Jump to content

The Very Mobiltelefonitråd


Fu Pedersen

Recommended Posts

Beslutsångesten är svår nu och därför denna fråga som jag hoppas få objektiva svar på.

 

Gör jag en dumhet när jag inte ens funderar på Iphone enbart pga att den är gjord av Apple och väldigt dyr?

 

Har rådfrågat alla jag känner i ämnet och som har liknande användningsbehov som mig frånsett användningen till sjöss då, och majoriteten av dem använder Iphone 3 och på ett möte igår berättade några Apple användare att det nu säljs en massa beg 3.or på Blocket för rimliga pengar ca 3000 kr för olåsta vilket ju är klart mera överkonligt jämfört med vad de har kostat.

 

Jag är inte sämre karl än att jag kan tänka om bara orsaken till det är goda, så om valet står mellan en ny HTC legend med Android och en beg Iphone 3 (ska man välja G eller GS, 8,16 eller 32 GB?)om min budget är ca 3000 kr kanske lite mera men helst inte vad ger mig mest pang för pengarna??

 

Någon form av skyddande skal behöver jag till den oavsett vilken jag väljer så det tillkommer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Beslutsångesten är svår nu och därför denna fråga som jag hoppas få objektiva svar på.

 

Gör jag en dumhet när jag inte ens funderar på Iphone enbart pga att den är gjord av Apple och väldigt dyr?

 

Har rådfrågat alla jag känner i ämnet och som har liknande användningsbehov som mig frånsett användningen till sjöss då, och majoriteten av dem använder Iphone 3 och på ett möte igår berättade några Apple användare att det nu säljs en massa beg 3.or på Blocket för rimliga pengar ca 3000 kr för olåsta vilket ju är klart mera överkonligt jämfört med vad de har kostat.

 

Jag är inte sämre karl än att jag kan tänka om bara orsaken till det är goda, så om valet står mellan en ny HTC legend med Android och en beg Iphone 3 (ska man välja G eller GS, 8,16 eller 32 GB?)om min budget är ca 3000 kr kanske lite mera men helst inte vad ger mig mest pang för pengarna??

 

Någon form av skyddande skal behöver jag till den oavsett vilken jag väljer så det tillkommer.

Om du inte vill ha en iPhone för att den kommer från Apple så är nog HTC det enda valet, om du kan svälja stoltheten så är en iPhone 3GS 32MB ett bra val av telefon!

Link to comment
Share on other sites

Om du inte vill ha en iPhone för att den kommer från Apple så är nog HTC det enda valet, om du kan svälja stoltheten så är en iPhone 3GS 32MB ett bra val av telefon!

 

Nja stoltheten är inget problem jag är praktiker och ser främst till funktionen, men jag har aldrig ägt något från Apple varken datorer eller annat då jag från början kom in i PC världen och alla mina datateknik komponenter är kompatibla med det så det är nog stora oron att välja Iphone alltså att den inte lirar ihop med mina PC Win baserade prylar!

 

Jag använder Win XP, Vista Home och Vista Business parallelt och mobilen måste funka med allihopa, gör den det och hur får man isf till så den gör det om det inte går per automatik?!

 

De gånger jag tvingats använda Mac i jobbet har det gett mig stora bekymmer (troligen pga okunskap och dåligt handhavande) men det har gjort mig skeptisk till deras produkter och jag vill absolut inte hamna i läget att jag köper en mobil för X antal tusen och sedan funkar den inte med mina datorer och annan datorteknisk utrustning, men gör den det till 100% så är läget ett helt annat, även om jag får lära mig ett nytt mobil OS men det kan vara nyttigt och jag skiftar mellan de flesta av dem reda nu i jobbet så ska nog funka.

 

Så vad skiljer G från GS?

Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut, är det några sportiga HTC-lurar på gång ut på marknaden i närtid (3-4mån.)?

 

Jag är nu ruskigt sugen att köpa antingen en Nexus 1 eller en Desire. Mot bakgrund av de uppdateringar mm. som finns till dessa, och vad som förväntas släppas senare iår, har någon ett bra tips på vilken man ska köpa? Alternativt vänta, och sedan köpa?

