Jump to content

Pliktverkets register

Recommended Posts

Fick mitt utdrag från Pliktverket igår på 17 sidor. Innehöll inget som jag inte tidigare visste iofs. Fick dock inga dokumentkopior med som vissa andra här verkar ha fått. Själva utdraget är en ganska förvirrande läsning då det är ingen vidare struktur på uppgifterna. Samma hv-övning står tre gånger fast på olika ställen. Övningar och kurser är inte ordnade kronlogiskt m.m... Lite intressant är att även min begäran om registerutdrag har registrerats i deras system.

Kul läsning iaf...

// WM

• Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fick mina papper i måndags. Lustiger läsning, varenda liten Hv-övning... Men inte ett dugg om min GU, eller rep. Har pliktverket mer än ett register?? Dessutom så har jag blivit degraderad 4 dagar efter muck??? Får väl ringa och fråga.

Fick hem allt idag, men inte REK-post (???)

Ganska kul läsning. Det bästa var ju klart "Pat är vältränad"  B)

edit: Under "Krigsbefattniungskod" står det för mig: "373 Kompsjv Sjvgrp Rgb". I minvärld står RGB för RedGreenBlue, och är de tre färger som behövs för att få fram alla andra färger, men vad är Rgb för Pliktverket/Försvarsmakten?

Fick idag hem lite till

"Utdrag ur Pliktverkets register enligt 10 paragrafen datalagen" Aktuella data inkl. frivilligdata

En lista med termer (fyra tecken) och innehåll/betydelse. Också en lista med termförklaringar.

Exempel

ADGU = 292 (Förklaring: Antal fullgjorda dagar grundutbildning)

GUFU = Göta Ingenjörregemente (GU-förband A, FL och KA)

• 1 year later...
Om man nu vill ha reda på vad som finns noterat hos SWEDINT, fungerar det på samma sätt?

Har någon en mailadress dit man kan vända sig?

Funkar det lika på Säpo?

Förfarandet är detsamma för alla myndigheter. Skriv ett brev där du förklarar att du vill ta del av alla uppgifter om dig i deras register. Se till att underteckna det. Adressen till Säkerhetspolisen vet jag att jag har nämnt i en tidigare tråd. En sökmotor kan säkert också ge dig svar.

/mdn

Inspirerad av tråden så kände jag mig också tvungen att beställa ett utdrag.....

Mailade i går fm till pliktverket. Svar några timmar senare att jag har kuvertet inom 14 dagar....

Tycker det är en ganska bra handläggningstid (service) då man annars är rätt van att myndigheter brukar idka fördröjningsstrid vi förfrågningar som inte hör till "normalrutin".

Fick en lunta på ca 40 sidor med posten igår...

Jag gjorde vpl 94-95 på K3och det var ju helt korrekt.

Nästan alla delutbildningar fanns med (skarpskytt, Kulspruta 58, 4-hjuling, Robot56 osv).

MEN jag skulle dessutom ha utbildats i akutsjukvård under 10 månader på K3 1997 (det finns säkert någon förvirrad plutonssjukvårdare som inte fick sin krigsplacering efter vpl 96/97 då han inte utbildats enligt pliktverket).

Det året jobbade jag som försäljare på Inet Data och hade just inget med försvaret att göra...

Undrar om man kan begära muckpremien så här i efterhand?

Året därpå gick jag med i HV och sedan var det ca 37 sidor fulla med alla övningar jag varit med på.

Jag testade tipset med att mejla till Pliktverket och häromdagen damp ett brev ner i brevlådan innehållandes 6 st A4-blad med lite uppgifter om vad jag gjort inom det militära.

Det var sannerligen inte mycket jag skulle ha gjort. En del fanns inte med överhuvudtaget.

T.ex min rep.övning från -85, var inte med. Mitt betyg som ändrades en smula på rep-övningen var inte med utan var samma som GU:n.

Tydligen hade jag tagit förarbevis på en terränglastbil i lumpen, vilket jag inte kan erinra mig.

Jaja, uppenbart har det missats en del. Men trots nedläggningar, visst borde de ha en bättre koll... men vad vet jag? :blink:

Ursnabb service från Pliktverket. Skickade e-post till dom i onsdags (tror jag det var). Igår fredag fanns ett rek.brev att hämta på OKQ8.

