Jump to content

The Very Mobiltelefonitråd

Fu Pedersen

Recommended Posts

Ett organisationsnummer kan inte teckna privata abonnemang..

Ett personnummer kan dock teckna ett företagsabonnemang (tänk enskild firma)

Detta gäller oavsett vad Mr "Jag har inte ens fått finnar ännu" på SIBA/PÅAV/ELGIGANTEN säger... ;)

GMY

T om vissa på deras egen support säger att man inte får det, medan andra säger att man får....... :)

Men som tur är så fick jag prata med en som sa ja och allt är i hamn nu hoppas jag... :)

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

z710I är ett bra köp. Mycket telefon för pengarna. Den har "allt" känns det som, och till ett vettigt pris.

Köpte den för lite under 2.200 på nätet. Köp alltså inte i affär (onoff säljer för 2.600, Phone house för 2.800, som jämförelse).

Har tittat på Sony Ericsson Z710i, som utseendemässigt är ganska nära det jag vill ha. Är den bra? Någon som provat den?

Nej, men den håller ju specarna som du ställt upp, annars ligger Z550i strax under 2500.- gränsen.

Igår beställde jag en julklapp till mig själv, SonyEricsson W850i :P :blink:

Den ser trevlig ut den med.

Sambon har en Z550i, så jag ville vara lite värre, därför blev det Z710i istället. :lala:

Det medföljer bara ett 64mb kort till telefonen (+ 20mb inbyggt), så istället för det dyra butikspriset köpte jag ett nytt 512mb minneskort till den.

Rätt kul egentligen att man köper en ny telefon, och det enda som egentligen inte funkar bättre på den nya telefonen är... telefonfunktionen. :)

Men det är himla skoj att kunna lyssna på radio och MP3, samt ha en kamera som tar bilder där man faktiskt ser vad dom föreställer.

• 1 month later...
Förresten, TomTom sägs ska komma till UIQ3, har sett bilder på det köras i M600 och P990i, men enligt hemsidan för programvaran finns inte telefonerna med på kompatibilitetslistan. Vet någon om/när det släpps för UIQ 3?

Kan bekräfta att TomTom Navigator 6 funkar bra på P990i. Dock finns P990i och M600 av någon anledning inte med på deras kompatibilitetslista, utan endast W950. Jag har mailat TomTom och frågat varför, och om P990 och M600 kommer att läggas till, men bara fått ett "godag yxskaft" till svar, med länk till deras kompatibilitetslista och kommentaren att om telefonen inet finns med så är den inte kompatibel.

Hursomhelst så fungerar det så bra som i allafall jag kan begära.

I övrigt är jag fortfarande nöjd med min P990, kanske till och med mer nöjd eftersom jag så smått lärt mig utnyttja fler och fler små funktioner, som att redigera och beskära bilder i telefonen innan jag mms'ar eller mailar iväg dem. Att maila/sms'a kalenderbokningar till berörda parter direkt från telefonen (kan man säkert på "lägre" telefoner också.. men) mm.

Jag uppdaterade programvaran för inte så länge sedan och sedan dess har telefonen varit väldigt stabil, och de enda problemen jag drabbas av i bland är att minnet tar slut (TomTom tar t.ex allt minne) samt att jag måste ha ett större minnsekort än det 512mb jag har just nu..

Tänkte nån kanske var intresserad :surprise:

/E

Köpte en Nokia e61 denna vecka, utan tvekan den roligaste leksak jag någonsin köpt! Lite, lite för stor för att vara en telefon. Men det går att leva med när man får resten av funktionerna..

• 6 months later...
Undvik Z800 är mitt råd. Jag jobbar själv inom mobilbranschen och den har strulat en hel del. Hellre K600 då eller vänta på K800 om du prioriterar bra kamera och minne.

/cf112

Hur jobbar du inom mobilbranschen? Kan du ordna någon billig :)

Eller rekommendera någon bra ersättare till min P910?

Waffe

Undvik Z800 är mitt råd. Jag jobbar själv inom mobilbranschen och den har strulat en hel del. Hellre K600 då eller vänta på K800 om du prioriterar bra kamera och minne.

/cf112

Hur jobbar du inom mobilbranschen? Kan du ordna någon billig :)

Eller rekommendera någon bra ersättare till min P910?

Waffe

Om du vill fortsätta på UIQ-spåret är SonyEricssons P1 den senaste i raden.

http://se.pricerunner.com/pl/1-974330/Mobi...sson-P1i-priser

/J

P1i, absolut! En klonad M600i/P990i med 3,2Mpix kamera och processor/minne som verkligen orkar med UIQ.

