Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Och vad är det för fel på denna? Mike&Nike

Fick för övrigt hem två stycken igår.

Kan Pappsen förklara hur man kan förtjäna en utgången persedel?

Tycker du att det är så att man måste gjort värnplikt som A i X antal månader för att förtjäna Olles Brorsa?

MikaelD

Edit: stavfel

Edited by MikaelD
Posted
Och vad är det för fel på denna? Mike&Nike

Fick för övrigt hem två stycken igår.

Kan Pappsen förklara hur man kan förtjäna en utgången persedel?

Tycker du att det är så att man måste gjort värnplikt som A i X antal månader för att förtjäna Olles Brorsa?

MikaelD

Edit: stavfel

Eller så skämtade han... ;)

Posted
Jo jag antar det.. kände bara för att vara lite allvarlig en stund. :surprise:

En underbar mössa för övrigt

Nä, ärligt talat så skämtade han inte, olles brorsa är för den gemene infanteristen något mycket vackrare och exlusivare än till exempel en jägarbasker.

Olles brorsa förtjänar man genom kaffedrickande på soldathemmet, grävandes skyttevärn och framförallt tolkning på cykel efter traktor! :dribble:

Så BlåGul var är Ollesbrorsa smileyn???

//Nisse

Posted
Jo jag antar det.. kände bara för att vara lite allvarlig en stund. :rockon:

En underbar mössa för övrigt

Nä, ärligt talat så skämtade han inte, olles brorsa är för den gemene infanteristen något mycket vackrare och exlusivare än till exempel en jägarbasker.

Olles brorsa förtjänar man genom kaffedrickande på soldathemmet, grävandes skyttevärn och framförallt tolkning på cykel efter traktor! :uuh:

Så BlåGul var är Ollesbrorsa smileyn???

//Nisse

Nä, precis. Han skämtade inte. Fy, vilken känsla jag fick i maggropen när jag kom hem en dag efter jobbet och fick se lillgrabben med min ollesbrorsa på huvudet. Med UTKLIPPTA HÅL för ögonen. 8-/

Hans mormor hade tänkt "-den mössan använder väl pappa inte längre, den kan vi göra till rånarluva". :angry: Detta är flera år sen och jag får samma känsla i magen när jag ser den än idag. Nej, den är inte slängd, och det är inte samma känsla med en från Mike&Nike. Och JA, svärmor och jag funkar fortfarande inte tillsammans. :bash:

Ollesbrorsasmiley? Ja, tack.

Posted
Någon som vet om Olles brorsa har ett M-nummer?

Japp då har man letat i dom gamla arkiven.

M7346-711000 trikåmössa

bör vara korrekt m-nummer å benämning på den underbara sak(bara man inte fick tag i en grå).

Posted
Någon som vet om Olles brorsa har ett M-nummer?

Japp då har man letat i dom gamla arkiven.

M7346-711000 trikåmössa

bör vara korrekt m-nummer å benämning på den underbara sak(bara man inte fick tag i en grå).

YEAS! jag ser att det är just den saken som står på grund utr. till Vinterkursen i Hemavan. Jag har länge undrat vad denna "trikåmössa" kunde vara för påhitt, men det har ni nu klurat ut. Danke Vielmals.

Posted
Tack! :lala:

Törs man fråga var du har fått tag i det arkivet?

MikaelD

Gissa mitt jobb :D

Posted

Jobbar i ett förråd tillhörande FM?

Jag har för mig att jag någonstans på nätet sett en länk med alla M-nummer.. kommer bara inte ihåg var :D

Posted (edited)
Jag har för mig att jag någonstans på nätet sett en länk med alla M-nummer.. kommer bara inte ihåg var :)

kanske kan detta vara ett ställe att börja på

http://www.cdmvif.se/

Denna sidan är "rolig".

En lista på FMV

Edit: lade till en länk till

Edited by Dr. T-68
Posted
@ SBP

Vad var det för årgång på den slaktade mössa? Var den till M58 ellerM59 osv? /Gusten ;-)

Den är grön och den var ny när jag fick ut den -89.

Posted (edited)

Om du ska köpa en olles bror! Så se till att den är i ull

Ullen har många goda egenskaper. Exempelvis skrynklar sig inte ullen nämnvärt. Fina ullsorter är mera skrynkelhärdiga än grövre. Det är för att fibern är väldigt elastisk och kan sträckas ut 40% av sin normala längd och återgå till ursprungsläget. Pga. krusigheten i fibern är ullen mycket värmeisolerande. Luften som innesluts i varan gör tyget värmande. Fina ullsorter är mera värmande än grövre, eftersom den fina ullen är mera krusad. Och när ullen är våt så känns den inte våt elle kall och den isolerar även när den är våt

Edited by troswe
  • 3 years later...
Posted (edited)

Gah.. Har lyckats tappa bort min mössa.

Någon som vet vart jag kan få tag på en, har sökt med ljus och lykta men ej funnit någon på internet?

/Danielsson

Edited by The Swede
  • 3 months later...
Posted

Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (smb.nu) har tagit fram en nyutgåva av Olles brorsa. Sen hur lik originalet den är det har jag ingen aning om (aldrig sett någon i verkligheten).

Posted

Är det möjligtvis någon som har koll på om det finns en marinblå olles bror, och var man isf kan köpa en sådan?

Inga brorsor men likväl fungerande "kusiner" finnes hos Terräng, deras sista marinblåa i ylle fick hänga med undertecknad ombord på Gladan i augusti. Matchade SSD:n utan problem och höll huvudet varmt även efter det att den hade fått stifta närmare bekantskap med Nordsjön.

Posted

Är det möjligtvis någon som har koll på om det finns en marinblå olles bror, och var man isf kan köpa en sådan?

M7346-732010 TRIKÅMÖSSA 06 BLÅ, riktigt bra, har själv haft den vintertid. Vet dock inte om man kan köpa den.

Posted

M7346-732010 TRIKÅMÖSSA 06 BLÅ, riktigt bra, har själv haft den vintertid. Vet dock inte om man kan köpa den.

annars finns har man ju den blå yllemössan som utgick för något år sedan.

Posted

Okej, men du vet inte var man kan få tag på en sån antar jag? Om jag tolkar ditt accnamn rätt tillhör du ekipaget, (varför då baskern? :P)

tror du möjligtvis att de kan sälja dem på tvättbytet?

Posted

Okej, men du vet inte var man kan få tag på en sån antar jag? Om jag tolkar ditt accnamn rätt tillhör du ekipaget, (varför då baskern? :P)

tror du möjligtvis att de kan sälja dem på tvättbytet?

det skulle i såfall vara om du pratade snällt med någon bakom disken tror jag.