Jump to content

Personligt vapen i Hemvärnet - Vad tycker ni?


Grenadier

  

348 members have voted

  1. 1. Vilken AK tycker ni hemvärnet skall satsa på?

    • Gör ingenting, AK4B funkar fint!
      46
    • Vidareutveckla AK4!
      63
    • Byt till AK5!
      144
    • Vänta på ny AK!
      98


Recommended Posts

Skall HV hålla sig till AK4B och lägga pengarna på något vettigare?

 

Skall HV satsa på att vidareutveckla AK4:an och i sådana fall hur?

 

Skall HV gå över till AK5 och köra samma modell som övriga FM?

 

Skall HV vänta på att FM införskaffar en ny AK och hoppa på tåget då?

 

Det jag undrar är vad ni tycker om hemvärnets personliga beväpning? Jag ser jag helst att man snarast, gärna iom en ev. omorganisation av HV, inför AK5. Detta dels för att tydligare gör HV till en del av det svenska försvaret, dels för att ge soldaten ett smidigare vapen och mer ammunition i fickorna.

Link to comment
Share on other sites

Saknar ett alternativ; AK 5 med eller utan RPS. Gärna AK5, men med möjligheten att använda RPS om jag så väljer och inte som med AK4B där jag bara har RPS och ett reservsikte. Hade kännt mig betydligt tryggare om de gamla fasta riktmedlen satt kvar när skiten träffar fläkten och batteriet bestämt sig för att dö.

Edited by CP2
Link to comment
Share on other sites

Det förstås, om nu FM tänker skaffa ny AK inom det närmaste året eller åren kan jag nog tänka mig att vänta tills dess och då införa den nya bössan i hela organisationen. Annars står jag fast vid byte till AK5 omgående...

Link to comment
Share on other sites

jag röstade på att vidareutveckla AK4an pga av att det kan göras för en liten peng genom att göra som norrmännen byta kolv till en skjutbar/ställbar kolv samt byta handskyddet till ett med rails så man kan fästa olika tillbehör.

Denna sminkning av grisen görs för att vänta tills resten av försvaret bytar till nytt enhetsvapen och då hänger HV med på tåget direkt.

Att byta till AK5a eller vad den med stålsiktena kallas är ett steg tillbaka jämfört med AK4B

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att 5,56 är för klen som AK kaliber. Dock bra som lätt understöds kaliber (Ksp90)

 

Nej, 7,62 som AK kaliber och tillför bättre am. En enklare ukal kan vara på sin plats. Om vi någon gång tvingas försvara Sverige så vore en am som penetrerar en platta att föredra..

 

AK4 är ett bra vapen och själv anser jag att det är bättre än AK5. Ingen ide att byta ut AK4 till något okänt sin alla måste lära sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att 5,56 är för klen som AK kaliber. Dock bra som lätt understöds kaliber (Ksp90)

 

Nej, 7,62 som AK kaliber och tillför bättre am. En enklare ukal kan vara på sin plats. Om vi någon gång tvingas försvara Sverige så vore en am som penetrerar en platta att föredra..

 

AK4 är ett bra vapen och själv anser jag att det är bättre än AK5. Ingen ide att byta ut AK4 till något okänt sin alla måste lära sig.

 

Menar du att AK5 är ett okänt vapen? Större delen av soldaterna som rekryteras till HV är väll grundutb på det systemet? Måste ju vara en mindre skara som hade AK4/Kpist under sin GU. Eller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att 5,56 är för klen som AK kaliber. Dock bra som lätt understöds kaliber (Ksp90)

 

Nej, 7,62 som AK kaliber och tillför bättre am. En enklare ukal kan vara på sin plats. Om vi någon gång tvingas försvara Sverige så vore en am som penetrerar en platta att föredra..

 

AK4 är ett bra vapen och själv anser jag att det är bättre än AK5. Ingen ide att byta ut AK4 till något okänt sin alla måste lära sig.

 

Menar du att AK5 är ett okänt vapen? Större delen av soldaterna som rekryteras till HV är väll grundutb på det systemet? Måste ju vara en mindre skara som hade AK4/Kpist under sin GU. Eller är jag ute och cyklar?

 

Du är cyckelskytte!! : ) med okänt menade jag ett nytt ännu icke känt vapen.

Men du har rätt i att män kan AK4 och grabbhalvor AK5 :wacko:

Link to comment
Share on other sites

det finns ett område där AK5 slår AK4 på fingrarna rejält.

vid vakt-tjänstgöring, något som HV skall utföra en hel del, har AK5 ett övertag då man kan "mantla".

det ger dig ytterligare ett steg i våldstrappan som normal-svensson förstår.

 

står skyddsvakten och skriker sin ramsa, för att sedan ta bort skyddsblecket på ak4, är svårt för någon som ej vet vad det lilla plinget betyder.

