Jump to content

The Very Mobiltelefonitråd


Fu Pedersen

Recommended Posts

Försökt ställa dem mot varandra men det går egentligen jämnt upp. Det lutar åt Sony Ericsson Z800i men jag vill ha ERA åsikter.

 

Det står mellan:

Sony Ericsson Z800i

Sony Ericsson K608i

LG U8360

 

Nu vill jag ha feedback främst från dem som använder/har använt någon av dessa telefoner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Tycker helt klart att du skall satsa på Z800. Även om den är äldst av dessa tre. Framförallt på grund av expanderbart minne samt hyffsat bra kamera och bekväm synklösning mot outlook.

 

Om det nu inte är en avgörande prisfråga för dig så skippa 3 som operatör.. Lägg hellre lite mer pengar på luren och ta en annan operatör.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Tycker helt klart att du skall satsa på Z800. Även om den är äldst av dessa tre. Framförallt på grund av expanderbart minne samt hyffsat bra kamera och bekväm synklösning mot outlook.

 

Om det nu inte är en avgörande prisfråga för dig så skippa 3 som operatör.. Lägg hellre lite mer pengar på luren och ta en annan operatör.

 

GMY

 

Är prisfrågan som avgjort. Valt ett abonnemang som passar mitt sätt att nyttja mobilen bra. Räknade på min nuvarande mobilkostnad per månad som är ca 200 kr.

 

Sen kollade jag de olika bolagen vad man får för den summan delat på 200 sms, 30 min prat delat på 5 olika samtal. Då har jag tom räknat på att höja min ringfrekvens...haha...kollar man mobilen har jag ringt ut 4.5 timmar på 3 år :banghead: De flesta ringer mig...och ringer jag pratar jag snabbt :P

 

Blev btw z800i. Lutade åt den från början och har snackat med några som har den som är nöjda.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

LG kan du plocka bort med en gång. Högtalare o microfon blir garanterat ett problem inom 2-3 månader ( Jag jobbar med mobiltelefoner )

 

Sen har vi kvar K608i samt Z800:

 

Z800 är stabilare konstruktion, Minneskort för MP3 bilder mm. Sällan några problem.

 

K608i är en smidig lur som har FM Radio. Dock en del mjukvaruproblem - för minneskortet.

 

Jag tror att du kan gå på känsla vad gäller innehåll i telefonen, Vilken du sen väljer tror jag du blir nöjd med

 

Undvik Z800 är mitt råd. Jag jobbar själv inom mobilbranschen och den har strulat en hel del. Hellre K600 då eller vänta på K800 om du prioriterar bra kamera och minne.

 

/cf112

 

Pinsamt att vi har så olika erfarenhet kring dessa telefoner när vi pysslar med samma saker :D

Link to comment
Share on other sites

Undvik Z800 är mitt råd. Jag jobbar själv inom mobilbranschen och den har strulat en hel del. Hellre K600 då eller vänta på K800 om du prioriterar bra kamera och minne.

 

/cf112

 

Jag upplever att K608 strulat mer än Z800, så där är det nog hugget som stucket. Nu har ju damen redan köpte luren, men jag ser inte K800/790 som något alternativ alls sett till prisbilden.

 

 

K608i är en smidig lur som har FM Radio. Dock en del mjukvaruproblem - för minneskortet.

 

Var hittar du minneskortet på 608? Nyfiken :P

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Undvik Z800 är mitt råd. Jag jobbar själv inom mobilbranschen och den har strulat en hel del. Hellre K600 då eller vänta på K800 om du prioriterar bra kamera och minne.

 

/cf112

 

Jag upplever att K608 strulat mer än Z800, så där är det nog hugget som stucket. Nu har ju damen redan köpte luren, men jag ser inte K800/790 som något alternativ alls sett till prisbilden.

 

 

K608i är en smidig lur som har FM Radio. Dock en del mjukvaruproblem - för minneskortet.

 

Var hittar du minneskortet på 608? Nyfiken :P

 

-GMY

 

för minneskortet = minus för avsaknad av minneskortet ber om ursäkt om jag var otydlig

Link to comment
Share on other sites

För att gå lite OT så skulle jag aldrig önska någon ett Tre-abbonemang...

