dast Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Ett tips till alla som funderar på att köpa ett multiverktyg - vänta lite till, snart kommer Leathermans nya värsting ut på marknaden! Charge Ti och XTi: Handtag i titan, alla verktyg låser i utfällt läge, knivblad i högkvalitetsstål - 154CM. För en utförlig beskrivning och kommentar, läs här (scrolla ner till Leatherman, men läs sedan gärna allt annat också). Nu lär Leatherman återta tätpositionen (om de nu någonsin tappat den) bland tillverkarna av multiverktyg. Den nya modellen löser ett av de problem jag har upplevt med tidigare modeller från Leatherman och andra tillverkare, nämligen att stålet i knivbladet inte duger för mycket annat än att peta naglarna med, vilket inneburit att man varit tvungen att ha med sig en annan kniv av bättre kavlitet. Nu behövs inte det längre, såvida inte uppgiften kräver något större (men det är sällan aktuellt för en stabsråtta som jag). Det är dock med viss bävan man kan se fram emot vad priset blir... (Jag vet att det finns tidigare multiverktygs-trådar, men tycker att denna nyhet förtjänar en egen tråd.) Quote
2Sharp Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Mmmm, nice! De har just ändrat det som jag inte gillade på waven.. skall lätt köpa en sådan när den kommer ut! Quote
bushman Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 snyft! varför i helvete skall jag få se dessa när jag sparar till en resa i maj..... två saker är skadliga för min ekonomi: nya och ûbersnygga leatherman-verktyg och clas olsson. :( vill ha en storgråtande smile Quote
Xit Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Ett tips till alla som funderar på att köpa ett multiverktyg - vänta lite till, snart kommer Leathermans nya värsting ut på marknaden! Charge Ti och XTi: Handtag i titan, alla verktyg låser i utfällt läge, knivblad i högkvalitetsstål - 154CM. hehe, det blir ju inte direkt svårt att komma ihåg vad den sistnämda heter ;) Quote
joppe Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Ett tips till alla som funderar på att köpa ett multiverktyg - vänta lite till, snart kommer Leathermans nya värsting ut på marknaden! Charge Ti och XTi: Handtag i titan, alla verktyg låser i utfällt läge, knivblad i högkvalitetsstål - 154CM. hehe, det blir ju inte direkt svårt att komma ihåg vad den sistnämda heter ;) den verkar lite klumpig Quote
straitrock Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 (edited) XTi... mmmm, vill ha..... Nån som sett nåt pris? Edited February 25, 2004 by straitrock Quote
Lindeberg Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Följ länken och du finner pris. Kommer naturligtvis inte ihåg det just nu... Det mest ekonomiska torde väl vara att beställa från staterna, då dollarn just nu är ganska låg. Quote
dast Posted February 26, 2004 Author Report Posted February 26, 2004 (edited) Enligt snacket på Bladeforums kommer den ut på marknaden först i juli, och då handlar det förstås om USA-marknaden. Det finns alltså ganska gott om tid att spara ihop tillräckligt med pengar. På Equipped anges priset till 124 $, vilket torde innebära att man kommer att kunna köpa den för ca 100 $ från någon Internetförsäljare i USA. Med frakt, moms och tull hamnar man kanske runt 1 100 kr. Vad priset blir i butik i Sverige vågar man knappast tänka på... Edit: Lever kvar i den tid då dollarn kostade 10 kr Edited February 26, 2004 by dast Quote
Fu Dahlberg Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 Hmmm har ju funderat på att pensionera mitt lågbudgetmultitool, även om det följde med mig genom min VPL... Dax att börja skramla ihop slantarna bara... Quote
Omnixar Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Ehh... Är jag blind eller är det två likadana tools? Enda skillnaden jag kan se är lilla läppen på det "vågtandade" knivbladet. En såndär som man kan använda till att skära av skosnörena.. / Omnixar Quote
BARBIE Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 när kommer den till sverige då? och var naturligtvis Quote
C 2.a pjäs Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Mmmm, nice! De har just ändrat det som jag inte gillade på waven.. skall lätt köpa en sådan när den kommer ut! Varför då? När det finns moralpatches! Quote
