Jump to content

Recommended Posts

Jag tackade ja i sista sekunden... Nu verkar det som om man kanske får göra själ för lönen. Det känns lite banalt att diskutera missionstillägget i dagsläget, men på mil/int står det att man 2100 :- i tillägg, de som är nere nu får 4000:- och KS10 kommer få 3000:- Men nu kanske man behåller det högre tillägget!!! :baskerHV:

 

En annan fråga; på mitt papper står det Psksold, men så vitt jag vet så har man bara Sksold där nere. Vad är skillnaden?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En annan fråga; på mitt papper står det Psksold, men så vitt jag vet så har man bara Sksold där nere. Vad är skillnaden?

 

Vilket fordon som man är utrustad med. SISU:n kan väl i extrema gränsfall räknas som PSK(Pansarskytte), men annars är det SKS (Skytte) dvs Infanteri-trupp.

Link to comment
Share on other sites

Jag skäms för min okunnighet, men vad är/gör en Strigrupp?

 

Anledningen att jag frågar här att jag kollade organisationen på LG's hemsida, och såg att min pluton innehåller en sådan...

 

EDIT: Förtydligade

Edited by Mårten
Link to comment
Share on other sites

Jag skäms för min okunnighet, men vad är/gör en Strigrupp?

 

Anledningen att jag frågar här att jag kollade organisationen på LG's hemsida, och såg att min grupp innehåller en sådan...

 

EDIT: Förtydligade

Om ja nu inte både druckit å rökt något onyttigt så är en stri grupp, stridsledningen, varifrån allt på fältet styrs av de som känner sej eller tror sej ha kunskapen om detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag skäms för min okunnighet, men vad är/gör en Strigrupp?

 

Anledningen att jag frågar här att jag kollade organisationen på LG's hemsida, och såg att min grupp innehåller en sådan...

Man kan väl kalla de för kompanichefens egna lilla slavgrupp!?

 

FTCP, forward tactical command post som det så fint heter internationellt, består av förare, skytt o vagnschef på ledningsvagnen. Deras uppgift är att transportera, skydda och understödja 1:an eller 2:an ute i AOR:et och på campen. De brukar ingå i stabs/tross plutonen på skyttekompanierna. Förstod inte riktigt om det var detta du menade och om du hade en grupp i gruppen eller hur det nu är? Vet inte hur KS10´s organisation ser ut heller!!

 

:angry:

Ps. Kompanichef kan bytas ut mot bataljonschef osv... Ds

Pss. Om Strigrpchefen är rörmokare civilt kan man även utnyttja honom som det :angry: Dss.

Link to comment
Share on other sites

Förstod inte riktigt om det var detta du menade och om du hade en grupp i gruppen eller hur det nu är? Vet inte hur KS10´s organisation ser ut heller!!

 

Tack för svaret! Självklart menade jag i min pluton, och inte i min grupp.. (har ändrat mitt inlägg)

 

http://www.livgardet.mil.se/attachments/fa...ks10_040129.pdf

Där kan du kolla organisationen, om du är intresserad vill säga!

Link to comment
Share on other sites

MNTF© Multi National Task Force (Center) som under finsk ledning skulle ta över från MNB© Multi National Brigade (Center) blir inte av.

 

Brigaden MNB© kommer att finnas kvar även efter 1 maj. En finsk General tar över efter den nuvarande svenske Brigadchefen BrigGen Brännström.

 

KS10 fortsätter att vara en bataljon i Brigaden. Bataljonen får i nuläget samma bemanning som KS09 hade vid nerrotation. Eventuellt blir bataljonen större om NATO begär det. (NATO har inte begärt att Sverige utökar sitt bidrag men det sker troligen i v415).

 

Det kan bli aktuellt med ett tredje skkomp (SL?) i beredskap i sverige för att kunna stärka upp vid behov.

 

Det kan bli många bataljoner i Kosovo innan kärlek mellan folken bryter ut på bred front.

 

Källa: Orientering till KS09 personal 030900. :lol:

 

 

Idag gör PBV 302 comeback på balkan och i kosovo :lol:

Link to comment
Share on other sites

MNTF© Multi National Task Force (Center) som under finsk ledning skulle ta över från MNB© Multi National Brigade (Center) blir inte av.

 

Brigaden MNB© kommer att finnas kvar även efter 1 maj. En finsk General tar över efter den nuvarande svenske Brigadchefen BrigGen Brännström.

 

KS10 fortsätter att vara en bataljon i Brigaden. Bataljonen får i nuläget samma bemanning som KS09 hade vid nerrotation. Eventuellt blir bataljonen större om NATO begär det. (NATO har inte begärt att Sverige utökar sitt bidrag men det sker troligen i v415).

