GC1 Posted March 22, 2004 Report Share Posted March 22, 2004 då tråden om incidenterna i kosovo blev väldans lång startar jag denna. själv ser jag på situtionen i kosovo idag med stor besvikelse. världssamfundet med NATO i spetsen har ett direkt ansvar för den etniska rensning som idag pågår i kosovo, vad är egentligen skillnaden jmfr 1999? serber har systematiskt fördrivits från sina hem på samma sätt som albaner tidigare, den stora skillnaden är dock omvärldens sätt att agera. det som tvingade NATO till att terrorbomba en hel nation har idag på sin höjd frammanat en del fördömmanden? är det en politisk ovilja att kännas vid sina misslyckanden eller är det en strategi som skulle få vilken paranoid konspirationsteoretiker att mumla, det var ju det jag sa.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted March 22, 2004 Report Share Posted March 22, 2004 (edited) Som jag ser det har man iprincip bara vänt på problemet. NATO gick in i Kosovo för att "rädda" kosovoalbaner då de fördrevs och dödades av Serbisk milis/militär. Operationen att befria Kosovo från Serbiska styrkor och stoppa morden på Albaner lyckades. Dock innebar detta att Albaner fick för sig att de än en gång skulle göra slag i saken och försöka bygga upp ett "storalbanien" nu när hotet från serbien var undanröjt. Detta innebar att Serberna åsinsida fördrevs och deras byar plundrades. Eftersom båda sidor gör anspråk på Kosovo och är väldigt duktiga på att förklara varför just deras fokslag har ensamrätt på provinsen verkar det bara som att problemet vänt sida från förtryckta Albaner till förtryckta Serber. Rätt eller fel? Jag vet inte, men Kosovo ÄR en serbisk provins som numera styrs av FN tills "äganderätten" fastslagits. Iochmed att Milosovic avsattes och greps har hotet från Serbien mot albaner minskat, vilket i mina ögon gör att det borde vara lättare att förhandla fram en fredsplan. Nu har Serberna gått med på ett delat kosovo, medan Albaner motsäger sig detta och gör anspråk på hela Kosovo. OBS... Detta är inte fakta. Bara personliga teorier och spekulationer... Edited March 22, 2004 by Born Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Posted March 27, 2004 Report Share Posted March 27, 2004 Ja jag tror att UNMIK och KFOR nu står inför en situation liknande den på Cypern. Att man riskerar att internationell närvaro kommer att krävas i flera decennier framåt för att hålla de båda stridande (använder stridande i brist på annat ord) parterna ifrån varandra. I slutändan är det väl en fråga om hur länge KFOR orkar stanna kvar. Till slut kommer man ju dra sig ur oberoende av om man lyckats uppnå ett stabilt samhälle eller ej... Men det är ju bara min åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted March 27, 2004 Author Report Share Posted March 27, 2004 vem har egentligen ansvaret för säkerheten i kosovo idag? unmik klarar inte av upg och kfor är där för att stötta unmik men har inget egentligt ansvar för det hela... strålande! skönt för herrarna i nato att fn tog över efter deras lilla äventyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 DN:s Maciej Zaremba har varit i Kosovo och spanat in UNMIKs bravader. Kanske inte så stora nyheter för den som har varit där, men ändå. Ogillar dock att han klumpar ihop UNMIK och KFOR under termen "FN-folket", för såvitt jag minns så var det en jäkla skillnad i attityden från locals mot UNMIK och mot KFOR. Eller har det ändrats under senare tid? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=659472 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 DN:s Maciej Zaremba har varit i Kosovo och spanat in UNMIKs bravader. Kanske inte så stora nyheter för den som har varit där, men ändå. Ogillar dock att han klumpar ihop UNMIK och KFOR under termen "FN-folket", för såvitt jag minns så var det en jäkla skillnad i attityden från locals mot UNMIK och mot KFOR. Eller har det ändrats under senare tid? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=659472 Min uppfattning är att allmänmeningen är att det är UNMIK man är bitter på för att inget händer. Min uppfattning är också att det är en Pristina åsikt, ute på landsbyggde är det som vanligt. Vet inte några datum men det är väl inte allt för långt bort i horisonten till EU tar över UNMIK:s uppgifter. Albin Kurti blommade ju upp riktigt ordentligt i samband med dödsfallen under en demonstration i Pristina i februari, här får han ju en rejäl chans att kasta sina åsikter vitt och brett och självklart passar han på att få ut det stora budskapet: Vi ska bli självständiga (gärna igår), ge oss det nu annars kastar vi ut er. Reagerade på några andra saker i texten av olika anledningar. "Det enda sättet att hålla Kosovo rent är att sparka ut er", hälsade Albin Kurti. Jaså du... Blir hon krasslig kräver sjukhuset att hon har med sig egna sprutor och bandage. Råkar han vara zigenare eller serb kan han få huset nedbränt - medan Nato-soldaten tittar på. Va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 10, 2007 Author Report Share Posted June 10, 2007 En inte ovanlig bild av hur uppdraget i kosovo sköts och uppfattas. Diskuterades även i Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detsl Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 En inte ovanlig bild av hur uppdraget i kosovo sköts och uppfattas. Diskuterades även i Länk Skrämmande korrekt. Problemet ligger i att KFOR är där för att skydda albanerna mot en serbisk inmarsch - något som under åtminstone de fem-sex senaste åren knappast varit aktuellt. KFOR har inte mandat eller kunskap för att vara en poliskår för att bekämpa smuggling, människohandel och all annan slags brottslighet. Skicka hem soldaterna, skicka dit poliser. Jag har varit i många konfliktområden, men sällan sett samma hopplöshet som i Kosovo, och det var ju fullständigt uppenbart att den internationella insatsen inte gjort mycket för att lösa problemen. Afghanistan riskerar utvecklas åt ungefär samma håll. ISAF har inte heller vare sig mandat, utrustning eller kunskap för att jaga bovar. Och inte heller för att bygga broar och vägar. Det borde finnas något slags möjlighet att skapa internationella civila insatser. Tänk er en FN-styrka av vägbyggare, vattenanläggningstekniker och barnmorskor, som jobbar i ett krigsdrabbat land för att bygga upp det som behövs för att landet själv ska kunna ta sig upp på fötter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 (edited) Tycker det är bra att någon äntligen vågar skriva att FN inte är den paradisorganisation som många tror att den är, kan gemene man få upp ögonen för problemet kanske något kan göras i kosovo. Blir hon krasslig kräver sjukhuset att hon har med sig egna sprutor och bandage. Råkar han vara zigenare eller serb kan han få huset nedbränt - medan Nato-soldaten tittar på. Va? Om jag minns rätt så var det inte mycket som gjordes på andra håll i kosovo, bla av tyskarna så krtiken är definitivt befogad. Edited June 10, 2007 by Snabeldraken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 10, 2007 Author Report Share Posted June 10, 2007 En inte ovanlig bild av hur uppdraget i kosovo sköts och uppfattas. Diskuterades även i Länk Skrämmande korrekt. Problemet ligger i att KFOR är där för att skydda albanerna mot en serbisk inmarsch - något som under åtminstone de fem-sex senaste åren knappast varit aktuellt. KFOR har inte mandat eller kunskap för att vara en poliskår för att bekämpa smuggling, människohandel och all annan slags brottslighet. Skicka hem soldaterna, skicka dit poliser. Jag har varit i många konfliktområden, men sällan sett samma hopplöshet som i Kosovo, och det var ju fullständigt uppenbart att den internationella insatsen inte gjort mycket för att lösa problemen. Afghanistan riskerar utvecklas åt ungefär samma håll. ISAF har inte heller vare sig mandat, utrustning eller kunskap för att jaga bovar. Och inte heller för att bygga broar och vägar. Det borde finnas något slags möjlighet att skapa internationella civila insatser. Tänk er en FN-styrka av vägbyggare, vattenanläggningstekniker och barnmorskor, som jobbar i ett krigsdrabbat land för att bygga upp det som behövs för att landet själv ska kunna ta sig upp på fötter. Ett säkerligen mer lyckat koncept. Byt så fort det är möjligt ut så stora delar av insatsen mot civila uppbyggnadsresurser, behåll säkerhetspersonal/militär dimesnsionerat för att klara skyddet av tex camper för FN byggoperationer. Framför allt byt ut militär trupp mot FNpoliser med rätt utbildning(läs riktiga poliser som kan hantera brottslighet med stöd av lagen) och se till att snabbt som ögat utbilda lokala poliser. Som det såg ut när jag var i Kosovo sist så satt det mängder med inkompetenta poliser i sin jeepar och flinande håvade in lön medan tusentals soldater tog över ordningshållningen och återuppbyggnaden satt fast i ett sammelsurium av byråkrati. Personligen avskyr jag insatsen i Kosovo som den gjordes, och nu ser vi att efter 8 år så står vi och stampar på noll. Allt tack vare att man inte vill ta ansvar för vad man ställt till med. NATO krigar gärna till det lite i Europa för att visa att man fortfarande är here i hela världen och sedan får FN, som mer och mer framstår som ett AMSprojekt för inkompetenta analyteiker och byråkrater ivrigt påhejat av kontraktorer, ta över administrationen. bådar gott för framtiden..