Jump to content

The Very Mobiltelefonitråd


Fu Pedersen

Recommended Posts

Hakar på denna tråd istället för att skapa en ny då ämnet på min fråga är just vilken mobil att välja.

 

Har idag en Nokia 6710 Navigator som funkar mycket bra i det stora hela, förvånande nog har den klarat sommaren (hittils iaf) på sjön utan att förvaras i vattentät påse vilket inte funkar bra med en Slide lur, men jag misstänker att den lär ha gjort sitt snart ändå och det är några saker jag vill ha bättre funktion på och där vill jag gärna ha tips då jag inte hängt med på de nya modellerna på senare tid.

 

Viktigaste funktioneran för mig förutom rena telefon/sms är att den synkar E-post från Win mail bra har inbyggd GPS med kartor och fri navigering då jag ofta använder det, samt att den har bara surfkapacitet då jag ganska ofta behöver använda webben på språng och det kommer att bli mera behov av det framöver.

 

Nokian klarar E-post bra och tack vare 3 som jag har och tänker behålla så har jag också samma fart i mobilen som på mobila bredbandet, dock känns skärmen på 6710 lite liten för surf och lite puligt med användandet när man ska läsa sidor pga den lilla skärmen.

Även vid navigering vore en större skärm önskvärd, då jag vet att mitt behov av att kunna skriva i mobilen kommer att öka framöver vore ett "riktigt" tangentbord en fördel, bra kalenderfunktion är ett måste och sen en bra kamera som är lättanvänd kameran i 6710 är lite pulig att använda.

 

Sedan var det detta med tåligheten då, den kommer att hänga med överallt, (jobbar halva året på sjön) och måste tåla det, har tidigare dålig erfarenhet av pekskärmar så jag är tveksam till såna lurar, både vad gäller fukt, funktion och hurvida de funkar att användas med handskar även blöta sådana, vill helst ha en slide eller vikbar modell om det finns såna med mina önskemål om funktion?

 

Så kom gärna med förslag och erfarenheter, tack på förhand.

 

 

Musikspelare, radio och spel är onödigt men kanske svårt att slippa på moderna mobiler, och så måste den vara kompatibel med 3!!

 

Nokias kommande E 5kan kanske vara något? Annars har du N72 som också verkar vara något för dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 215
  • Created
  • Last Reply

 

 

Nokias kommande E 5kan kanske vara något? Annars har du N72 som också verkar vara något för dig.

 

Mmm jag kikade på motsvaradne när jag skaffade 6710.an just för tangentbordet men jag insåg att jag inte grejade de små symbolerna på knapparna utan att skifta till läsglasögonen och då föll den, och det är sannolikt lika med dessa men annars helt rätt.

 

Satt och letade via 3.s hemida igår och det verkar ju nästan bara finnas pekskärm om man vill ha stor skärm, E-post, internet och GPS med kartor och navigering som är de funktioner jag behöver, så då infinner sig frågan hur är dagens pekskärmar jämfört med de som fanns för ca 2-3 år sedan, allt går ju framåt i den mobila världen när det gäller tekniken och vad gäller skärmar.

 

Kollade på N97 Mini som har utdragbart tangentbord den såg inte dum ut förutom att den har pekskärm då, men jag har inte testat de nya pekskärmarna så jag ska inte döma ut något jag inte vet om det funkar men ni som har dessa typer av pekskärmar funkar de med handskar på samt med blöta kalla händer och hur känsliga är de för omild behandling, fukt och vibrationer?

Link to comment
Share on other sites

Mmm jag kikade på motsvaradne när jag skaffade 6710.an just för tangentbordet men jag insåg att jag inte grejade de små symbolerna på knapparna utan att skifta till läsglasögonen och då föll den, och det är sannolikt lika med dessa men annars helt rätt.

 

Satt och letade via 3.s hemida igår och det verkar ju nästan bara finnas pekskärm om man vill ha stor skärm, E-post, internet och GPS med kartor och navigering som är de funktioner jag behöver, så då infinner sig frågan hur är dagens pekskärmar jämfört med de som fanns för ca 2-3 år sedan, allt går ju framåt i den mobila världen när det gäller tekniken och vad gäller skärmar.

