Jump to content

Multitång

Casca

Recommended Posts

Ska vi skita i reglementet lite så GÅR det med en vanlig leatherman också...

Finns en löjtnant på Ing 2 som fick halva benet avsprängt när han i sin ungdom som sergeant skulle göra nåt med en klump sprängdeg som han höll mot låret.

Eller så, detaljerna ville man ju inte gå fram till honom och frossa om, men men han jobbar iaf på informationsavdelningen o har väl avancerat i graderna på det sättet. Haltar o kör en sån där moppe med hytt.. han är ett levande exempel på vad man har reglementen till.

en sprängpatron kan nog spränga av fingrarna åtminstone.

Jadå, det går nog bra att smälla av ett finger med en sprängpatron. en liten RSV. Och med tanke på att man ska hålla fingret på toppen av sprängpatronen när den apteras så.. aj om det smäller.  Jag sa väl att det GÅR.

Sprängpatronen ska för det allraste mesta klämmas fast på en krutstubin. Klämmer man då åt en i ena änden av sprängpatronen med sin leatherman så är det nog ingen fara LD. Misstänker att man ska använda aptertången är mycket att det blir lite vattentätt. Sedan är det säkert lättare att få till det säkerhetsmässigt med den också.

..Antar att dvärgen alltid följt reglementet på vaktrundorna?

Det enda som man får apptera sprängpatron med är apptertång, så jag är inte riktigt med på vad du menar med kompatibel?

EOD

Så enligt bestämmelserna är det aptertång som gäller. Tack för svaret.

(Fungerar säkert lika bra med några starka tänder) :/

Man kan nog ta två stenar och banka fast patronen mot stubinen. Det går nog det också. Fast där det finns sprängdeg, stubin och patroner så finns det med största sannolikhet även en hederlig aptertång a la FM med läderrem.

Givetvis har jag alltid följt reglementet slaviskt käre Ing! Enda gången jag är lite osäker är när jag och BevC skulle ut på en liten fordonspatrullering i trekvart, hade m/87 tröjan på mig och orkade aldrig leta upp min jacka som var tillfälligt försvunnen, alltså drog jag på mig kroppskyddet över. Vilket såg lite lökigt ut när man gick från kur till bil - bil till kur.

frågan är om det är emot reglementet, hm.

Man kan nog ta två stenar och banka fast patronen mot stubinen. Det går nog det också. Fast där det finns sprängdeg, stubin och patroner så finns det med största sannolikhet även en hederlig aptertång a la FM med läderrem.

Givetvis har jag alltid följt reglementet slaviskt käre Ing! Enda gången jag är lite osäker är när jag och BevC skulle ut på en liten fordonspatrullering i trekvart, hade m/87 tröjan på mig och orkade aldrig leta upp min jacka som var tillfälligt försvunnen, alltså drog jag på mig kroppskyddet över. Vilket såg lite lökigt ut när man gick från kur till bil - bil till kur.

frågan är om det är emot reglementet, hm.

Reglementen är jätteviktigt att följa...ehum.....Ärligt talat så litar jag inte på människor som är hämmade av paragrafer.

Jag litar heller inte på soldater som är beroende av larvfötter. ;)

Hursomhelst så är det alltid brist på kronmärkta aptertänger i fredstid på "Wannabee fältarbeteregementen" runt om i landet. Vet ej varför.

daan:

Tången finns inte på Leathermans hemsida, men dom tillverkar den. Jag mailade dom och frågade om den, och dom sa att den är ganska specialicerad, därför har dom inte med den på hemsidan.

För er som funderar på att handla så kan jag säga att den kostar ca 55$ på rätt ställe i USA, medan Military shop tar 1395 för den (eller om det var 1495)

/TangoXray

Tjennna!

Haft en Leatherman capcrimper, funkar alldeles utmärkt att aptera Svenska sprängpatroner med.

MEN, det är FEL enligt säki (motsv.) och dessutom är den anpassad till jänkarnas sprängpatroner som (om jag kommer ihåg rätt) är 1 mm mindre i diameter än vad våra är.

Nu har jag ingen cap crimper på min tång, skulle jag behöva en nypa en sprängpatron och inte har en aptertång i ett nödläge kan jag använda tänderna, dock blir det säkert inte lika vattensäkert som med den korrekta tången.

Hade jag jobbat heltid med sprängämnen hade jag fixat en aptertång att ha i fickan (motsv.) nu gör jag ju tyvärr inte det... :(

Mao, kontentan blir att jag inte tycker det finns någon anledning att köpa en Leatherman alt. Gerber med integrerad aptertång, men det är rätt coolt.. ;)

En sprängpatron är en "aluminium tub" där slutändan är fyld med sprgdeg. (Enkelt uttryckt). Det sprängämnet som finns i en sprängpatron är mycket känslig eftersom den ska kunna utlösas av en krustubin. Det är därför en aptertång SKA användas. Den är anpassad så att om man använder den rätt så ska sprgpatronen inte smälla när man kniper till, har man en annan tång så kan käftarna vara förstora och då kan om man har otur sprgpatronen smälla när du kniper till.

Det är bara ett rör som ska knipas åt så rent tekniskt så kan man använda vad som helst så länge som den knipps åt.

Att den skulle bli vattentät när man använder aptertång....visst den sitter åt bra men jag vet inte om jag skulle gå så långt att säga att den är vattentät.

Några saker man ska komma ihåg. En sprängpatron är väldigt kraftig, tar sönder en spränglåda om någon inte sett den så är det som allt annat i FM kraftigt byggt. Finns även en bild här på SoldF.

Som jag skrev så går i pratik allt användas för att aptera en sprgpatron, även tänderna. Har sett en bild på en kille som bet för långt upp. Man såg ögonen, övrigt var det bara ett köttstycke. Allt var uppfläkt upp till ögonen. Detta var i Bosnien och han hade säkert apterat fler laddningar än en annan någonsin kommer göra....

Slutsumma, använd aptertång

EOD

En sprängpatron är en "aluminium tub" där slutändan är fyld med sprgdeg. (Enkelt uttryckt). Det sprängämnet som finns i en sprängpatron är mycket känslig eftersom den ska kunna utlösas av en krustubin. Det är därför en aptertång SKA användas. Den är anpassad så att om man använder den rätt så ska sprgpatronen inte smälla när man kniper till, har man en annan tång så kan käftarna vara förstora och då kan om man har otur sprgpatronen smälla när du kniper till.

Det är bara ett rör som ska knipas åt så rent tekniskt så kan man använda vad som helst så länge som den knipps åt.

Att den skulle bli vattentät när man använder aptertång....visst den sitter åt bra men jag vet inte om jag skulle gå så långt att säga att den är vattentät.

Några saker man ska komma ihåg. En sprängpatron är väldigt kraftig, tar sönder en spränglåda om någon inte sett den så är det som allt annat i FM kraftigt byggt. Finns även en bild här på SoldF.

Som jag skrev så går i pratik allt användas för att aptera en sprgpatron, även tänderna. Har sett en bild på en kille som bet för långt upp. Man såg ögonen, övrigt var det bara ett köttstycke. Allt var uppfläkt upp till ögonen. Detta var i Bosnien och han hade säkert apterat fler laddningar än en annan någonsin kommer göra....

Slutsumma, använd aptertång

EOD

Håller med, har man en aptertång finns det ingen anledning att bita i knallkvicksilvret. Jag har bunkrat upp med 3 st sedan mitt senaste inlägg. Fick tag i 2 st av nyare(!) modell och den gamla hederliga som ingår i tändmedelssats 1 eller vad den nu heter.... :)