Sytare Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Bättre knivar, ja, då kanske det blir att byta bort sin Gerber då, men jag är lite skeptisk till att dom nästan helt går ifrån mejslar i själva verktyget. Bit's är ju så förbannat lätta att tappa bort Quote
Mattsson Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 när kommer den till sverige då? och var naturligtvis Ja den har varit ute ca ett halv år på Svenska marknaden, den kostar (Charge Ti) 1795kr och finns bla :Här, här, här och i din lokala Claes Ohlson butik. Quote
NBC Posted January 28, 2005 Report Posted January 28, 2005 Jag köpte den gamla sortens Wave på Bondsteel för 200 SEK :P Känns som om jag kan stå ut med att alla blad inte låser i utfällt läge... Quote
BARBIE Posted January 30, 2005 Report Posted January 30, 2005 @ mattssonmannen Tackar vad skulle jag göra utan all snabb hjälp här på forumet. B) Quote
trinity Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 (edited) Har lite svårt att förstå varför handtaget ska göras i titan om den nu inte ska flyga i 3dubbla ljushastigheten, fast klart blir väl några gram lättare förståss, nöjer mig med Wave, konservativ som jag är.. Edited February 3, 2005 by trinity Quote
2Sharp Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 (edited) Har lite svårt att förstå varför handtaget ska göras i titan om den nu inte ska flyga i 3dubbla ljushastigheten, fast klart blir väl några gram lättare förståss, nöjer mig med Wave, konservativ som jag är.. Lägg av, titan är über-coolt.. det behövs ingen mer förklaring.. ;) Ev. kan jag tänka mig att du får mer slitagetålighet ooch en anings lättare vikt kontra vridstyvhet med att bygga ett verktyg på detta sättet jämfört med stål. Om det är värt det högre priset? Vet ej... men titan ÄR coolt.. ;) Edited February 3, 2005 by 2Sharp Quote
trinity Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Lägg av, titan är über-coolt.. det behövs ingen mer förklaring.. ;) iahh,, oj måste i och för sig medge att Titan kan vara trevligt ibland och viss material fetishism kan jag väl inte komma ifrån själv (sneglar på min ring i Titan, inspirerad från filmen Abyss) Quote
worldeater Posted May 25, 2005 Report Posted May 25, 2005 Vad är skillnaden mellan Ti och XTi och vilken lämpar sig bäst till friluft- och militärliv? Quote
M00nStalker Posted May 25, 2005 Report Posted May 25, 2005 (edited) Skillnaden är att TI har sax och stor skruvmejsel vilket inte xTI har medan xTI har en sk cutting hook, crimper och två stycken "large bit drivers" antar att det är större bitsar än den andra. Leatherman charge hemsida Fin låt på den sidan, här kan du också se en jämförelse och en del fina bilder. Leatherman hemsida Jag skulle välja TI för militärt/friluftsliv eftersom jag anser att en sax är ovärdelig och ser ingen större användning för skärkroken. Jag hade själv en Leatherman Supertool 200 under gu, och det enda jag saknade var just sax, men då hade man ju alltid sin Victorinox huntsman i fickan Edited May 25, 2005 by M00nStalker Quote
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted May 25, 2005 Report Posted May 25, 2005 XTí har ett runt uttag i tången som är till för att klämma sprängpatroner och kanske i viss mån vissa elektriska kontakter. Sen finns det kanske någon funktion till som inte jag har koll på, men just detta urtag borde vara den igentliga skillnaden. Köpte själv en Xt som jag fick med posten i går. 1000: spänn för en ny med nylonfodral och en bitshållare med ca 6-7 bits. Det var en annons på blocket, killen var till USA rätt ofta och köpte då med sig ett antal Letherman hem. Har inte hunnit använda den speciellt mycket än men den verkar vara bra även om än en smula klumpig. Då jämför jag med min 11 år gamla SOG som jag burit mest varje dag. Låsningen av verktygen är nog det som är den bästa funktionen och sedan att det är en riktigt bra kniv. Sen till frågan om vilken som är bäst. Sysslar man med sprängning är det XTi, annars är det nog hugget som stucket vilken man tar, priset verkar det samma om man kollar på många nätsiter. På http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307094&cks=SER kan man köpa en XTi för 1295:- vilket borde vara rätt bra pris i Sverige. Quote