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Tänk er en FN-styrka av vägbyggare, vattenanläggningstekniker och barnmorskor, som jobbar i ett krigsdrabbat land för att bygga upp det som behövs för att landet själv ska kunna ta sig upp på fötter. Du är ett exempel på hur välvilja kan slå helt fel och fördröja ett lands utveckling för tiotals år eller mer. Det är denna sorts välvilja från oss som hjälpt till att hålla Afrika i fattigdom och borta från att ta steget till industrialiserade nationer under så lång tid. Alla sådana här förslag är vanvett och ett utslag av hur vi tänker mer på oss själva än andra, vi gör det för att må gott över oss själva. Det enda man åstadkommer dock är att säkerställa att ingen av lokalbefolkningen som uppvisar entreprenörsanda inom viktiga områden som matproduktion, byggindustri, sjukvård eller liknande får någon som helst vinning av sitt arbete. De får sin marknad helt förstörd av vår "hjälp". Den enda lokala begåvningen och talangen som verkligen lönar sig när vi i väst kliver in med assistans är att leva på den kring-industri och den byråkrati som omgärdar vår hjälp. Denna "branch" blir guld-branschen för de boende i landet och drar till sig den hjälpta nationens talanger och entreprenärer. Branchen i det fallet är ju i det närmaste ren korruption och effekten blir att den livsstil som man väljer som entreprenär blir i korruptionens tecken. Det är en styggelse detta med sån hjälp du föreslår, ren styggelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Vi slår ihop de den nya tråden med den gamla så har vi allt samlat. /BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Tack BG, missade den gamla tråden. En inte ovanlig bild av hur uppdraget i kosovo sköts och uppfattas. Nej, inte bland insatta. Men det är intressant att även "mainstream media" som DN nu börjar få upp ögonen för hur fel det har blivit. Alla som varit i kontakt med FN vet att hela skalan från utmärkt till usel finns representerad, tyvärr är det så att det finns dåligt med kontrollfunktioner för att hålla uselheten under kontroll och premiera utmärktheten. Istället råder någon sorts "alla ska med"-policy där exvis UNMIK Police består av allt från välutbildade poliser med toppintegritet till nån tomte som fått ett räkmackejobb för att hans farbror lyckats mygla till sig en hög post i hemlandets korrupta poliskår. Och givetvis är det den lägsta gemensamma nämnaren som sätter nivån för hela organisationen, de kompetenta arbetar i motvind och har inte en chans att göra några märkbara avtryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detsl Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Du är ett exempel på hur välvilja kan slå helt fel och fördröja ett lands utveckling för tiotals år eller mer. Det är denna sorts välvilja från oss som hjälpt till att hålla Afrika i fattigdom och borta från att ta steget till industrialiserade nationer under så lång tid. Är JAG ett exempel på det??? Jag har aldrig tidigare uppfattat mig som ett biståndsprojekt... Nå, jag fattar att du menar att det jag föreslår vore ett sånt exempel, och det ligger väldigt mycket i det du säger. Rysslands livsmedelsindustri pajades, till exempel, fullständigt av välvilligt bistånd från framförallt USA under de första åren efter Sovjets fall. USA sålde svinbillig kyckling till Ryssland. Ryska fjäderfäindustrin havererade totalt och de amerikanska kycklingfarmarna gjorde grova pengar. Sen blev det skandal när Ryssland, med nya ekonomiska muskler, stoppade kycklingimporten från USA och kycklingfarmarna miste en viktig marknad. Men det jag föreslår handlar mer om infrastrukturbistånd. Alltså metspön åt de svältande, i stället för att skicka fisk. Biståndsfrågor är en oerhört känslig fråga, och mycket av det bistånd som ges är