Alla problem som funnits hos M600i och P990i har berott på just det, hängningar, omstarter, allt har orsakats av för klen hårdvara. Sen har man via omvägar med uppdateringar av operativet fått dom att funka hyfsat nu på senare tid.

Men iaf...

P1i, klart bra köp.

Just nu ingår Wayfinder 7 GPS-navigering inkl Bluetooth GPS mottagare och 12 månaders fri tillgång till karttjänsten i valfri region. Därefter kostar Europa livstid runt 850 spänn.

Jag försökte använda medföljande kod för Wayfinder i en K800i, men där blev det tvärstopp. Dessa 12-mån är skräddarsydda endast för P1i.

Tänk på det, jag har redan sett ett par annonser på blocket som är 99,9% misstänkt Wayfinderpaket från P1i som någon inte vill ha och försöker sälja. Bjud 500 spänn för BT-mottagaren i så fall. Koden för programmet är inte värt ett nickel om du inte har en P1i.

/cf112

Lustigt nog är min erfarenhet av P1an att den är mindre stabil än min P990.. men det kan ju ha varit i just det specifika fallet (försökte få den att lira med mitt Wlan, något som min P990 klarade av, men som gjorde att wlan-tjänsten kraschade på P1an..).

Är för övrigt fortfarande nöjd med min P990, en telefon som spöar iPhone med hästlängder i funktioner.. (men som dessvärre inte har lika fräckt och rappt UI)

/E

• 5 weeks later...

Så har den landat, SonyEricsson K850i

Riktigt schysst Cybershot Mobil med 5 M-pixel kamera, automatiskt dolt linsskydd, xenonblixt OCH lampa som många saknade hos K800i/810i, 3G med HSDPA (turbo 3G) och stöd för 4GB Memorystick Micro. Displayen är rejält mycket större än tex K800i. Telefonen har inbyggd Autorotation, visar du en bild och lägger telefonen ner så trillar bilden omkull också. Skärmen har även Touchfunktion i nederkant istället för knappar. Tyckte jag läste nånstans att displayen skall vara repfri precis som T650i.

Helnöjd än så länge!

Blir till att skaffa en Otterbox, tack för tipset i annan tråd 2Sharp!

• 1 month later...

Och då har vi en ny värsting här... Nokia N82.

För alla er som vill ha 5mp kamera med blixt, en gps, wlan, turbo 3g och mobiltelefon utan att behöva tejpa ihop allt till en bizarr koloss så kan ni snart köpa Nokia N82 som blev officiell idag efter en längre tids rykten på nätet.. Eller så väntar ni vidare på P3i ryktet från SE som numera kallas P5i ryktet...

01_n82_lowres.jpg

GMY

• 4 weeks later...
Den här telefonen ser ut att kunna tåla 2 veckor i benfickan under hårda fältförhållanden.

http://www.aftonbladet.se/pryl/tele/article1445620.ab

Men det kanske finns forumsmedlemmar som fortfarande har kvar sin kära "hajfena" för fältbruk? :baskerPa:

Har precis beställt en på nätet, där var den 800 billigare än The Phone House . Den är lite mer fält mässig än min HTC Tytn 2 .

Sonim XP1 är väldigt stryktålig, men det är också allt.

Har två st på hyllan, kanske kommer det bli bättre sug efter den nu när Nokia 5500 fasats ut. Slutleverans har redan skett och ingen ersättare har presenterats.

• 1 month later...

Tänkte bara påminna om att det "snart" är 3GSM mässa (eller vad det är den kallas nu för tiden..)

Rykten på Sony Ericsson fronten talar då om bl.a

P5: SE's nya smartphone som enligt alla fanboys på nätet skall bli grym, vilket säkert resulterar i att Nokia släpper något efter ett tag som ändå hamnar i affärerna innan..

Seden pratas det även om SE's Beibei (W980??) som bl.a påstås innehålla GPS (precis som P5) samt även det nya gränssnittet...

Allt är rykten.. men vi får väl se..

@cf112

Du kanske sitter på mer info alt. kan kika i EMMA om ni har den kvar? Ryktet säger att testfirmware ligger där...

GMY

@cf112

Du kanske sitter på mer info alt. kan kika i EMMA om ni har den kvar? Ryktet säger att testfirmware ligger där...

GMY

EMMA var ett tag sen! Jisses vilket meck med HASP:ar, donglar och kassa serviceinterface som strulade... EMMA II använde jag för uppdateringar tills jag fick förmånen att bakvägen få inloggning till Update Service Pro.

Har däremot några riktigt bra kontakter i Lund, men alla verkar leva med kniven på strupen nu för tiden. Sällan nån vettig info kommer ut.

@ alla:

Just nu kör jag Smartphone igen i form av W960i.

Riktigt nöjd äntligen, mest pga vanlig knappsats istället för halvmesyr med tangentbord. Tyckte först den verkade tramsig med Walkman-gränssnitt, men det var en ren inställningsabrovinkel, så vips var utseendet som i en Pitt. (P1 på Skånska)

8GB minne är ju grymt, men jag saknar möjligheten till löst minneskort! Så mycket enklare att flytta filer till andras datorer med minneskort än att behöva installera PC-Suite. :banghead:

Betyg utan hänsyn till ett tokhögt pris:

4 av 5

Inbyggd GPS-mottagare, så hade den fått 5 av 5.

• 1 month later...

Det börjar dra ihop sig till ny jobbmobil och i princip kan jag bara välja mellan Nokia 6300 eller Sony Ericson K550.

Nån som har tips eller erfarenheter?

jag vill ha ett tips om en bra, slagtålig telefon som är relativt billig.

mina enda krav är att den ska ha bra batteritid, slagtålig och ska klara av mp3 signaler (är less på polyfoniska signaler)

Funderade på en viss slagtålig telefon av siemensfabrikat, men de har som de flesta vet slutat tillverka telefoner...

(minns inte namet på telefonen)

Kanske inte stämmer inte perfekt på Bergs efterfrågan men jag vill bara tipsa om min Samsung , SGH-X480

Har alltid funkat kanonbra i två år nu, liten och nätt. Har varit med om en del grejer men alltid klarat sig finfint

Perfekt för oss som bara vill ringa och skicka sms med våra telefoner (och ta emot mms)

Sen att den är extremt billig nu lockar nog många

• 2 weeks later...

Vet inte om det är rätt tråd...

Hur som helst har jag tänkt att skaffa denna för att skydda min nya K530i mot repor.

Någon som har några erfarenheter av denna produkt, bra/dåliga ? :clap:

• 6 months later...
  • 7 months later...

Hjälp mig ety jag är djupt förälskad!

I min iPhone 3G telefon!

den e, den e, den e bara så vacker!

Dessutom, maken till intuitivt gränssnitt! Menyerna förklarar sig själva, till och med en gamling som jag klarar av den.

Fasen, bara asken den kom i kunde jag sitta och titta och känna på i tio minuter!

I min iPhone 3G telefon!

Dessutom, maken till intuitivt gränssnitt! Menyerna förklarar sig själva, till och med en gamling som jag klarar av den.

Fasen, bara asken den kom i kunde jag sitta och titta och känna på i tio minuter!

Är du snäll och spelar in en liten filmsnutt med den och mms:ar över den till mig?

:rolleyes:

I min iPhone 3G telefon!

Är du snäll och spelar in en liten filmsnutt med den och mms:ar över den till mig?

:lala:

Verkar komma med IPhone 3.0 OS, som kommer i sommar. Linky

Kameran verkar vara det enda som inte är bra på ifånen, eller har de kirrat det nu?

På måndag förväntas Apple presentera tredje generationens iPhone samt iPhone OS 3.0.

Ryktet gör gällande att den nya iPhonen får 3,2mpix kamera med filmfunktion, snabbare CPU, 16-32gb lagringsutrymme, magnetometer (magnetisk kompass), FM-radio och OLED-skärm.

Med tanke på att copy/paste och MMS kommer i iPhone OS 3.0 så kommer iPhone inte sakna mycket jämfört med sina mer rutinerade kollegor från SE och Nokia. Bra är väl det, eftersom jag i mångt och mycket föredrar att använda min iPhone gen 1 framför min SE P990, trots att den senare kan filma och MMS'a. Framför allt så surfar jag hellre mobilt med iphonen än med SE´n trots GPRS kontra 3G. Att mobilsurfa med P990an är nästan tortyr i jämförelse, och fan vet om det inte trots allt går snabbare på iphonen.

Att den ena telefonen dessutom betalas av jobbet och den andra privat gör ju att man får en viss bias, men oavsett så är iphonen väldigt trevlig att hantera. Telefonen käns helt enkelt väldigt solid, och glasskärmen ger telefonen en känsla av kvalitet som jag inte känt hos t.ex HTC Touch-modellerna eller hos Xperia.

Just nu lutar det åt att min gamla P990 kommer ersättas av en gen 3 iphone, särskilt som det sägs att TomTom kommer att sälja navigator till den. Jag har ju TomTom på 990an, och det har jag ju haft stor nytta av.

/E

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...