Jump to content

The Very Mobiltelefonitråd


Fu Pedersen

Recommended Posts

Kameran verkar vara det enda som inte är bra på ifånen, eller har de kirrat det nu?

Ljudet är inte bra heller. Jag har alltid svårt att höra vad folk säger när jag pratar med folk som har iFån.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 215
  • Created
  • Last Reply
Kanske inte stämmer inte perfekt på Bergs efterfrågan men jag vill bara tipsa om min Samsung , SGH-X480

 

Har alltid funkat kanonbra i två år nu, liten och nätt. Har varit med om en del grejer men alltid klarat sig finfint

 

Perfekt för oss som bara vill ringa och skicka sms med våra telefoner (och ta emot mms)

 

Sen att den är extremt billig nu lockar nog många

Kul att den här tråden dykte upp igen :rockon:

 

Jag har fortfarande samma lur och inga problem Dock hade jag inte haft den i två år när jag skrev ovan nämnda post utan då var det faktiskt tre år, skaffade den med sommarjobbets lön sommaren 2005.

 

Still going strong och inget tjafs alls. Hade det varit en kamera på den hade den varit perfekt. Men MMS är inte så viktigt för mig i dagsläget.

 

Hittade en på blocket för några hundralappar, överväger nästan att köpa en som backup :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hjälp mig ety jag är djupt förälskad!

I min iPhone 3G telefon!

den e, den e, den e bara så vacker!

Dessutom, maken till intuitivt gränssnitt! Menyerna förklarar sig själva, till och med en gamling som jag klarar av den.

 

Fasen, bara asken den kom i kunde jag sitta och titta och känna på i tio minuter!

 

 

Så, asken är släppt numer. Nej, ok jag kan inte filma den och jag kunde inte mmsa innan uppdateringen till 3.0.

Jag är fortfarande kär i själva telefonen och iPoden, dock finns det smolk i apples bägare!

Kopplingen till iTunes till exempel. Ingentin är möjligt utan iTunes. Allt skall synkroniseras istället för att lugnt och stilla kunna peta i de saker jag vill

via utforskaren tex. Jo, iofs går det lägga in musiken manuellt genom att dra-släppa i iTunes. Men program o annat är det värre med. Lustigt nog är

de bilder jag tagit med kameran bara nåbara via utforskaren och inte iTunes.'

 

Irritation över att man bara kan ansluta till en dator med iTunes. Försöker man ansluta/synka med en annan dator vill iTunes radera allt på telefonen först.

Det mesta med iTunes tycker jag är ganska irriterande över huvudtaget. Som att tex det endast går att använda ringsignaler som köpts via app store! jo jag vet att det går att fuska sej runt det oxå med litet trixande.

 

Men att använda telefonen är rena drömmen för mej med mina gamla skrumpna ögon. Har gått från en SE w880i med minimalistisk skärm till denna gigantiska 50 tummare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Irritation över att man bara kan ansluta till en dator med iTunes. Försöker man ansluta/synka med en annan dator vill iTunes radera allt på telefonen först.

Det mesta med iTunes tycker jag är ganska irriterande över huvudtaget. Som att tex det endast går att använda ringsignaler som köpts via app store! jo jag vet att det går att fuska sej runt det oxå med litet trixande.

 

Fortfarande nöjd med ifånen. Stabil och pålitlig.

Enda smolket i bägaren är iTunes!

Jag har hämtat gratisprogram som varit mer stabilt och intelligent än denna ....... ....... ...... ..... (valfria svordomar).

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ligger lite i valet och kvalet just nu.

Min nuvarande mobil (k850i) håller långsamt på att dö. Det hela började med ett streck mitt på skärmen, som snabbt blev flera, och nu får man leka cluedo med skiten för att förstå vad som står i sms mm. Den har även slutat att låta och vibrera lite när den själv vill. knapparna har också börja skjuta ut sig.

