Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Då jag har dåligt med egna erfarenheter av någon Generalmajor, så undrar jag, utifall att man skulle prata med en sådan, hur tilltalar man honom?

"Ja, Genralmajor"

eller kanske

"Ja, General"

Någon som vet hur detta göres?

Posted

generlamajor, generallöjtnant ocg general.

Alla de tilltalas "general".

Svaret på din fråga är: "Ja, General"

Jag är dock inte 100% på detta (men 99%), så nån får gärna rätta mig om jag har fel.

Posted

Det funkar bra med DU :)

När jag samspråkar med generaler så brukar jag vid fältanmälan använda "General" samt "Ja General" eller "Nej General". Vid mindre formella samtal brukar jag använda General första gången som det ska vara ordet "Du" eller "Ni" därefter går jag över till att säga Ni eller Du. Är mkt övertygad om att generalen ifråga inte kommer att bli lika stortokig som en fänrik som blir kallad för furir....

Men tänk på att göra skillnad på Formella och lite mer informella situationer. OCh ett tips kan vara att inte upprepa ordet "General" 1475ggr... Utan försök att få meningar där du inte normalt ska använda ordet Ni/Du.

Posted

Vi hade nämnligen besök av en generalmajor, och fick då tillsägelse om att tilltala honom general.

Även min far har samma åsikt som jag.

nämnligen att alla generalen tilltals genereal oavsett om de är generalmajor osv.

Posted

Inte som när jag, nyinryckt sånär som på första vecka, får höra att gubben med pipan som glider runt är överstelöjtnant.

Han glider över o byter ett par ord med mig o några till.

Nyfiken som jag var frågade överstelöjtnanten om det var en grad eller om det var en betäckning på att man var überkucku över alla löjtnanter....

:clap::dribble::wub:

:rodna::bash:

:=o:}:banana:Malaj:

Posted

Ok, då var det så ändå. tackar så mycket för informationen.

Naturligtvis så är det helt annorlunda beroende på hur/när/var samtalet/tilltalandet görs.

Min egen idé hur jag löser det är just så, att man börjar med tex just "Ja, general" och fortsätter sen konversationen på "normal" nivå, då man har pratar enskilt.

Posted

Eller så gör man som jag och håller tyst så mycket som möjligt när GI Armén (generalmajor) sitter och äter lunch med sitt följe av överstelöjtnanter i order- och mässtältet på slutövningen, när det bara var jag och stf krigskompch närvarande. :D Det blev mest "ska jag sätta på kaffevatten" eller "jag hoppas maten smakade".

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

En General tituleras "General" oavsett om han är enstjärnig eller fyrstjärnig. Om du inte använder graden, tex mitt i en mening, så använd "Ni" inte "Du".

Ja, jag vet att vi har avskaffat Niandet av folk men det skiter många högdjur i och det är ett tecken på hövlighet att Nia, så varför inte använda sig av det?

/Krook

Posted

Att Ni:a är betydligt fulare än att säga du. För inte så många årsedan när man tilltalade folk med titel, så använde man ordet Ni till folk som saknade titel, nu har Ni:andet kommit tillbaka in i språket igen som ett låne-uttryck av den yngre generationen från tyskan när man pratar med lite "finare" människor. Så alltså kan en äldre person bli hemskt sårad genom att man använder ordet Ni iställer för titel, medan en Fänrik blir glad att man använder Ni istället för Du eller "ööö Duu furiren"

Posted

Jag blev under hösten tillrättavisad av en överste för att jag använde mig av "Du". Han var mycket klar på den punkten: En överste nias.

Min kurs var väldigt road över mitt klavertramp och den tillrättavisning jag fick inför kursen på 193 kadetter.

I möten med Utbildningsinspektören har "Ni" använts och det samma gällde när Stf ÖB var på besök.

/Krook

Posted
Vänta tills de har slutat eller avgått, så kan du både kalla dem vid förnamn och säga du ...  :D

Du träffade väl på en del i Beirut, eller hur?

Posted

Jodå, de fanns där också. Ibland. :D

Men eftersom det i de flesta fallen var fråga om tjänst, så fick man väl då vara så snäll och säga General och Sir!

Posted

Sjalv foredrar jag det brittiska sattet:

Korpral: "Corporal"

Sergeant: "Sarge"

Staff Sgt: "Staff"

Warrant Officer: "Warrant"

Alla andra: "Sir"

Mycket lattare... ,O

Posted

Jodå, jag kan hålla med om det, men ibland förekommer det ju även svenska och norska generaler, som tycker att det räcker att prata svenska med dem...

Posted

Alla generaler tilltalas så klart med "general". I formella sammanhang.

Vid alla andra tillfällen så säger man "du". Om generalen inte godkänner duandet så gäller "general".

