Jump to content

Psg 90 hos Piketen

Guest järv

Recommended Posts

Hur ska det annars kunna uppnå den träffsäkerhet som krävs i t.ex gisslansituationer... Utgången är ju inte alltid chips och tårta utan man kan ju i extremfall behöva sänka nån med hygglig träffsäkerhet... Någon som såg inslaget för nått år sen när prickskytten sköt eldhandvapnet ur handen på han som var lite självmordsbenägen (USA)?

//Sgt Fjellman

Guest järv
Hur ska det annars kunna uppnå den träffsäkerhet som krävs i t.ex gisslansituationer... Utgången är ju inte alltid chips och tårta utan man kan ju i extremfall behöva sänka nån med hygglig träffsäkerhet... Någon som såg inslaget för nått år sen när prickskytten sköt eldhandvapnet ur handen på han som var lite självmordsbenägen (USA)?

//Sgt Fjellman

Men poängen är väl just att de inte har gisslansituationer i sina uppgifter.. Då skickar man NI istället.

Det kan ju vara så att NI är på annat jobb och/eller situationen eskalerar aldelens för fort så att dom inte hinner dit... då borde ju rimligtvis Piketen bli tvingade att handla på ett eller annat sätt.. varför behovet för PSG kanske uppkommer... så har jag tolkat det i alla fall.

//Sgt Fjellman

Guest Old No.7

Antar att det kan behövas i olika situtioner, Sen är det ju bra o ha den kompetensen även om den inte används så flitigt.

Har för mig den har använts inom brandhärdar, en mack som gick upp i lågor, mackägaren hade ju lite coola tryckflaskor med olika saker i, dessa var ett stort hot om de skulle spränga så polisen kallades in och deras skyttar fick lätta på trycket i flaskorna.

Sjukt men kom på den nu bara, någon som hört talas om detta fall förutom jag ?

Yrar säkert men morgon nästan.

PSG90 finns inte bara i storstäderna, utan även i regionala insatsstyrkor ute i landet.

Användningsområdena är många. Det vanligaste är som HILL påpekar användning för evakuering av acetylentuber. Detta kräver användning av helmantlad ammunition av minst 7,62 mm kaliber för att kunna genomföras på ett säkert sätt. Eftersom skott i dessa fall ofta måste avlossas inom tättbebyggt område är det viktigt med bästa möjliga precision. Det finns även brandmyndigheter runt om i landet som har licens på bl a prickskyttegevär 90 för detta ändamål.

Vapnet kan i vissa situationer även användas för att på ett relativt säkert sätt förstöra materiel eller fordon på avstånd.

Vid t ex en inbrytning i hus eller passage av öppna ytor under eftersök i terräng kan det finnas tillfällen när den framryckande gruppen (eller allmänheten) måste skyddas under känsliga avsnitt.

Även med en förskansad gärningsman eller en gisslansituation måste det finnas någon som på bästa sätt kan säkra upp området innan Nationella Insatsstyrkan anländer. Börjar en gärningsman t ex öppna eld mot allmänhten med jaktgevär från en väl förskansad position tror jag inte skattebetalarna skulle acceptera att polisen spred några verkningslösa skott med MP5 för att sedan passivt invänta Nationella Insatsstyrkans ankomst flera timmar senare.

Om det är något som krävs av en polis som öppnar eld så är det största möjliga precision. Jag har därför svårt att förstå varför det skulle vara ett problem att polisen använder just det bästa precisionsvapen man kan köpa för pengar.

Det är väl branförsvaret själva som tar han om gasflaskor som håller på att explodera vid brand?

Det är olika i olika distrikt. Gissningsvis och helt utan statistik tror jag polisen sköter det i majoriteten av landets kommuner.

Sedna visar ju händelsen i norge att även regionala insatstyrkor behöver ha tillgång till eldkraft.

Titta på hur många prsk det finns i NI, räkna bort sådanna som är lediga. Då har vi sedan det antal som skall kunna täcka upp landet.

Genast kommer problemet. Det händer nått i Kiruna som gör att NIs prsk behövs där samtidigt som det händer nått i blekinge. Plötsligt så har svenska polisens prsk resurser krymt rejält.

Precis som Unicorn skrivit, det tar timmar för NI att komma skall resten av poliskåren gräva ner huvudet i sanden alternitivt riskera några stackars piketpolisers liv bara för att andra poliser inte trivs att de åker första klass med dem på "tåget".

Hade en incident i Göteborg där man fick hämta ner prsk från NI. Det tog ju ett tag, finns ingen anledning till att inte ha kompetensen lokalt, när det bevisligen går.

En annan lustig detalj var ju när piketen började utbilda prsk så fick de ingen hjälp av NI som vägrade hjälpa till. Vilket gjorde att de fick hämta kunskapen från annat håll.

Frågan är om inte NI skulle behöva nån form av omstruktering (Ny chef) om de uppgifter jag har fått stämmer?

Ett fritt citat från intervjuad piketpolis på morgonnyheterna (tv4) ang PSG90:s vara -inte vara:

"Vi har inte hamnat i en situation där vi tvingats använda prickskyttegevär 90, men när den dagen inträffar vill vi ha alla verktyg med oss."

Med resevation för att min trötta hjärna minns fel...

Jag ser det som en styrka om polisen har ett stort antal "verktyg" att välja på, det måste ses som positivt att det finns fler alternativ än batong och pistol.

@ABP Det finns uppenbarligen fler chefer som borde bytas omedelbart.... tyvär...

Även om det va obefogat inköp, vad är problemet?

Spelar väl ingen roll om det ligger några PSG90 i ett skåp och ruttnar, bättre att ha dem IFALL dom behövs. Det är ju knappast så att piketen har dessa vapen dragna när dom skall gripa 18åriga Kalle som misshandla 19åriga Jesper.

Har varit så mycket kack i media senaste tiden om Polisen och dess vapen så jag vet inte vad jag skall ta mig till. Blir bara förbannad. Och är man någorlunda insatt så ser man vilka brister medias resonemang har. Så här får man inte säga (menar det inte heller igentligen) Men ibland så önskar man att det händer något extremt där polisens resurser inte är tillräkliga, eller att situationen löses pga polisens "nya vapen". Det räcker med att man fattar att allt inte är svart eller vitt och att man alldrig kan förutse extrema situationer för att inse att Polisens behöver dessa prylar. Verkar som malexander där två poliser fick sätta livet till och en tredje höll på att stryka med helt har glömts bort? Handgranater och automat vapen mot polisen användes.

Om jag blir polis i framtiden skall jag börja krama och ge rosor till alla gärningsmänn så får vi se hur länge jag lever.

//En lite OT J

Värt att förtydliga: Nationella Insatsstyrkan och Piketen (och brandkåren) har inte samma kompetens eller ens samma användningsområden för sina prickskyttegevär 90.

Även om det finns beröringspunkter där Insatsstyrkan och Piketen kan tänkas arbeta med samma typ av uppdrag är spektrat av uppgifter, kompetensen och användningsområdena för prickskyttegevär 90 generellt helt olika hos enheterna. Vapnet är tänkt att användas för betydligt mer komplicerade uppgifter hos Insatsstyrkan än hos Piketen.

Men problemet Unicorn måste väl vara att gränsen mellan Piketen och NI är mycket mer diffus idag än den var när styrkan sattes upp i början på 90 talet. Och lite av problemet är att de nästan börjar konkurerra mot varandra idag.

Jag är ju av åsikten att har man 1:a och 2:a klass på ett tåg och att 1:a klass märker att 2:a börjar se ut som 1:a. Så skall man arbeta för att förbättra 1:a klass ännu mer istället för att klaga på att 2:a klass börjar se ut som 1:a.

Sen är frågan om det är cheferna på NI och Rikskrim eller medlemmarna i NI som väsnas mest om saken?

Hur som helst borde ansvariga chefer se till att lösa det på ett bra sätt men det kanske är för mycket att hoppas på. :)

Jag gissar att någon skall spara pengar någonstans och att Lars Nylén därför bevakar sina intressen. Även om man kan tycka det är konstigt att ha både piket och NI - och det för all del har förekommit visst revirpinkande däremellan - tycker jag verksamheterna är så pass avskilda att det inte borde innebära några större problem.

Det är inte allt för lätt att dra tydliga gränser mellan vad som kan anses kvalificerat nog för en nationell resurs eller ej. Polisarbete utvecklar sig allt för fort för detta, och Insatsstyrkan har inte möjlighet att agera piket i alla storstäder samtidigt. Läget kan dessutom utvecklas allt för fort för att kunna alternera däremellan på ett tillräckligt effektivt och rationellt sätt.

Att jämföra de två är som att jämföra MP02 och SSG. De är båda duktiga yrkesmän och gör ibland samma jobb, men skillnaden i målsättning, utrustningsnivå och bredd är milsvid. Liksom SSG kan inte Nationella insatsstyrkan vara överallt samtidigt, utan får fokusera på de mer kvalificerade eller udda uppgifterna medan andra sköter det mer vardagliga grottandet.

Normalt sett är det mycket stor skillnad mellan 1:a och 2:a klass. Så även här, även om de delar samma gummibuffert där man faktiskt kan stå med en fot i varje vagn...

Jag gissar att någon skall spara pengar någonstans och att Lars Nylén därför bevakar sina intressen. Även om man kan tycka det är konstigt att ha både piket och NI - och det för all del har förekommit visst revirpinkande däremellan - tycker jag verksamheterna är så pass avskilda att det inte borde innebära några större problem.

Det är inte allt för lätt att dra tydliga gränser mellan vad som kan anses kvalificerat nog för en nationell resurs eller ej. Polisarbete utvecklar sig allt för fort för detta, och Insatsstyrkan har inte möjlighet att agera piket i alla storstäder samtidigt. Läget kan dessutom utvecklas allt för fort för att kunna alternera däremellan på ett tillräckligt effektivt och rationellt sätt.

Att jämföra de två är som att jämföra MP02 och SSG. De är båda duktiga yrkesmän och gör ibland samma jobb, men skillnaden i målsättning, utrustningsnivå och bredd är milsvid. Liksom SSG kan inte Nationella insatsstyrkan vara överallt samtidigt, utan får fokusera på de mer kvalificerade eller udda uppgifterna medan andra sköter det mer vardagliga grottandet.

Normalt sett är det mycket stor skillnad mellan 1:a och 2:a klass. Så även här, även om de delar samma gummibuffert där man faktiskt kan stå med en fot i varje vagn...

Jag har svårt att förstå varför piketen inte skulle få ha PSG, särskilt om det enda argumentet är att "då blir ju NI inte ensamma om vapnet".

ARN sade:

"Vi har inte hamnat i en situation där vi tvingats använda prickskyttegevär 90, men när den dagen inträffar vill vi ha alla verktyg med oss."

Med resevation för att min trötta hjärna minns fel...

Jag ser det som en styrka om polisen har ett stort antal "verktyg" att välja på, det måste ses som positivt att det finns fler alternativ än batong och pistol.

Jag såg samma inslag senare. Piketchefen säger att det är en verktygslåda, där man måste kunna utnyttja alla redskap om det skulle behövas. Han gör vidare liknelsen med snickaren, som kanske har ett verktyg han använder vart femte år, men kunskapen måste likväl finnas där. Reportern undrar om det är en lämplig jämförelse, och avbryter sedan konstapeln mitt under motiveringen. Jag hoppas att "intervjun" visas i sin helhet ikväll.

För övrigt känns det som om samma diskussion pågår i tre trådar parallellt just nu. Kan det verkligen vara så?

/Hmmm

Eftersom piketen bl.a. har till uppgift att gripa farliga personer, och dessa själva mycket väl kan ha tillgång till den här typen av vapen (särskilt på landet), så är det väl rätt naturligt att de vill kunna svara med samma mynt. Om en misstänkt person har en älgstudsare med kikarsikte (finns typ 1 miljon sådana vapen i Sverige) så har polisen ett knepigt utgångsläge om de själva bara har k-pistar.

Jag har också lite svårt att se varför hög precision och lång räckvidd skulle vara problematiska egenskaper hos polisiära vapen. Det är väl bara bra om polisiära vapen "kan skjuta pungen av en gråsparv", som vi jägare brukar uttrycka saken.

tur att jag inte är polis...

Tycker det är självklart att polisen ska ha PSG, och inte enbart NI. Sedan får man ställa frågan över syftet med detta vapen. Är det att ge polisen en bredare kompetens? att kunna understödja räddningstjänst för att skjuta sönder tuber? att hindra folk ifrån att ta självmord? att en polis använder detta vapen på 1000meter tror jag inte på... men kanske på 200meter...

Samma frågeställning får man ha kring granaterna, tycker att alla poliser ska ha utbildning på dessa, och förstå möjligheten samt faran att använda dessa vid olika insatser. SEdan kanske man inte behöver dessa vid fartkontroller, men kanske ett större behov ifall man ska gå in hos en psyiskysjuk person som kan ha tillgång vapen?

Ser ingen anledning till varför piketen ska ha prickskyttegevär 90 om NI har haft detta vapen en längre tid utan att man har fått användning av det. Så vad ska piketen göra med dessa vapen? Istadsmiljö behöver man knappast prickskyttegevär 90. Det räcker ifall man täcker med tex en G36K med dubbla sikten. Dessutom ska piketen väll inte ta hand om gisslansituationer? Om en NI inte räcker bilda en till! En i Malmö och en i Stockolm hade varit perfekt tycker jag. Om nån rånar en bank i Skåne så är det bättre att nån från Skåne tar sig an rånarna ifall de är kvar i banken. Tar mer tid ifall en styrka från Stockholm skulle ner hit.

Tycker för övrigt att man ska bytta ut lite mp5:or mot G36K/C hos polisen.

PSG är inte begränsat att användas enbart i gisslansituationer, som påpekats i en mängd trådar.

Polisiärt prickskytte bedrivs huvudsakligen på avstånd mellan 70 och 100 meter. Vilka andra möjligheter än att "döda med ett skott" detta ger kan vem som helst som skjutit prickskyttegevär 90 räkna ut.

Vilken träffprecision som "räcker" för polisen brukar tidningarna vara väldigt pigga att påpeka när ett skott hamnat fem centimeter fel på ett rörligt mål femtio meter bort.

Jag betalar skatt för att polisen skall vara förberedd - inte efterklok...

Unicorn men är det inte bättre att spendera dessa pengar på nya västar eller nya vapen alternativt annat tillbehör istället?

Eftersom polisen lånar psg av Försvarsmakten är kostnaden sannolikt närmare noll.

Artman, först och främst har man fått/lånat dessa prickskyttegevär 90 av FM. Så pengar till västar mm finns kvar oförändrat.

(ser nu att BJE han svara först) :baskerHV:

Sedan kan du inte jämnföra västar med prickskyttegevär, det ena kan inte ersätta det andra. En väst är bara en sista skyddsåtgärd ifall polisens skulle bli skjuten när taktiken har skitit sig rejält för dem.

Sedan vad är skillnaden på att ha ett NI vardera i stockholm, gbg och malmö? och ha 3 välutbildade piketstyrkor i Stockholm, GBG och Malmö?

Det tar tid innan NI hinner komma, de som får ta smällen innan måste få all hjälp de kan få.

Ser ingen anledning till varför piketen ska ha prickskyttegevär 90 om NI har haft detta vapen en längre tid utan att man har fått användning av det. Så vad ska piketen göra med dessa vapen? Istadsmiljö behöver man knappast prickskyttegevär 90. Det räcker ifall man täcker med tex en G36K med dubbla sikten. Dessutom ska piketen väll inte ta hand om gisslansituationer? Om en NI inte räcker bilda en till! En i Malmö och en i Stockolm hade varit perfekt tycker jag. Om nån rånar en bank i Skåne så är det bättre att nån från Skåne tar sig an rånarna ifall de är kvar i banken. Tar mer tid ifall en styrka från Stockholm skulle ner hit.

Tycker för övrigt att man ska bytta ut lite mp5:or mot G36K/C hos polisen.

Så polisen ska bara ha vapen som de verkligen använder? Konstig inställning. Själv är jag glad över att polisen inte behöver använda sina vapen mer än de gör.

Att byta ut ett vapen som är avsett att skjuta enstaka skott med väldigt hög precision (PSG90) mot ett vapen som är avsett att skjuta många skott med hyfsad precision (G36K) är i min värld knappast något som ökar säkerheten för tredje man.

Sedan får du bestämma dig. Först vill du ta bort vissa möjligheter (PSG90) från piketstyrkorna. Sedan vill du att lokala styrkor ska kunna ingripa utan att invänta NI från Stockholm. Hur ska du ha det?

NI idag består av ytterst kompetenta poliser. Om man skulle sätta upp ytterligare två sådana styrkor, tror du att kompetensen skulle sjunka eller öka? Ska man rekrytera tre gånger så många så kommer nog ribban att få sänkas om man ska få ihop tillräckligt många.

Att du vill byta ut MP5 mot G36 hos polisen tycker jag tyder på vapenkåthet från din sida. Vad ska polisen med G36 till när de har Hk53?

Att byta ut ett vapen som är avsett att skjuta enstaka skott med väldigt hög precision (PSG90) mot ett vapen som är avsett att skjuta många skott med hyfsad precision (G36K) är i min värld knappast något som ökar säkerheten för tredje man.

Haller helt med; dessutom behover man ju ibland den kraftigare ammunitionen som prickskyttegevär 90 tillater - 5.56 ar ju inte alltid tillrackligt.

Att du vill byta ut MP5 mot G36 hos polisen tycker jag tyder på vapenkåthet från din sida. Vad ska polisen med G36 till när de har Hk53?

Haller med - men G36 ar snyggare. :P

Man prata om att införa G36:an eftersom den är en av världens bästa automatkarbiner för piketen. Men valde hk53 eftersom då skulle du ha samma handhavande som med MP5.

p.s. de gör lika ont att bli träffade av...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...