Jag tror hellre jag skulle önska min bästa kompis en benfrakur istället (close call).

 

Tre har som specialitet att krama ur pengar ur användare, och de är duktiga. Håll ögonen öppna...

Link to comment
Share on other sites

För att gå lite OT så skulle jag aldrig önska någon ett Tre-abbonemang...

Jag tror hellre jag skulle önska min bästa kompis en benfrakur istället (close call).

 

Tre har som specialitet att krama ur pengar ur användare, och de är duktiga. Håll ögonen öppna...

 

Återstår att se. Jag har ju räknat på abonnemanget jag tecknat. Kommer enl min uppfattning bli billigare än det jag har nu....Dock blir jag lite funderasam på täckningen...första min syrra sa var att tre inte har nån bra täckning öht...

Link to comment
Share on other sites

Bäst/billigast just nu anser jag vara Comviq/Tele2 iaf vad gäller 3G. Som sagt, det kan vara hur billigt som helst, men om man saknar funktion och tillförlitlighet så går det bort genast.

Tele2 fick UMTS-licens men inte Telia, dessa två jättar samsas istället om en licens (Sweden 3G) och bygger master tillsammans. Det gamla Comviq-spöket som funnits överallt utanför Sthlm, Gbg och Malmö är därför borta OM du använder 3G. Tele2 3G = Telia täckning...

 

@ Daniel_M:

 

Har ingen erfarenhet av just 3-brandad K608i, går enbart efter mina erfarenheter av ren olåst, omoddad K600i. Samma modell kan bete sig mycket instabilt i ett nät men perfekt i ett annat...

Link to comment
Share on other sites

Tele2 fick UMTS-licens men inte Telia, dessa två jättar samsas istället om en licens (Sweden 3G) och bygger master tillsammans. Det gamla Comviq-spöket som funnits överallt utanför Sthlm, Gbg och Malmö är därför borta OM du använder 3G. Tele2 3G = Telia täckning...

Men om telefonen på grund av bristande täckning måste koppla om till GSM har väl Tele2-kunden bara tillgång till Comviqs nät?

Link to comment
Share on other sites

Tele2 fick UMTS-licens men inte Telia, dessa två jättar samsas istället om en licens (Sweden 3G) och bygger master tillsammans. Det gamla Comviq-spöket som funnits överallt utanför Sthlm, Gbg och Malmö är därför borta OM du använder 3G. Tele2 3G = Telia täckning...

Men om telefonen på grund av bristande täckning måste koppla om till GSM har väl Tele2-kunden bara tillgång till Comviqs nät?

 

Alldeles rätt, men totalt sett så upplevs täckningen som oerhört mycket bättre. 3G brukar kunna funka där man aldrig tidigare har haft 2G-täckning. Många kunder på "vischan" som fått stå på ett ben utomhus bak vedskjulet hållandes i ett utfällt paraply för att få en stapel på GSM kan helt plötsligt ringa inomhus.

Link to comment
Share on other sites

Ska vi gissa på ytterligare prissänkningar på Ericssons äldre 3G-mobiler längre fram i år?

 

http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_12185409.asp

 

Jag ser en konspiration!.. :Malaj:

Ericsson Mobile Platforms, EMP, som bygger innehåll till mobiltelefoner.

Man tänker alltså bygga in en EMP (ElektroMagnetisk Puls) i mobilerna som slår ut alla konkurerrande märken! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Z800i och de har funkat klockrent för mig.....

Jag har även 3 som leverantör och det har funkat riktigt bra på dom flesta ställena.. mitt abbonemang går ut snart men jag ska behålla 3 som leverantör.....

 

memory sticken börja bli billiga också nu... tror man får 2 gb för starx över 1000 kr, själv så har jag 1 gb som jag har fylld med bra musik :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Försökt ställa dem mot varandra men det går egentligen jämnt upp. Det lutar åt Sony Ericsson Z800i men jag vill ha ERA åsikter.

 

Det står mellan:

Sony Ericsson Z800i

Sony Ericsson K608i

LG U8360

 

Nu vill jag ha feedback främst från dem som använder/har använt någon av dessa telefoner.

 

Hanterade en z800i häromdagen.

Den funkade bra.

 

Däremot dennes äldre "syskon" v800 har ett fel som får antennen eller något att sluta funka.

Det visar sig som att telefon "hoppar" mellan näten GSM/3G eller inte får nät alls..

 

Tyvärr vet jag inget om dom andra modellerna.

Link to comment
Share on other sites

Däremot dennes äldre "syskon" v800 har ett fel som får antennen eller något att sluta funka.

Det visar sig som att telefon "hoppar" mellan näten GSM/3G eller inte får nät alls..

 

Jag vet att Voda byter ut vissa delar i v800 för att avhjälpa detta problemet. Dock har det, till deras och bland annat mitt förtret, visat sig att det inte bara är i telefonen som sanningen ligger. Problematiken ligger även i "hoppet" mellan 2G/3G som du säger, men då främst nätets förmåga att hantera det.

 

Tele2 har bland annat haft enorma problem med vissa telefoner och vissa av deras tjänster i nätet.

 

Så man skall inte alltid skylla allt på terminalen man har i handen.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Är lite sugen på en mobil med w-lan och undrar om det är någon som har erfarenhet av någon sån?

Finns det några för- resp nackdelar?

Någon mobil som rekommenderas?

 

HTC TyTN, titta förbi så får du en förevisning :baskerFN:

 

Funkar fint, bra stor skärm med touchscreen.

 

Enda nackdelarna är batteritiden när man utnyttjar telefonens alla program samtidigt och en något udda lösning av tangent/skärmlås.

Link to comment
Share on other sites

Är lite sugen på en mobil med w-lan och undrar om det är någon som har erfarenhet av någon sån?

Finns det några för- resp nackdelar?

Någon mobil som rekommenderas?

 

Jag har en nokia n80 och det fungerar hyffsat faktiskt, bra för att föra över dokument till/från mobilen till datorn. Har dock inte prövat att köra med mobilen som modem. Svårt att se någon vettig funktion med det för genomsnittsanvändaren.

Link to comment
Share on other sites

Är lite sugen på en mobil med w-lan och undrar om det är någon som har erfarenhet av någon sån?

Finns det några för- resp nackdelar?

Någon mobil som rekommenderas?

 

HTC TyTN, titta förbi så får du en förevisning :tveka:

 

Funkar fint, bra stor skärm med touchscreen.

 

Enda nackdelarna är batteritiden när man utnyttjar telefonens alla program samtidigt och en något udda lösning av tangent/skärmlås.

 

 

Den ska jag kika på! :Malaj:

 

Är lite sugen på en mobil med w-lan och undrar om det är någon som har erfarenhet av någon sån?

Finns det några för- resp nackdelar?

Någon mobil som rekommenderas?

 

Jag har en nokia n80 och det fungerar hyffsat faktiskt, bra för att föra över dokument till/från mobilen till datorn. Har dock inte prövat att köra med mobilen som modem. Svårt att se någon vettig funktion med det för genomsnittsanvändaren.

 

Jag vill kunna komma åt webmail, läsa/ladda ned dokument, surfa runt och så. Är det någon större skillnad på w-lan och GPRS m a p ovanstående? Funkar w-lan i en mobil som till en lap top, att man kan utnyttja olika kostnadsfria nät när man är på resande fot för att komma åt internet?

Link to comment
Share on other sites

W-lanet i mobilen funkar på samma sätt som vilket trådlöst nätverk som helst, med tanke på hur många som inte inser att man måste koda sitt nätverk så finns det gott om ställen med gratis internet i bebyggda områden.

 

GPRS är relativt snabbt, ska man bara surfa runt lite så funkar det en aning bättre än med ett 56K modem.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på att kunna komma med kommentarer ang SE P990 inom en vecka.. får teflonen i helgen.. :tveka:

Den har iallafall fått bra kritik i diverse tester, även om inte allt är idel ros. Den har wlan och 3G, tryckkänslig qvga skärm och litet qwerty-tangentbord (och ett fult, borttagbart flip-lock med siffertangenter). Den klarar av videosamtal, stereo-ljud via blåtand har en 2 mpixel kamera med LED-lampa och AF (samma som i W800) och hade spöat allt som fanns på marknaden om dne verkligen släppts när den blev publik för över ett år sedan :Malaj:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på att kunna komma med kommentarer ang SE P990 inom en vecka.. får teflonen i helgen.. :tveka:

Den har iallafall fått bra kritik i diverse tester, även om inte allt är idel ros. Den har wlan och 3G, tryckkänslig qvga skärm och litet qwerty-tangentbord (och ett fult, borttagbart flip-lock med siffertangenter). Den klarar av videosamtal, stereo-ljud via blåtand har en 2 mpixel kamera med LED-lampa och AF (samma som i W800) och hade spöat allt som fanns på marknaden om dne verkligen släppts när den blev publik för över ett år sedan :Malaj:

 

/E

 

Skicka gärna lite feedback ang tingesten när du provkört den :)

Link to comment
Share on other sites

Skicka gärna lite feedback ang tingesten när du provkört den :mellow:

Kollegan har visst en sådan. han surrade idag om enhetens otyg att slänga upp popup fönster då man pratar? Förstog jag han rätt så kunde det kräva respons och döda samtalet dvs inget ljud mellan parterna innan fönstret fick sitt ok eller vad det nu ville ha?

 

Ska försöka kolla med han imorrn vad han tycker om den..

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på att kunna komma med kommentarer ang SE P990 inom en vecka..

/E

 

 

Lurad.... :P

 

Nä, skämt å sido.. P990i helt ok, TyTn likaså. Nu var det ju specifikt Wlan som diskuterades men annars är HTC MTeoR en trevlig tingest.

 

Vad det gäller P990i vs. TyTn så anser jag att det i mångt och mycket står mellan vanan av de respektive operativsystemen. Symbianvännen väljer P990i medan den som är van vid Windows gladligen tar TyTN. Inkörningstiden på de båda är dock ganska kort så den som vågar lägga ett par veckor lär sig Windows lätt..

 

DOCK!!! TyTN har HSDAP (Turbo 3G), detta har inte P990i. Så när operatörerna väl uppgraderar sina master så riskerar Eriks 348kbit/s bli akterseglad av Borns teoretiska ca 3 mbit/s...

 

Iofs... Born kan ju inte "scanna" visitkort med sin.. DET kan Erik göra snart.. och det funkar förvånansvärt bra.

 

Slutligen.. Ringer man mycket när man kör bil, men har inte installerat handsfree? Välj P990i, där har du i alla fall möjlighet att "känna" vilket nummer du slår med fingrarna utan att ta ögonen från vägen.

 

Mina hyffsat insatta tio ören..

 

GMY

 

 

ps... För den mer estetiske.. M600... ds

Link to comment
Share on other sites

ps... För den mer estetiske.. M600... ds

 

Men den har väl inte wlan? Eller det kanske inte var SE´s M600 som avsågs?

 

Avsaknaden av HSDAP är väl en av de saker som grämer mig angående P990an. Men som sagt, nätet är inte utbyggt än, och, tja, jag har tillgång till wlan både hemma och på jobbet, så jag tror jag kommer klara mig.

Faktum är att jag bara har 2G än så länge, så P990an blir min första 3G.

Note to self: beställ nytt simkort.. mitt nuvarande har fortfarande telias gamla logga...

Inbyggd GPS hade inte heller varit dumt.. särskillt som min "chef" förbjöd mig att beställa den Garmin Nüvi jag siktat in mig på...

 

/E

Link to comment
Share on other sites

beställ nytt simkort..

 

Gå in i butik så får du det aktiverat och i handen med en gång...

 

Inbyggd GPS hade inte heller varit dumt..

 

Wayfinder är populär har jag hört.. och prisvärd.

 

särskillt som min "chef" förbjöd mig att beställa den Garmin Nüvi jag siktat in mig på...

 

/E

 

Dgjk dgjkf.. oj sorry.. lite svårt att skriva samtidigt som jag knappar på en Nüvi 660.. ska bättra mig.. lovar...

 

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Dgjk dgjkf.. oj sorry.. lite svårt att skriva samtidigt som jag knappar på en Nüvi 660.. ska bättra mig.. lovar...

GMY

 

/me sparkar kokare hårt på smalbenet och sliter åt sig gps'en och springer därifrån..

 

Trodde att SIM-kort från förra årtusendet (1997) var hopplöst ute..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...