Jump to content

J 32D Lansen 4-06 (32606)


Danne

Recommended Posts

Vet inte riktigt vad det är med Lansar om det är de svepande linjerna eller något annat, men jag är löjligt svag för våra kvarvarande J32or, i år representerade av: 4-06 (David) och 3-23 (Bertil) och saknar den till nu Aeroseum förpassade 3-03 (levererad som Bertil men sedan Erik). Dock kommer snart familjen få påökning från F 7, med en A 32A. Är sedan lite osäker på vad som just nu är statusen på J 32B 32620 (1-20).

 

 

 

Åter till Filip 06 och dess närvaro vid Karlstad i helgen. Vädret och min position ledde till att jag inte fick några dugliga uppvisningsbilder utan det här kommer mer bli en bildserie om hur det ser ut när en en svensk skönhet lämnar värmländsk mark.

 

 

 

lr2uz5.th.jpg

 

lr3eo4.th.jpg

 

lr4sr6.th.jpg

 

lr5ed5.th.jpg

 

lr6ly4.th.jpg

 

lr7kz4.th.jpg

 

lr8re3.th.jpg

 

Bara att hoppas att denna krona av svensk funktionsdesign får fortsätta bösa runt på flygdagar i händer på Alf, Stellan och övriga.

 

lanshelmetsizelc1.th.jpg

 

 

Länge leve Lansen!

 

lanstakesized2rq0.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lansen har en helt unik design, precis som F-4 Phantom och bägge är mina "favorit" kärror från Kalla kriget epoken.

 

Att lansen dessutom är byggd för 2 besättningsmedlemmar förstärker det unika utseendet med en stor huv över cockpit.

 

Jag har pratat med den ansvariga teknikern för Lansen på F7. Enligt honom går det tekniskt att flyga kärrorna i nuvarande omfattning i över 20 år rent tekniskt. Det ska tydligen finnas gott om reservdelar.

Ser fram emot den dagen A32A lyfter igen...A32A har ju inte flugit i FV sedan 1978.

Hoppas den flyger nästa år, då blir det 30 år sedan A32A avslutade förbandstjänst.

 

Roteflygning med J32B och A32A...vore drömmen att fota

Link to comment
Share on other sites

Lansen, en flygande cigarr, men ack så bildskön..

Lansen har alltid en egen liten hangar i mitt hjärta sedan min tid som PRAO på målflygkompaniet på F13M. Den mest klaustrofobiska upplevelsen fick jag när jag tog mig in genom de små luftintagen och kröp fram till kompressorn. Framme vid kompressorn fanns det å andra sidan gott om plats för en trettonåring.

En sak jag tyckte var ganska udda var kärrornas benägenhet att luta lite när de taxade in på plattan. Om flygföraren hade satt kärran lite snett så fjädrade inte stötdämparen hela vägen tillbaka, utan man fick dra planet rätt med lite hängande på vingen.

Andra saker som sitter fast i minnet är det plågade vinandet från huvöppningsmekanismen, och framför allt, Lansens startljud..

 

/E

 

PS Oh, ett inlägg från Kerran som inte innehåller "Combat Proven"

Link to comment
Share on other sites

En sak jag tyckte var ganska udda var kärrornas benägenhet att luta lite när de taxade in på plattan. Om flygföraren hade satt kärran lite snett så fjädrade inte stötdämparen hela vägen tillbaka, utan man fick dra planet rätt med lite hängande på vingen.

 

/E

 

Det har jag bild på, fast då på den nu ner-i-berget puttade 3-03

 

orebro21qv.th.jpg

 

orebro33yx.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Danne; du har möjligen dem inte i orginalstorlek? De är ju isåfall givna skrivbordsbakgrunder (med din tillåtelse givetvis)

De var vansinnigt snygga.

 

 

Nej, det hoppar jag över då det på sistone visat sig att mina bilder använts i kommersiellt syfte. Kommer nog framöver minska ner dem jag lägger upp lite till...

Link to comment
Share on other sites

Man får ju minst sagt lite stå... öh... päls? av att se de där bilderna. När fan ska någon ha vett att skeppa över ett par fungerande sådana till Kalifornien så jag får typcerta mig i en? :rockon:

 

Det har ju funnits fungerande Lansen i Kalifornien, så du får väl leta upp dem och renovera upp en av dem till flygskick, så du kan bränna runt lite.

 

a32-n5468x.jpg

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Trots trådtiteln går jag nog inte off topic så värst om jag klämmer inte lite mer bilder på den bergstrollifierade 3-03, samt att man får lite roligt att fippla med dessa inte fullt så roliga dagar:

 

 

lasiz1ya8.th.jpg

 

lasiz6ns0.th.jpg

 

lasiz4by3.th.jpg

 

lasiz5st3.th.jpg

 

lasiz3kp4.th.jpg

 

lasiz2sl0.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mmmmm... så vacker hon är, tycker jag :wub:. Men den som ritade Lansens extratank... förstöra det flygplanets annars så harmoniska linjer med den där "bubblan" :navy:... fanns verkligen inte tekniken att bygga extratankar typ de till J35 Draken då 32-an ritades :)?

 

/Stocken

Link to comment
Share on other sites

fanns verkligen inte tekniken att bygga extratankar typ de till J35 Draken då 32-an ritades :navy:?

 

Jo, men sådana tankar tar ju upp balkplatser. Lansens tank är ju inte i vägen för någon last. Lansens tank var ju tvärt om före sin tid. Conformal fuel tanks, alltså externa tankar, som sitter direkt på flygkroppen är ju högsta mode när det gäller att plocka på mesta mängd soppa till minsta möjliga luftmotstånd.

 

Men så vidare snyggt är det ju inte, om man inte menar att funktionell form är vackert..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lansen, en flygande cigarr, men ack så bildskön..

Lansen har alltid en egen liten hangar i mitt hjärta sedan min tid som PRAO på målflygkompaniet på F13M. Den mest klaustrofobiska upplevelsen fick jag när jag tog mig in genom de små luftintagen och kröp fram till kompressorn. Framme vid kompressorn fanns det å andra sidan gott om plats för en trettonåring.

En sak jag tyckte var ganska udda var kärrornas benägenhet att luta lite när de taxade in på plattan. Om flygföraren hade satt kärran lite snett så fjädrade inte stötdämparen hela vägen tillbaka, utan man fick dra planet rätt med lite hängande på vingen.

Andra saker som sitter fast i minnet är det plågade vinandet från huvöppningsmekanismen, och framför allt, Lansens startljud..

 

/E

 

PS Oh, ett inlägg från Kerran som inte innehåller "Combat Proven"

Just det med SAABs tidiga jet flp så fjädrade dom inte tillbaks om man kom in för snett vid en landning

Man kan se Flp29 som nästan slår runt och även Flp 32,35

Link to comment
Share on other sites

Stämmer det att SSI använder J32 för att mäta strålning.

 

Använder tror jag inte, eftersom kärran är tagen ur tjänst. Däremot använde man Lansen för strålningsmätning bland annat efter Tjernobylkatastrofen. Men då var ju Lansen fortfarande i tjänst inom FV.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
3 Lansar är nu snart färdigmoddade av Saab Aerotech med nya avioniksystem. Går i operativ tjänst när detta är klart :mellow:

 

 

Vänta bara...snart är den i FE/SE 01

 

huh? Var skall de baseras? Hur kommer de vara målade? Vem bemannar dom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...