 

då till det väsentliga. Jag vill inte betala allt för mycket för mobilen. men prylkåt som man endå är, så vill jag gärna ha en androidnalle. Därför har jag kollat lite på HTC wildfire och SE X10 mini. Det jag oroar mig mest för är att båda har en dålig skärnupplösning (QVGA). Fast jag tror det märks mer på wildfiern, för den har sötrre skärm. Jag undrar lite också på X10 mini, det är den som ligger bäst till än så länge, hur den ä'r att hantera. Den verkar ju otroligt smidig.

 

Så om någon har någon av dom två mobilerna får gärna skriva en rad, eller någon annan trevlig lur som kan passa.

 

/trädet- arbetslös och glad :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är också inne på att skaffa ny mobiltelefon. Den jag har nu är 4 1/2 år. Funkar visserligen, men glapp i anslutningen så jag får trycka fast hörlurssladden med gummisnodd.

 

Trodde först att iPhone skulle vara något, men tvekar. Lutar liksom Trädet åt SE X10 mini. Jag menar, om jag ska skaffa en ny mobil borde den rimligtvis vara mindre än min nuvarande (som väger 100 gram), inte större.

 

Väntar spänt på recensioner av X10 mini.

Link to comment
Share on other sites

vart iväg och pillat lite på x10 mini. Blev först förvånad över hur otroligt liten den de facto är, och hur lätt man endå kan använda den.

Tyvärr hade en vänlig själv ändrat språk till någon form av kråkspråk, så jag kunde inte testa alla funktioner allt för mycket. Dock så verkade den jävligt genomtänkt i menyer osv, så det kommer nog med hundra procent bli den.

Link to comment
Share on other sites

På lunchen alldeles nyss plingade det i en kollegas ficka. Visar sig att hon köpt en X10 mini. Så nu har jag också pillat lite på en sådan. Verkar helt ok.

 

Du som har pillat på en som antagligen hade svenska som språk, hur var menyer, sms osv?

Link to comment
Share on other sites

Kändes relativt lättnavigerad. Har man haft SE innan bör det inte bli några problem.

Testade inte att skriva så mycket, men förmodligen kommer det mest ovana bli att knacka på skärmen istället för på tangenter (men det är ju samma problem med alla touch-modeller).

Jag ringde inte själv, men kollegan pratade i telefon, och jag uppfattade det som att man både hör och hörs ok.

Link to comment
Share on other sites

Kändes relativt lättnavigerad. Har man haft SE innan bör det inte bli några problem.

Testade inte att skriva så mycket, men förmodligen kommer det mest ovana bli att knacka på skärmen istället för på tangenter (men det är ju samma problem med alla touch-modeller).

Jag ringde inte själv, men kollegan pratade i telefon, och jag uppfattade det som att man både hör och hörs ok.

 

Swedroid är er vän. Kolla testet av minin här. En sida med kanske Sveriges bästa tester. Sedan kan ni kika i deras forum också, mycket matnyttigt.

 

Förresten, varför inte en mini-pro?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Kändes relativt lättnavigerad. Har man haft SE innan bör det inte bli några problem.

Testade inte att skriva så mycket, men förmodligen kommer det mest ovana bli att knacka på skärmen istället för på tangenter (men det är ju samma problem med alla touch-modeller).

Jag ringde inte själv, men kollegan pratade i telefon, och jag uppfattade det som att man både hör och hörs ok.

 

Swedroid är er vän. Kolla testet av minin här. En sida med kanske Sveriges bästa tester. Sedan kan ni kika i deras forum också, mycket matnyttigt.

 

Förresten, varför inte en mini-pro?

 

GMY

 

Ska kolla in testet nu, tackar :)

Tror största orsaken är att pron är lite tjockare, större och verkar allmänt mer otymplig. Men ska kolla på den. Har inte kunnat pilla fysiskt på den heller. Sen är man ju snål :rolleyes:

 

Edit: Såg att elgiganten tagit in dom. Så det blir helt klart att man ska pilla på den också :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Jag har i princip redan beställt en. :)

Fråga: när gps ingår, brukar det följa med kartor? Eller får jag bara reda på en radda siffror var jag befinner mig? Och måste köpa till kartor?

 

EDIT: nu är den beställd. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Iphone slår allt enligt mig. Den nya speciellt.