 

Kollade på N97 Mini som har utdragbart tangentbord den såg inte dum ut förutom att den har pekskärm då, men jag har inte testat de nya pekskärmarna så jag ska inte döma ut något jag inte vet om det funkar men ni som har dessa typer av pekskärmar funkar de med handskar på samt med blöta kalla händer och hur känsliga är de för omild behandling, fukt och vibrationer?

 

Vet inte om Nokia 6760kan vara något. Utdragbart tangentbord och knapparna ser i alla fall större ut på den än på de telefoner jag länkade till innan. Förvisso en slide men den kan vara värd att titta på ändå.

 

Själv har jag en Nokia 5230. Den har touchskaärm och klarar det du är ute efter. Har inbyggd GPS, fixar mail och surf. Kameran är förvisso bara på 2 megapixel och utan blixt men den duger till "snapshots". Touchskärmen funkar bra om man bara använder fingarna, funkar med stylus (pekpenna) och med det medföljande "plektrumet", huruvida den funkar med blöta handskar vet jag inte.

Hur touchskärmarna på olika mobiler funkar är olika. En del funkar med tryck med föremål, andra utan att man behöver föremål men då kan det å andra sidan krävas att man är någorlunda varm om händerna. När jag var på demokväll för SonyEricsson X10 och X10 Mini poängterade han som demonstrerade den att man inte kunde ha kalla händer när man hanterade telefonen för då reagerade inte skärmen.

Link to comment
Share on other sites

Mmm jag kikade på motsvaradne när jag skaffade 6710.an just för tangentbordet men jag insåg att jag inte grejade de små symbolerna på knapparna utan att skifta till läsglasögonen och då föll den, och det är sannolikt lika med dessa men annars helt rätt.

 

Satt och letade via 3.s hemida igår och det verkar ju nästan bara finnas pekskärm om man vill ha stor skärm, E-post, internet och GPS med kartor och navigering som är de funktioner jag behöver, så då infinner sig frågan hur är dagens pekskärmar jämfört med de som fanns för ca 2-3 år sedan, allt går ju framåt i den mobila världen när det gäller tekniken och vad gäller skärmar.

 

Kollade på N97 Mini som har utdragbart tangentbord den såg inte dum ut förutom att den har pekskärm då, men jag har inte testat de nya pekskärmarna så jag ska inte döma ut något jag inte vet om det funkar men ni som har dessa typer av pekskärmar funkar de med handskar på samt med blöta kalla händer och hur känsliga är de för omild behandling, fukt och vibrationer?

 

Vet inte om Nokia 6760kan vara något. Utdragbart tangentbord och knapparna ser i alla fall större ut på den än på de telefoner jag länkade till innan. Förvisso en slide men den kan vara värd att titta på ändå.

 

Själv har jag en Nokia 5230. Den har touchskaärm och klarar det du är ute efter. Har inbyggd GPS, fixar mail och surf. Kameran är förvisso bara på 2 megapixel och utan blixt men den duger till "snapshots". Touchskärmen funkar bra om man bara använder fingarna, funkar med stylus (pekpenna) och med det medföljande "plektrumet", huruvida den funkar med blöta handskar vet jag inte.

Hur touchskärmarna på olika mobiler funkar är olika. En del funkar med tryck med föremål, andra utan att man behöver föremål men då kan det å andra sidan krävas att man är någorlunda varm om händerna. När jag var på demokväll för SonyEricsson X10 och X10 Mini poängterade han som demonstrerade den att man inte kunde ha kalla händer när man hanterade telefonen för då reagerade inte skärmen.

 

 

OK det var mycket matnyttig info om pekskärmar som jag inte kände till, av de två verkar 5230 vara den enda som 3 har och den har ju störst skärm med vilket är bra.

När Du surfar eller kollar bilder används hela skärmen till det då eller tas en del upp av menyerna?

Ska det vara pekskärm måste den funka även utan pekpenna även om jag även använt sådan men ofta har jag bara en hand ledig och då är "tummen" enda medlet att knappa in något, har den tangentbord på skärmen när man ska skriva?

