Jump to content

Recommended Posts

  • Forumsledning

Inte så mycket att veta om tjänsten som sisuförare.

 

Du får utb. på SISU i nån vecka. Du har C-kort eller Tunglastbil-förarbevis eller ?

 

Sen där nere så kör du.. meckar och pysslar om SISUn sköter den lite mer än en bil. Ser till att den tankas, rengör den ser till att den kommer in på tung -rep om den gör sönder allvarligt. Allt enligt Vård-80 systemet i regel.

 

Sen givetvis så kör du omkring med den, när ni ska lösa uppgift. Jag vet inte dock hur ofta det kommer bli. SISU är ju mer eller mindre på väg bort från kosovo, så har du otur får du kanske bara köra nån gång ibland.

Link to comment
Share on other sites

Finns säkerligen många olika varianter på SISU-utbildning, jag kan ju bara skriva om hur det var för mig på BA10. Jag ryckte in på missionsutbildning ett par veckor tidigare än skyttesoldaterna, tillsammans med alla andra SISU-förare på bataljonen. Under den första tiden av missionsutbildningen var det ganska skönt faktiskt, oftast så sover man ju gruppvis i logementen och då det är två SISU-förare/skytt per grupp så är det ju gott om plats på luckan den första tiden... Det är perfekt då man ändå har rätt mycket att pyssla med på kvällarna, t.ex. sy på märken och fixa med utrustningen. Utbildningen började med det "gamla vanliga", alltså inskjutning av ak5 osv.

 

Det tog någon dag innan vi bekantade oss med SISU:na. Vissa av förarna hade redan gjort mission som SISU-förare, så de hade ju rätt lökigt under utbildningen, medan de flesta andra inte ens hade sett dessa fordon i verkligheten. Detta beror ju på vilken mission man åker på, jag talar om BA10 där de flesta var pinkys. (KS01 däremot hade ju mest "yxor" så jag antar att deras SISU-utbildning såg helt annorlunda ut, i alla fall gjorde vår pbv-utbildning det, eftersom de flesta redan hade gjort flera missioner som pbv-förare/skytt eller lumpat på pbv.)

 

Dagarna på SISU-utbildningen gick mest åt till att lära sig köra och meka med vagnarna. Det var mycket kvällstjänst, men det brukar det väl vara på missionsutbildningarna. Sedan efter c:a 2 veckor ryckte skyttesoldaterna in. När de ägnade dagarna åt att akjuta in ak5 så fick vi börja utbildningen på vapnen, HMG och granatspruta var det i mitt fall. Denna del av utbildningen gick väl til som det är brukligt inom armén, dvs. en hel del torrövande med en avslutande del med skarpskjutning.

 

Efter att ha legat inne c:a 3 veckor så sammanfördes vi med resten av plutonen för att fortsätta utbildningen på det viset, visst hade vi redan lärt känna de gubbarna lite grann eftersom vi redan bodde på samma lucka, men det var nu vi började öva tillsammans. Innan detta hade vi hunnit med att ta förarbevis på SISU:n. Min "uppkörning" var rätt lugn, från Ing1 in till Södertälje (c:a 1 mil) och en liten repa inne i stan så var det klart.

 

Vidare på utbildningen så turades vi om att vara förare och skytt, vi hade ingen bestämd uppdelning på vår vagn. Vissa har dock det redan klart för sig tidigt, att den ena kör och den andra är skytt, medan vi som sagt körde i princip varannan dag för att få så mycket körvana som möjligt. Dock var min co-driver bättre förare i det första skedet, han var brandman och hade kört brandbil i många år, medan jag inte hade kört lastbil sedan lumpen (tgb 30/40). Men övning gav färdighet även om jag den första tiden i Bosnien inte var någon fullfjädrad förare, långt ifrån faktiskt... Men efter en tid så kom man in i det och kände SISU:n väldigt bra, det var plötsligt inte så jobbigt att manövrera denna mer än 3 meter breda farkost inne i samhällena!

 

Vem du får som plutonchef är ofta avgörande för hur mycket tid du "tillåts" ägna åt vagnen. Då mestadelen av officerarna på mitt kompani var från jägarförband (K4), även min plutonchef, så märktes det att de inte var vana med pansarfordon och den vård de ofta kräver. Även om SISU:n är snällare än pbv på det viset... :) Det var väldig skillnad på KS01, där de flesta befäl tillhörde P10, och hade mycket mer förståelse för oss fordonspersonal när det gällde mek och vård på fordonen.

 

Det var lite om utbildningen, skriver gärna mer om själva tjänsten i missionsområdet, men nu hinner jag inte det. Jag ska nämligen gå och kolla när Brynäs spöar MoDo... :)

Link to comment
Share on other sites

Apropå SISU-förare...Det befäl som ringde mig under "ringveckan" KS10 sa att de signalister som skulle ingå i den stabsgrupp som jag eventuellt (får se hur det blir nästa vecka) blir chef för även var SISU-förare.

 

Jag tänkte inte på att fråga när jag hade henne på tråden, men inte fan åker väl en stabsgrupp nån SISU?

Link to comment
Share on other sites

Svess det låter som om att du också fått ett samtal idag :)

Själv hade jag precis hunnit sluta jobbet när de ringde och undrade om jag var intresserad. Och i morse tror jag att gudarna gav mig ett litet tecken (i alla fall så här i efterhand), jag körde nämligen om 6-7 st Strv-transport lastbilar på vägen till jobbet från P4 (E4:an). ^^

Link to comment
Share on other sites

@Mårten

Vet inte hur organisationen ser ut nu men det är inte omöjligt att man har byggt något stridsledningsSISU eller liknande. Men det låter lite skumt.