Är man motståndare till dessa så hade jag sagt htc legend eller desire. X10 är för stor för att fungera bra med normala händer o mini för liten i längden vid tex surf

Link to comment
Share on other sites

Iphone slår allt enligt mig. Den nya speciellt.

Är man motståndare till dessa så hade jag sagt htc legend eller desire. X10 är för stor för att fungera bra med normala händer o mini för liten i längden vid tex surf

 

På vilket sätt slår iphone 4 övriga?

 

Mottagningen? :lala:

Videosamtal? :lala:

Link to comment
Share on other sites

Iphone slår allt enligt mig. Den nya speciellt.

Är man motståndare till dessa så hade jag sagt htc legend eller desire. X10 är för stor för att fungera bra med normala händer o mini för liten i längden vid tex surf

 

På vilket sätt slår iphone 4 övriga?

 

Mottagningen? :lala:

Videosamtal? :lala:

 

Du gick väl inte på den samma enkla miss som Nokia?

Först går de ut på sin blogg och sågar Apple för att iPhone4 tappar signalförmågan om du täcker för antennen.. Men, Nokia har själva skrivit i sina manualer till i princip alla sina mobiltelefoner att man ej skall hålla telefonen på ett speciellt sätt. För om man täcker för antennen, får man sämre signalkvalitet..

 

Eller ännu bättre, kolla in den här länken..

Nokia kastar Kettlebells i glashus..

 

Visst är det tacksamt att hacka på Apple. Som så många gånger tidigare i historien så har de förändrat hur vi sett på datorer, mp3-spelare, mobiltelefoner och pekdatorer. I princip SAMTLIGA tillverkare härmar Apple just nu. ALLA high-end telefoner har touch (och ingen har gjort det bättre än Apple hittils dock). Det finns löjligt mycket mer man kan skriva om hur andra tillverkare apar efter Apple. Men det är inte ens roligt.

 

Istället kan man luta sig tillbaka och njuta när alla små tekniknördar bashar iPhone pga. hårdvaruspecs. Vem fan bryr sig om megapixels idag? Alla med någon som helst kompetens inom foto vet hur lite MP betyder.

Och RAM, vem fan bryr sig om hur många MB/GB RAM telefonen har? Det viktiga är att OS'et har en bra minneshantering. Och att minnet är tillräckligt, vem har nytta av överflödigt RAM? Det är skrattretande att läsa kommentarer på andra sajter på nätet där den ena fjortisen efter den andra ska köpa en annan telefon pga. den har mer RAM än en iPhone.

 

Som sista puck tar jag den här berömda 'inlåsningen'. Den ena efter den andra bashar Apple för att man inte kan få root i sin telefon och kicka igång bash och knacka kommandon. Hallå i huvudet eller? Har ni root i Android också eller? Knappast... Google är precis lika stora och 'hemska' som Apple. Android lurar ringer hem mer än iOS4 lurar. Google har järnkoll på sina användare, och det var inte många veckor sedan de gjorde en gigantisk pudel i ämnet.. - Oppps, jahaaa, samlade vi in all den här informationen.. Hmm, det måste vara något mänskligt misstag. Vi lovar att vi inte ska göra om det. *korsar fingrarna*..

 

Så nu har jag skrivit av mig, nu väntar jag bara på min iphone 4. Min 3G är den enda telefon jag stått ut med i två år utan att jag tröttnat, eller den gått sönder... Jag har haft varenda high-end lur från Nokia och SE sedan 10 år tillbaka. Och jag kommer aldrig mer köpa någon från dessa skitföretag. Buggigare och fulare lurar finns inte.

 

Jag har försökt att hitta en enda positiv sak med min flickväns X10 mini. Den enda jag kommit på hittils är att jag slipper använda skräpet. Snacka om att proppa in en massa funktioner ingen kan använda på ett smidigt sätt..

 

Apple tänker på användarupplevelsen. Innan de släpper en funktion så slipar de på den tills den fungerar bra för användaren. Resten hänger bara på i spec-racet och proppar in en massa coola siffror och funktioner och ingen kan använda dessa...

 

Edit: fixat länken

Link to comment
Share on other sites

Iphone slår allt enligt mig. Den nya speciellt.