 

6760 verkar bra med utdragbart tgb men den finns inte med hos 3 och så var skärmen ganska liten ungefär som den jag har nu känns det som och den retar jag mig på när jag inte kan läsa texten, ögonen är inte vad de borde vara när det gäller detaljer och småpill nu förtiden :-(

 

Skulle vara intressant om Du kan testa den med handskar om än inte blöta men iaf om det hindrar funktionen?!

 

Vet att det finns vattentäta boxar från Otterbox till olika mobiler kanske en sådan funkar eller är de inte användbara till pekskärmar?

 

OjOj många frågor blev det hoppas Du har lust att svara då det skulle uppskattas ordentligt, även om någon har erfarenhet av N97 Mini som verkar ha stor skärm och utdragbart tgb och pekskärm.

Link to comment
Share on other sites

OK det var mycket matnyttig info om pekskärmar som jag inte kände till, av de två verkar 5230 vara den enda som 3 har och den har ju störst skärm med vilket är bra.

När Du surfar eller kollar bilder används hela skärmen till det då eller tas en del upp av menyerna?

Ska det vara pekskärm måste den funka även utan pekpenna även om jag även använt sådan men ofta har jag bara en hand ledig och då är "tummen" enda medlet att knappa in något, har den tangentbord på skärmen när man ska skriva?

 

6760 verkar bra med utdragbart tgb men den finns inte med hos 3 och så var skärmen ganska liten ungefär som den jag har nu känns det som och den retar jag mig på när jag inte kan läsa texten, ögonen är inte vad de borde vara när det gäller detaljer och småpill nu förtiden :-(

 

Skulle vara intressant om Du kan testa den med handskar om än inte blöta men iaf om det hindrar funktionen?!

 

Vet att det finns vattentäta boxar från Otterbox till olika mobiler kanske en sådan funkar eller är de inte användbara till pekskärmar?

 

OjOj många frågor blev det hoppas Du har lust att svara då det skulle uppskattas ordentligt, även om någon har erfarenhet av N97 Mini som verkar ha stor skärm och utdragbart tgb och pekskärm.

 

"Testkörde" min telefon med en fordrad arbetshandske av vintermodell, dock ej blöt, och det funkade hyfsat tycker jag. Inte optimalt men inte helt kass heller, tror man kan lära sig om man bara vill.

När jag surfar använder jag Operas webläsare Mobile 10. Den funkar som vilken webläsare som helst och surfningen går direkt mellan telefonen och den plats du surfar till. Använder man Operas mobilwebläsare opera Mini går surfningen via Operas servers för att anpassa sidorna för just den typen av telefon du använder om du har en lite "sämre" telefon med surfmöjlighet, att surfa går då lite långsammare och blir inte fullt så bra. Använder du Opera Mobile 10 tar bilden upp hela skärmen, det dyker upp en genomskinlig pil längst ner i högra hörnet som man kan klicka på för att komma åt webläsarens menyer. Websidan du är på visas dock inte i fullstorlek utan du måste klicka på sidan för att zooma in på en viss plats på sidan.

Telefonen har ett qwerty-tangentbord, modell skrivmaskin alltså, på skärmen om du hållen den vågrätt när du ska skriva SMS, håller du den lodrätt när du ska skriva så är det en vanig knappsats på skärmen.

 

Om telefonen du söker inte finns på Tre:s hemsida rekommenderar jag Katshing, har handlat där ett antal gånger och jag har aldrig haft några prolem med vare sig telefonerna i sig eller leveranserna. Beställer du i vettig tid har du varan dagen därpå.

Link to comment
Share on other sites

OK det var mycket matnyttig info om pekskärmar som jag inte kände till, av de två verkar 5230 vara den enda som 3 har och den har ju störst skärm med vilket är bra.

När Du surfar eller kollar bilder används hela skärmen till det då eller tas en del upp av menyerna?

Ska det vara pekskärm måste den funka även utan pekpenna även om jag även använt sådan men ofta har jag bara en hand ledig och då är "tummen" enda medlet att knappa in något, har den tangentbord på skärmen när man ska skriva?

 

6760 verkar bra med utdragbart tgb men den finns inte med hos 3 och så var skärmen ganska liten ungefär som den jag har nu känns det som och den retar jag mig på när jag inte kan läsa texten, ögonen är inte vad de borde vara när det gäller detaljer och småpill nu förtiden :-(

 

Skulle vara intressant om Du kan testa den med handskar om än inte blöta men iaf om det hindrar funktionen?!