felriktat, och ibland rentav direkt skadligt, det är jag helt enig med dig om, men jag är ändå rätt säker på att många fattiga länder behöver starthjälp. Koloniala arv, långvariga befrielsekrig, korruption, inbördeskrig har ofta fördärvat infrastruktur. Bra vägar, hamnar och energiförsörjning är den sortens starthjälp som kan få ett härjat land att så småningom gå för egen maskin. Vi som varit i Kosovo vet hur eländiga vägarna är. Dåliga vägar är ett hinder för transporterna. Dåliga transporter är ett hinder för all form av produktion. ALLT bistånd är inte av ondo. Men, som sagt, det är djävligt svårt att få det att bli rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Alltså satsa på: Rent vatten Sanitet Elektricitet Kommunikation, Telefon, internet, Radion och TV genom lokal entreprenad. Förebyggande sjukvård och akutsjukvård Utbildning av sjukvårds, Polis, lärare och admistration. Väg och infrastruktur byggnad genom lokal entreprenad. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted June 10, 2007 Report Share Posted June 10, 2007 Alltså satsa på:Rent vatten Sanitet Elektricitet Kommunikation, Telefon, internet, Radion och TV genom lokal entreprenad. Förebyggande sjukvård och akutsjukvård Utbildning av sjukvårds, Polis, lärare och admistration. Väg och infrastruktur byggnad genom lokal entreprenad. ... Ovanstående är väl egentligen så självklart att man undrar vad folk tänker på. Hur hade NÅGON i väst-Europa reagerat om ens någon av punkterna ovan helt plötsligt inte fungerat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 10, 2007 Author Report Share Posted June 10, 2007 Alltså satsa på:Rent vatten Sanitet Elektricitet Kommunikation, Telefon, internet, Radion och TV genom lokal entreprenad. Förebyggande sjukvård och akutsjukvård Utbildning av sjukvårds, Polis, lärare och admistration. Väg och infrastruktur byggnad genom lokal entreprenad. ... Ovanstående är väl egentligen så självklart att man undrar vad folk tänker på. Hur hade NÅGON i väst-Europa reagerat om ens någon av punkterna ovan helt plötsligt inte fungerat? Tänkvärt! Ta bort en av punkterna ur det svenska samhället så får vi se hur det går efter en vecka. Att tro att man kan få en varaktig fred/stabilt politiskt läge utan att ha uppylt de mest basala delarna i behovspyramiden är rent ofattbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 (---) Alltså metspön åt de svältande, i stället för att skicka fisk. Min bild av Kosovo är, något förenklat, att om du ger folk metspön kommer de att använda dem till att slå sina grannar i huvudet med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 11, 2007 Forumsledning Report Share Posted June 11, 2007 (edited) En längre artikel om hur fel allt blivit med FNvid spakarna i sitt eget SIMCITY Att FN sköter det så illa och inte kan föregå med gott exempel är kanske inte så överraskande för oss som varit där. Stött på folk i de vita bilarna som kommer från länder där de knappast har rent på sin egen bakgård. Sen är det förståss höjdare från alla länder som gärna ser om sitt eget hus, egna karriär inom FN...och plånbok. Oroande att man öppert talar om att kasta ut NATO/FN. Min mening är att det är totalt IG att vänta 8+år att bestämma sig hur det skall bli för provinsen och ta beslutet när det endast finns 16 000 soldater som till stor del består av administrativa och få pipor i minibussar. I stället för när det var 50 000 bepansrade soldater. Trots det verkar man allt räkna med att EU skall projsa allt för att få Guld och Gröna skogar med egna medel eller arbetsinsats är inte direkt möjligt. De där 8 miljarderna antar jag vara pengar det kostat för Svenska styrkan och stor del av de pengarna har ju gått tillbaka till FMV, FMLog, svenska soldaters lön som till största delen spenderats i Sverige, på PX. Andelen av de Miljarderna spenderade I Kosovo är betydligt mindre, mestadels på CD-skivor. Om man nu inte pratar om något annat bistånd som direkt betalats ut till befolkningen. DN artiklarna VÄLKOMMEN TILL UNMIKISTAN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=659472 BUSH:Dags för självständigt Kosovo http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=659523 KONFLIKTPLATS KOSOVO Bakgrund och kortfattad historik bakom konflikten i Kosovo. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=659482 Edit1: Ändrat från 12 -> 16 000 soldater vilket är den siffra som uppges på http:/www.Nato.int/kfor Edit2: Såg att artikeln redan snackats om i denna tråd. Flyttade mitt inlägg från Självständigtråden som även den är ganska snarlik denna tråd. Slå ihop? Edited June 11, 2007 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Edit2: Såg att artikeln redan snackats om i denna tråd. Flyttade mitt inlägg från Självständigtråden som även den är ganska snarlik denna tråd.Slå ihop? Nja. Den här tråden handlar såvitt jag sett om FN:s eventuella vanstyre av Kosovo (som det refererats av Zaremba), vilket jag tycker är något annat än Kosovos självständighet. Men visst, det går säkert att dryfta i samma tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 11, 2007 Author Report Share Posted June 11, 2007 De där 8 miljarderna antar jag vara pengar det kostat för Svenska styrkan och stor del av de pengarna har ju gått tillbaka till FMV, FMLog, svenska soldaters lön som till största delen spenderats i Sverige, på PX. Andelen av de Miljarderna spenderade I Kosovo är betydligt mindre, mestadels på CD-skivor. Om man nu inte pratar om något annat bistånd som direkt betalats ut till befolkningen. Inte direkt en högoddsare. Jag tor att att den absoluta huvuddelen av kostnaden för missionerna i Kosovo har varit rent administrativa för förbandet, UH, lön och campbyggen. Visst har kosovo fått en del fina vägar på sina håll, samtidigt har nog en och annan grusväg körts sönder med pbv genom åren.... Frågan är hur man skulle maximera utfallet av de här pengarna? Kan det vara en ide att skriva kontrakt med den lokala industrin? Under villkor att ni XXXX så kommer vi att köpa YYY av er så att ni kan rusta upp erat gamla kraftverk och börja tjäna egna pengar att spendera i den lokala ekonomin. Nu vräker man ner trupp efter att ha stjälpt hela samhället ner i en avgrund och sen vaktar man lite håglöst ett fortsatt förfall tills hela världen tröttnar på att skicka folk dit och då sätter man in en FNmedlare för att skapa fred i ett redan etniskt rensat land. FN-resept på framgång (för egna administratörer som vill fortsätta jobba på lokala HQ med egna assistenter och fet lön) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted June 12, 2007 Report Share Posted June 12, 2007 Jag läste Zarembas artikel igår. Han målar onekligen upp en dyster bild av Kosovo och UNMIK, där oändligt inkompetenta byråkrater tillåts schabbla bort skattepengar och driva hela landet i fördärvet. Möjligen raljerar han, men jag misstänker tyvärr att hans bild är rätt nära sanningen: ett FN som ett byråkrat-dagis där svågerpolitik, nepotism och personlig vinning tillåts sätta dagordningen. En liknande bild får man tex i boken "Emergency Sex and other Desperate Measures", där tre erfarna hjälparbetare på ett föga smickrande sätt beskriver diverse FN-operationer från gräsrotsnivå. Rätt mycket pekar i samma riktning: FN är en sjuk organisation. Inte konstigt då att man fuckat upp Kosovo. Vad ska man göra då? Infrastruktur i all ära, men jättesatsningar av den typen är förmodligen inte hela lösningen. Inte minst för att statliga biståndsprojekt tenderar att ha inbyggda fel som gör att de alltid går åt helvete. För ingen tror väl att det blir drivna personer med integritet som sätts att leda projekten? Det här förslaget gillar jag: Frågan är hur man skulle maximera utfallet av de här pengarna?Kan det vara en ide att skriva kontrakt med den lokala industrin? Under villkor att ni XXXX så kommer vi att köpa YYY av er så att ni kan rusta upp erat gamla kraftverk och börja tjäna egna pengar att spendera i den lokala ekonomin. Ett av Kosovos grundproblem är förmodligen arbetslösheten. Det leder oss till ett behov av företagande. Baserat på det jag sett i Kosovo vågar jag påstå att det finns en företagaranda som lever stark (under kriget i övriga Jugoslavien var tex utbudet av varor i Pristina vida överlägset utbudet i Belgrad, tack vare albanska affärsmän). Frågan är hur man ska kunna utnyttja den företagarandan? Förslaget ovan är en variant. Provinsen behöver kapital. Hur ska man få in det? Och hur ska man åstadkomma varaktig tillväxt? Jag lutar ibland åt att det behövs en "Balkans Henry Ford". Ford skapade en bilindustri, men han skapade också en kundkrets: genom att betala sina arbetare höga löner fick de råd att köpa hans produkter, och på så vis skapade han ett självdrivande system. Något