 

/Z

Link to comment
Share on other sites

Det kan skifta snabbt här i världen och nu har det blivit ett beslut iaf och det känns som jag fått till det prisvärt, bestämde mig för att flytta fasta numret i stugan från Telia till 3 och ta med en mobil till det, sedan byter jag korten så Nokian blir till stugan där jag enbart ringer och jag tar den nya som jobb mobil och jag valde Iphone 4 16GB, med engångsavgift och månadsavg betalar jag knappa 1900 kr för den och det känns ganska prisvärt.

 

Så har jag gjort ett bra val av mobil nu??

Link to comment
Share on other sites

Det har du, en kollega på jobbet kom precis och skröt med sin Desire... Fy fan vad kass skärmen/touchen är! Räcker med att ha telefonen i fickan för att knapplåset skall gå upp och man börja fickringa. Det känns ju väldigt seriöst 2010.. Sen är den stor, klumpig och ful. Blicken han fick när jag la upp min iPhone4 bredvid hans (fula plasttegelsten) var obetalbar!.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så har jag blivit ägare av en Iphone 4 faktiskt den första Apple tillverkade pryl jag ägt så har lite inkörningsproblem och behöver några goda råd nu och får komma med ett omdömme när jag använt den ett tag men redan nu ser jag att skärmen är grymt bra stor och tydlig.

 

Så några frågor som för er med vana av iphone nog låter knäppa men stå ut med en nybörjare ;-)

 

Det ska vara så lätt att ladda ner Appar i den, bara ett klick så är det klart, men så blir det inte jag öppnade Apple Store och valade en gratis App och install men den vill ändå att jag loggar in på mitt konto och anger betalningsuppgifter varför gör den det för något som är gratis??

 

Går det att få ikonerna på startskärmen större, hittar inget i inställningsmenyerna?

 

Försökte få den att hitta min gamla mobil via Blåtand för att föra över kontakter mm, men den hittar den inte, inte heller Nokian hittar Iphonen trots att båda har blåtand påslaget och söker efter enheter och de ligger bredvid varandra?

 

Kommer säkert fler frågor och hoppas på lika bra savar som vanligt här på forumet ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Forumsledning

@Kustbo.

Vi pratar Apple här va, det är inte som du är van vid. Think different!

 

Inte ange personlig info för att ladda ner nåt...

Du är i Apples butik, personlig integritet finns inte på kartan. Man MÅSTE ange kreditkort och för att vara i den svenska shoppen måste du ha ett svenskt konto.

Man kan fulregga sig i den amerikanska butiken utan kreditkort, men då kommer du inte åt de svenska apparna.

 

Större ikoner - nej du får köpa iPad för 7000 kr då. Man kan Zooma med tre fingar

http://tinypic.com/player.php?v=o553tg&s=3

 

Man kan inte blåtanda eller skicka adressboken via IR som alla andra mobiler kunnat i åratal

Du får ha dem i ditt mailprogram tex Outlook och synka över med iTunes men bara med en dator*. Alternativt ta synka mail/kontakter/kalander över nätet med Gmail, Mobileme,etc. (*har jag för mig)

http://www.ehow.com/how_2059455_transfer-contacts-computer-iphone.html

 

Saker som man förväntar sig skall funka gör det inte.


     
  • Tex blåtanda över en kul ringsignal till en kompis - ICKE
  • få ett kul ljud bifogat i mail, MMS och vill ha som ringsignal - ICKE. Ringsigaler måste konverteras till format mp4r och synkas med iTunes.
  • stoppa in usbkabeln i datorn och lägga över några gig filer istället för separat USB minne - ICKE.
  • Hör en bra låt hos en kompis och vill ha MP3an på din lur - ICKE.
  • Föra över musik från flera datorer är No no...att jacka in din lur i en kompis dator med iTunes och hoppas du kan få en låt är ju mindre $ för Steve så varför skulle du?
    http://www.andrewgrant.org/2008/03/30/how-to-sync-an-iphone-with-two-or-more-computers.html

 

Personligen ogillar jag låsningar och blev jag aslack på MiniDisc-tiden år 2003 för Sony skulle hålla på att lägga sig i mitt musikbibliotek och bara tillät låtar "checkas ut och in" 4 gånger och la upp egna kopior i egna format, Apple är likadana år 2010, med skillnaden att trenden är att gilla det.

