Jump to content

Pliktverkets register

Recommended Posts

Beställde på skoj ett utdrag ur pliktverkets register för att se vad de har lagrat för dokument om mig. Döm om min förvåning när jag får uppgifterna (REK post) och inser att samtliga besök jag gjorde hos sjuksyster under värnplikten finns lagrade centralt hos pliktverket!

T.o.m mina besök för att få ut näsdroppar för snuva finns registrerade!

• Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Där fanns de papper man fick på mönstringen, alltså resultaten av testerna, inskrivningsbeslut o.s.v...

Sedan var det en tillbudsrapport från när jag råkade befinna mig bakom P-skott utan hörselkåpor, samt fotokopior på de besök jag gjorde hos sjuksyster och HSS (militära sjukhuset, typ..). Jag hade feber, snuva, benhinneinflammation och bullervila efter P-skottsincidenten under lumpen fick jag se igår.

Jag tror att pliktverket tillhandahåller dessa dokument till t.ex försäkringskassan för att se om någon har en historia där man har t.ex fejkat sjukdomar för att man är arbetsskygg eller liknande.

Där fanns även "närmast anhörig" blanketten och enkäter som man fyllde i under VPL.

Edited by Mårten

Det var bara vilken befattning jag skrevs in på, alltså samma papper man får med sig hem från mönstringen. Inget angående vapenutbildningar o.s.v...

Jag antar att det borde vara av större vikt att detta finns registrerat centralt än att registrera att jag den 12/2-2000 led av snuva och för detta ordinerades otrivin nässpray... :D

@Mårten

Hur går det till att beställa? Ringa, skriva, maila, beställa via hemsida osv? Förstår de vad de menar när man kontaktar dem? Förklara gärna hur du gick tillväga!

Jag ringde just och frågade. Man gör så här:

Skicka ett brev. Daterat, underskrivet och med namn och personnummer, och begär kopior på allt Pliktverket har om dig.

De knappar sedan in ditt personnummer, trycker på utskrift och skickar hela luntan till din folkbokföringsadress.

Nu ska vi se hur långt tid det tar.

Edit: Grisfingrar

Edited by Knekt

Och nu finns det en post till om dig Mårten...

"Bråkmakare som slet oss från vår fikarast för att skriva ut hans papper, MUST och SÄPO informerade"

Snart kommer en flock herrar i svarta rockar och som bär solglasögon dygnet runt att börja svansa runt din bostad, de vet vart du bor...

:)

Sverige måste väll ha världens största register över iallfall halva befolkningen (männen). Hur vi har mått genom historien (sen allmänvärnplikt infördes), längd, vikt, styrka, kondition, sjukdomar m.m.

Måste finnas grym statistik.

:P

Och nu finns det en post till om dig Mårten...

"Bråkmakare som slet oss från vår fikarast för att skriva ut hans papper, MUST och SÄPO informerade"

Snart kommer en flock herrar i svarta rockar och som bär solglasögon dygnet runt att börja svansa runt din bostad, de vet vart du bor...

Det lär ju fan registreras att jag har begärt ett registerutdrag. Jag tyckte att städaren i mitt trapphus hade en öronssnäcka idag, liksom den trevlige mannen i närbutiken.

Man kan alltid begär utdrag enligt 10 § datalagen samt 26 § personuppgiftslagen.

Då är myndigheten/företagen skyldiga enligt lag att skicka hem alla uppgifter som finns registrerade.

Dock fungerar det inte alltid hos SÄPO  :ph34r:

Har du försökt?? :D

Sverige måste väll ha världens största register över iallfall halva befolkningen (männen). Hur vi har mått genom historien (sen allmänvärnplikt infördes), längd, vikt, styrka, kondition, sjukdomar m.m.

Måste finnas grym statistik.

:P

Den svenska mönstringsstatistiken anses vara en av de bästa statistiska källorna i världen över framförallt längd och vikt hos ett folk. Alla andra tester har ju ändrats med tiden men just längd och vikt mäts ju på samma sätt idag som för 100 år sedan.

Så nog är det grym statistik, alla unga män mäts och vägs, och det har pågått i över 100 år.

Så nog är det grym statistik, alla unga män mäts och vägs, och det har pågått i över 100 år.