 

Vet att det finns vattentäta boxar från Otterbox till olika mobiler kanske en sådan funkar eller är de inte användbara till pekskärmar?

 

OjOj många frågor blev det hoppas Du har lust att svara då det skulle uppskattas ordentligt, även om någon har erfarenhet av N97 Mini som verkar ha stor skärm och utdragbart tgb och pekskärm.

 

"Testkörde" min telefon med en fordrad arbetshandske av vintermodell, dock ej blöt, och det funkade hyfsat tycker jag. Inte optimalt men inte helt kass heller, tror man kan lära sig om man bara vill.

När jag surfar använder jag Operas webläsare Mobile 10. Den funkar som vilken webläsare som helst och surfningen går direkt mellan telefonen och den plats du surfar till. Använder man Operas mobilwebläsare opera Mini går surfningen via Operas servers för att anpassa sidorna för just den typen av telefon du använder om du har en lite "sämre" telefon med surfmöjlighet, att surfa går då lite långsammare och blir inte fullt så bra. Använder du Opera Mobile 10 tar bilden upp hela skärmen, det dyker upp en genomskinlig pil längst ner i högra hörnet som man kan klicka på för att komma åt webläsarens menyer. Websidan du är på visas dock inte i fullstorlek utan du måste klicka på sidan för att zooma in på en viss plats på sidan.

Telefonen har ett qwerty-tangentbord, modell skrivmaskin alltså, på skärmen om du hållen den vågrätt när du ska skriva SMS, håller du den lodrätt när du ska skriva så är det en vanig knappsats på skärmen.

 

Om telefonen du söker inte finns på Tre:s hemsida rekommenderar jag Katshing, har handlat där ett antal gånger och jag har aldrig haft några prolem med vare sig telefonerna i sig eller leveranserna. Beställer du i vettig tid har du varan dagen därpå.

 

 

Stort tack för info, måste ta mig in till civilationen snart märker jag så får jag kolla på dessa live för härute på öarna är det glest mellan mobilbutikerna, och man vill ju gärna klämma lite på den innan man köper ;-)

 

Kan man ladda ner Opera 10 direkt i mobilen, har aldrig använt det så vet inte riktigt men låter ju smart att gå direkt istället för via en extra server, kanske jag kan ladda ner Opera 10 till min nuvarande Nokia 6710 med även om skärmen är hopplöst liten för surfning, men det nuvarande sättet att surfa i den är hopplöst segt :-(

Det är en stor orsak till att jag vill byta mobilen förutom att jag har svårt att läsa vad som står på skärmen då den ju bara är 2,4 tum, men som telefon är den kalas smidig och att navigera till fots funkar bra men i bilen är den lite för liten annat än som tillfällig navigator.

 

Låter bra med tgb på skärmen när man vill skriva och att hela skärmen används, måste kolla närmare på denna för det låter passande, tack för handsktestet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för info, måste ta mig in till civilationen snart märker jag så får jag kolla på dessa live för härute på öarna är det glest mellan mobilbutikerna, och man vill ju gärna klämma lite på den innan man köper ;-)

 

Kan man ladda ner Opera 10 direkt i mobilen, har aldrig använt det så vet inte riktigt men låter ju smart att gå direkt istället för via en extra server, kanske jag kan ladda ner Opera 10 till min nuvarande Nokia 6710 med även om skärmen är hopplöst liten för surfning, men det nuvarande sättet att surfa i den är hopplöst segt :-(

Det är en stor orsak till att jag vill byta mobilen förutom att jag har svårt att läsa vad som står på skärmen då den ju bara är 2,4 tum, men som telefon är den kalas smidig och att navigera till fots funkar bra men i bilen är den lite för liten annat än som tillfällig navigator.

 

Låter bra med tgb på skärmen när man vill skriva och att hela skärmen används, måste kolla närmare på denna för det låter passande, tack för handsktestet ;-)

 

Jo, det bästa är naturligtvis att känna och klämma lite. Jag har ju dessutom bara lämnat mina synpunkter på en telefon fom jag anvämder dagligen och det finns ju femtielva modeller och märken til att välja mellan.