 

 

Sen är iTunes inte enbart dåligt. Det är lätt att hitta intressant material såsom video podcasts, ofta gratis och lätt att köpa låtar och det är ett enhetligt gränssnitt/förfarande och man får lära sig acceptera ett Nej.

Andra telefon har ofta sina egna suiter historiskt och med android kan du använda många olika. Tex Winamp, Media Player, iTunes kopian doubleTwist, mfl för att synka låtar/video i flera format. Annars kan man bara jacka i kabeln och Copy-paste:a som man vill för minneskortet är som vilken portabel hårddisk som helst, vilket jag uppskattar även om sådan frihet skrämmer vissa.

Link to comment
Share on other sites

@Kustbo.

Vi pratar Apple här va, det är inte som du är van vid. Think different!

 

Inte ange personlig info för att ladda ner nåt...

Du är i Apples butik, personlig integritet finns inte på kartan. Man MÅSTE ange kreditkort och för att vara i den svenska shoppen måste du ha ett svenskt konto.

Man kan fulregga sig i den amerikanska butiken utan kreditkort, men då kommer du inte åt de svenska apparna.

 

Större ikoner - nej du får köpa iPad för 7000 kr då. Man kan Zooma med tre fingar

http://tinypic.com/player.php?v=o553tg&s=3

 

Man kan inte blåtanda eller skicka adressboken via IR som alla andra mobiler kunnat i åratal

Du får ha dem i ditt mailprogram tex Outlook och synka över med iTunes men bara med en dator*. Alternativt ta synka mail/kontakter/kalander över nätet med Gmail, Mobileme,etc. (*har jag för mig)

http://www.ehow.com/how_2059455_transfer-contacts-computer-iphone.html

 

Saker som man förväntar sig skall funka gör det inte.


  •  
  • Tex blåtanda över en kul ringsignal till en kompis - ICKE
  • få ett kul ljud bifogat i mail, MMS och vill ha som ringsignal - ICKE. Ringsigaler måste konverteras till format mp4r och synkas med iTunes.
  • stoppa in usbkabeln i datorn och lägga över några gig filer istället för separat USB minne - ICKE.
  • Hör en bra låt hos en kompis och vill ha MP3an på din lur - ICKE.
  • Föra över musik från flera datorer är No no...att jacka in din lur i en kompis dator med iTunes och hoppas du kan få en låt är ju mindre $ för Steve så varför skulle du?
    http://www.andrewgrant.org/2008/03/30/how-to-sync-an-iphone-with-two-or-more-computers.html

 

Personligen ogillar jag låsningar och blev jag aslack på MiniDisc-tiden år 2003 för Sony skulle hålla på att lägga sig i mitt musikbibliotek och bara tillät låtar "checkas ut och in" 4 gånger och la upp egna kopior i egna format, Apple är likadana år 2010, med skillnaden att trenden är att gilla det.

 

 

Sen är iTunes inte enbart dåligt. Det är lätt att hitta intressant material såsom video podcasts, ofta gratis och lätt att köpa låtar och det är ett enhetligt gränssnitt/förfarande och man får lära sig acceptera ett Nej.

Andra telefon har ofta sina egna suiter historiskt och med android kan du använda många olika. Tex Winamp, Media Player, iTunes kopian doubleTwist, mfl för att synka låtar/video i flera format. Annars kan man bara jacka i kabeln och Copy-paste:a som man vill för minneskortet är som vilken portabel hårddisk som helst, vilket jag uppskattar även om sådan frihet skrämmer vissa.

 

 

Hittade orsaken till att jag blev tillfrågad om betaluppgifter, det var SBK så inte Apple.s fel och visst är det annorlunda än jag är van vid från Win världen men jag lär mig alltefter och det mesta funkar mycket bra och jämfört med gamla Nokian är den otroligt lättanvänd, har hittat många nyttiga appar oftast är de gratis men har köpt 1 app nämligen Navionics sjökort som gör att den blir en resrv sjökortslotter i stora båten och huvudplotter i lillbåten.

Koretet innehåller hela Östersjön + Västkusten och mer därtill för bara 95 kr!!