 

Förr hade strigrupperna Stripbv3021C och i något fall (SL?) även Bv308. När hela kompaniet eller Task Force Thor drog ut på någon operation var ofta någon signalist eller liknande med i strivagnen/-arna. Detta varierar mellan kompanier och missioner som allt annat.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ringde en kille idag från livgardet och hade massa frågor.

 

Alla sisu vagnar i kosovo är dom inte jävligt slitna efter snart 5 år. Försvaret kan ju ta alla jävla PBV302 och sälja till något trött jävla land? :)

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Ja det ringde en kille idag från livgardet och hade massa frågor.

 

Alla sisu vagnar i kosovo är dom inte jävligt slitna efter snart 5 år. Försvaret kan ju ta alla jävla PBV302 och sälja till något trött jävla land?  :)

Jag tror att din "jävla"-knapp har hakat upp sig, kolla den.

 

 

 

//9x19, språkvårdande blågul

Link to comment
Share on other sites

Alla sisu vagnar i kosovo är dom inte jävligt slitna efter snart 5 år. Försvaret kan ju ta alla jävla PBV302 och sälja till något trött jävla land?  :)

Alla jävla SISU som rullat i fem jävla år i Kosovo ÄR förmodligen jävligt slitna, där har du förmodligen helt rätt, men de har ju levt ett liv på Balkan redan innan det. De flesta (t.o.m. alla såvitt jag vet) har ju varit i Bosnien innan, och de var ju slitna redan där mot slutet.

 

I slutet av BA-tiden så fanns det inte kvar en enda pbv, så där fanns det stri-SISU som användes av komp- och batledning, så det bör väl funka i Kosovo med.

Link to comment
Share on other sites

Underskatta inte underhåll, Den SISU jag körde under KS01 hade som alla andra ett hårt arv att bära. Det enda som gick sönder var svetsarna till avgaströret. Att fixa det gick på 10 minuter, i övrigt bara vanlig service. Med tanke på att de varit med sen början på 1992-93 så är det bara att tacka och buga för lång och trogen tjänst.

 

Pebborna har varit med om en hel del och lite till och de fungerar också, givetvis med en hel del underhåll. Nu har jag aldrig varit en pebba människa men kan ädå konstatera att det är ett bra fordon som har gjort sin tjänst med flaggan i top. De som har haft haft pebborna skarpt har aldrig klagat så att jag har hört det, det är ett bra betyg.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden som jag såg var att Pbv-besättningarna nästan jämt vårdade och skruvade på vagnarna, men de rullade hela tiden, SISU-vagnarna krävde inte lika mycket daglig vård men stod oftare på rep med allvarligare fel.

 

Ett tag hade en skyttepluton samtliga SISU på rep, tror det var i samma veva som deras GW gick sönder (kan skilja någon vecka) och deras TLC blev utdömd rätt tidigt i missionen. De hade äldre vagnar som rullat på Balkan sedan BA-tidigt så det var ofta en vagn på rep, den andra SISU-plutonen som hade nyare vagnar hade inte samma problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Forumsledning

Japp.. och som elak blågul vill jag då att vi tar allt skitsnack i markan, i övrigt "försöker" (jag vet att vissa har det svårt men) vi göra ordentliga inlägg även här i Soldint så slipper vi tramsa ner detta forumet också

SAMT... Då jag precis som alla andra BlåGul gör inlägg som "vanliga medlemmar" skulle vi uppskatta att ni INTE blandade ihop vår roll som BlåGul och som vanlig skribent på forumet. Så ditt inlägg var missriktat om du var ute efter att hacka på BlåGul.

 

tack

 

även blågul har sin fläckar, men inte ofta.

Link to comment
Share on other sites

Ett tag hade en skyttepluton samtliga SISU på rep, tror det var i samma veva som deras GW gick sönder (kan skilja någon vecka) och deras TLC blev utdömd rätt tidigt i missionen. De hade äldre vagnar som rullat på Balkan sedan BA-tidigt så det var ofta en vagn på rep, den andra SISU-plutonen som hade nyare vagnar hade inte samma problem.

OT

*host* låter bekant... TLC:n hade fått många dispenser från gällande regler till dess att det började brinna i motorn. Det var många fordon som hamnade på rep under en kort tid och "Softskin-skytte" infördes i KS06 organisation :bash:

/OT

 

Kan inte svara på hur förarnas utbildning var (var inte SISU-förare) men däremot lite på hur det var i missionområdet.

Beroende på grp/plut uppgift och fordonsläget (tilldelade, kördugliga, markens beskaffenhet) så körs det olika mycket. Min pluton höll mest till i norra delen av AOR:et (lite asfalt, mycket grus-/lervägar och kostigar) så det kördes både SISU, BV och TLC. SISU-förarna turades om att vara förare/skytt beroede på om de ville köra eller ej, hade andra uppgifter och hur pigga de var. Eftersom gruppens vagn var bland de äldsta hamnade den på rep ett antal gånger. Förarna ansvarade för vagnen och hade hand om vården, tog hjälp av övriga soldater om så behövdes.

Summering: Förarna kör SISU när det behövs och fungerar i övrigt som skytte.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...