Jump to content

Personligt vapen i Hemvärnet - Vad tycker ni?


Grenadier

  

348 members have voted

  1. 1. Vilken AK tycker ni hemvärnet skall satsa på?

    • Gör ingenting, AK4B funkar fint!
      46
    • Vidareutveckla AK4!
      63
    • Byt till AK5!
      144
    • Vänta på ny AK!
      98


Recommended Posts

MENAR ni att de som nu byter tillbaks från 5.56 till 7.62-bössor för den fantastiska räckvidd och effekt i målet som kalibern presterar har FEL?

 

Puh. Nu hänger jag inte med. :)

Jag med min enorma stridserfarenhet (läs skjutit en hel del på pappisar) med både AK4/AK4B och AK5/AK5B, påstår att jag alla dagar i veckan hellre tar en AK5 med järnsikten framför AK4B.

 

Främst pga att jag inte har en kroppskonstitution som Karelin, jag påstår inte att det inte finns de som är sjukt snabba med AK4 men alla som är snabba med AK4 är ännu snabbare med AK5 .

 

Vad man än påstår så är snabbhet nummer 1, det spelar ingen roll om motståndaren fullkomligt förintas vi träff om du inte är "etta" på målet.

 

7,62 har sina fördelar och 5,56 sina och jag väljer 5,56 (precis som dom "andra killarna" som får välja).

 

(Ing, jag hoppas seriöst att jag personligen aldrig uppfattats som förespråkare av tunga EHV med jämförelsevis liten magasinkapacitet)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det som avses är ju inte direkt kalibern, snarare kolvlängd och vikt. Inte så att de som byter tillbaka till 7.62 väljer G3, utan snarare MK17/SCAR...

 

Just så. Ak4B är fel vapen, kalibern är det inget fel bortsett från att den i sig är tung och tar plats vilket ger färre patroner i magasinet.

Men jag offrar kalibern jag gillar bäst mot ett smidigare vapen om jag måste välja.

 

Att utbilda i nya skjutreglementet blir som att utbilda stavhoppare med snöpinnar..

Nu skall det utbildas, men med fel typ av vapen, med fel typ av skyddsväst.. Den duger iofs för övningsändamål men om vi inte får nya västar lär vi oss en skjutteknik som gör att vi visar Fi bredsidan som är i mjukaste laget om det skulle skita sig.. Som Brasse sa i ett barnprogram på "min" tid, "fel, fel, fel!"

 

Hur skall vi kunna värva folk med detta koncept? Nej, ge oss "vår" del av det inköpta ak5c beståndet, skulle det dröja med ak6 (vem vågar tro på 2020?) och ak5c slits ut och tar slut får det byggas om fler eller helt enkelt byggas nåt nytt eller skaffas nåt annat tillfälligt för våra utlandsstyrkor.

Alternativet är att Hv trampar på med gamla PEKen och skjuter som vi har gjort de sista decenierna.. Då är ak4b i alla fall användbar.

Omskolning rån ak4 till ak5c är nog inte något svårighet, men att skola om soldater som nu har de gamla skjutställningarna i ryggmärgen blir nåt helt annat. Speciellt om de måste använda fel utrustning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja, det som avses är ju inte direkt kalibern, snarare kolvlängd och vikt. Inte så att de som byter tillbaka till 7.62 väljer G3, utan snarare MK17/SCAR...

 

Just så. Ak4B är fel vapen, kalibern är det inget fel bortsett från att den i sig är tung och tar plats vilket ger färre patroner i magasinet.

Men jag offrar kalibern jag gillar bäst mot ett smidigare vapen om jag måste välja.

 

Att utbilda i nya skjutreglementet blir som att utbilda stavhoppare med snöpinnar..

Nu skall det utbildas, men med fel typ av vapen, med fel typ av skyddsväst.. Den duger iofs för övningsändamål men om vi inte får nya västar lär vi oss en skjutteknik som gör att vi visar Fi bredsidan som är i mjukaste laget om det skulle skita sig.. Som Brasse sa i ett barnprogram på "min" tid, "fel, fel, fel!"

 

Hur skall vi kunna värva folk med detta koncept? Nej, ge oss "vår" del av det inköpta ak5c beståndet, skulle det dröja med ak6 (vem vågar tro på 2020?) och ak5c slits ut och tar slut får det byggas om fler eller helt enkelt byggas nåt nytt eller skaffas nåt annat tillfälligt för våra utlandsstyrkor.

Alternativet är att Hv trampar på med gamla PEKen och skjuter som vi har gjort de sista decenierna.. Då är ak4b i alla fall användbar.

Omskolning rån ak4 till ak5c är nog inte något svårighet, men att skola om soldater som nu har de gamla skjutställningarna i ryggmärgen blir nåt helt annat. Speciellt om de måste använda fel utrustning.

 

Den nya PEKen är inte bara anpassad till kroppsskydd med plattor i, det är framför allt anpassat till kroppens mer naturliga stressreaktioner. Dessa stressreaktioner som majoriteten av alla människor kommer att uppleva om t.ex. någon försöker skjuta på dem.

 

Jag kan hålla med om att Ak4 inte är världens smidigaste vapen men det är inte en bra anledning att gå tillbaka till ett förlegat utbildningssystem som inte tar hänsyn till ny forskning och som syftar till att hålla soldaten vid liv och att få denna att fortsätta strida och göra sitt jobb trots att allt är skitjobbigt.

Link to comment
Share on other sites

[själv skjuter jag instinktivskytte i 'bajsa-på-sig'-ställningen när skurken dyker upp nära, trots att jag har AK4 och är utbildad på det gamla systemet. Min kropp blir helt enkelt skraj och kryper ihop till en boll (inte helt olik boxningsgard), kolven kommer närmare bröstets mitt och benen böjs lite. När jag själv ligger på förhand eller avstånden är långa använder jag 'gammelsystemet', men när vi talar MOUT eller liknande kan jag helt enkelt inte göra annat än köra 'nytt'.]

 

[PS: Jag har å andra sidan armar som är långa nog att medge god kontroll trots orginalkolv, dessutom har jag 'tysk tumme'.]

Link to comment
Share on other sites

Själv skjuter jag instinktivskytte i 'bajsa-på-sig'-ställningen när skurken dyker upp nära, trots att jag har AK4 och är utbildad på det gamla systemet. Min kropp blir helt enkelt skraj och kryper ihop till en boll (inte helt olik boxningsgard), kolven kommer närmare bröstets mitt och benen böjs lite. När jag själv ligger på förhand eller avstånden är långa använder jag 'gammelsystemet', men när vi talar MOUT eller liknande kan jag helt enkelt inte göra annat än köra 'nytt'.

Det funkat inte för mig. Kolven hamnar antingen i armhålan eller utanpå överarmen. Fanskapet är för långt, helt enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Det funkat inte för mig. Kolven hamnar antingen i armhålan eller utanpå överarmen. Fanskapet är för långt, helt enkelt!

Shit!! Jag var visst inte ensam om de!!! :/

 

För mig är AK4 med "orginal kolv" för långt ja! Den är så lång att jag måste stå snett för att kunna hålla i vapnet och skjuta. Problemet är då att jag står snett och kolven glider iväg och pipan pekar då åt snett vänster, och vem står där?? Min stridskamrat!

Jag har pratat med minna befäl och en vapentekniker om detta och vi kom överens om att jag skall ha en tillfällig skjutförbud med orginal kolv.

Jag trodde först att det var pga min skjut ställning men det var det icke!

Link to comment
Share on other sites

Mina korta armar har aldrig haft problem med att hantera ak4. Varför upplever vi det så olika?

 

För att alla kroppar är annorlunda.

 

Ak4:an har fungerat bra för mig fram till vi började använda kroppsskyddet.

Link to comment
Share on other sites

Det där att kolven hamnar utanför överarmen i stället för mot axeln händer mig jämt och ständigt, framför allt i SIB. Innan vi fick rödpunktsiktena så kunde jag ibland undra varför det var så svårt att sikta innan jag insåg att jag bara såg kornet. Siktet hade jag i örat.

Link to comment
Share on other sites

Det funkat inte för mig. Kolven hamnar antingen i armhålan eller utanpå överarmen. Fanskapet är för långt, helt enkelt!

Shit!! Jag var visst inte ensam om de!!! :)

 

För mig är AK4 med "orginal kolv" för långt ja! Den är så lång att jag måste stå snett för att kunna hålla i vapnet och skjuta. Problemet är då att jag står snett och kolven glider iväg och pipan pekar då åt snett vänster, och vem står där?? Min stridskamrat!

Jag har pratat med minna befäl och en vapentekniker om detta och vi kom överens om att jag skall ha en tillfällig skjutförbud med orginal kolv.

Jag trodde först att det var pga min skjut ställning men det var det icke!

 

jag har lite av det problemet jag med.

men för min del är det när jag bär radiomes.

har jag inte bröstrem på mesen hamnar kolven för långt ut på axeln pga att mesens remmar flyttar sig.

 

men jag är även lite för kort i höger arm för att det skall funka helt klockrent.

infällbar kolv däremot hjälper inte ett dyft.

hade även problem med ak5A, men de avhjälptes med ak5C.

 

iofs tror jag det enda som riktigt hjälper är många och långa dagar på skjutbana med innötning av en bra skjutställning kontra utrustning.

det är en sak att ligga på 200 m vallen och skjuta på tioringad, det är en annan att stå på duell-bana och träffa med dubbelskott på 5 sek.

som vanligt är det tidsfaktorn som är i vägen.

60 timmar om året är för lite för att få bra möjligheter att utvecklas, vissa behöver mer tid att hitta rätt skjutställning.

 

bara för att man skjuter som en gud med ett vapen, betyder inte det att man blir jesus direkt när man får ett annat i händerna.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Det funkat inte för mig. Kolven hamnar antingen i armhålan eller utanpå överarmen. Fanskapet är för långt, helt enkelt!

Shit!! Jag var visst inte ensam om de!!! :)

 

För mig är AK4 med "orginal kolv" för långt ja! Den är så lång att jag måste stå snett för att kunna hålla i vapnet och skjuta. Problemet är då att jag står snett och kolven glider iväg och pipan pekar då åt snett vänster, och vem står där?? Min stridskamrat!

Jag har pratat med minna befäl och en vapentekniker om detta och vi kom överens om att jag skall ha en tillfällig skjutförbud med orginal kolv.

Jag trodde först att det var pga min skjut ställning men det var det icke!

 

jag har lite av det problemet jag med.

men för min del är det när jag bär radiomes.

har jag inte bröstrem på mesen hamnar kolven för långt ut på axeln pga att mesens remmar flyttar sig.

 

men jag är även lite för kort i höger arm för att det skall funka helt klockrent.

infällbar kolv däremot hjälper inte ett dyft.

hade även problem med ak5A, men de avhjälptes med ak5C.

 

iofs tror jag det enda som riktigt hjälper är många och långa dagar på skjutbana med innötning av en bra skjutställning kontra utrustning.

det är en sak att ligga på 200 m vallen och skjuta på tioringad, det är en annan att stå på duell-bana och träffa med dubbelskott på 5 sek.

som vanligt är det tidsfaktorn som är i vägen.

60 timmar om året är för lite för att få bra möjligheter att utvecklas, vissa behöver mer tid att hitta rätt skjutställning.

 

bara för att man skjuter som en gud med ett vapen, betyder inte det att man blir jesus direkt när man får ett annat i händerna.

Det kan vara så som du säger!!

Detta vapen fick jag ut samma morgon (nytt osv) som KFÖn började så jag hade ju inte alls skjutit med det innan.Och det är just stridsbannorna som detta problem uppstår. Allt för ofta, tycker jag, är man på en skjutvall och skjuter. Fi kommer ju inte dyka upp på terrängen som på en skjutbana, utan man kommer ju att röra på sig, ibland srpinga växelviss osv.

 

Däremot så gjorde jag ngt som kanske inte får göra.

Min flickvän är med i HvUnd uppe i östersund. Hon har fått ut en kortare kolv (läs EJ inskjutbar) som är 4cm kortare. Den fick hon ut för ca 1.5-2år sen. Denna lånade jag och gick sen en likadan skjuthinderbana och det gick hur bra som helst!!! inga problem med kolven, jag kunde sikta och kom snabbt till skott. För MIN del var det ett underverk! Oche det fanns ingen risk för jag skulle skjuta min kamrat :banghead:

 

 

Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om vilket vapen HV skaffar sig. Enda kraven jag har är att den är:

- Kortare än AK4B

- inskjutbar/ställbar kolv

- lättare än AK4

- 30 skotts mag

- att jag kan få ha en grt på den!!! :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enligt min mening borde Sverige överge konceptet med att försöka vara som nato hela tiden när vi inte ens är med i nato. Bytet av gradbeteckningarna och borttagandet av furir är det senaste och jag tror det kommer komma mer. Sverige borde varken ha 5.56mm eller 7.62mm i Ak 6. Vi borde byta tillbaka till 6.5mm, som visserligen är mycket ovanlig i världen, men mycket effektiv. JAg tycker att Hemvärnet ska vänta på att Ak 6 utvecklas och sedan använda den. Tycker det är för sen att skaffa Ak 5. Känns onödigt att modifiera så många Ak 4or bara för att kasta bort dem några år senare.

Link to comment
Share on other sites

...Skall vi behålla ak4b till 2020 kommer vi i 10 år att utbildas i en skjutteknik som ak4 absolut inte funkar som. Det blir helt fel och mkt svårt att motivera för soldaterna att använda den nya tekniken...

Håller inte alls med dig.

 

Har skjutit nya reglementet med AK4 vid ett antal tillfällen och tycker det funkar bra! (visst, det funkar säkert ännu bättre med AK5) Senast så sköt hela kompaniet för första gången det nya reglementet och det var en skara soldater i åldrarna 20 upp mot 60. Soldaterna som deltog var odelat positiva och tyckte det funkade bra med AK4, även det lite äldre gardet med sina knäbesvär tyckte det funka bra. Sen är ju inte resultaten lysande från början, att öva upp en färdighet kräver ju en viss mängd övning, men inte heller det kan vara en anledning att avstå.

 

Vad grundar du på att det kommer bli svårt att motivera soldater att använda den nya tekniken? Det är väl där du i din roll som skjutledare ska träda in och motivera soldaterna. Det nya reglementet motiveras främst med en betydligt tydligare och realistisk förankring till "striden" vilket sparar mycket tid från att först öva skytte och sedan öva strid som tidigare. De nya skjutställningarna är också som redan nämnts framtagna för att på bästa sätt möta stridens villkor, och att öva "luckan" som ryggmärgsbeteende redan i de inledande skjutövningarna ser jag också bara som positivt. Till skillnad mot att ligga på vallen och skjuta en serie med två bulor med träffkrav inom 10cm vilket förvisso kan vara kul, men det är inte särskilt anpassat. Vill man öva den typen av skytte kan man gå med i en skytteförening, i Hemvärnet ska vi primärt öva strid. Med det nya reglementet kombinerar vi både stridsmoment och skytte på ett tillfredsställande sätt, så var det inte förr. Ett motiveringsproblem tror jag vi har främst om det blir "hittan dittan" med skytteriet och vi kör båda systemen för att någon inte vill köra det nya. Det nya kräver träning och ska vi gå över måste vi göra det helhjärtat. Och det är också det jag tycker vi bör göra, PEK är yesterday.

 

"När PEK kom på 80-talet var det de bästa som fanns då, men nu har vi detta som är bättre och bäst nu!" Citat signerat Kn Skjutintruktör på EBG.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min mening borde Sverige överge konceptet med att försöka vara som nato hela tiden när vi inte ens är med i nato. Bytet av gradbeteckningarna och borttagandet av furir är det senaste och jag tror det kommer komma mer. Sverige borde varken ha 5.56mm eller 7.62mm i Ak 6. Vi borde byta tillbaka till 6.5mm, som visserligen är mycket ovanlig i världen, men mycket effektiv. JAg tycker att Hemvärnet ska vänta på att Ak 6 utvecklas och sedan använda den. Tycker det är för sen att skaffa Ak 5. Känns onödigt att modifiera så många Ak 4or bara för att kasta bort dem några år senare.

 

Enligt den info vi fick i samband med infon om de nya avtalen skall ej AK5 anskaffas.

Man väntar i stället på AK5 och ska få denna samtidigt med resten av försvaret (2015 planerat).

Skall även tas fram en AK7, en hölsterbar AK som ska ersätta den avskaffade Kåpisten (även till HV.

Hade man bytt till AK5 som man fått erbjudan om så hade man ej fått AK6, AK7 då man ansett att man för nyligt ombeväpnat när dessa hade kommit.

Edited by Hasse-57
Link to comment
Share on other sites

att HV skulle få nya vapen när resten av FM bytte är ju en gammal uppgift som snurrat senaste 4 åren, om inte längre

men gissningsvis lär inte FM byta vapen så tidigt som 2015 nu när man precis börjat rulla ut AK5C på förband.

 

ser man till andra mtrl-frågor så ligger nog ett vapenbyte närmare 10-15 år fram i tiden

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag anser att 5,56 är för klen som AK kaliber. Dock bra som lätt understöds kaliber (Ksp90)

 

Nej, 7,62 som AK kaliber och tillför bättre am. En enklare ukal kan vara på sin plats. Om vi någon gång tvingas försvara Sverige så vore en am som penetrerar en platta att föredra..

 

AK4 är ett bra vapen och själv anser jag att det är bättre än AK5. Ingen ide att byta ut AK4 till något okänt sin alla måste lära sig.

Ja, är det inte så att flera länders miltärmakter numera funderar på om inte 5,56 var en smärre miss, som inte blev "så bra som man trodde"? För lätt, för låg genomslagskraft, m.m.? 7,62 torde i alla fall uppnå tillräckligt hög hastighet och har bättre träffsäkerhet. AK4 är visserligen ett ganska tungt vapen, men mycket slagtåligt. Utrustat med en lättare kolv, kanske?

Link to comment
Share on other sites

nyligen framkom att HV kommer att i framtiden ombeväpnas till AK5, AK4'n utgår. Jag har inte mer information och framförallt ingen tidsaxel men tycker att det är signifikant att en person med insikt säger att AK4'n ska bort, det lät då inte som det var på ett 10-20 årigt spektrum utan att det skulle ske s.a.s i modern tid.

 

Följdaktligen så påstår jag att det är förklaringen till det stora antalet AK5C

 

/b

 

Det är inte vad jag hört!

De siskusioner som förs är som jag tidigare skrivit.

1. Vilka krav kommer framtidens slagfält/strid att ställa på soldaten.

2. Vilken miljö kommer man troligast att verka i och ställer den några speciella krav.

3. Vilket avståd kommer man att använda vapnet på. ( Medel avståndet i krig ligger på ca 25-50m historiskt sett.)

 

Svaren på frågorna har jag inte hört ännu men om man lysnar på diskusionen i sverige och världen så blir det

1. Beväpningen behöver vara lätt med möjlighet att anpassa vapnet efter uppdrag, slagfältet kommer variera mycket men vara till stor del förlagt till bebyggelse.

2. Miljön kommer och har visat sig under senare år vara bebyggelse. Deta ställer krav på ett smidigt vapen med god penetrationsförmåga i betong, Tegel trä.

3. Avstånden som man använder eldhandvapen krymper och har krympt med åren, 80 talet så övades eldöverfall på Sovjetiskaförband från 200-300meter denna era ar förbi vad gäller eldöverfall på det viset.

 

Ombeväpning till AK5 kan kanske ske innan det tas fram ett nyt vapen till samtliga i FM men motståndet är hårt inom HV kan jag lova.

I den nya stridsutbildningen räknar man med att möta en fiende med rejäla kroppsskydd och då fungerar inte 5.56 så bra som 7.62

Troligast är att man ombeväpnar hela FM även hemvärnet till ett modernt eldhandvapen som kan modifieras efter soldatens uppgift men var lika i grunden.

OK, det låter alltså som om framtidens eldhandvapen mer är MP5 än AK5, eller hur? Med tanke på förväntad strid i bebyggelse och närkamp. Eller kommer den förnämliga kaliber 7,62 att överleva och återkomma i ett nytt vapen? Finns det sådana funderingar/projekt?

Link to comment
Share on other sites

inte för att vara sån.. men hur ser striderna ut som utkämpas idag av svenska förband.. i "ödemark"

så att peka på att strider bara kommer ske på korta håll i bebyggelse är lite fel anser jag..samma så kan man utan större konstigheter få ut stridsavstånd även i SIB.. allt där är inte "strid i städskrubb"

Link to comment
Share on other sites

Ja, är det inte så att flera länders miltärmakter numera funderar på om inte 5,56 var en smärre miss, som inte blev "så bra som man trodde"? För lätt, för låg genomslagskraft, m.m.? 7,62 torde i alla fall uppnå tillräckligt hög hastighet och har bättre träffsäkerhet. AK4 är visserligen ett ganska tungt vapen, men mycket slagtåligt. Utrustat med en lättare kolv, kanske?

Jag skulle säga "ja" om man läser tidningar som typ Aftonbladet, "nej" om man läser infon lite djupare och faktiskt pratar med en del som använt 5.56 för att skjuta människor.

 

Läs detta:

http://www.545ar.com/arvidsson.pdf

Oavsett detaljerna som jag inte har kapacitet att förstå, så är jag helt övertygad om att det är utb. som gäller. Inte en "magisk patron".

Givetvis kan man utvckla att ha ex: en så tung proj. som möjligt, men om du träffar sämre ex: på grund av mindre flack kulbana så spelar det ju ingen roll.

 

7.62 kommer alla gånger att leva kvar, parallellt med 5.56 men enligt mig kommer det aldrig att bli en återgång på bred front till 7.62.

Skarpskytt, tyngre understödsvapen, mindre enheter - ja. Alla bassar - nej.

 

Ny kaliber, som 6.8, inte en chans om man inte kan visa på en extremt mycket bättre träffpotential.

 

Men jag vet inte, jag är ksp-skytt...

 

OK, det låter alltså som om framtidens eldhandvapen mer är MP5 än AK5, eller hur? Med tanke på förväntad strid i bebyggelse och närkamp. Eller kommer den förnämliga kaliber 7,62 att överleva och återkomma i ett nytt vapen? Finns det sådana funderingar/projekt?

Is i groggen nu, en Mp5 är ett utmärkt vapen med det är fortfarande bara en stor pistol.

Det kommer aldrig, aldrig bli så att Mp5 (eller en annan k-pist) ersätter en Ak som vapen för de stora massorna av soldater.

 

"Nya" vapen i 7.62, nja, variationer på tidigare tema, ja.

 

...

Link to comment
Share on other sites

7.62 kommer alla gånger att leva kvar, parallellt med 5.56 men enligt mig kommer det aldrig att bli en återgång på bred front till 7.62.

Skarpskytt, tyngre understödsvapen, mindre enheter - ja. Alla bassar - nej.

 

Ny kaliber, som 6.8, inte en chans om man inte kan visa på en extremt mycket bättre träffpotential.

Det ligger en stor fördel i att kunna ha samma ammunition till både alla bassars AK, kulsprutor och skarpskyttevapen än att ha två olika.

Link to comment
Share on other sites

ska vi ha AK5 så skall det vara av C eller D modell

Jag håller fulkomligt med, riktigt hur många senarior har HV soldaten nytta av en 7,62 patron. de känns inte riktigt som så många HV soldater kommer att hamna i lägen när de gäller bekämpning av fi bortom 200m.

 

skall vi behålla Ak4B vill jag ha P88 för FISH and CHIPS även om den kortas rejält.

 

förtydligande.

De är specielt FISH delen i utrycket som blir problematisk. (Fighting In Someones Home)

Edited by speculatores
Link to comment
Share on other sites

Det ligger en stor fördel i att kunna ha samma ammunition till både alla bassars AK, kulsprutor och skarpskyttevapen än att ha två olika.

 

Ja, och x-act hur många experiment, försök, tester och tyckanden har gått vidare till någon form av allmän utdelning av ak, understödsvapen och skarp/prickskyttevapen till "alla" soldater av samma kaliber de senaste 50 åren?

 

Inga? Få? Enstaka? Jag vet ingen.

 

Nu menade du ev. inte så men hur skulle det isåfall omkullkasta mitt tyckande?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Av de prototyper jag läst om så finns det minst en kaliber mellan 6-7mm hos jänkarna. De flesta är nog överens om att 5.56 har för lite energi för att vara optimal.

 

Som helgkrigare tycker jag 7.62 är ett perfekt val för Hemvärnet. Det händer lite i mottagaränden. Vilket är att föredra om man är blekfet, skjuter från höften och eldreglerar efter nedslagen.

Link to comment
Share on other sites

Jänkarna försökte väl med någon m16variant som skarpskyttevapen, har också för mig att de har fallit tillbaka på en m14variant som skarpskyttebössa

 

Ja precis, SPR/Mk 12 mod XX/etc. levererar som det skall. M-14 för att man inte hade något annat, inte för att det var extremt bra*.

M-14 är min uppfattning att det ersätts av M110, som ju främst är variationer på SR-25/Mk 11 mod 0, som ju främst är en "förenklad" AR-10.

 

Mao, vi ser fortfarande inte att alla soldater har 7.62, vi ser dock ökad flexibilitet och missions/uppgiftsanpassning.

 

 

*M-14 är i mina ögon en "ergonomisk katastrof" om man hanterar en ak som man gör idag, helt klart är det byggt kring ett helt annat bruk av en ak[ag?]

Link to comment
Share on other sites

 

Som helgkrigare tycker jag 7.62 är ett perfekt val för Hemvärnet. Det händer lite i mottagaränden. Vilket är att föredra om man är blekfet, skjuter från höften och eldreglerar efter nedslagen.

 

Du menar att det inget händer i mottagaränden när man skjuter med 5.56?

 

Och du menar på allvar att det är bättre att tilldela ett tungt vapensystem, som är svårare att hantera skjutmässigt samt med mindre antal patroner(än dito 5.56), till "helgkrigare" som verkligen har mycket dåligt med tid på skjutbanan?

 

Vilken planet är du ifrån? :eeh:

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en stor fördel i att kunna ha samma ammunition till både alla bassars AK, kulsprutor och skarpskyttevapen än att ha två olika.

 

Ja, och x-act hur många experiment, försök, tester och tyckanden har gått vidare till någon form av allmän utdelning av ak, understödsvapen och skarp/prickskyttevapen till "alla" soldater av samma kaliber de senaste 50 åren?

 

Inga? Få? Enstaka? Jag vet ingen.

 

Nu menade du ev. inte så men hur skulle det isåfall omkullkasta mitt tyckande?

 

:)

Dessutom har FM underhållskedjor alltid innehållit minst två finkalibrar: 6,5mm/9mm; 7,62/9; 7,62/5,56 och säkert fler kombinationer. Det är först de senaste åren som Hv endast haft 7,62 (och det har ju i viss mån frångåtts i o m pistol 88). Om man inte lärt sig att hantera det vid det här laget så är det kanske en logistikutbildning som saknas?

 

För egen del ser jag gärna att Hv får Ak5 i väntan på det "nya fina enhetsvapnet to end all wars" :)

Link to comment
Share on other sites

Ak4 må vara tungt och klumpigt, men med rödpunktssikte så är det bra med hänsyn till hur lite skjutträning vi kan få.

 

Ak5 må vara lätt och ledigt, men utan rödpunktssikte så är det sämre med hänsyn till hur lite skjutträning vi kan få.

 

Bägge gör ont när de träffar.

 

 

Jag behåller hellre Ak4B med RPS tills FM byter ut dagens AK5C/D mot något nytt, oavsett vilken kaliber det blir. En kortare kolv är ju bra, men Ak4/G3 har ju funkat hitintills, så "folk" kanske ska träna lite?

 

 

Edit: Allt ur Hv's synvinkel

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Sån tur att AK5C/D har RPS som standard. Och bara för att någonting har fungerat förr så betyder det inte att det fungerar nu, speciellt inte med det nya skjutreglementet.

 

Ta mig inte fel, jag tycker om mitt järnspett men de där resonemangen är dåliga.

Link to comment
Share on other sites

@Berg, om det är mig du svarat, alternativt förtydligande vad jag menar.

 

Jag betvivlar att FM skulle modda om 20000 Ak5 (A) till Ak5C/D. Så om Hv skulle få Ak5 för att FM bara ska ha en kaliber, så blir det gamla Ak5, och då föredrar jag Ak4B med RPS några år till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...