Patroels Posted May 25, 2005 Report Posted May 25, 2005 Har nu ägt en Charge i dansk version* i några månader. Är faktisk inte nöjd: 1. Verktyget är mer klumpigt nu än det var i Wave-utgåvan. 2. Det är märkbart tyngre nu än det var i Wave-utgåvan. (vaf-n skal jag då med Titanium ) 3. Bredden på båda knivblad gör att man hur lät som helst får klämt huden där pekfingret börjar, när man användar tången. 4. Tyckar fet-illa om ett bit-system där bara Leathermans ägna passar till, räckvidden har iöv blivit kortare (-o' sämre) än skruvmejslarne var i Wave-utgåvan. Att bithållaren numera är låsbar blir fuldständigt likgiltigt om man inte kan räcka skruvan! 5. Till min Charge fanns ett läder-etui där man -enligt LM- kan ha i tången i utfält läge... Yeah, right ... Så jag gjorde ett eget etui (utan den ovan nämnde funktion): *Då voran vapenlag inte tillåter enhandsöpning av knivblad, har Leatherman varit så snälla att göra en version utan hål i bladen. Men (jag tror det var) i februari månad blev det också olagligt om knivbladet är låsbart, så inget mer EDC'ande av den MVH Troels Quote
Påsen Posted May 25, 2005 Report Posted May 25, 2005 Jag och en kompis köpte varsin Leatherman för ett tag sedan. Jag köpte en New Wave och han en Charge XTi. Min är betydligt lättare, så det där med titan är bara för fetishister. Den enda skillnaden mellan Charge och New Wave är (såvitt jag vet) materialet och att man får fler bits till Chargen. Vi köpte våra från USA och slapp på nåt vänster tull och skatt. Då kostade min 600 kr och hans 800 kr. Så då är frågan om man vill ge 200 kr extra för en tyngre Leatherman och ett gäng bits extra. Jag valde att inte ge 200 kr extra. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte till extra bits, det hade inte varit helt fel då Waven levereras med endast en dubbelsidig bits. /Påsen Quote
Sytare Posted May 25, 2005 Report Posted May 25, 2005 Hot damned... Leatherman ser onekligen ut som ett bra köp. Har haft min Gerber Multiplier i drygt 3 år, varav 15 månader i det militära. Kniven har varit superb (tänk tjälade vedklabbar och att tjära skidor... Jag hade bara det bladet den gången!) men sen så känns den i övrigt som om den gjort sitt (kan inte ens fälla ut lanyard-dlen utan att låsen krånglar!), Får se hur det blir! Quote
rhdf Posted May 25, 2005 Report Posted May 25, 2005 jag jämförde min Wave med kompisens New Wave häromdagen mitt första intryck av den nya var att den på något sätt kändes "billigare" det var en helt annan finish och den var betydligt glappare än min 2 år gamla Quote
Gator Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 Har nu ägt en Charge i dansk version* i några månader. Är faktisk inte nöjd Tack för the heads-up, Troels. Har gått och suktat efter en XTi ett tag nu, men nu fick man något att tänka på... Swisstool ? Quote
martinator Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 har två swisstool och är i stort sett nöjd med dem. har ingen erfarenhet av några andra multiverktyg så jag kan inte jämföra. De är rätt tunga, och inte så ergonomiskt utformade. Om man ska tälja eller så får man ganska snabbt ont i handen av den fyrkantiga utformningen. Bra med tandat knivblad när man ska skära frukostfralllan. Sågen är ett helvets vasst verktyg och funkar förträffligt. Verktygen låses i utfällt läge vilket är bra, utom för danskarna. /martinator Quote
Gorg Posted June 24, 2005 Report Posted June 24, 2005 Tänker införskaffa ett multiverktyg och skulle gärna vilja få lite synpunkter eftersom jag tidigare inte haft någon. Priset spelar ingen roll så länge det är under 2 000 kr och helst inga lösa skruvar med att hålla reda på. Funderar på Gerber MP 800 "Gator Jaw" Legend, någon som har erfarenhet av denna? Quote
Patroels Posted June 24, 2005 Report Posted June 24, 2005 Funderar på Gerber MP 800 "Gator Jaw" Legend, någon som har erfarenhet av denna? Hmmm. Min bästa Hjemmeværns-kompis har en så'n och är mycket nöjd, men jag tycker ändå att handtaget i utfält läge är jätte-obekvämt (o-ergonomisk) att hantera. Generelt sett har jag aldrig gillat Gerber's verktyg. Men det är ju bara min danska 25-öring MVH Troels Quote
Recommended Posts