liknande skulle behövas för att bryta Kosovo-spiralen: det behövs jobb, och det behövs konsumenter som kan underhålla sektorn som ger folk jobb. Först då kan man på allvar få en uppryckning i ekonomin. Tyvärr tror jag att det göms ett STORT inrikespolitiskt problem i att supporta problemområden med kapital eller arbetstillfällen. Visst vore det vackert om tex. Volvo skulle outsourca low-level produktion till Kosovo, men hur skulle det se ut i pressen hemma i Sverige? Hur reagerar de som skriker "go home" till polska gästarbetare när arbetstillfällena rinner iväg till ett mysko land på Balkan? Med det i bakhuvudet kanske det inte är så konstigt att FN hellre ägnar sig åt helt verkningslösa åtgärder i Kosovo: anställa folk till flygplatsen, skicka trupp, bygga en och annan väg... det är förvisso meningslöst, men det ser bra ut och det är helt politiskt ofarligt. Och eftersom misären i Kosovo fortgår så är jordmånen oändlig för att casha in på välbetalda administrativa statusjobb... (ber om ursäkt för långt inlägg, men det är svårt att inte bli engagerad av den här frågan...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigsmakten Posted June 13, 2007 Report Share Posted June 13, 2007 En granne till mig är högsta FN representant i ett afrikanskt land, det är första gången han har en sådan befattning. Han har genomgått alla FN:s svåra kurser för sina högre tjänstemän. Så här förklarade han valet av stationeringsort för mig - "läget var illa, det kan knappt bli värre, därför märks det inte så mycket om vi inte är lyckosamma. Nästa gång kan jag välja ett land med högre säkerhetsnivå, då kan min familj flytta med mig." Om en oerfaren person ges ett sådant svårt uppdrag kan man ju undra hur FN tänker. Av hans svar drar jag slutsatsen att antalet sökande var få. Hur man kan vara så cynisk redan innan man börjat säger något om kulturen i FN tycker jag. Hur de äldre rutinerade FN tjänstemän som varit på plats i Kosovo har resonerat vågar jag inte ens tänka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 Senaste artikeln är håller inte direkt tillbaka kritiken mot FN och situationen i Kosovo: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=661740 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 Senaste artikeln är håller inte direkt tillbaka kritiken mot FN och situationen i Kosovo: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=661740 en fin hyllning till dom svenska soldaterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 16, 2007 Forumsledning Report Share Posted June 16, 2007 "Sergeant Mike" - Haha alltid kul när ens vänner framträder. Jag har aldrig förstått att "ge vika och fri lejd" ens var en fråga man ställde sig förrän jag läste i tidningen Framsyn om Håkansson och Brännström för något nummer sedan. För mig har det alltid varit självklart att man knappast ger vika för en civil mobb som kommer med molotovs, innan man ens spelat ut hela sitt egna register, speciellt inte i Kosovo. Och speciellt inte efter Srebrenica. Mordbrand är ju självklart något som är fara för liv och lem, således berättigat till att mötas med det våld som krävs. Men även svenska FM, som även bekräftas av Håkansson, prioriterar knappast kunskap om området innan rotation. Som exempel lade vi ner tre övningsdagar på att repetera och skjuta pansar med Grg, något alla redan skulle kunna och ett pansarmål knappast var någon sannolik hotbild för vår mission. Däremot fick vi endast 3 timmar om hur allt funkade i landet till dess historia. Turligt nog var vi hungriga på information, och jag upplevde iaf att en hel del killar var hyffsat intresserade. Även om man inte skall överdriva den svenska soldaternas intresse och kunskap om området. I min grupp iaf köptes böcker och vi hade en kille som studerat balkan på universitet ett antal år samt två som gjort mission förr som föreläste i bollhavet när tillfälle gavs. Sedan hade man ju timtals diskussioner med tolkar och andra locals om ditt och datt. Det är ju en del av det roliga, inte göra Lumpen 2 på svensk regemente på sydligare breddgrader. Innestängda bakom våra stängsel med UniRFM i högsta hugg. Alla varningar om smittor som utmålas värre en pesten om man skulle råka vidröra ett djur, eller få i sig en klunk lokal dryck, motsv. Varje soldat behöver inte 100+ högskolepoäng, men grundläggande kunskaper och några dagars information om kulturen, människorna och dess historik är ett minimum. Förstår man bara lite av bakgrunden inser man ganska snabbt att det inte bara är att skicka in en claim till FN på nytt kloster om någon bränt ner det utan att uppdraget självfallet innebär att beskydda människorna och även innefattar deras kultur och byggnader. Tyvärr är väl paragrafrytteri och fina rapporter om "lugn och framsteg" något som även premieras och gangnar svenska karriärister, inte enbart ett fenomen bland "non-skiing nations". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=662022 FN:s Kosovo-guvernör Joachim Rücker besvarar kritiken i DN:s artikelserie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 17, 2007 Forumsledning Report Share Posted June 17, 2007 Ja vad skall han säga? Ja, de flesta av våra medarbetare är inkompetenta, tillsatta genom svågerpolitik och korrumperade, men vi måste kvotera... Jag har gjort ett kass jobb, men det har mina föregångare gjort med... Klart det hänt positiva saker och klart det byggts nya vägar, nya hus, påbörjat demokratiska val och ger en viss säkerhet med massor av poliser och soldater. Visst finns det massa liggande brottsutredningar, korruption, mm. Även i det "underbara Sverige" växer utredningar på hög, polisen tar semester när de bhövs som mest, tjuvar åker aldrig fast och ensidigt bekämpas hastighetsöverträdare. Och korruption har vi även här, kanske dock inte lika mycket i kontanta medel som i förtäcka "toppjobb" och i andra dolda medel. Kritiken som jag ser är om det är bra skött med tanke på tillgångarna, antalet poliser/soldater, effekt per investerad Euro, vilka personer man tar med sig som knappast har rent på sin egen bakgård och vilka regler de bidragande länderna agerar under. Så länge bägge sidor bara pekar på enstaka exempel på framgångar kontra bakslag så kommer man ingen vart. Det är helheten som räknas och där måste man nog tyvärr säga att det hela är illa skött. Att man väntat i åtta år på att bestämma sig för hur det skall bli med regionen är nog det mest talande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted June 17, 2007 Report Share Posted June 17, 2007 (edited) Zarembas avslutande artikel bjöd på intressant läsning. En del frågor dyker upp: Ja, vad hände? När två hundra albanska extremister, beväpnade med molotovcocktails, nått fram till 1500-talsklostret, skickade de fram en förhandlare med vit flagg. Som upplyste de tyska Kfor-soldaterna att inte ett hårstrå skulle krökas på deras hjälmar, bara de flyttade på sig, så man fick bränna i fred. Men om de stod kvar var de dödens. Varpå tyskarna rullade bort sina pansarvagnar och såg sedan på avstånd hur klostret brann. Det här låter ju som en fanflykt av rang. Gick det verkligen till så här? Att Prizren blev skändat vet vi, men var det verkligen en så uppenbar läggmatch från tyska KFOR? Hans Håkansson verkar mena det, vilket ger tyngd (han borde ju veta vad han talar om). Det skulle förresten vara intressant att veta hur många som blev dödade i Prizren? I kravallerna i Caglavica dödades ett antal civila personer. Jag är övertygad om att betydligt fler hade dött om KFOR hade låtit mobben härja fritt, särskilt med tanke på att det i vissa fall bedrevs ett "tvåfrontskrig". Alltså fanns det IMHO där ingen motsättning mellan "skydd av egendom" och "skydd av liv". Naturligtvis är det trevligt att hjältarna från Caglavica får den ära de förtjänar. Stor respekt till er som slet i första ledet, och framför allt till Hans Håkansson som vägrade släppa en jävel över bron! Edited June 17, 2007 by AdamAdam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 Svensk häktad i Filippinerna En 42-årig svensk man har gripits i Filippinerna. Enligt lokala medier är mannen misstänkt för bedrägerier i Kosovo. "Jag kan bekräfta att en svensk medborgare har häktats i Filippinerna", säger Anna Björkander på UD:s presstjänst till SvD.se. Samtidigt pågår en utredning på Internationella åklagarkammaren i Uppsala mot två tidigare officerare i den svenska Kforstyrkan i Kosovo. Även i det fallet rör det sig om bedrägerier och förskingring i samband med olika byggprojekt på Balkan. Enligt uppgifter til SvD.se har den nu gripne mannen tidigare varit anställd inom svenska Försvarsmakten. Men om det rör sig om samma fall har inte gått att få bekräftat på måndagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts