Clark Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Nån som vet varför vissa ur skyttekompaniet har den där modellen av "M90" (vet inte namnet)? Försök? Eller privatinköp? Bild Quote
johanp Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 http://www.militaryshop.se/produktdel.cgi?pid=338 ? Quote
alfie Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 är inte det en helt vanlig tomtedräkt? Skämt åsido, smocken delas väl inte ut till alla vad jag vet... kan de vara ? Bara förnamn på personerna, på de andra bilderna från samma sida skrivs samtliga för och efternamn ut, + en annan bild från skyttekompaniet på samma sida... Mina 5... Quote
Forumsledning Kimster Posted January 6, 2006 Forumsledning Report Posted January 6, 2006 Tror inte de slänger ut dem på bild nej.. Sen köps det väll smock hit och dit.. inget nytt direkt. Quote
Eldståhl Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Det är väl ej troligt att det är tillåtet att bära den enligt uniformsreglementet... Quote
Krook Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Bara förnamn på personerna, på de andra bilderna från samma sida skrivs samtliga för och efternamn ut, Nej, inte alls: Bild från Bifrost och från C2 Det var väl några som kom på att KS13 är en vintermission och skaffade sig grejer för det? /Krook Quote
Jelzin Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Jag känner en av personerna på bilderna och vad jag vet tillhör denna inte någon .. Fast det är klart - jag får väl inte reda på det i så fall... Men jag är ändå skeptisk! Tror inte det är nåt här inte. Quote
Xit Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Även C B-coy KS13 bär likadant plagg. http://www.mil.se/int/photo.php?id=108615&nid=30785 Quote
Fu Kjellberg Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Det är smocken som säljs på M-shop. Arktis är tillverkare. Verkar inte vara någon som bryr sig. Inte ens ÖB. Skyttekompanichefen som har smocken. Pratade med en som är där nere nu. Hela hans pluton köpte smocken. Tycker själv att så länge det är m90 mönstrat och ser ok ut. Så skall det vara tillåtet. Quote
alfie Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Jag känner en av personerna på bilderna och vad jag vet tillhör denna inte någon ..Fast det är klart - jag får väl inte reda på det i så fall... Men jag är ändå skeptisk! Tror inte det är nåt här inte. Det är taget, bara en tanke jag hade... Quote
Hunter Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 på bilden från "Bifrost" har två av killarna nån schysst klocka hängades i karbinhake:dribble:. nån som vet vart sån går att finna? Quote
Krook Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 på bilden från "Bifrost" har två av killarna nån schysst klocka hängades i karbinhake:dribble:. nån som vet vart sån går att finna? Danish Camp Supply Finns att köpa på närmaste px (dvs på CV). Ett måste för folk som pillar i burkar, motorer eller kanonrör och som riskerar fastna med en vanlig klocka. Den säljs i ett kit med ett mini-mulitverktyg. /Krook Quote
Hunter Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 på bilden från "Bifrost" har två av killarna nån schysst klocka hängades i karbinhake:dribble:. nån som vet vart sån går att finna? Danish Camp Supply Finns att köpa på närmaste px (dvs på CV). Ett måste för folk som pillar i burkar, motorer eller kanonrör och som riskerar fastna med en vanlig klocka. Den säljs i ett kit med ett mini-mulitverktyg. /Krook Tackar för informationen Quote
Christer Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 De är inte tjejen på trådens första bild har tidigare varit skolinformatör och bloggar nu om sin utlandstjänstgöring på lumpen.nu. Hon tillhör skyttekompaniet. Quote
The Swede Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Uniformer, även såna som bärs av utlandsstyrkan, diskuteras i materielplatsen. *Flyttar, fixar och donar.* The Swede BLÅGUL Quote
Forumsledning Kimster Posted January 7, 2006 Forumsledning Report Posted January 7, 2006 Det är väl ej troligt att det är tillåtet att bära den enligt uniformsreglementet... Har du vart nere så borde du veta att det är lite si och så på skyttet med reglementet och unformsbärande. Quote
losec Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 Det är väl ej troligt att det är tillåtet att bära den enligt uniformsreglementet... Har du vart nere så borde du veta att det är lite si och så på skyttet med reglementet och unformsbärande. Ja, men på en så sen mission brukar det ju vara sjukt svårt att få bära något icke reglementerat. Skriks ju normalt sett så fort någon får på sig en halsduk, vapenrem etc. Quote
alfie Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 Det är väl ej troligt att det är tillåtet att bära den enligt uniformsreglementet... Har du vart nere så borde du veta att det är lite si och så på skyttet med reglementet och unformsbärande. Ja, men på en så sen mission brukar det ju vara sjukt svårt att få bära något icke reglementerat. Skriks ju normalt sett så fort någon får på sig en halsduk, vapenrem etc. Hajade också till på vapenremmarna 2 av dem har... senaste jag var nera var det inte boa (=strikt no no) på dem, är det ändrat nu? Quote
Fu Kjellberg Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 Det verkar väldigt olika från mission till mission. När jag var på L108 var vi tvugna att bara använda läderkängor medan på L106 var det ok med tyg/mocka kängor. Men ingen sa något att vi köpte israeliska vapenremmar. Quote
FkN Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 Ett konstaterande att FM inte kan förse US-soldaterna med den utrustning dom anser sig behöva. Att själv behöva köpa en fältjacka för 2700:- är mina ögon IG. Quote
Blackadder Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 (edited) Ett konstaterande att FM inte kan förse US-soldaterna med den utrustning dom anser sig behöva. Att själv behöva köpa en fältjacka för 2700:- är mina ögon IG. Vadå behöva?? är soldaterna beodrade att köpa den? M90'an i dom varianter som funnit har fungerat bra, jag tycker att det hedrar Kompanichefen att han sagt att det är ok att använda smocken men att konstatera helt sonika att det var pgr av att M90 inte duger till tycker jag är IG. Det är kul med kitt men vad gäller BOA, försäkringar och uniformsreglemente kan man ju diskutera hur mycket man vill men det är ju en helt egen punkt. /b Edited January 7, 2006 by Blackadder Quote
bushman Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 (edited) sedan är det väl ingen hemlighet, att man inte betalar det pris MS suger ut här hemma, när man är på mission? tillåts bra klädsel att användas av högre makt, brukar väl inte PX.en vara sena att ordna dem? fast gissar att nu när detta har tagits upp här, kommer någon sur människa inom FM, lägga hela sin dyrbara tid, för att se till att dessa praktiska plagg inte får bäras. skulle de få bäras gäller det väl bara på sommarmissioner också..... att fjs 02 inte har hamnat hos US än beror väl mest på att den inte levererats i tillräcklig mängd än? det är kanske högre prio på att få fram bra arbetskläder för andra klimat än snö och kyla, den varan har vi fortfarande en del av. och dessutom även kläder som trots allt fungerar någorlunda, även om snön nu faller i balkan. Edited January 7, 2006 by bushman Quote
BARBIE Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 Annars så får man ju ut a-dyk uniformen till vissa missionsområden och vissa förband. Den är väl likvärdig med fjs02? Quote
johanp Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 BARBIE: vågar man fråga vilka och vart? Quote
NDR Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 (edited) att fjs 02 inte har hamnat hos US än beror väl mest på att den inte levererats i tillräcklig mängd än?det är kanske högre prio på att få fram bra arbetskläder för andra klimat än snö och kyla, den varan har vi fortfarande en del av. och dessutom även kläder som trots allt fungerar någorlunda, även om snön nu faller i balkan. FJS02 finns endast som plagg inköpta av mindre förband och tillvissa yoff(ex.K3). Det finns inget officiellt BOA. Främsta anledningen är att den är tillverkad av ett material som smälter vid brand. Enligt "folk" som arbetar med personlig utrustning kommer det aldrig komma ett BOA pga detta. Personligen ställer jag in mig hos en majoritet som tycker uniformen är bra och att soldater i skogen sällan självantänder (IRONI). M/2002 A-dyk delas ut till FS missionerna i Afghanistan. Det är tanken i alla fall. Det råder stor brist och delar av fs10 är utan. FS09 fick ej pga sommar och brist osv..... Även vissa registerförband (Jplut int) använder uniformen. EDIT: Gillar att Kompanichef har tillåtit vissa saker som är bra, kan bero på att han är i mina ögon en mkt bra officer. Edited January 7, 2006 by NDR Quote
Forumsledning Kimster Posted January 7, 2006 Forumsledning Report Posted January 7, 2006 Gissa... ledtråd - förband med U** kapacitet Quote
Krook Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 (edited) Det är väl ej troligt att det är tillåtet att bära den enligt uniformsreglementet... Har du vart nere så borde du veta att det är lite si och så på skyttet med reglementet och unformsbärande. Ja, men på en så sen mission brukar det ju vara sjukt svårt att få bära något icke reglementerat. Skriks ju normalt sett så fort någon får på sig en halsduk, vapenrem etc. På 12:an fick inte "fisknätshalsduk" eller Sheemagh bäras. UniRFM gällde strikt och detta var uppe på flera kontingentsrapporter. Viktigt, viktigt. Tänk vad saker ändras snabbt. FJS02 finns endast som plagg inköpta av mindre förband och tillvissa yoff(ex.K3). Det finns inget officiellt BOA. Främsta anledningen är att den är tillverkad av ett material som smälter vid brand. Enligt "folk" som arbetar med personlig utrustning kommer det aldrig komma ett BOA pga detta. Jag har fått höra av K3:are att FJS02:an har ett BOA som regnkläder. Stämmer inte det påståendet? /Krook Edited January 7, 2006 by Krook Quote
målobs Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 Roligast tyckte jag det var att man kunde se tomtens mörka skägg under hans ljusa. Jag luktar mig till en bedragare här... Quote
Eldståhl Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 Det är väl ej troligt att det är tillåtet att bära den enligt uniformsreglementet... Har du vart nere så borde du veta att det är lite si och så på skyttet med reglementet och unformsbärande. På KS11 var det uniformsreglementet som gällde vilket CO fastställde och gjode klart vid många tillfällen när olika förslag dök upp i förtrodenmanna- och förbandsnämnden från B-Coy vilket jag själv tillhörde. Quote
Forumsledning Kimster Posted January 8, 2006 Forumsledning Report Posted January 8, 2006 Vad som bestämdes och vad som inte bestämdes är väl inte det jag är ute efter utan vad som EGENTLÌGEN bärs ute i sandlådan... och då främst på skytte, ju längre bort från CV desto friare verkar det som. Nu när det bara är kompanier där kanske det är är svårare att töjja.. men under "bataljonstiden" vart det lite haikontaikon.. med diverse plagg.. Quote
Recommended Posts