Danne Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Vet inte riktigt vad det är med Lansar om det är de svepande linjerna eller något annat, men jag är löjligt svag för våra kvarvarande J32or, i år representerade av: 4-06 (David) och 3-23 (Bertil) och saknar den till nu Aeroseum förpassade 3-03 (levererad som Bertil men sedan Erik). Dock kommer snart familjen få påökning från F 7, med en A 32A. Är sedan lite osäker på vad som just nu är statusen på J 32B 32620 (1-20). Åter till Filip 06 och dess närvaro vid Karlstad i helgen. Vädret och min position ledde till att jag inte fick några dugliga uppvisningsbilder utan det här kommer mer bli en bildserie om hur det ser ut när en en svensk skönhet lämnar värmländsk mark. Bara att hoppas att denna krona av svensk funktionsdesign får fortsätta bösa runt på flygdagar i händer på Alf, Stellan och övriga. Länge leve Lansen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel_M Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Undeerbara bilder, tack! Lansen= Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Lansen har en helt unik design, precis som F-4 Phantom och bägge är mina "favorit" kärror från Kalla kriget epoken. Att lansen dessutom är byggd för 2 besättningsmedlemmar förstärker det unika utseendet med en stor huv över cockpit. Jag har pratat med den ansvariga teknikern för Lansen på F7. Enligt honom går det tekniskt att flyga kärrorna i nuvarande omfattning i över 20 år rent tekniskt. Det ska tydligen finnas gott om reservdelar. Ser fram emot den dagen A32A lyfter igen...A32A har ju inte flugit i FV sedan 1978. Hoppas den flyger nästa år, då blir det 30 år sedan A32A avslutade förbandstjänst. Roteflygning med J32B och A32A...vore drömmen att fota Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Lansen, en flygande cigarr, men ack så bildskön.. Lansen har alltid en egen liten hangar i mitt hjärta sedan min tid som PRAO på målflygkompaniet på F13M. Den mest klaustrofobiska upplevelsen fick jag när jag tog mig in genom de små luftintagen och kröp fram till kompressorn. Framme vid kompressorn fanns det å andra sidan gott om plats för en trettonåring. En sak jag tyckte var ganska udda var kärrornas benägenhet att luta lite när de taxade in på plattan. Om flygföraren hade satt kärran lite snett så fjädrade inte stötdämparen hela vägen tillbaka, utan man fick dra planet rätt med lite hängande på vingen. Andra saker som sitter fast i minnet är det plågade vinandet från huvöppningsmekanismen, och framför allt, Lansens startljud.. /E PS Oh, ett inlägg från Kerran som inte innehåller "Combat Proven" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 11, 2007 Author Report Share Posted September 11, 2007 En sak jag tyckte var ganska udda var kärrornas benägenhet att luta lite när de taxade in på plattan. Om flygföraren hade satt kärran lite snett så fjädrade inte stötdämparen hela vägen tillbaka, utan man fick dra planet rätt med lite hängande på vingen. /E Det har jag bild på, fast då på den nu ner-i-berget puttade 3-03 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 (edited) Bra trådskapande där, Danne! Sånna här trådar gillar vi! Speciellt när vi själva inte kan ta bra bilder... Edited September 11, 2007 by Flak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Lutade A32A och S32C på samma sätt som J32B ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Danne mer "porr" for flyg tokiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Lutade A32A och S32C på samma sätt som J32B ? Eftersom de mig veterligen hade samma landställ borde de väl ha lidit av samma åkomma. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Danne; du har möjligen dem inte i orginalstorlek? De är ju isåfall givna skrivbordsbakgrunder (med din tillåtelse givetvis) De var vansinnigt snygga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ytter Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Jag har inte varit så förtjust i Lansen, men den har en charm som växer på en. Luftintagen påminner om Rafale och det är också ett vackert flygplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 11, 2007 Author Report Share Posted September 11, 2007 Danne; du har möjligen dem inte i orginalstorlek? De är ju isåfall givna skrivbordsbakgrunder (med din tillåtelse givetvis)De var vansinnigt snygga. Nej, det hoppar jag över då det på sistone visat sig att mina bilder använts i kommersiellt syfte. Kommer nog framöver minska ner dem jag lägger upp lite till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Vackra bilder! En liten fråga, vad finns i "knölen" som hänger under magen på Lansen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Vackra bilder! En liten fråga, vad finns i "knölen" som hänger under magen på Lansen? Soppa.. inte ärtsoppa då, utan den som Lansar gillar.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Man får ju minst sagt lite stå... öh... päls? av att se de där bilderna. När fan ska någon ha vett att skeppa över ett par fungerande sådana till Kalifornien så jag får typcerta mig i en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Man får ju minst sagt lite stå... öh... päls? av att se de där bilderna. När fan ska någon ha vett att skeppa över ett par fungerande sådana till Kalifornien så jag får typcerta mig i en? Det har ju funnits fungerande Lansen i Kalifornien, så du får väl leta upp dem och renovera upp en av dem till flygskick, så du kan bränna runt lite. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 12, 2007 Author Report Share Posted September 12, 2007 Trots trådtiteln går jag nog inte off topic så värst om jag klämmer inte lite mer bilder på den bergstrollifierade 3-03, samt att man får lite roligt att fippla med dessa inte fullt så roliga dagar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 Just nu så undrar jag varför jag aldrig har kollat på Lansen på det sättet jag gör nu, en helt ny värld har öppnat sig. Det började på F15 i somras med min kärlek till maskinen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Danne, jag är ju bergvärd på aeroseum, skall klappa om henne litet för din skull nästa gång jag är där.... Enligt den info jag har så är hon reservplan åt resterande flygande lansar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Mmmmm... så vacker hon är, tycker jag . Men den som ritade Lansens extratank... förstöra det flygplanets annars så harmoniska linjer med den där "bubblan" ... fanns verkligen inte tekniken att bygga extratankar typ de till J35 Draken då 32-an ritades ? /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 fanns verkligen inte tekniken att bygga extratankar typ de till J35 Draken då 32-an ritades ? Jo, men sådana tankar tar ju upp balkplatser. Lansens tank är ju inte i vägen för någon last. Lansens tank var ju tvärt om före sin tid. Conformal fuel tanks, alltså externa tankar, som sitter direkt på flygkroppen är ju högsta mode när det gäller att plocka på mesta mängd soppa till minsta möjliga luftmotstånd. Men så vidare snyggt är det ju inte, om man inte menar att funktionell form är vackert.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Lansens tank är ju inte i vägen för någon last. Och är den tom är planet snabbare än om den inte hade varit monterad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Jag beundrar mest Lansen i dess förmåga att bära 2 st RB 304 Sjömålsrobotar sedan tidigt 60-tal. Annars är min favorit Draken av SAAB's flygplan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjäsmannen Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Lansen, en flygande cigarr, men ack så bildskön..Lansen har alltid en egen liten hangar i mitt hjärta sedan min tid som PRAO på målflygkompaniet på F13M. Den mest klaustrofobiska upplevelsen fick jag när jag tog mig in genom de små luftintagen och kröp fram till kompressorn. Framme vid kompressorn fanns det å andra sidan gott om plats för en trettonåring. En sak jag tyckte var ganska udda var kärrornas benägenhet att luta lite när de taxade in på plattan. Om flygföraren hade satt kärran lite snett så fjädrade inte stötdämparen hela vägen tillbaka, utan man fick dra planet rätt med lite hängande på vingen. Andra saker som sitter fast i minnet är det plågade vinandet från huvöppningsmekanismen, och framför allt, Lansens startljud.. /E PS Oh, ett inlägg från Kerran som inte innehåller "Combat Proven" Just det med SAABs tidiga jet flp så fjädrade dom inte tillbaks om man kom in för snett vid en landning Man kan se Flp29 som nästan slår runt och även Flp 32,35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 (edited) Lansen är väldigt vacker, kul att kärran troligen kommer flyga i många år till. Stämmer det att SSI använder J32 för att mäta strålning. Edited November 7, 2007 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 Stämmer det att SSI använder J32 för att mäta strålning. Använder tror jag inte, eftersom kärran är tagen ur tjänst. Däremot använde man Lansen för strålningsmätning bland annat efter Tjernobylkatastrofen. Men då var ju Lansen fortfarande i tjänst inom FV. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 Första träffen på google: http://www.ssi.se/tidningar/PDF/lockSSN_PDF/SSN_3_4_2006.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 Intressant, och positivt att de kan använda ett veteranflygplan till lite nytta också. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted January 15, 2008 Author Report Share Posted January 15, 2008 3 Lansar är nu snart färdigmoddade av Saab Aerotech med nya avioniksystem. Går i operativ tjänst när detta är klart Vänta bara...snart är den i FE/SE 01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 3 Lansar är nu snart färdigmoddade av Saab Aerotech med nya avioniksystem. Går i operativ tjänst när detta är klart Vänta bara...snart är den i FE/SE 01 huh? Var skall de baseras? Hur kommer de vara målade? Vem bemannar dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.