Är man motståndare till dessa så hade jag sagt htc legend eller desire. X10 är för stor för att fungera bra med normala händer o mini för liten i längden vid tex surf

 

På vilket sätt slår iphone 4 övriga?

 

Mottagningen? :lala:

Videosamtal? :lala:

 

Du gick väl inte på den samma enkla miss som Nokia?

Först går de ut på sin blogg och sågar Apple för att iPhone4 tappar signalförmågan om du täcker för antennen.. Men, Nokia har själva skrivit i sina manualer till i princip alla sina mobiltelefoner att man ej skall hålla telefonen på ett speciellt sätt. För om man täcker för antennen, får man sämre signalkvalitet..

 

Eller ännu bättre, kolla in den här länken..

Nokia kastar Kettlebells i glashus..

 

Visst är det tacksamt att hacka på Apple. Som så många gånger tidigare i historien så har de förändrat hur vi sett på datorer, mp3-spelare, mobiltelefoner och pekdatorer. I princip SAMTLIGA tillverkare härmar Apple just nu. ALLA high-end telefoner har touch (och ingen har gjort det bättre än Apple hittils dock). Det finns löjligt mycket mer man kan skriva om hur andra tillverkare apar efter Apple. Men det är inte ens roligt.

 

Istället kan man luta sig tillbaka och njuta när alla små tekniknördar bashar iPhone pga. hårdvaruspecs. Vem fan bryr sig om megapixels idag? Alla med någon som helst kompetens inom foto vet hur lite MP betyder.

Och RAM, vem fan bryr sig om hur många MB/GB RAM telefonen har? Det viktiga är att OS'et har en bra minneshantering. Och att minnet är tillräckligt, vem har nytta av överflödigt RAM? Det är skrattretande att läsa kommentarer på andra sajter på nätet där den ena fjortisen efter den andra ska köpa en annan telefon pga. den har mer RAM än en iPhone.

 

Som sista puck tar jag den här berömda 'inlåsningen'. Den ena efter den andra bashar Apple för att man inte kan få root i sin telefon och kicka igång bash och knacka kommandon. Hallå i huvudet eller? Har ni root i Android också eller? Knappast... Google är precis lika stora och 'hemska' som Apple. Android lurar ringer hem mer än iOS4 lurar. Google har järnkoll på sina användare, och det var inte många veckor sedan de gjorde en gigantisk pudel i ämnet.. - Oppps, jahaaa, samlade vi in all den här informationen.. Hmm, det måste vara något mänskligt misstag. Vi lovar att vi inte ska göra om det. *korsar fingrarna*..

 

Så nu har jag skrivit av mig, nu väntar jag bara på min iphone 4. Min 3G är den enda telefon jag stått ut med i två år utan att jag tröttnat, eller den gått sönder... Jag har haft varenda high-end lur från Nokia och SE sedan 10 år tillbaka. Och jag kommer aldrig mer köpa någon från dessa skitföretag. Buggigare och fulare lurar finns inte.

 

Jag har försökt att hitta en enda positiv sak med min flickväns X10 mini. Den enda jag kommit på hittils är att jag slipper använda skräpet. Snacka om att proppa in en massa funktioner ingen kan använda på ett smidigt sätt..

 

Apple tänker på användarupplevelsen. Innan de släpper en funktion så slipar de på den tills den fungerar bra för användaren. Resten hänger bara på i spec-racet och proppar in en massa coola siffror och funktioner och ingen kan använda dessa...

 

Ha ha, inget är roligare än en arg Äpplist, du blev ju helt hyper... :lala:

 

Appropå "Apple tänker på användarupplevelsen. Innan de släpper en funktion så slipar de på den tills den fungerar bra för användaren. " så kan vi ju ta och snacka vidare om den när du fått din I4. Som jag förstår det så har ju den fått videosamtal nu också. Du kan väl ringa till min gamla slöa N82 då så kan vi ju nästan prata live, och vinka till varandra.. :)

 

Förresten, du får fixa länken den pekar fel.

 

Btw, hur tar flickvännen det?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

...

Förresten, varför inte en mini-pro?