Inga överraskningar. Lite svårläst på första sidan med alla koder dock.

Min enda inläggning på sjukan fanns med. Jag trodde jag hade "förhärligat" det genom åren när jag mindes att jag hade 40 grader och var inlagd på min 20-årsdag - Jag hade som mest 39,8 graders feber och blev utskriven från sjukan på min 20-årsdag. Har haft roligare födelsedagar både före och efter. :-(

Fick ett brev från pliktverket i veckan. Det var inget rek och det bestod endast av tre sidor med lite olika saker jag gjort i friv. rörelsen från 2000 och frammåt.

Inget om min vpl och inget om mina år som yoff....lite konstigt tycker jag ?

Fick hem 63(!) sidor igår och till min förvåning såg jag att jag hade varit medlem i något som hette Flygvapensfrivilligas riksförbund! Något som jag ju självklart inte varit. Annars kunde man konstatera att man blivit något tyngre än man var när man mönstrade, men bara obetydligt längre...

Fick hem 63(!) sidor igår och till min förvåning såg jag att jag hade varit medlem i något som hette Flygvapensfrivilligas riksförbund! Något som jag ju självklart inte varit.

De kanske gör som sossarnas ungdomsförbund och "tvångsvärvar" folk utan att de vet om det :D

• 2 weeks later...

Fick mina papper (11sidor) idag, kul läsning men mycket förkortningar.

Det allra roligaste var att jag är tydligen krigsplacerad som:

Stf gruppchef/förare strv122. Gjorde ju lumpen som skytt på 122 om jag inte minns fel. Dessutom hade jag inget körkort under värnplikten det fick jag året efter, har således heller inget förarbevis på 122an.

Synd bara att inte utlandstjänst och anställningar syntes bland pappren.

• 2 months later...

Nu var det ett tag sedan och jag har skrivit i andra trådar också men den här passar väl ganska så bra att repetera i.

Stod inget om min vpl tjänstgöring.

Däremot vad jag är lämplig som:

Precis som Patrik är det en del som jag aldrig kommit i kontakt med, som t.e.x vaktsoldat, plutonssjukvårdare, förare lastbil (fortfarande inge Bkörkort) mekaniker och lite till som jag inte minns nu.

MEN, vad märkligare är (lite OT nu men ändå inte)

Jag skickade ett email och frågade om min krigsplacering för några dagar sedan.

Fick TVÅ (TVÅ!!!) svar, ett via email, där det stod att jag var krigsplacerad i ett utav T2:s krigsförband, vilket kändes helt naturligt och bra inga konstigheter där.

Några dagar senar kom det i brevlådan (inte eposten) ett kuvert ifrån pliktverket med ett litet papper.

Där fanns det en krigsplacering som jag antar hör till ett annat regementes krigsförband.

Och framförallt så har det absolut inget att göra med det jag gjort varken i lumpen eller i HV.

Har mailat om det här men bara fått svaret "nej du kan bara ha EN krigsplacering"

Pliktverkets vägar äro outgrundliga?

Jag har enligt pliktverket tillbringat 10 månader på ett akutsjukhus på någon form av utbildning under 1997 (2 år efter värnplikten som också finns med i registerutdraget).

Det året sålde jag datorer på Inet och hade ingenting med FM att göra...

Så uppenbarligen finns det ganska allvarliga brister hos Pliktverket.

Edited by Dajo

Jag har enligt pliktverket tillbringat 10 månader på ett akutsjukhus på någon form av utbildning under 1997 (2 år efter värnplikten).

Precis, men det är vad DU tror. Visst är dem effektiva!

I mina papper står det att jag gjort en hel värnplikt, men det är inget som jag kan komma ihåg...

:)

Jag har enligt pliktverket tillbringat 10 månader på ett akutsjukhus på någon form av utbildning under 1997 (2 år efter värnplikten).

Precis, men det är vad DU tror. Visst är dem effektiva!

I mina papper står det att jag gjort en hel värnplikt, men det är inget som jag kan komma ihåg...

:mellow:

Värsta fallet av fältcoma det året??

• 1 month later...
Ringde dom idag. de krävde då ett handskrivet brev till dom för att skicka nått.

Så det blir väl till att skriva lite och skicka till dom då.

Blev ju tvungen att testa med mail först innan man kostar på porto... skall bli intressant att se vilken respons man får. :baskerPa: