Jump to content
Sign in to follow this  
Grenadier

Personligt vapen i Hemvärnet - Vad tycker ni?

346 members have voted

1. 1. Vilken AK tycker ni hemvärnet skall satsa på?

• Gör ingenting, AK4B funkar fint!
      46
    • Vidareutveckla AK4!
      61
    • Byt till AK5!
      144
    • Vänta på ny AK!
      98

Recommended Posts

ska vi ha AK5 så skall det vara av C eller D modell

För att det är coolt, eller för att övriga försvaret skall gå över till dessa?

Räcker det inte med en Adam, än så länge (även om rps är jävligt schmutt)

För att det är coolt, eller för att övriga försvaret skall gå över till dessa?

Räcker det inte med en Adam, än så länge (även om rps är jävligt schmutt)

varför ska vi ha skiten för. När vi har AK4b ser ingen anledning till att gå tillbaka till gammeldags hålsikte när vi redan har rps.

Varken AK5 A,C,eller D är coola det är ett vapen som alla andra ett arbetsredskap.

Om vi då ska ha samma vapen som övriga FM varför ska vi då ta över de vapen som inte har uppgraderas utan då menar du att vi ska ha de gamla sletna AK5 ADAM och vara glada över det.

I vilket väder, årstid o tid på dygnet hade jag valt AK4B framför AK5 ADAM

AK5C & D är sminkade grisar och adam modellen är bara en överviktig gris

För er som hänvisar till Norge, norrmännen byter ut sina ag3 mot HK416 atm.

Idealiskt enl. mig, ak5(välj modell själv) tills försvaret skaffar ett nytt standardvapen. Då ska självklart HV utrustas med det.

Sen kan viss prioritering göras internt i HV. Det sker ju självklart överallt, jägarförbanden för först, därefter de mekaniserade skytteförbanden osv ner i prion.

För er som hänvisar till Norge, norrmännen byter ut sina ag3 mot HK416 atm.

Idealiskt enl. mig, ak5(välj modell själv) tills försvaret skaffar ett nytt standardvapen. Då ska självklart HV utrustas med det.

Sen kan viss prioritering göras internt i HV. Det sker ju självklart överallt, jägarförbanden för först, därefter de mekaniserade skytteförbanden osv ner i prion.

Vi ska ju sammarbeta med våra grannländer. Så då kan vi börja med att köpa samma vapensystem. :)

Med lite pengar så kan man uppgradera Ak4B till något som liknar det balterna har gjort med sina Ak4(a).

Med lite mera pengar så får vi ombeväpning till Ak5(modell något)

För kanske samma peng eller lite mer så får vi HK416 och vi slipper ett berg av amnution som annars bildas då vi enligt RiksHv Chefen förbrukar alldelens för lite för att ha en någorlunda låg nivå till nästa vapenbyte. (skrivet i någon hv tidning har jag för mig).

Fast enligt ryktet så fick dom psykbryt då Hv skaffade rödpunktsikte innan andra delar inom FM fixat sina. Och skulle detta hända med nytt vapen så vet man nog inte vad som skulle hända... :)

Edited by tinhead

Visst ak4 kan utvecklas, men använd sparsamt med pengar på den i så fall. Jag vill ha mera övningstid! Betydligt viktigare än valet av knallpåk.

saknar ak5c som valmöjlighet. Även om jag är 7,62 kramare. Det är trots allt standardvapnet idag, så vi borde ha den.

Jag anser att HV ska ha kvar AK4. Man har nu investerat i att renovera och bygga om en stor mängd gamla AK4:or till AK4B standard, det känns för tidigt att skrota.

Det känns som en fördel att ha 7,62 ammunition tack vare penetrationsförmågan. Sedan har jag hört att AK4 ska vara ett precisare vapen och bättre på längre avstånd. Jag kan såklart inte stå för sanningshalten i de två senare påståendena.

Jag skulle dock vilja se att man i tar fram en AK4C som i princip är AK4B, fast man har inte svarvat bort siktena. Sedan ett fällbart axelstöd och ett handskydd med rails skulle vara fördelaktigt. Skulle pengar finnas så skulle genomskinligt magasin och sistaskottsspärr vara ett önskemål från min sida.

Jag har inte hört att man är på väg att kassera några hundratusentals AK5:or, och jag finner det osannolikt. Det har "bara" tillverkats 200 000 AK5 vad jag hört. Av dessa borde en stor mängd redan kasserats av skär ålder under de tjugo år som AK5 varit i tjänst. AK5 kommer dessutom troligen finnas kvar inom försvaret i många år efter att AK6 börjar antas, vilket jag hört ska vara ca 2016.

Om Socialdemokraternas förslag på tredubblade värnpliktsantal träder i kraft, så borde försvarets omfattning med min oerhört enkla matematik öka till 90 000 man exkl Hv.

Mitt förslag är att man ska ha kvar AK4, om man inte till och med vidareutvecklar dessa, varefter man skaffar sig nästa generations automatkarbin (dock gör man detta sist av alla i försvaret), och sedan ställs AK4 och AK5 av som någon form av reservistvapen.

Edited by darkjak

skulle säja att det där kommer att ta lång tid.

de som i norge har bytt till hk416 är telemarksbatajonen och härens special jägarcomando.

det har börjat komma ut på vpl förband, men de flesta har fortfarande ag3 og hk mp5.

kongens garde kommer förmodligen tom byta efter att hemvärnet fått sina.

ev byter 1,2 och 4 komp som sysslar som har stadsskytte och eskort-tjänst till 416, men behåller ag3 vid vakttjänst.

svendsenmindre_53208a.jpg

hk416 känns jobbigare att jonglera med än ag3 :bash: (ja jag vet mycket väl att drilletroppen utför sina konster med 7 kilos garand m-1)

gärna utvecklad ak4b med fällbar kolv i samma stuk som ak5C i hv.

har problem med att få till bara skjutställning med ak4b när all utr + radiomes är anbringad på kroppen.

är dock lite skeptisk till skena på handskyddet, om den inte kommer i liknade utförande som på ak5C.

Edited by bushman

Om du läser det första stycket i länken jag gav så hittar du:

Heimevernets nye skarpskytterrifle HK417 er allerede levert til 016-avdelingene ...

Mao, heimevernets "specialförband" har redan fått ut det. Googla lite till och du hittar att instruktörer för andra delar av heimevernet har utbildats för att lokalt kunna sköta utbildningen.

Det kan absolut fortfarande ta lång tid innan alla prioriterade får sina vapen men de har gått en bit på väg.

Finns stödben till ak4 hos fm?

Om du läser det första stycket i länken jag gav så hittar du:
Heimevernets nye skarpskytterrifle HK417 er allerede levert til 016-avdelingene ...

Mao, heimevernets "specialförband" har redan fått ut det. Googla lite till och du hittar att instruktörer för andra delar av heimevernet har utbildats för att lokalt kunna sköta utbildningen.

Det kan absolut fortfarande ta lång tid innan alla prioriterade får sina vapen men de har gått en bit på väg.

Finns stödben till ak4 hos fm?

@baldric:

får bara säga: det var som fan!

fast nu är norska hemvärnets specialstyrkor något helt annat än våra insatsplutoner.

men ett bra tänk att utbilda deras skjutledare/instrk på HK416, då kan man nyttja dem i utbildning av vpl och utlandsstyrkor.

detta sker förhoppningsvis även även sverige, att man ger hv´s instrk utb på ak5 dvs?

@knekt:

får nog säja att det tog inte så lång tid från det att första enhet som fick ut, det till att tom jag som var på rep-utb 1994, fick ut en sprillans ny ak5.

1990 hade jägarförbanden det ute, valda delar av andra vpl fick utb. på det.

fast vid denna tid 90 - 95 höll faktiskt tev I15 kvar vid ak4, för sina stadsskytteförband.

bättre slagkraft var ett av argumenten, talades även om att det användes någon annan ammo, som ej skulle slå igenom väggar, utan bara led fi inne i rummet.

Edited by bushman

@knekt:

får nog säja att det tog inte så lång tid från det att första enhet som fick ut, det till att tom jag som var på rep-utb 1994, fick ut en sprillans ny ak5.

fast vid denna tid 90 - 95 höll faktiskt tev I15 kvar vid ak4, för sina stadsskytteförband.

bättre slagkraft var ett av argumenten, talades även om att det användes någon annan ammo, som ej skulle slå igenom väggar, utan bara led fi inne i rummet.