 

Opera för mobilen laddar du ner genom att med din telefons webläsare, den har säkert någon form av sådan installerad från början, gå till adressen m.opera.com.. Om jag inte minns fel känner sidan av vilken mobil och vilket operativsystem den använder och rekommenderar dig bästa versionen av Opera för just din telefon.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för info, måste ta mig in till civilationen snart märker jag så får jag kolla på dessa live för härute på öarna är det glest mellan mobilbutikerna, och man vill ju gärna klämma lite på den innan man köper ;-)

 

Kan man ladda ner Opera 10 direkt i mobilen, har aldrig använt det så vet inte riktigt men låter ju smart att gå direkt istället för via en extra server, kanske jag kan ladda ner Opera 10 till min nuvarande Nokia 6710 med även om skärmen är hopplöst liten för surfning, men det nuvarande sättet att surfa i den är hopplöst segt :-(

Det är en stor orsak till att jag vill byta mobilen förutom att jag har svårt att läsa vad som står på skärmen då den ju bara är 2,4 tum, men som telefon är den kalas smidig och att navigera till fots funkar bra men i bilen är den lite för liten annat än som tillfällig navigator.

 

Låter bra med tgb på skärmen när man vill skriva och att hela skärmen används, måste kolla närmare på denna för det låter passande, tack för handsktestet ;-)

 

Jo, det bästa är naturligtvis att känna och klämma lite. Jag har ju dessutom bara lämnat mina synpunkter på en telefon fom jag anvämder dagligen och det finns ju femtielva modeller och märken til att välja mellan.

 

Opera för mobilen laddar du ner genom att med din telefons webläsare, den har säkert någon form av sådan installerad från början, gå till adressen m.opera.com.. Om jag inte minns fel känner sidan av vilken mobil och vilket operativsystem den använder och rekommenderar dig bästa versionen av Opera för just din telefon.

 

TACK ;-)

 

Funkade perfekt och visst går det fortare att surfa med den nu även om skärmen är lika liten men det är ju en annan femma ;-)

Link to comment
Share on other sites

Så har man då börjat läsa på mera om smartphones och inser att det finns en aspekt jag inte tänkt på och det är vilket OS den använder och i flertalet tester får ju Nokia på skalle för att vara sena med sitt och de andra har mycket mera tillägggsprogram och appar till sina, jag vill inte ha en Iphone då jag inte gillar Apple och deras produkter och då verkar ju Android vara ett bra alternativ.

 

Men hur funkar det med att synka till Win mail via pop3?

Att det funkar att surfa med förstår jag men resten och vilken Andrioid lur är mest lämpad för de behov jag har, hos 3 finns tex Samsung Galaxy S med Android och den har ju 4 tums skärm och liknar i mycket Iphone, har ju bra erfarenhet av min nuvarande Samsung som är en vädertålig B2700 så inte direkt jämförbar men iaf, gissar att Galaxy har tgb på skärmen och att skärmen vrids när man vänder på luren för att surfa, kolla bilder eller skriva?

 

Tar gärna tips på fördelar och nackdelar med olika OS också när vi är i farten ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Långa versionen (scrolla ner för den korta):

 

Hej Bullen! ;)

 

Jag är en soldat på 27 vårar med fänriks-/frökenhänder vars mobiltelefonerfarenhet i princip inte sträcker sig bortom DivGSM-d (=SMS). För närvarande använder jag mobiltelefonernas svar på Valmet Rk 62, Strids-Nokia 5140i).

 

Då mina vänner på sistone har börjat springa runt med smartphones i allt högre grad har jag inte kunnat undgå att få upp ögonen för fenomenet. Detta tillsammans med en kommande flytt (med tillhörande internetabonnemang-trassel och abstinens) fick mig att börja fundera över kombinationen smartphone och mobilt bredband. - Må dessa två mötas?

 

Jag tyckte att X10 Mini verkade vettig då jag inte gillar att släpa på skrot, har händer strl 7 samt den klarade kyltest till skillnad från t.ex. HTC Legend, varför jag inte vågar lita på Wildfire. Gick därför in på den icke-puckade tyska elektronikkedjan och kände lite på en sådan. SMS-funktionen verkade iaf. minst lika smidig som på den gamla luren och då är jag väl egentligen nöjd. :D

 

Dessvärre meddelade säljaren att X10 Mini till skillnad från den stora X10 inte hade någon viktig treställig bokstavskombination som medgav att den kunde funka som USB-modem till datorn. Jag hittar dock ingen sådan skillnad i specarna för telefonerna...? Någon som kan reda ut detta?