Visst har skapat ett svensk konto och fått uppge kortuppgifter men det stör inte mig då man ändå finns med i så många olika register utan att veta om det ens.

 

Itunes funkar bra för att synka och det var faktiskt helautomatiskt att få in mailen i Iphonen, bara koppla till datorn och synka mailprogrammet så kom allt med inkl användaruppgifter och allt, och med den stora skärmen kan jag återigen läsa mailen i mobilen vilekt jag inte kunde på Nokian pga taskiga ögon och glömmer läsglasögonen hemma.

 

Lite synd att den inte vill hitta andra enheter med blåtand det är nog ända negativa hittils, annars är jag väldigt nöjd med den och den funkade även i en sådan Aquapac påse vilket gör att jag kan/törs ha den med i båten.

 

Gillar normalt inte olika tvängsmetoder heller så kanske kommer annat längre fram men hittils är det iaf inga problem, använder inte MP3 så det är inget problem för mig.

 

Tack för råd och tips.

Link to comment
Share on other sites

...

Men jag har en fråga som någon härinne kanske kan: varje gång jag tömt telefonen på foton börjar den om att räkna från noll. Hur ändrar man det?

Problemet blir om man skulle blanda bilderna i PCn, och råkar ersätta gamla bilder med nya.

Svaret är "nej". Om man tömmer kameran på bilder så kommer den börja räkna från början igen, går ej att ändra på. Källa. SE support.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Måste köpa ny mobiltelefon då den nuvarande hålls ihop med silvertejp och häftmassa (!). Nu är frågan - vad 17 ska man köpa? När jag pratar med personalen i telefonbutikerna så pratas det om IPhone 4, Android, W-LAN och Gud vet vad.

 

Jag efterfrågade från början något relativt damm- och stötsäkert då telefonen måste hänga med på jobbet. Men det förståd jag ganska snabbt att några sådana telefoner finns inte ("Inte sedan Ericssons hajtand" som en yngre försäljare uttryckte det).

 

Det verkar överkurs att lägga omkring 10 000 skattade kronor på en Iphone men det kanske är de pengarna man måste räkna med nu för tiden om man ska köpa en vettig telefon?

Link to comment
Share on other sites

Jag efterfrågade från början något relativt damm- och stötsäkert då telefonen måste hänga med på jobbet. Men det förståd jag ganska snabbt att några sådana telefoner finns inte ("Inte sedan Ericssons hajtand" som en yngre försäljare uttryckte det).

Om du nöjer dig med IP54 så finns det flera modeller på marknaden, från t ex Samsung, Nokia och SonyEricsson. Vill du ha ännu bättre skydd så har ju Sonim telefoner som klarar upp till IP67. Yngre försäljare är tyvärr inte mycket att lite på.

Link to comment
Share on other sites

Har letat ganska mycket efter såna och marknaden är mager, ska den vara hyfsat tålig men ändå med lite funktioner som enkel kamera och enklare internetfunktion dock på liten skärm så är Samsung B2700 ett bra alternativ, min har överlevt en del då jag jobbar på sjön stora delar av året och polarens överlevde just en vända på 40 gr i tvättmaskin med centrifugering så ganska tålig!!

 

Ska Du har ännu tåligare men med färre funktioner, ingen kamera eller internet så är Sonim XP3 rätt val dyr som skam men håller iaf, är ju militär klassad och IP67.

 

Själv har jag nu bestämt mig för att satsa på en mobil med alla funktioner jag vill ha vilket blev en Iphone 4 och så stoppar jag den i en påse från Aquapac när jag vet att den ska bli utsatt, alla funktioner funkar även i påsen utom kameran då min påse har orange baksida.

Läste igår en sanslös historia om denna kombination, en båtägare tappade sin påse med Iphone 4 i sjön på ca 4 m djup, ljuset medgav inte dyk då utan den låg på botten i 20 timmar innan den kom upp och funkar felfritt efter den resan!!

 

Köp Iphonen med ett abbonemang och låt operatören subventionera den lite bör hamna mellan 2-3 000 kr, och ta ett med fast kostnad för internet Du lär inte ångra Dig.

Link to comment
Share on other sites

Söker lite smarta tips på enklaste sättet att föra över olika dokument och excell filer till/från Iphone 4 och datorn, Itunes finns ju men jag tycker det borde gå att bara kopiera som vanligt från/till en USB enhet då den ju dyker upp som en sådan när den är ansluten?!