Vilket också har varit ett problem: eftersom statistiken varit för förbaskat bra för halva befolkningen har man inte brytt sig om att försöka få in motsvarande uppgifter för den andra halvan. Istället har de siffror man haft varit normgivande för hela befolkningen, vilket kanske inte alltid är så lyckat.

Fram för könsneutral mönstring så landets statistiker får lite jobb! :wub:

Man kan alltid begär utdrag enligt 10 § datalagen samt 26 § personuppgiftslagen.

Då är myndigheten/företagen skyldiga enligt lag att skicka hem alla uppgifter som finns registrerade.

Dock fungerar det inte alltid hos SÄPO

Har du försökt??

Nej, men både polismyndigheten (RPS) och Länsstyrelsen hade

en hel del registrerat. :ph34r:

Fram för könsneutral mönstring så landets statistiker får lite jobb! :D

Det är ju lite sent med tanke på att mätningen av män ligger 100 år före... men det är en riktigt tanke. Det finns dock ett stort statistiskt material även för den kvinnliga befolkningen och det är mätningarna som görs i skolan. Tjejer/kvinnor har ofta uppnått sin maxlängd i 15-årsåldern och alltså funkar de siffrorna rätt bra.

Dock finns det ingen central förvaring av den datamassan på samma sätt som Pliktverket har. Dessutom sträcker sig den mätningen inte lika lång tillbaka i tiden.

Om det är nåt vi svenskar gillar så är det att mäta, väga och lagra...

Dock fungerar det inte alltid hos SÄPO

Har du försökt??

Nej, men både polismyndigheten (RPS) och Länsstyrelsen hade

en hel del registrerat. :D

Faktum är ju att man faktiskt kan begära ut dokument från SÄPO bara man vet vilket man vill ha, nackdelen är dock en massa svarta rutor så det kommer typ stå: Det ----------------- Klar ------------------ Mycket----------- osv =)

• 2 weeks later...

Fick hem allt idag, men inte REK-post (???)

Ganska kul läsning. Det bästa var ju klart "Pat är vältränad" B)

edit: Under "Krigsbefattniungskod" står det för mig: "373 Kompsjv Sjvgrp Rgb". I minvärld står RGB för RedGreenBlue, och är de tre färger som behövs för att få fram alla andra färger, men vad är Rgb för Pliktverket/Försvarsmakten?

Edited by Marzocchi

Ska tillägga en sak, det kan vara bra att kolla vad dom har för info i pliktverkets system. På mig så står lite saker fel...

har man gjort GU på ett förband som forfarande finns kvar kan det vara bra att ändra nu annars kanske det är försent. Svårt att få tag på kompani chefer osv om dom kanske jobbar som kock i säffle eller liknande.

Har lyckats ändra en del, men inte allt...

Från A9 till I13.

På papprena står det GSU I13 resten Artss Älvdalen.

Pliktverket har mig som Bev-Soldat A9. medan mina papper jag fick har mig som Bev-GB I13.

Kan va värt att kolla upp sånt.

Jag va inte den första som fått fel uppgifter, en del hadde med nerläggningar osv att göra sa dom.

I verkliga livet va min Kompanichef på I13.

Men på pappret va han vid Artss och en helt annan person. Och jag flyttades över helt till I13 efter ca 6 månader och min Kompch vid I13 va officielt min chef då sa dom. Men detta har inte pliktverket fått in. :-(

EDIT:

Har du bytt tjänst under din GU, eller ryck in som annat än du skall rycka in som enligt inskrivningsbeslutet kan det vara bra att kolla med pliktverket direkt efter muck vad som står. Detta kan man göra genom ett telefonsamtal bara. Enkelt.

Edited by Panzerfaust

ibland händer allt på samma gång, idag kom mitt utdrag ur pliktverkets register, sedan fick jag ett samtal från hvkompC ang intro utb, 15 min senare ringde en rekryoff och medelande att jag skall infinna mig på F4 om en vecka. :-(

Slamarade till som satan i brevlådan idag..

en bibba på 85 sidor ! :camo: 90% ointressant.. men ändå..

85????

Fast det är klart, antar att utlandstjänsten och beredskaps grejset tar rätt mycket plats? Kan tänka mig at det är flera sidor för varje utlands period...

tänk då den som ni snackar om i missions tråden, "siken" eller "piken" eller vad han nu kallades... han lär ju ha flera hundra sidor.