Jump to content

Fartygsquiz


9x19

Recommended Posts

6 hours ago, vikingman said:


HMS Tjelvar 

 1937 Byggd som motorfärja. Levererad av Löfholmsvarfvet som Fårösund II till Gotlands härads vägstyrelse, Fårösund.   Trafik på traden Fårösund - Broa, Gotland.

 1966 Såld till Kustartilleriet och omdöpt till Tjelvar.

 1976 Ombyggd till kabelfartyg.

 

Ja visst är kabelfartyget/transportfartyget/artillerifärjan HMS Tjelvar! Marinens äldsta fartyg till ganska nyligen.

 

M/S FÅRÖSUND II

(faktaomfartyg.se)

 

Fårösund II

(skargardsbatar.se

 

vikingman äger frågan!

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Brittiska monitorn HMS Gorgon av Gorgon-klassen. Hon avfyrade de sista skotten under första världskriget den 15 oktober 2018. Ursprungligen beställdes de två monitorerna till den norska marinen, men övertogs av Royal Navy 

när kriget bröt ut 

 

HMS Gorgon (1914)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack! Här kommer en kanske lite lättare bildfråga. Jag vill ha fartygets namn, idnr, klass, land och vilken uppgift som fartyget har idag. Har suddat idnr för att det inte ska bli alltför lätt.

 

 

Fartygsquiz  -4.png

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Andratenor said:

Y311 Søløven, dykarstödsfartyg inom Søværnet, tidigare patrullfartyg ur Flyvefisken-klassen men nu ensam kvar i Danmark.

 

Rätt! Fartyget byggdes om till dykarstödsfartyg 2010-2011, varvid gasturbinen, mellersta propellern, pansar, ammunitionslasten och kontainermoduler togs bort. Dykförbandets primära uppgift är utbildning av militära och civila dykare – inklusive dykare med fartyg, min och ytförsörjning. Ombord finns plats för de 9 fasta besättningsmedlemmarna och 20 passagerare. Fartyget är utrustat med dykarklocka , kontrollrum för dykarledare, fyra varpankare , tryckkammare , sjukhus , nitroxsystem , varmvattengenerator och luftbank. Andratenor äger frågan.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Testar med en interim quiz fråga i väntan på Andratenor. Detta fartyg är ett ombyggt f d svenskt örlogsfartyg. Vilket? 

 

image.thumb.png.4490dabaaa9c3c795af5a6402ee534b3.png

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Napoleons bakficka said:

Kan det vara minsveparen M11?

 

Exakt! Minsveparen M 11 är rätt svar. Trodde inte jag skulle få rätt svar så snabbt. Bra gjort.

 

Quote

 

M 11 byggd av trä, avsedd för svepning av grunda vatten och magnetminor.

Fartyg: M11
Bredd över allt 5,1 meter
Längd över allt 25 meter
Reg. Nr.: M11
Rederi: Kungliga Flottan, Marinen
Byggår: 1940
Varv: Kristinehamns MV
Övrigt: Deplacement: 50 ton, Dimensioner: 23.6 x 5.0 x m, Mask. o fart: 500 HK = 13 knop, 1 - 2.0 akan.

 

 

image.thumb.png.19f2fa4d94efb897839b9b5613d2a180.png

 

HMS M11

 

Fartyget M/S Rebecca är till salu på blocket för 4,8 miljoner. Svårt att tro att det är samma fartyg som ovan.

 

Husbåt / Bobåt/ Fartyg/ Fritidshus på vatten

 

Napoleons bakficka äger frågan!

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Perman said:

 

Exakt! Minsveparen M 11 är rätt svar. Trodde inte jag skulle få rätt svar så snabbt. Bra gjort.

 

 

image.thumb.png.19f2fa4d94efb897839b9b5613d2a180.png

 

HMS M11

 

Fartyget M/S Rebecca är till salu på blocket för 4,8 miljoner. Svårt att tro att det är samma fartyg som ovan.

 

Husbåt / Bobåt/ Fartyg/ Fritidshus på vatten

 

Napoleons bakficka äger frågan!

 

/Per

Tack! Om det inte hade stått Rebecca på sidan hade jag inte kunnat lista ut det rätta svaret.

 

4,8 miljoner? Som hittat.

Ja, hon har byggts om rejält.

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Perman said:

Exakt! Minsveparen M 11 är rätt svar. Trodde inte jag skulle få rätt svar så snabbt. Bra gjort.


Fartygsklass: M-båtar. Klassen kallades för 39-båtarna syftande på beställningsåret. Minsveparna M3-M14 hade samma ritningar, fast nästan alla byggdes på olika båtvarv. Detta medförde att de tolv fartygen var något olika. 

"Skrov i Hondurasmahogny på stålspant."
Ett undantag fanns dock: HMS M13 byggdes efter samma ritningar som sina elva systerfartyg, med den skillnaden att hon fick bordläggning i ek i stället för hondurasmahogny.
 
Importerade man Hondurasmahogny specifikt för dessa fartyg eller hade man så god tillgång på mahogny under WW2 så att det räckte?

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vikingman said:


Fartygsklass: M-båtar. Klassen kallades för 39-båtarna syftande på beställningsåret. Minsveparna M3-M14 hade samma ritningar, fast nästan alla byggdes på olika båtvarv. Detta medförde att de tolv fartygen var något olika. 

"Skrov i Hondurasmahogny på stålspant."
Ett undantag fanns dock: HMS M13 byggdes efter samma ritningar som sina elva systerfartyg, med den skillnaden att hon fick bordläggning i ek i stället för hondurasmahogny.
 
Importerade man Hondurasmahogny specifikt för dessa fartyg eller hade man så god tillgång på mahogny under WW2 så att det räckte?

 

Har inte hittat så mycket info, men det verkar som om man importerade och att man ska ha haft vissa problem med leveranserna av både mahogny och stålspant (Som KMF skulle leverera till varvet):

 

Quote

På grund av förseningar med leveranser av mahogny och stålspant blir M 20 som sista fartyg i klassen levererad först i december 1941. Den 16 december kommer besättning ombord och den 18:e görs provturer med personal från Kungliga Marinförvaltningen och från varvet. Efter kompassjustering och bunkring av 5 fat olja, 10 hl koks och 8 säckar ved, avgår M 20 klockan tre på morgonen 20 december mot Göteborg.

 

Marinhistorisk artikelserie – Del 1: Minsveparen 20 blir till

(batliv.se)

 

Tvärt emot vad man kanske skulle kunna tro så var inte anledningen till att dessa båtar byggdes i trä att de skulle skydda mot magnetminor. Magnetminor var knappt uppfunna 1939. Anledningen var att de större varven var upptagna och M-båtarna skulle kunna byggas på mindre varv som tidigare byggt fiskebåtar och lustfartyg. Dessutom så blev de billigare och skyddade mot antennminor. När de byggdes så trodde man att de skulle få en livslängd på 10-15 år, men M 20 är över 80 år nu (varav 66 år i aktiv tjänst) och fortsätter att tuffa på som museifartyg.

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...