 

men vem som helst som sett en hollywoodfilm, vet att när det låter "klastich" från ett vapen menas det allvar.

 

i övrigt så är jag för att behålla AK4 i hv.

och att utveckla den som norrmännen, de har tom minskat vikten på den något.

däremot anser jag att vi skulle ersatt k-pisten med MP5, till "HV-CS" dvs avtalsorg.

ett vapen med samma handgrepp som AK4, och inte allt för olik k-pisten.

 

att ge pistol88 till alla skyddsvakter vore en bra tanke, men trots allt vill man skjuta in sitt eget vapen, och inte få ett som gått som vandringspris.

Link to comment
Share on other sites

det finns ett område där AK5 slår AK4 på fingrarna rejält.

vid vakt-tjänstgöring, något som HV skall utföra en hel del, har AK5 ett övertag då man kan "mantla".

det ger dig ytterligare ett steg i våldstrappan som normal-svensson förstår.

 

står skyddsvakten och skriker sin ramsa, för att sedan ta bort skyddsblecket på ak4, är svårt för någon som ej vet vad det lilla plinget betyder.

 

men vem som helst som sett en hollywoodfilm, vet att när det låter "klastich" från ett vapen menas det allvar.

 

i övrigt så är jag för att behålla AK4 i hv.

och att utveckla den som norrmännen, de har tom minskat vikten på den något.

däremot anser jag att vi skulle ersatt k-pisten med MP5, till "HV-CS" dvs avtalsorg.

ett vapen med samma handgrepp som AK4, och inte allt för olik k-pisten.

 

att ge pistol88 till alla skyddsvakter vore en bra tanke, men trots allt vill man skjuta in sitt eget vapen, och inte få ett som gått som vandringspris.

 

Nu tror jag ju att en som inte vet vad plinget betyder har en viss förståelse för en 7,62 mynning!! Dessutom kan man vid vakttjänst sätta på en "skrä

ckinjagande" bajonett. (anses det förresten som mindre våld att sticka någon lite med bajonetten, i benet, jämfört med att skjuta?)

 

@ jack the snake det rasslar och smäller ju lite bättre oxå : )

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Det går väl att göra mekanismrörelse i avskräckande syfte även på en AK4?

Problemet är ju att man som skyddsvakt går med laddat vapen och skyddsbleck, varför jag gör mig av med en fullt funktionsduglig patron om jag gör mekaniskrörelse.

Link to comment
Share on other sites

Det går väl att göra mekanismrörelse i avskräckande syfte även på en AK4?

Problemet är ju att man som skyddsvakt går med laddat vapen och skyddsbleck, varför jag gör mig av med en fullt funktionsduglig patron om jag gör mekaniskrörelse.

 

Nu är vi OT, men det är väl skitsamma om man gör sig av med en funktionsduglig patron om konsekvensen blir att man slipper skjuta någon?

Tänk utanför boxen.

Link to comment
Share on other sites

Det går väl att göra mekanismrörelse i avskräckande syfte även på en AK4?

Problemet är ju att man som skyddsvakt går med laddat vapen och skyddsbleck, varför jag gör mig av med en fullt funktionsduglig patron om jag gör mekaniskrörelse.

Eller så har man slutstycket uppspännt och slår fram det i samma situationer som man skulle ha "mantlat" en AK5a.

"The H&K slap" är en, i mina ögon, mer hotfull rörelse än ett bak-och-fram juckande med manöverhandtaget.

Link to comment
Share on other sites

Mina herrar, nu börjar ni komma lite O-T, tror jag.

 

Ombeväpna enligt vissa, behålla enligt andra, avväpna enlig Jake....... :rolleyes:

 

Det är där vi är, där vi ska fortsätta.

Edited by CP2
Link to comment
Share on other sites

Om man ska önska fritt hade det ju varit kul med nya grejor, och i vissa lägen kanske t.o.m. bättre.

 

Om man däremot ska vara realistisk och fundera över vad man vill spendera HV's budget på så tycker jag att AK4B funkar alldeles utmärkt som det är. Det finns mycket annat man kan köpa som ger bättre effekt. Inte minst instruktörstimmar från YO.

Link to comment
Share on other sites

AK4B med inskjutbar kolv och eventuellt korta pipan cirka 3-4 cm känns som mitt nuvarande favoritvapen. Är kanske inte mycket med "bara" 3-4 cm men kan göra underverk när soldat med vapen och all annan utrustning ska in och ut ur ett fordon.

 

Vill gärna behålla just 7,62 i HV eftersom vi antagligen inte lär få ut KSP90 inom överskådlig framtid och då skulle det bli 3 olika kalibrar att hålla koll på vid en ombeväpning till AK5. 5,56 till AK5:an, 7,62 till KSP58:an och 9mm till ordonnansens pistol 88.

 

Edit: ska passa på att stava rätt direkt nästa gång. :rolleyes:

Edited by Tomas P
Link to comment
Share on other sites

Min röst gick till ombeväpning till Ak5. Känns mer praktiskt med ett gemensamt vapensystem inför framtidens mer enhetliga FM. Visst blir det några olika typer am att hålla reda på, men det var inget problem på mitt förra förband.

 

Att slippa inlärning av Ak4 för soldater som hoppar från stående/kontrakterade förband till framtida Hv måste ju rimligen löna sig.

 

/CQ1

Edited by CQ1
Link to comment
Share on other sites

Min röst gick till att vidareutveckla Ak4B med olika tillbehör och modifieringar. Kortare vapen i stil med H&K G3KA4 och handskydd med rails. Fram tills ny AK introduceras för hela FM. Jag tycker bra om 7.62 och vill gärna behålla den.

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

Hur stor chans är det egentligen att HV-kommer att få ny ak när försvaret köper in en ny? Det tar ju väldigt lång tid för försvaret att rusta om från ak5A till ak5C, så man kan ju undra hur många år det kommer att ta för hv att omrusta helt till den ny ak från och med att beslutet är fattat.

Link to comment
Share on other sites

Om det nu blir en omorganisation av hemvärnet, vilket ju återstår att se, kan man ju hoppas att de lägger lite mer resurser på de soldater som blir kvar. Då finns ju chansen att det går hyfsat fort om det skall in en ny AK i FM.

 

Annars måste jag erkänna att jag är lite kluven numera. Uppgradera AK4 eller ta in AK5? Kan man anpassa AK4 så att man får kortare vapen och mer am., och det blir en billigare lösning än att ta in AK5, varför inte... Annars är jag nog mest för att ta in AK5 i väntan på en ny AK.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att upprepa det många andra har sagt så röstar jag för att behålla och vidareutveckla järnspettet. Själva vidareutvecklingen är ju sedan ingen stor grej, kanske låta MSS ge ett par BOA på civila tillbehör (nya handskydd för att bulta på AK5Cs nya grepp etc).

 

Att jag vill behålla AK4'an är av ett väldigt enkelt skäl; det var enkelt som tusan för mig att ombeväpna till 4'an och med aimpointen har jag hellre med mig den in i stora mörka skogen än min gamla GU-AK5. Måhända att 7.62 är lite för grande för att vara perfekt, men jag tycker att vapnet i övrigt är riktigt fröscht. Att sedan kortare soldater behöver en kostare kolv är problem som kan lösas genom anskaffning av ny kolv (redan på gång).

 

Mer prioriterat borde dock vara; fler övningstillfällen, sv2k till alla, ordentlig tillgång till fordon och möcket, möcket annat.... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Att få MSS att säga att detta eller denna pryl till G3 som KAC tillverkar är ok att sätta på bössan med följande saker på sig sedan, Surefire, Harris, KAC standard front grepp.

 

På det sättet har dom godkänt saker som inte går sönder direkt och som dom vet vad det är. allt annat än det på railen är no go och sätter man på annat så får man bära vanligt handskydd i fortsättningen.

 

Men ja lycko tänkande

Link to comment
Share on other sites

Att få MSS att säga att detta eller denna pryl till G3 som KAC tillverkar är ok att sätta på bössan med följande saker på sig sedan, Surefire, Harris, KAC standard front grepp.

 

På det sättet har dom godkänt saker som inte går sönder direkt och som dom vet vad det är. allt annat än det på railen är no go och sätter man på annat så får man bära vanligt handskydd i fortsättningen.

 

Men ja lycko tänkande

 

Hoppet är det sista som överger HV-soldaten. :)

Link to comment
Share on other sites

Röstar på att behålla AK4B och istället lägga pengarna på fler övningar och sedan byta när övriga FM skaffar nytt vapen. Även om det skulle vara trevligt med ett kortare och lättare vapen tror jag att det skulle vara för dyrt att byta till AK5 för stunden om man även avser att byta nästa gång det kommer en ny AK. Risken blir då att armén byter till AK6(?) och Hemvärnet står kvar med sin AK5.

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet är ett av Försvarsmaktens få stående krigsförband. Vi ska ha samma personliga beväpning och utrustning som vilket annat skytteförband som helst. Sist jag kollade hette standardbeväpningen Ak5C.

 

Det förstås, om nu FM tänker skaffa ny AK inom det närmaste året eller åren kan jag nog tänka mig att vänta tills dess och då införa den nya bössan i hela organisationen. Annars står jag fast vid byte till AK5 omgående...

 

Ny automatkarbin inom de närmaste åren?

http://susnet.se/homHum1.html

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...