 

Däremot skulle det enligt samma säljare (efter kontakt med support) gå bra att t.ex. med ett Halebop surfabonnemang tillfälligt flytta över SIM-kortet till en separat inhandlad USB-dongel för mobilt bredband.

 

Visst skulle jag kunna köpa ett sånt där mobilt bredband där man betalar per dygn/vecka/månad efter behov, men jag gillar tanken på att kunna lösa allt med det vanliga mobilabonnemanget.

 

 

Korta versionen:

 

Kan man använda X10 Mini för att koppla upp en netbook?

 

Är det en möjlig och praktiskt användbar lösning att flytta SIM-kortet mellan telefonen och en USB-dongel, om man kan leva med den uppenbara effekten att man är onåbar på mobilen (rättare "fri") under tiden? Finns det möjligen någon tjänst med dublett-SIM-kort där man kan köra telefon och bredband på samma abonnemang (helt UFO-fråga, jag vet)

 

Något annat som kan vara relevant i sammanhanget för någon som trots Googlande har noll koll?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Korta versionen:

 

 

 

Kort svar: Säljaren är dum i huvudet.

 

Programvara

 

Tråd med råd specifikt för X10 mini/pro

 

Det magiska ordet för google i detta fallet är Tethering, och i detta fall specifikt USB Tethering att jämföra med Tethering through Wlan som kommer komma i android i samband med Froyo (2.2) och man kan då göra mobilen till en Hotspot :)

 

Men som sagt, i ditt fall, USB..

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Tethering through Wlan som kommer komma i android i samband med Froyo (2.2) och man kan då göra mobilen till en Hotspot :)

 

Likt alla stora män, eller nja i mitt fall feta, så citerar jag mig själv.

 

Det verkar nu vara så att Froyo (2.2) kommer vara på rull ut till HTC Desire från och med idag enligt HTC's Nederländska Twitter. Dock givetvis en region i taget osv för att spara bandbredd. Då blir, mig veterligen, HTC först ut med 2.2 med eget snitt och inte vanilla som funnits en tid till tvillingen Nexus One. Samtidigt skall det tydligen snurra runt en 2.2 fil för Samsung Galaxy där ute också. Måste dock själv hävda att efter att mecklat rätt rejält med damens X10 Mini Pro så känns det som att SE gjort ett bra jobb med "sin" 1.6:a. Skall bli kul och se hur deras 2.1 blir när den kommer i slutet på året.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag lär mig mer och mer om min X10 mini hela tiden, fantastiskt vad en sådan liten en kan göra. Men jag har en fråga som någon härinne kanske kan: varje gång jag tömt telefonen på foton börjar den om att räkna från noll. Hur ändrar man det?

Problemet blir om man skulle blanda bilderna i PCn, och råkar ersätta gamla bilder med nya.

Link to comment
Share on other sites

Jag lär mig mer och mer om min X10 mini hela tiden, fantastiskt vad en sådan liten en kan göra. Men jag har en fråga som någon härinne kanske kan: varje gång jag tömt telefonen på foton börjar den om att räkna från noll. Hur ändrar man det?

Problemet blir om man skulle blanda bilderna i PCn, och råkar ersätta gamla bilder med nya.

 

Det problemet har jhag nog haft i varenda SE mobil jag haft. Tror det är något jävelskap dom har gjort med flit ;-)

Jag blir mer och mer kär i min X10 mini pro varje dag. Hittar nya roligheter hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det problemet har jhag nog haft i varenda SE mobil jag haft. Tror det är något jävelskap dom har gjort med flit ;-)

Jag blir mer och mer kär i min X10 mini pro varje dag. Hittar nya roligheter hela tiden.

På min 710 fanns det en enkel inställning för detta. Jag ska nog ringa till SE imorgon och fråga.

