Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har vårt pansarvapen alltid importerat/licenstillverkat eller har det funnits stridsvagnar byggda och utvecklade i Sverige? Jag har hört talas om en påstått svensk stridsvagn med ett kanontorn som kunde sänkas ned i själva "kroppen" vid transport, men frågan är om det inte bara är en skröna, för det låter inte vidare praktiskt.

Posted

Strv103 (Stridsvagn S) är svensktillverkad/utvecklad liksom en massa gamla stridsvagnar. Även många andra pansarfordon är svenska t ex Pbv302, Ikv91, Strf90-familjen, Bv308 mfl.

Posted
Tackar! Onekligen en riktigt häftig vagn. Användes den någonsin skarpt, exempelvis i FN-tjänst eller genom försäljning till andra länder?

Nej

Posted
Tackar! Onekligen en riktigt häftig vagn. Användes den någonsin skarpt, exempelvis i FN-tjänst eller genom försäljning till andra länder?

av den enkla anledningen att om du hade sänd ett kompani 103:or utomlands hade du vart tvungen att skicka med en bataljon mekaniker.

och alla tankbilar FM kunnat uppbringa, fyllda med hydralolja 101.

vet någon om fullsize prototypen av stridsvagn ny, står kvar i klagstorp fortfarande?

den med två kanoner och som mest liknade CV90, fast större

kommer även i håg någon tvådelad prototyp från hägglöfs också, så helt bizarr ut.

Posted
Har vårt pansarvapen alltid importerat/licenstillverkat eller har det funnits stridsvagnar byggda och utvecklade i Sverige? Jag har hört talas om en påstått svensk stridsvagn med ett kanontorn som kunde sänkas ned i själva "kroppen" vid transport, men frågan är om det inte bara är en skröna, för det låter inte vidare praktiskt.

Landsverk i Landskrona tillverkade stridsvagnar (och andra stridsfordon) från 1930 till långt in på 60-talet.

Landskrona Museums Landsverkssidor här.

Där finns även en länksida med stridsvagnslänkar.

Posted (edited)
vet någon om fullsize prototypen av stridsvagn ny, står kvar i klagstorp fortfarande?

den med två kanoner och som mest liknade CV90, fast större

kommer även i håg någon tvådelad prototyp från hägglöfs också, så helt bizarr ut.

Du tänker väl på UDES-20:

udes-20.jpg

Den där prototypen med en parallell akan vet jag inte vad den heter, och har ingen bild på heller. Men jag antar att Swede vet mer om han får upp ögonen för den här tråden... :)

Edited by APC-mannen
Posted

tack haegg!!

jo APC-mannen den stod på klagstorp i ett förråd i ladan.

i allafall såg jag den där 1990.

hade väl inte igentligen tillstånd att vara inne i just det förrådet, men var straffkomenderad till inventering i ett mob-förråd.

och samma nyckel gick även till masonit-vagnens förråd. :P

förbannade mig själv att jag hade glömt kameran.