göra lumpen och kanske åka Afghanistan/liknande.

 

Så finns det nån möjlighet att göra om"lämplighets prövningen", eller vad det där formuläret kallas, och bli kallad till mönstring och sen lumpen med 92orna?

Link to comment
Share on other sites

Hej, den här frågan kanske har besvarats tidigare, men det är en stor tråd så vill helst slippa läsa igenom allt...

 

Är 91 och blev aldrig kallad till mönstring, vilket var ganska naturligt eftersom när jag fyllde i det formuläret inte trodde att jag ville lägga ner den tiden som lumpen och förhoppningsvis utlandstjänst efteråt innebar, och därför inte fyllde i formuläret "rätt" :baskerHV:. Nu har det dock ändrats och sitter här och tänker fan hadde varit jävligt kul och göra lumpen och kanske åka Afghanistan/liknande.

 

Så finns det nån möjlighet att göra om"lämplighets prövningen", eller vad det där formuläret kallas, och bli kallad till mönstring och sen lumpen med 92orna?

 

Ring pliktverket och berätta om din "situation". Tror knappast det här är första eller sista gången de får höra om ett sånt här fall.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viper

Hej mönstrade i april och blev preliminärt inskriven som däcksbefäl.

Fick tuvärr ej den tjänsten och hamnade i utbildnings reserven!

Jag vill över allt annat göra lumpen för att jag vill bli officer !

 

Mina resultat var 6 och 7 or i allt och befälslämplighet7 undantag kondition där jag fick 4a(måste skylla på förkylning :wub: )

 

Finns det någon chans över huvudet taget att jag får göra lumpen ifall jag överklagar?

 

Eller är chansen stor?

 

Tack på förhan

 

Höger vänster om

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

 

Har några frågor angånde synkrav:

 

Vad krävs det för resultat i synundesök. för att få B respektive C i syn?

 

Ser 0,5 på höger och vänster öga, ser 0.7 med båda men kan korrigera upp till 1.2 så jag undrar vad detta skulle ge? Räcker detta för att bli skyttesoldat?

 

Vet inte riktigt om den här frågan passar in just här men har en fråga angående syn och det är vad det krävs för syn för att få göra Utlandstjänst?

 

Har inga problem med färgseende eller annat, bara lite närsynt.

Edited by oggeee
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Killer
Hej mönstrade i april och blev preliminärt inskriven som däcksbefäl.

Fick tuvärr ej den tjänsten och hamnade i utbildnings reserven!

Jag vill över allt annat göra lumpen för att jag vill bli officer !

 

Mina resultat var 6 och 7 or i allt och befälslämplighet7 undantag kondition där jag fick 4a(måste skylla på förkylning :) )

 

Finns det någon chans över huvudet taget att jag får göra lumpen ifall jag överklagar?

 

Eller är chansen stor?

 

Tack på förhan

 

Höger vänster om

 

Kan tyvärr inte ge dig något rakt svar i ärendet, dock kan jag säga att visst går det att överklaga. Det var så jag fick min plats. Mitt enda råd som jag kan ge är att tänk dig för innan; vad vill du bli? Varför? Varför skulle du vara lämplig, har du någon kompetens utöver det vanliga? Skriv ett mail, inte för långt, inte för kort utan som ett CV. Skriv en rad befattningar som du är intresserade av, som du också tror att du kan få (dvs inte uberkrävande eller populära befattningar, tänk på att det finns jättemånga nichade befattningar som ger bra meritvärde också.. även om de inte är lika kända i det civila), var bered på att kompromissa och tänka om. Sedan är det bara att hoppas på att en munter person ringer från pliktverket.

 

Lycka Till

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...