 

GMY

I mitt fall väljer jag vanilj-X10 eftersom den är mindre(lättare), samt att jag vill ha en telefon med sms/mms, kamera, FM-radio och lite annat godis, alltså en ersättare för min Z710i. Surfandet tror jag knappt jag kommer använda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i princip redan beställt en. :)

Fråga: när gps ingår, brukar det följa med kartor? Eller får jag bara reda på en radda siffror var jag befinner mig? Och måste köpa till kartor?

 

EDIT: nu är den beställd. :rockon:

 

Till minin förjer det med en provversion på ett kartprogramm. Annars får man köpa alt "säkerhetskopiera" från internet.

 

Du får ge en kort recension av vad du tycker om minin när du fått den sen.

 

GAH att man måste vänta till efter spanienresan att köpa. VILL HA!

Link to comment
Share on other sites

Du kan väl ringa till min gamla slöa N82 då så kan vi ju nästan prata live, och vinka till varandra.. :)

 

 

Nämen, det går ju inte.. iPhone4 med "FaceTime" kan ju bara ringa upp andra enheter som har just "FaceTime" (Dvs i nuläget endast andra iphone4). DESSUTOM går det förnärvarande bara att fejstajma via WLAN..

 

Fast jag vill ändå ha en iFån4, perverst nog för att jag är så nöjd med min ajfån 3gs.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Har haft X10 mini i drygt ett dygn nu. Dags för kort utvärdering.

Som användare vill jag ha telefon med kamera, möjlighet att skicka sms/mms, anteckningar, alarm o.dyl. Jag använder telefonen när jag är mobil, och har den då i fickan, vill alltså ha en liten en. Jag sitter inte på café och surfar. Jag kanske använder e-post ibland nu när jag kan, men t.ex. Facebook är jag inte ens registrerad på, så jag har inget intresse av en surfmobil.

Jämförelser är med min gamla vikbara SE Z710i, alltså hur lätt eller svårt något är.

 

+ Liten.

+ Lätt att konfigurera och navigera.

+ Kameran är bra.

+ Högtalaren är bra.

+ Funkar fint att ringa med.

+ Stilren. Jag sätter nästan alltid funktion före form, men den här faktiskt ganska snygg.

 

- Svårt att sms på språng med en hand. Men det gäller nog de flesta mobiler med pekskärm.

- Låtlistor? Har inte lyckats göra en egen låtlista. Verkar som man måste skapa dom i en pc och sedan föra över. wtf?!

- Lurarna som följer med har lite låg bas. Eller om det är telefonen i sig självt?

- Svårt att navigera bland meddelanden. Dom verkar ligga som någon typ av konversationer?

- Svårt att avgöra om ett meddelande blivit skickat eller ej.

 

Jag räknar med att ett par saker kommer reda ut sig när jag blir mer van vid den. För redan nu känns den till stor del "normal".

 

Har ni förresten tänkt på att "sms-tummen" snart kommer vara ett minne blott. Det blir ett "pek-pekfinger" istället. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Det med konversationer är detsamma i iPhone. Känns konstigt i början men du vänjer dig snabbt. Var uppmärksam dock för lätt att fel konversation ligger öppen och du då skickar till fel person!

 

Tummen/tummarna använder jag fortfarande. Går fortare än pekfinger B-)

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning X10 mini:

 

Som telefon funkar den klockrent. Mycket bra ljud, och vad jag förstår hörs jag bra i andra ändan också.

Verkar dessutom ha bättre täckning än min förra SE. Med samma SIM-kort har jag helt plötsligt täckning på ställen där jag inte hade det förr.

 

Nu har jag koll på hur man gör egna spellistor - de måste göras i en dator.

Det finns ingen self-timer för kameran, men spelar ingen roll då den inte kan ställas som t.ex. vikbara Z710i kunde göra.

 

Att använda Market är enkelt (där man laddar ner program ifrån).

 

Saknar att kunna få information om musik- och foto-filer. Vill man se formatet och storleken på dom måste man göra det också via datorn.

 

Börjar nu få grepp om det här med pekskärm, förutom när det ska gå fort. Faktiskt riktigt bekvämt.

 

EDIT: tillägg.

Link to comment
Share on other sites

*BUMP!* (lånar den här tråden istf för starta ny)

 

Så nu har frugans SE W995 pajat, "fuktskada" säger The Phonehouse och vägrar sålunda befatta sig med den.

 

Det går ju att ta på hemförsäkring, men jag tänkte istället efterfråga service-/rep-verkstäder som är pålitliga och duktiga på sådant i Stockholmsområdet, gärna city.

 

Förslag? Finns en lirare på Sveavägen, är det någon pålitlig/duktig?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört en del som haft problem med ifånen, att den inte skulle tåla så tuffa tag mm..

Min har jag nu haft/använt dagligen i ca ett år (3G), jag har tappat den i marken ett otal ggr, en gång rätt i en sten så att skalet fick en liten spricka baktill. Min ifån har varit med i uniformsfickan, den har blivit blöt många gånger av regn,svett odyl.

 

Maken till tålig apparat alltså! Mina tidigare lurar från SE mestadels tålde inte hälften av allt stryk. Dessutom fick jag emellanåt starta om dem när de slutade fungera.

Min äppelprydda juvel tuffar och går och sålänge ingen nämner itunes i mitt sällskap så består förälskelsen. Testade igår kompisens htc och vart inte direkt impad. Krånglig, plottrig och med en massa buggar enligt honom.

 

Iphones användargränssnitt är fortfarande helt oöverträffat!

Link to comment
Share on other sites

Jag har (än så länge) inte hunnit testa X10 minis stryk- och vattentålighet. Men det kommer nog vad det lider...

Z710i tålde allt jag gav den.

 

Är förmodligen långt ner på tech-kurvan, men jag kan inte låta bli att fascineras en smula av att en så liten pryl förutom allt det vanliga, även kan vara en kompass (och samtidigt visa exakt adress och gps-info), samt att man kan spela rörelsekänsliga spel som Labyrint med den.

 

Hittills - bra köp. :happy:

Link to comment
Share on other sites

Hakar på denna tråd istället för att skapa en ny då ämnet på min fråga är just vilken mobil att välja.

 

Har idag en Nokia 6710 Navigator som funkar mycket bra i det stora hela, förvånande nog har den klarat sommaren (hittils iaf) på sjön utan att förvaras i vattentät påse vilket inte funkar bra med en Slide lur, men jag misstänker att den lär ha gjort sitt snart ändå och det är några saker jag vill ha bättre funktion på och där vill jag gärna ha tips då jag inte hängt med på de nya modellerna på senare tid.

 

Viktigaste funktioneran för mig förutom rena telefon/sms är att den synkar E-post från Win mail bra har inbyggd GPS med kartor och fri navigering då jag ofta använder det, samt att den har bara surfkapacitet då jag ganska ofta behöver använda webben på språng och det kommer att bli mera behov av det framöver.

 

Nokian klarar E-post bra och tack vare 3 som jag har och tänker behålla så har jag också samma fart i mobilen som på mobila bredbandet, dock känns skärmen på 6710 lite liten för surf och lite puligt med användandet när man ska läsa sidor pga den lilla skärmen.

Även vid navigering vore en större skärm önskvärd, då jag vet att mitt behov av att kunna skriva i mobilen kommer att öka framöver vore ett "riktigt" tangentbord en fördel, bra kalenderfunktion är ett måste och sen en bra kamera som är lättanvänd kameran i 6710 är lite pulig att använda.

 

Sedan var det detta med tåligheten då, den kommer att hänga med överallt, (jobbar halva året på sjön) och måste tåla det, har tidigare dålig erfarenhet av pekskärmar så jag är tveksam till såna lurar, både vad gäller fukt, funktion och hurvida de funkar att användas med handskar även blöta sådana, vill helst ha en slide eller vikbar modell om det finns såna med mina önskemål om funktion?

 

Så kom gärna med förslag och erfarenheter, tack på förhand.

 

 

Musikspelare, radio och spel är onödigt men kanske svårt att slippa på moderna mobiler, och så måste den vara kompatibel med 3!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...