 

Har jag missat något eller måste man köra via Itunes, hittar nämligen ingenting om såna filer i Itunes?

 

Har instalerat Appar för USB enhet och Office Plus för att hantera såna filer, så hur gör Ni andra?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Samsung har en "halvtålig" nu:

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article2502189.ece

 

Själv förespråkar jag fortfarande "Sonim" för att tala i telefon ute. Har ingen erfarenhet alls av dessa "smartphones", men ställer mig litet tveksam till deras hållbarhet.

 

Gör så här med din i-phone eller liknande..:

 

http://www.cellphoneanswers.info/sonim-xp3-enduro-review/

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Igår släpptes Android 2.1 som uppdatering till X10 familjen. Grattis till er som har dem.

 

Gmy

Helt underbart faktiskt!

Batteritiden på min mini pro har ökat massor! (leker för mycket på dagarna)

Nu måste jag bara få igång internetinställningarna och mms så är jag fit for fight!

Och komma ihåg alla lösenord till sync, Market och allt sånt där..

Link to comment
Share on other sites

Uppdaterade min X10 mini till android 2.1 igår. Att nedladdade applikationer skulle försvinna om man inte gjorde en viss sak bryr jag mig inte om (kallas städning)... däremot är jag ganska sur över att max 25% av mina kontakter följde med över - trots att jag följde backup/restore till punkt och pricka. Ba*s!

Inga problem att få internet att funka, men många andra inställningar måste göras om från början.

Telefonen har blivit långsammare, hänger sig ibland vid byten av menyer. Kan inte starta användarhjälp längre.

 

Nåja, hoppas att jag kommer märka förbättringar också så småningom, inte bara ändringar som jag tycker gjort den sämre.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jag trodde jag gjorde när jag använde SE/android's? backup/restore-program.

 

Det finns heller ingen logik i hur det blev rensat bland kontakter; Vissa helt nya är kvar, någon jag inte använt på flera år blev kvar, de som jag använder i stort sett dagligen försvann, en som jag använt förra veckan är kvar, osv.

Vid alla tidigare byten av telefon/operatör har jag alltid haft en manuell kopia som backup, utifall att det värsta skulle ske. Dessa gånger har nästan allt gått bra. Nu när jag inte byter telefon eller operatör, och använder "rätt" programvara, skiter det sig. :-(

Link to comment
Share on other sites

Hur är android då? Trivs ni som har det?

Telefoner har ju blivit mer och mer som små datorer. OS kan man diskutera ungefär lika länge som religion.

Jag har haft androidtelefon nu i drygt en månad. Jag har inte installerat en endaste app än, även om jag letat efter något som synkar uppgifter mot exchange utan att lyckas. Med det sagt, jag tycker det funkar helt ok, det verkar onekligen som det är mer saker som skall laddas för starttiden är vansinnig jämfört med min gamla K800i t.ex. I övrigt är jag nöjd men jag är kanske inte den mest hysteriske användaren heller :)

Link to comment
Share on other sites

För mina behov var min 750i var i stort sett optimal. Men man vill ju alltid ha lite senare. :)

Som Rikard säger, uppstartstiden är ganska lång.

I mitt fall (X10 mini) så är editeringsmöjligheterna mindre; kan inte göra låtlistor i telefon (måste göras i dator), kan inte ta bort medföljande applikationer som länkar till Facebook, Youtube etc, utan dessa ligger och tar upp plats på skärmen i onödan.

Än så länge vet jag inte hur den funkar i kyla. 750i blev långsammare i -20 grader, men den funkade.

 

Fördelen är väl utbudet av applikationer. Myyyycket skräp därute, men ibland kan man faktiskt hitta något användbart.

 

Min är förresten i stort sett botad från det långsamma som kom med 2.1, nu händer det mindre ofta.

Link to comment
Share on other sites

jag gillar android. Vill man kan man ändra om mycket. Det där med spellistor, jag lyckades göra egna i en mediaspelare från market, nu minns jag inte vilken dock.

 

Fast mest gillar jag att min mobil är så jävla liten :). Får plats överallt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...