"Ni" finns inte som tilltal inom svenska försvarsmikten. INTE. Den högborne som kräver ett niande har fel.

Jag har personligen duat såväl ÖB (den avträdda), stf ÖB (som då var förbandchef och överste) och kronprinsessan. Ingen har tagit illa vid sig.

Om då en sketen överste gör en stor affär av ett duande så torde det bero på en taskig verklighetsförankring.

Utländska högdjur skulle jag endast titulera med grad. Utländska lågdjur - slarvigt uttryckt för personer med lägre grad än jag - säger jag du (eller motsvarande till). Och faktum är att de enda negativa reaktionerna jag fått är när jag försökt vara informell med utländska underbefäl eller -officerare.

De blir lätt obekväma eller ibland rent fientliga (framför allt britter). Då har jag väldigt snabbt anpassat mig.

Posted

Jepp samtliga Generals grader tilltalas "General"

Gäller samtliga, även ÖB.

Den enda man inte brukar tilltala som General är Kungen, utan Ers Majestät som ni kanske vet :lol:

:lol:

Posted
/../och det är ett tecken på hövlighet att Nia, så varför inte använda sig av det?

Säg inte det, många "äldre" (över medelåldern) betraktar det som ett minne av klass-samhället och tar således illa upp.

Posted
Alla generaler tilltalas så klart med "general". I formella sammanhang.

Vid alla andra tillfällen så säger man "du". Om generalen inte godkänner duandet så gäller "general".

"Ni" finns inte som tilltal inom svenska försvarsmikten. INTE. Den högborne som kräver ett niande har fel.

Jag har personligen duat såväl ÖB (den avträdda), stf ÖB (som då var förbandchef och överste) och kronprinsessan. Ingen har tagit illa vid sig.

Om då en sketen överste gör en stor affär av ett duande så torde det bero på en taskig verklighetsförankring.

Utländska högdjur skulle jag endast titulera med grad. Utländska lågdjur - slarvigt uttryckt för personer med lägre grad än jag - säger jag du (eller motsvarande till). Och faktum är att de enda negativa reaktionerna jag fått är när jag försökt vara informell med utländska underbefäl eller -officerare.

De blir lätt obekväma eller ibland rent fientliga (framför allt britter). Då har jag väldigt snabbt anpassat mig.

Nej, Man man kan mycket väl nia officerare med hög grad.

Personligen har jag svårt för personer som är väldigt kategoriska. Ofta är saker inom försvarsmakten olika på olika ställen och i olika situationer.

Posted

Så klart man kan nia jepparna.

Men om man gör det så är man ute på tunn is. Niandet finns inte reglerat så. Det gör däremot titulerandet.

Så använd graden och skit i niandet.

Skulle någon kräva ett "ni" så hänvisa till reglementet (och det allmämna omdömet).

Posted

Så klart man kan nia jepparna.

Men om man gör det så är man ute på tunn is. Niandet finns inte reglerat så. Det gör däremot titulerandet.

Så använd graden och skit i niandet.

Skulle någon kräva ett "ni" så hänvisa till reglementet (och det allmämna omdömet).

Jag skulle INTE hänvisa till reglementet om jag blev tillrättavisad av en general. Det må vara underkastelse (läs rövslickeri) men som underordnad får man acceptera vissa saker och att nia någon tycker jag är ett ärende av ringa vikt för mig. Vill vederbörande bli niad så gör jag det och det säger mer om vederbörande än om mig, anser jag.

Däremot tycker jag att det låter fånigt när man helt utesluter pronomen (Ni alt. Du) och bara använder grad eller namn.

"General. Inför FB04 har det talats mycket om NBF. Har general någon uppfattning om diskussionernas relevans för beslutet och i så fall vilken uppfattning har general i frågan?

Kan general svara på frågan om nedläggningar eller är general förhindrad att uttrycka sig i ärendet?"

I mitt tycke går det knappt att kommunicera på det sättet.

Svensk soldat:

"Tilltal och svar på tilltal ska utformas så att

-sättet att meddela sig på blir enkelt och effektivt,

-befäls- och ansvarförhållanden klargörs och

-för att markera att order ges och uppfattas.

...

Befäl och meniga ska vid tilltal och ordergivning inför trupp använda tjänstegrad eller befattning.

..."

/Krook

Posted

Vilket reglemente reglerar duande och niande?

Posted

Vilket reglemente reglerar duande och niande?

Inget. Det är därför man ska be höga vederbörande att hänvisa till reglementet som påtalar att "ni" skall användas som tilltal.

För oavsett om överstar på höga hästar anser sig värda en niande så gäller fortfarande Bror Rexeds du-reform i Sverige.