Link to comment
Share on other sites

Även jag har börjat fingra lite på X10 Mini Pro

 

Och jag måste faktiskt erkänna att den lockar väldigt mycket

 

Det svider nästan att erkänna, såhär efter snart fem år med min gamla Samsung X480 som aldrig svikit mig

Link to comment
Share on other sites

Var och kikade på lite olika modeller i veckan och det lutar mer och mer åt HTC för mig, kikade på X10 Mini Pro men den föll pga mindre skärm än den jag har idag och just det är mitt huvudproblem att se vad som är på skärmen, så alla modeller med mindre skärm än 3tum är borta.

 

Starkaste kandidaterna är HTC Legend eller Wildfire och priset skiljer ju ganska mycket även om 3 hade rea på Legend nu så den kostade bara några hundra mer än Wildfire, men jag måste vänta med inköp till slutet av september av olika orsaker så det hjälpte ju föga ;-(

 

Det jag undrar är hur mycket det skiljer i praktiken mellan dessa för den enda stora skillnaden jag hittar är att Legend har bättre processor och hur mycket gör den i daglig användning, jag kommer inte att köra spel eller titta på TV i mobilen utan det är mera Business som mail med filer och surfning, så förlorar jag mycket på att välja Wildfire med lite långsammare processor men däremot längre batteritid jämfört med Legend??

 

Efter tips här har jag laddat ner lite nyttiga program till min nuvarande Nokia som Opera10, Google maps och ett Väderprogram, det har lyft funktionen på mobilen men jag ser ju inte bättre för det men inser ändå att jag har fler användningsområden för min mobil med dessa och har ännu större anledning att byta framöver, så tack för tipsen.

 

För Er som tänker ladda ner Google maps till Nokia så gör INTE det via Nokias OVI Store den upplagan funkar inte med GPS.en!!

Gå istället in på Google på datorn och sök på maps +mobil så kommer en sida upp där man kan skicka ett SMS till mobilen med en länk till rätt version av kartorna och då hittar den mobilen GPS automatiskt vilket den inte gör när man laddar ner från Noklias OVI Store, dessutom var Nolias support väldigt dåliga på dessa frågor så jag fick lösa det på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

För Er som tänker ladda ner Google maps till Nokia så gör INTE det via Nokias OVI Store den upplagan funkar inte med GPS.en!!

Gå istället in på Google på datorn och sök på maps +mobil så kommer en sida upp där man kan skicka ett SMS till mobilen med en länk till rätt version av kartorna och då hittar den mobilen GPS automatiskt vilket den inte gör när man laddar ner från Nokias OVI Store, dessutom var Nokias support väldigt dåliga på dessa frågor så jag fick lösa det på egen hand.

 

Personligen tycker jag att OVI maps fungerar bra mycket bättre än Google Maps i min telefon, Nokia 5230, men det kan ju bero på att OVI Maps är skrädarsyttför Nokia. Tanten har en Samsung Jet och den kör kartor från Route 66 och Google Maps, jag upplever dock min Nokia som mer exakt.

Link to comment
Share on other sites

För Er som tänker ladda ner Google maps till Nokia så gör INTE det via Nokias OVI Store den upplagan funkar inte med GPS.en!!

Gå istället in på Google på datorn och sök på maps +mobil så kommer en sida upp där man kan skicka ett SMS till mobilen med en länk till rätt version av kartorna och då hittar den mobilen GPS automatiskt vilket den inte gör när man laddar ner från Nokias OVI Store, dessutom var Nokias support väldigt dåliga på dessa frågor så jag fick lösa det på egen hand.

 

Personligen tycker jag att OVI maps fungerar bra mycket bättre än Google Maps i min telefon, Nokia 5230, men det kan ju bero på att OVI Maps är skrädarsyttför Nokia. Tanten har en Samsung Jet och den kör kartor från Route 66 och Google Maps, jag upplever dock min Nokia som mer exakt.

 

Har inte kunnat använda Google maps i skarpt läge ännu så kan inte jämföra men det lilla jag kollat så skiljer det inte på nogrannheten mellan OVI och Google iaf inte i mitt nuvarande område, men det visar sig när jag börjar använda det på riktigt.

 

Det jag stör mig på i OVI är att det är svåranvänt och mycket knapptryckande, så det hoppas ja slippa med Google men får utvärdera det framöver så jag vet inför kommande mobilbyte då det ju blir just Google map i en Android mobil.