 

Det kan bli aktuellt med ett tredje skkomp (SL?) i beredskap i sverige för att kunna stärka upp vid behov.

 

Det kan bli många bataljoner i Kosovo innan kärlek mellan folken bryter ut på bred front.

 

Källa: Orientering till KS09 personal 030900. :lol:

 

 

Idag gör PBV 302 comeback på balkan och i kosovo :lol:

BTW är detta samme Lt Glock som spred extem glädje under 7:an med sina seriestrippar om mannen med samma namn och som tom förärades med en plats i minneboken?

Link to comment
Share on other sites

MNTF© Multi National Task Force (Center) som under finsk ledning skulle ta över från MNB© Multi National Brigade (Center) blir inte av.

 

Brigaden MNB© kommer att finnas kvar även efter 1 maj. En finsk General tar över efter den nuvarande svenske Brigadchefen BrigGen Brännström.

 

KS10 fortsätter att vara en bataljon i Brigaden. Bataljonen får i nuläget samma bemanning som KS09 hade vid nerrotation. Eventuellt blir bataljonen större om NATO begär det. (NATO har inte begärt att Sverige utökar sitt bidrag men det sker troligen i v415).

 

Det kan bli aktuellt med ett tredje skkomp (SL?) i beredskap i sverige för att kunna stärka upp vid behov.

 

Det kan bli många bataljoner i Kosovo innan kärlek mellan folken bryter ut på bred front.

 

Källa: Orientering till KS09 personal 030900. :baskerHV:

 

 

Idag gör PBV 302 comeback på balkan och i kosovo :clap:

BTW är detta samme Lt Glock som spred extem glädje under 7:an med sina seriestrippar om mannen med samma namn och som tom förärades med en plats i minneboken?

Den tanken har slagit mig med.. Men serien började redan under sexan... Underbar humor... Var alltid lika roligt att gå in till QL signal och kolla om det hade kommit nån ny serie...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enligt rykten ska ytterligare tjänster bort från KS10. Dvs ca 30 stycken från de 350 som från början var uttagna. Så några som har inkallelse order kanske inte

blir så glada de närmsta veckorna.

 

<källa>Uppsnappat på Livgardet</källa>

 

/Dexter som lider med de utsatta

Link to comment
Share on other sites

Valfritt, packsäcken (korrekt benämning någon?) går att rulla ihop när den inte används och vissa väljer att ta bort den helt av mer eller mindre bra anledningar (ett par rullar concertina i fronten för att det är "attityd" är en dålig anledning).

Vill minnas att man oftast slängde i liggunderlag, tältsängar, kravallsköldar, packningar och annat som man ville ha med men inte i vagnen.

Med andra ord var det inte fastställt vad den skulle användas till.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

de har sin riot utrustning på den bilden.

Bilden tagen YU project inne i Pristina

 

 

edit: det vita repet används till för att säkra pungen med när man skall ställa in styrbromsar motsv.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Serien var ett arv från föregående bataljoner som jag övertog ansavaret för under ks 07 från PL signal. Sign LT Glock var min plut C under samma bat./ 1012Löfqvist PL sign.

Serien gjordes av en kille på min plut på 06:an. 2235 på AQ. All heder till denna underbara skåning som förgyllde tillvaron för oss. Du är bäst Bully Woolly!!!

Link to comment
Share on other sites

MNTF© Multi National Task Force (Center) som under finsk ledning skulle ta över från MNB© Multi National Brigade (Center) blir inte av.

 

Brigaden MNB© kommer att finnas kvar även efter 1 maj. En finsk General tar över efter den nuvarande svenske Brigadchefen BrigGen Brännström.

 

KS10 fortsätter att vara en bataljon i Brigaden. Bataljonen får i nuläget samma bemanning som KS09 hade vid nerrotation. Eventuellt blir bataljonen större om NATO begär det. (NATO har inte begärt att Sverige utökar sitt bidrag men det sker troligen i v415).

 

Det kan bli aktuellt med ett tredje skkomp (SL?) i beredskap i sverige för att kunna stärka upp vid behov.

 

Det kan bli många bataljoner i Kosovo innan kärlek mellan folken bryter ut på bred front.

 

Källa: Orientering till KS09 personal 030900. :baskerFN:

 

 

Idag gör PBV 302 comeback på balkan och i kosovo :clap:

Som vanligt skall man läsa orienteringar från FM motsatsvis... (att så mycket kan förändras på en månad är ja .... världsklass!)

 

:angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...