Jump to content
Sign in to follow this  
KingSize

Köpa replikor?

Recommended Posts

Hej

Är det någon som vet var man kan köpa replikor (i Sverige) av pistoler och dyl?

Då menar jag inga airsoft utan riktiga replikor i metall med fungerande mekanism.

Då menar jag inga airsoft utan riktiga replikor i metall med fungerande mekanism.

Erh.. Klassificeras dom inte som riktiga vapen om dom har en fungerande mekanism? Pipan kanske är igensvetsad, men hur svårt är det att byta pipa? eller.. har jag totalt missat något? :baskerPa:

EDIT : Stavning... :baskerPa:

Edited by Myran

Hobbex, Teknikmagasinet, Fantasia är några varjefall.

Det finns någon spansk firma som tillverkar replikor som jag inte kommer ihåg vad dom heter.:baskerPa:

allt säm är och har varit ett vapen är licenspliktigt, vapenreplikor har alldrig varit ett vapen och är således inte licenspliktiga !

Kvaliten på replikor är så dålig så att alldrig skulle våga att lossa skott med ett uppborrat vapen eller ens ett med bytt pipa!

Hobbex, Teknikmagasinet, Fantasia är några varjefall.

Hobbex vet jag redan om (har rätt dåligt utbud), Teknikmagasinet säljer bara airsoft/luftvapen och Fantasia tycks bara sälja svärd mm. Men tackar så mycket, någon som vet fler ställen?

I Sverige kan du nog glömma det, utonlands är det inte heller så lätt.

Största marknaden finns i Japan, de är dock ovilliga att exportera.

Det läcker ut en del från Japanska marknaden titt som tätt, de har replikor av mycket, mycket god kvalité.

De Spanska kopiorna från ett företag som heter Denix suger pung, köp INTE...

Här är ett företag i England som har en del: http://www.modelguns.co.uk/index.htm

Japansk sida:

http://www.mmjp.or.jp/uncle/

Japansk tillverkare:

http://www.hudson-mfg.com/

Altavista funkar ok att översätta med.

Helt klart kul leksaker :dribble:

Jag har en Uzi från Marushin och den är mycket lik, både till utseende och mekaniskt, det är inga problem att ta isär en riktig Uzi om man plockat med den.

Har även en Beretta version som är förbannat snygg, tyvärr i plast.

Om jag förstått det rätt är i princip alla nya pistoler/revolvrar som tillverkas i plast, det finns tidigare som är gjorda i metall, dock inte i stål utan div. olika legeringar.

Vapenlagarna i Japan är mycket hårda, därav den stora marknaden.

Det dyker upp gamla modeller i metall titt som tätt, det nyproduceras också en del k-pist, ak i metall, varför detta är ok och inte pistooer/revolvrar vet jag ej.

Den här hade jag gärna haft:

http://babelfish.altavista.com/babelfish/u...%2Fpage116.html

Hoppas det var till nytta...

Tilägg:Med lite tur kan du hitta en del trevliga replikor på Tradera, sällan men inte omöjligt.

Edited by 2Sharp

@2Sharp

Är det tillåtet att ta in "Shell Ejecting Blank Fire Blowback Replicas" som säljs på den engelska siten eller kan det bli strul?

Är det tillåtet att ta in "Shell Ejecting Blank Fire Blowback Replicas" som säljs på den engelska siten eller kan det bli strul?

Svar: Johan Adam. Alla vapen av den är sorten startpistoler etc är tillståndspliktiga och kräver licens och importtillstånd. har du ingetdera så kommer det bli krångel av den stora sorten.

Svar: Johan Adam. Alla vapen av den är sorten startpistoler etc är tillståndspliktiga och kräver licens och importtillstånd. har du ingetdera så kommer det bli krångel av den stora sorten.

Fel, det är inga startpistoler (motsv.) patronerna laddas med knallpulver.

Startpistoler är som du säger licenspliktiga, dessa är det inte.

Startpistoler är som du säger licenspliktiga, dessa är det inte.

VA?! Jag har alltid trott att de klassas som start pistol ju! fan va kul, här ska beställas!

Men vet någon hur det är med Blankfire replicas, dessa måste väl klassas som startpistol, eller?

Airsoft pistoler är faktiskt inte så pjåkiga, Glock t.ex. plockas ned prscis som en riktig(OBS! detta gäller inte för fjäder drivna, utan bara GBB..Gas Blow Back), sedan kan man köpa metall mantel och pipa. Men vill man att sin replika pistol ska smälla är det ju ingen idé.

Edited by nsky_517

VA?! Jag har alltid trott att de klassas som start pistol ju! fan va kul, här ska beställas!

Men vet någon hur det är med Blankfire replicas, dessa måste väl klassas som startpistol, eller?

Airsoft pistoler är faktiskt inte så pjåkiga, Glock t.ex. plockas ned prscis som en riktig(OBS! detta gäller inte för fjäder drivna, utan bara GBB..Gas Blow Back), sedan kan man köpa metall mantel och pipa. Men vill man att sin replika pistol ska smälla är det ju ingen idé.

Just beteckningen "blankfirer" läser jag som startpistol. Den engelska siten använder ju blank firing, jag tycker dock att det är felaktigt, det lilla jag har skjutit med min Uzi så smäller det inte mycket, det puffar och ryker mest :baskerPa:

Går inte på något sätt att jämföra med en startpistol.

Man bör vara säker på vad man beställer så man inte råkar hamna hos länsman...

Jag funderade på hur man definierar just att det är en s.k startpistol, jag hade en fundering på om det menas att man då använder enhetspatroner? (mao en patron med strypt ände eller motsv.)

Om definieringen är att det bara skall smälla så är ju samtliga knallpulver pistoler licensbelagda?? Bara att låsa in Kalle 7 och Olle 5...

Håller med dig att en del airsoft är förbannat snygga, men jag vill ha metall och så identisk mekanism som möjligt, att det skall smälla är mindre viktigt.

Tänk att ha en sån på väggen bakom soffan ! Fantasier för mej iallafall... :(

Då delegerar jag genast uppgiften att ta reda på om dessa replikor går att ta in lagligt utan licens till valfri forumperson ;)

dum fråga kanske men... Varför vill man ha en replika?

Varför vill man ha en tavla? Måste allt ha en praktiskt funktion?

För att ha på väggen kanske.

Vissa mäniskor har registreringsskyltar och navkappslar på väggen, andra har Brittney Spears och Pamela Andersson också fins förståss Möparna som har automatkarbins replikor :D

Sen är det ju så att det fins folk som håller på med reanactment(stavning)

dvs återskapar olika slag och sådant.

Mvh: Niclas(som har allt det ovanstående på sin vägg)

För mig är det ett enkelt sätt att "fördjupa" mig rent vapentekniskt, det är också snygg konst :D

För övrigt bara jag älskar prylar...

Det är helt i sin ordning att ha igensvetsade vapen på väggen även om polisen är motståndare till det. Det är dock plikt på att låsa fast dom. Jag skrotade ganska nyligen en jättesnygg revolver ovetande om detta bara för att handläggaren sa att järnskrotet måste ligga inlåst i vapenskåpet.

Ak1.jpg

Varför inte ha som ett riktigt B-styrke vapen? men det är klart att man skulle behöft att mecka ihop en hyllsfångare.

men det är klart att man skulle behöft att mecka ihop en hyllsfångare.

Varför då?

Den där var hur som helst jävligt snygg!

Det är helt i sin ordning att ha igensvetsade vapen på väggen även om polisen är motståndare till det. Det är dock plikt på att låsa fast dom. Jag skrotade ganska nyligen en jättesnygg revolver ovetande om detta bara för att handläggaren sa att järnskrotet måste ligga inlåst i vapenskåpet.

Ja, men detta är inte igensvetsade vapen, detta är vapen som aldrig har kunnat avfyra ett skott. Därför kan det hänga på väggen utan att polisen är motståndare till det.

OK. Det är säkert jättecoolt med en massa plastkopior på väggarna. Men det måste väl ändå vara bättre att ha en stor kassun av bankvalvstyp där man klär väggarna med fullt funktionsdugliga vapen av olika slag. Sen kan man sitta & beskåda prylarna från en fotölj mitt i rummet medan man avnjuter en Cognac av rätt sort samtidigt som en jättesnus spänner under överläppen. Ett billigare & klart inttressantare alternativ till plast & plåtkopiorna är annars ett gäng slaglåsrevolvrar & mynningsladdade vapen tillverkade före 1890. Fullt funkis & licensfritt. Snyggt som 17 också. Klar ballfaktor som överstiger div. soft airguns med hästlängder. Rätt skötta så behålls värdet också!

men det är klart att man skulle behöft att mecka ihop en hyllsfångare.

Varför då?

Den där var hur som helst jävligt snygg!

Eftersom man måste återanvända hylsorna kan det vara smart att inte sprida dem överallt.. :baskerPa:

OK. Det är säkert jättecoolt med en massa plastkopior på väggarna. Men det måste väl ändå vara bättre att ha en stor kassun av bankvalvstyp där man klär väggarna med fullt funktionsdugliga vapen av olika slag. Sen kan man sitta & beskåda prylarna från en fotölj mitt i rummet medan man avnjuter en Cognac av rätt sort samtidigt som en jättesnus spänner under överläppen. Ett billigare & klart inttressantare alternativ till plast & plåtkopiorna är annars ett gäng slaglåsrevolvrar & mynningsladdade vapen tillverkade före 1890. Fullt funkis & licensfritt. Snyggt som 17 också. Klar ballfaktor som överstiger div. soft airguns med hästlängder. Rätt skötta så behålls värdet också!

Jag tycker inte replikor är en ersättning för "rikiga" vapen, snarare ett komplement..

Jag blir bara irriterad på, de i mitt tycke, idiotiska vapenlagarna vi har i landet så jag tycker inte det är värt bekymret att engagera mig i att samla på vapen.

Sannolikheten att få en licens på div. helautomatiska vapen har enligt uppgift blivit än mindre, om ens praktisk möjlig, och att få skjuta med dem som jag vill än mer krånglig etc.

Då köper jag hellre replikor och skjuter med vapen i militära sammanhang.

No muss, no fuss..

:baskerPa:

Gamla vapen, typ flintlås/slaglås har ett obetydligt/miminalt intresse rent vapentekniskt och skulle aldrig hamna på min vägg.. de är fula, töntiga och kassa..

:uuh:

Jag blir bara irriterad på, de i mitt tycke, idiotiska vapenlagarna vi har i landet så jag tycker inte det är värt bekymret att engagera mig i att samla på vapen.

Sannolikheten att få en licens på div. helautomatiska vapen har enligt uppgift blivit än mindre, om ens praktisk möjlig, och att få skjuta med dem som jag vill än mer krånglig etc.

Hur tycker du vapenlagarna skulle vara utformade då??Om du fick bestämma.

OT: För 10 år sen fick en polare licens på ett AG 42 (halvautogevär), 20 bast var han då och hans enda merit att han var extra hemvärnsman. Det har säkert blitt strängare med tillstånd sen dess...

Edited by Ro/Lt

Gamla vapen, typ flintlås/slaglås har ett obetydligt/miminalt intresse rent vapentekniskt och skulle aldrig hamna på min vägg.. de är fula, töntiga och kassa..

Word my good man!