Och jag har även hört att i15 hade ak4 på stadsskytte för att det var för dåligt med ak5. Vet verkligen inte vad som är sant eller inte eller vad som är nödlögner för att motivera soldaten att använda tilldelad mtrl.

Med den förmåga som genierna i hkv upplevs se som maximal förmåga blir det batong.

Med den förmåga som skulle kunna utvecklas/krävas blir det samma som resten av insatsförbanden, dvs ak5x eller kspxx.

Att utbilda vapeninstruktörer på samtliga finkalibriga vapen som tilldelas på bredd inom försvarsmakten vore rent av intelligent, alltså görs inte det. Orsaken är förhoppningsvis det vanliga, brist på instruktörer och borttrollade resurser.

Synergieffekter är något som försvarsmakten vanligen inte kan upplevas se som kostnadseffektivt eller ens önskvärt.

Enligt min egna minimala erfarenhet av AK4 så har jag egentligen bara 4 saker som upplevs nödvändiga och kostnadseffektiva:

Utveckla lättare magasin (M/plast, gärna genomskinliga) och dela ut FLER magasin förihelskotta!

Själva vapnet i sig är acceptabelt, men det behövs mindre kolvar för oss med korta armar, och någon kort railbit längst fram på handskyddet, inte ett hellängds utan bara en liten bit, för montage av ficklampa eller bipod för skaprskyttar(när/om det kommer ut nya sikten till skarpskytt, detta är dock en annan diskussion)

För mycket "Jag har hört" i den här tråden...

Edited by Berg

@knekt:

Och jag har även hört att i15 hade ak4 på stadsskytte för att det var för dåligt med ak5. Vet verkligen inte vad som är sant eller inte eller vad som är nödlögner för att motivera soldaten att använda tilldelad mtrl.

OT:

kan ju iofs stämma, vi hade ju i väg ett antal ak5 till balkan just de åren, och varför tilldela ett regemente som ändå skall läggas ner nya vapen.

fast å andra sidan tror jag att stadsskytte i halmstad, också körde ak4 i första vändan och att ak5 generellt vid denna tiden, ansågs som ett för "klent" vapen för stadsskytte.

slut OT

benstöd till ak4 tror jag har provats, men antogs aldrig.

Edited by bushman

Enligt majoren/översten som ledde SIB kursen på Tylebäck 2001 (eller var det 2002?) hade stadsskytte till en början kvar ak4 av den anledningen att det klassades som lokalförsvarsförband. Med andra ord var de inte prioriterade att få ut ak5. Men redan då 01-02 hade de fått dem som många andra förband i FM.

Men nu är vi OT.

[/quote

Eftersom FM precis påbörjat en ombeväpning till AK5C så tror jag inte att FM kommer att

införskaffa en ny AK inom dom närmaste 10-20 åren.

Därför ska vi ha kvar AK4 men med med nya handtag(rails,vertikal grepp),vikbar och inställbar kolv !

Eftersom FM precis påbörjat en ombeväpning till AK5C så tror jag inte att FM kommer att

införskaffa en ny AK inom dom närmaste 10-20 åren.

Därför ska vi ha kvar AK4 men med med nya handtag(rails,vertikal grepp),vikbar och inställbar kolv !

Så du menar att Hv ska släpa runt på Ak4B i 10-20 år till?

@knekt:

Grundutrustning för stadsskytte var AK4, ja. Med angivet skäl. Om det stämde vet jag dock inte, kan ha varit brist på 5:or också.

Enligt min egna minimala erfarenhet av AK4 så har jag egentligen bara 4 saker som upplevs nödvändiga och kostnadseffektiva:

Utveckla lättare magasin (M/plast, gärna genomskinliga) och dela ut FLER magasin förihelskotta!

Själva vapnet i sig är acceptabelt, men det behövs mindre kolvar för oss med korta armar, och någon kort railbit längst fram på handskyddet, inte ett hellängds utan bara en liten bit, för montage av ficklampa eller bipod för skaprskyttar(när/om det kommer ut nya sikten till skarpskytt, detta är dock en annan diskussion)

För mycket "Jag har hört" i den här tråden...

Mag i aluminium är ett "lyft" märbart lättare mag, det vet jag men jag innehar inga själv ännu :unsure:

Jag vet inte om man uppnår mera med plast istället för aluminium. Mer än möjligtvis att man ser hur mycket man har kvar. Alu mag finns på överskott överallt i världen och jag tror att FM skulle få ett bra pris från alla som avvecklar sina för tillfället.

Men det faller nog med att det vore en intelligent förbättring..

Anledningen till att stadsskytteförbanden på det glada 90talet hade ak4 var att det var just lokalförsvarsförband som lydde under försvarsområdet(Fo).

I tex Göteborg fanns det två bataljoner som då tillhörde Fo32. Första bataljon hette då 321 och andra hette 322, de första två siffrorna anger Fo och den tredje vilken bataljon.

Beväpningen på lokalförsvarsförbanden bestod på 90talet av ksp58b, grg m/48 samt ak4. Att vi hade den för att det var bättre genomslag osv är en svårdödad myt.

Slut OT!

Beväpning till hv?

Ensa och kör ak5 för hela försvaret. Bla skulle det bli lättare om och när Hv samarbetar med andra förband som har stor tilldelning 5,56 men inte lika stor tilldelning 7,62.

Dags att skrota ak4 som allmän beväpning. Den har för bövelen gjort +40år i försvaret, den har gjort sitt.

Önsketänkande! Hk416 som allmän beväpning. UMP 9mm till stabsråttor, MCnerdar och annat löske. :unsure:

Man borde väl inte helt skrota ett så underbart vapen som AK4? :surprise:

Det lär väl vara väldigt jättebra för t.ex. skarpskyttar och dylikt?

Sedan om HV börjar få ak5, så lär ju rödpunktssiktet gå förlorat. Känns inte som det kommer ges AK5C till hemvärnet direkt, även om det skulle vara jävligt trevligt.

Sedan om HV börjar få ak5, så lär ju rödpunktssiktet gå förlorat. Känns inte som det kommer ges AK5C till hemvärnet direkt, även om det skulle vara jävligt trevligt.

Man kan göra som norrmännen och sätta fast lösa skenor på vapnet och då kan man även behålla originalsiktena.

Ska vi tänka så, så skulle vi aldrig skrotat mausern. Den slår ak4 med hästlängder vad det gäller precision.

Inse att var sak har sin tid!

Ak5A går att förse med ett eftermarknadsfäste för aimpoint om man så önskar.

Sen undrar jag lite vad du baserar din "önskningar" på. Jag baserar mina på några års erfarenheter av olika skjutvapen. Nånting säger mig att du inte har mycket att komma med i jmf.

Jag ser inte detta som något konstigt eller dåligt. Visst, AK4 väger något mer än AK5, och ammunitionen väger mer, vilket innebär färre skott per magasin. Därutöver är AK4 ett ypperligt vapen. Det finns inte mycket lede FI kan göra för att gömma sig från 7.62.

Som jag tidigare sagt: uppgradera AK4, och ha kvar det tills resten av försvaret har fått ut AK6. Ha sedan AK4 och AK5 som reservistvapen, dvs att de delas ut till gamla värnpliktiga, samt folk som nyrekryteras under allmän mobilisering.

Därutöver är AK4 ett ypperligt vapen. Det finns inte mycket lede FI kan göra för att gömma sig från 7.62.

Förutom ett gäng mm pansar och en 30mm 2A42 i din riktning?

Ska vi tänka så, så skulle vi aldrig skrotat mausern. Den slår ak4 med hästlängder vad det gäller precision.

Inse att var sak har sin tid!

Ak5A går att förse med ett eftermarknadsfäste för aimpoint om man så önskar.

Sen undrar jag lite vad du baserar din "önskningar" på. Jag baserar mina på några års erfarenheter av olika skjutvapen. Nånting säger mig att du inte har mycket att komma med i jmf.

Helt rätt att mausern inte skulle få i pension. Men ak4 har ju ganska mycket högre eldhastighet (om man nu vill).

Och precis som du säger så har jag inte så stor erfarenhet av vapen.

Men att sätta på fästa för rps känns inte helt som försvarets sätt att göra saker, det är ju lätt och logiskt :happy:

Dessutom har vi en historisk utveckling vapenverkan-skydd-vapenverkan. Skyddet, för infanteristen har idag utvecklats till keramplattor som stoppar upp till 7,62 AP. Dock är stegen relativt stort om man skall stoppa underkalibrerad am. Att i det läget förorda en kaliber, 5,56, som knappt med byte av am skulle klara att penetrera dagens infanteristers standard skydd är mindre bra enligt min mening. 7,62 går att få i ukal och det torde vara möjligt att sänka kostnadern på dyl am med tiden.

Nu vet jag att många argumenterar att "terrorister" inte har keramplattor. Nu är inte HVs uppgift att jaga Talibaner utan begränsat till att försvara Sverige. De motståndare som Sverige kan tänkas få ligger på keramplattenivån.

Att välja ett vapen med mindre verkan i ett skyddat mål är emot all historisk erfarenhet och logik enligt min mening. Att tex föreslå att Leo 2 skulle byta till 105mm för att få med mer am och skjuta snabbare är ju det samma som idiot förklara sig själv. Men med eldhandvapen går det bra.

De förändringar jag skulle vilja se på min AK4 för att jag skall vilja behålla den en längre tid är:

* Kortare och fällbar kolv.

* Möjlighet till lampa, handtag och benstöd.

* 30-skotts lättviktsmagasin.

* När man ändå önskar, något kortare pipa.

Detta är mina högst personliga önskemål baserade på den lilla erfarenhet jag har av AK4. Kunde man fixa detta skulle jag trivas bättre med vapnet. Sannolikheten att jag kommer få dessa prylar är ju rätt liten, så vitt jag vet, så därför förespråkar jag byte till AK5.

Visst är 5.56 en svagare kaliber mot keramplattor, men då mycket stridstaktik idag mycket bygger på eld och rörelse behöver soldaten få med sig mycket ammunition och ha ett smidigt vapen, vilket underlättas med AK5.

Edited by Fk Lundquist

Jag ser inte detta som något konstigt eller dåligt. Visst, AK4 väger något mer än AK5, och ammunitionen väger mer, vilket innebär färre skott per magasin. Därutöver är AK4 ett ypperligt vapen. Det finns inte mycket lede FI kan göra för att gömma sig från 7.62.

/SNIP/

Instämmer inte, med tanke på den framtid HV går till mötes, och de uppgifter vi har.

För att ligga i värn och skjuta på framryckande skyttesoldater på 100-300 meter duger Ak4'an bra. Problemet är att det inte kommer att gå till så. Efter X antal tusen skott avlossade från främst Ak5CF (vpl på förband där gruppens strid övades MYCKET), till HV med X antal skott med Ak4/B. Vid alla former av rörlig strid kommer gruppen i situationer där eget eldövertag måste nås snabbt. Då går det åt am. Om lede fi gömmer sig, så blir det bakom kroppsskydd med plattor, pansar eller träd. Viss skillnad mellan kaliberns verkan blir försumbar, så många andra faktorer som avgör (minns också, de flesta krsk samt fordonspansar som ska skydda mot finkaliber är konstruerade för att tåla upp till 7.62 rysk och NATO då dessa är så spridda i världen).

Vad tycker jag. Gör slag i saken. Banta bort de delar av HV som ska bantas bort (tyvärr). Sedan ut med Ak5C / Ak5DMKII på bredd. Den dagen HV sitter på samma vapensystem och sambandssystem som resten av FM, då går ju faktiskt HV att använda också :baskerPa:

Nifelhel drömmer vackert, även om jag anser att "Every man a rifleman", stabsråttor m fl ska självklart ha Ak :dribble:

/Edit; Självklart är hela diskussionen förenklad. Blir så förbannat långrandigt om jag ska bemöta mina egna argument över 12 sidor.

/Edit2; Missade Stella Polaris inlägg. Jag ser inte en Ak som stridens huvudsakliga vapensystem. Ksp58 används än, och det ska den gärna fortsätta göra. Automatkarbinen gör sitt jobb när den hjälper understödsvapnen. Men det är bara en stackars gruppchefs (utan internationell erfarenhet) åsikter.

Edited by Doggydriver