Link to comment
Share on other sites

Kustbo: jag kör med HTC idag, men en Tattoo. Hade jag köpt ny lur nu hade jag lätt köpt HTC igen, men med bättre kamera och större skärm, typ Legend eller Desire.

 

En kompis har en Xperia X10 men den har kass batteritid och hon är inte nöjd, men användarmässigt så är den mycket lik HTCn.

Link to comment
Share on other sites

Kustbo: jag kör med HTC idag, men en Tattoo. Hade jag köpt ny lur nu hade jag lätt köpt HTC igen, men med bättre kamera och större skärm, typ Legend eller Desire.

 

En kompis har en Xperia X10 men den har kass batteritid och hon är inte nöjd, men användarmässigt så är den mycket lik HTCn.

 

Tack för den infon, det lutar mycket åt en Legend om jag hittar en till bra pris hoppas 3 har kvar rean på den när jag ska handla.

Link to comment
Share on other sites

Skriver detta inlägg sittandes på vagnen med min HTC Desire. Jag är så sjuuuukt nöjd med den.

 

Jag har alltid varit intresserad av mobiler och även jobbat professionellt med dem, och då till krävande företagskunder, och detta är den bästa mobil jag haft. Kan därför klart rekommendera legend som även den kör med HTC Sense som gränssnitt ovanpå andriod. Nu har ju desire fått froyo

också så livet leker...

Link to comment
Share on other sites

Skriver detta inlägg sittandes på vagnen med min HTC Desire. Jag är så sjuuuukt nöjd med den.

 

Jag har alltid varit intresserad av mobiler och även jobbat professionellt med dem, och då till krävande företagskunder, och detta är den bästa mobil jag haft. Kan därför klart rekommendera legend som även den kör med HTC Sense som gränssnitt ovanpå andriod. Nu har ju desire fått froyo

också så livet leker...

 

Låter intressant kikade på Desire och det enda jag finner som skiljer den från Legend är större skärm med högre upplösning vilket ju skulle vara en fördel för mig så har jag missat något annat som skiljer dem åt funktionsmässigt? för priset är ju inte så stor skillnad på så köper jag kan jag lika gärna välja den när den har större skärm.

Link to comment
Share on other sites

Skriver detta inlägg sittandes på vagnen med min HTC Desire. Jag är så sjuuuukt nöjd med den.

Hur övertygar du en gedigen Blackberry-användare?

 

GMY

 

Kanske med upplysning om bristande säkerhet då alla mail och andra meddelanden och annan info som skickas till/från Black berry lagras på servrar i Kanada och kan användas till att hålla koll på BB användare?!

 

Hörde detta på radion för några dagar sedan och det känns vrickat och får iaf mig att inte ens överväga en BB, men det är jag det!!

Link to comment
Share on other sites

Skriver detta inlägg sittandes på vagnen med min HTC Desire. Jag är så sjuuuukt nöjd med den.

Hur övertygar du en gedigen Blackberry-användare?

 

GMY

 

Ja du, vilken approach vill du få.. Den faktabaserade mysiga, eller Lt. L i vattenhallen?

 

:-P

Link to comment
Share on other sites

Kanske med upplysning om bristande säkerhet då alla mail och andra meddelanden och annan info som skickas till/från Black berry lagras på servrar i Kanada och kan användas till att hålla koll på BB användare?!

 

Hörde detta på radion för några dagar sedan och det känns vrickat och får iaf mig att inte ens överväga en BB, men det är jag det!!

Jag säger som Dr Dengroth: "jag är skeptisk".

Så vitt jag vet har vi egen BB-server som sköts av lokal IT-avd, som även konfar och pillar med BB-lurarna, och jag är mycket skeptiskt till att min arbetsgivare skulle ens tänka tanken på att någon annan skulle ha tillgång till vår data/info.

 

@Rokare:

Så här i retrospekt så har jag mest roliga och tokiga minnen från Vattenhallen, och inte minst Lt Li***b*** ("Lt Fysmonster"?), men som vardande civil med begynnande spolformad fysiologi tror jag att jag föredrar den vänliga och faktabaserade.

 

Vad kan ett gammalt vykort, taget på Vattenhallens baksida, vara värt idag månntro? :)

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...