Jump to content

Recommended Posts

Posted

Okej nu kommer väl jag få ett hav över mig av skrikande människor som säger att huvudbonad inte har någon betydelse för vilken tjänst man har osv, men jag frågar av ren nyfikenhet!

VAd är det för huvudbonad samt permisuniform som gäller för Flygbassäk?

mvh Rebecca

Posted

Jag fick precis en mindre chock

Läste frågan som: Vad är det för huvudbonad till permisuniform som gäller för Flygbassäk?

Och svaret: Fältmössa m90

:D:baskerPa:

Posted (edited)
Läste frågan som: Vad är det för huvudbonad till permisuniform som gäller för Flygbassäk?

:lol:  :unsure:

Åkej, jag må vara tjej, men så dum är inte ens jag!! :lol:

att jag skriver en sådan fråga alltså

Edited by Rebecca
Posted
@Rebecca: Ett seriöst svar till din fråga är att du troligtvis kommer att få en båtmössa med en propeller i pannan till din permissionsuniform

Hörru vassraggaren, FLYGMÖSSA heter det ju ! ;)

Posted
Fältmössa m90 (korrekt namn?) i skogen samt båtmössan med propellern i pannan på tåget hem.

Om jag inte minns helt fel så stod det "fältmössa kamo" på utrustningslistan vid inryck.

SoldF säger visserligen Fältmössa m90

Posted
@Rebecca: Ett seriöst svar till din fråga är att du troligtvis kommer att få en båtmössa med en propeller i pannan till din permissionsuniform

Hörru vassraggaren, FLYGMÖSSA heter det ju ! ;)

Flygmössa m/30 för att vara exakt. Vintertid kan man enligt UniR FM ha pälsmössa/vintermössa m/87, vilket är en blå variant på björnfittan, men det ser inte bra ut.

Till fältuniform finns en uppsjö huvudbonader så de kommer jag inte kommentera, särskilt när frågan var vad man har till daglig dräkt ("permisuniform").

Bilder och bestämmelser för bärande kan man hitta i UniR FM 2003 som finns att ladda ner från http://www.fmlog.mil.se/fmpub/.

Posted (edited)
Får alla i flygvapnet permis-unform? Eller är det bara GB/PB/KB?

//SNAFU

Svar ja. Samtliga VPL inom fv skall få ut 87an. Det anses vara billigare än att som förr, då samtliga fick ut en oanvänd 90 uniform.

Finns fler trådar om detta.

Edited by Xit
Posted
Vilket upplagsverk du blivit!  :D

Det är Soldfforums fel, tror du jag kan stämma henke för de men jag har fått?

Det är så många frågor om saker som är enkelt att kolla upp i de vanligaste reglementena att en massa oviktig kunskap fastnar ändå.

Samtliga VPL inom fv skall få ut 87an. Det anses vara billigare än att som förr, då samtliga fick ut en oanvänd 90 uniform.

Får man inte ut två 90:or längre? För ett par år sedan fick man två uppsättningar nya m90 och en m/87 fast med blågrå skjorta.

Posted

Är ni helt säkra på att alla värnpliktiga får ut m/87 som permissionsuniform? Jag ser nämligen varje fredag ett stort antal värnpliktiga från P7 som knatar runt på Lund C iförda fältuniform.

Posted
Är ni helt säkra på att alla värnpliktiga får ut m/87 som permissionsuniform? Jag ser nämligen varje fredag ett stort antal värnpliktiga från P7 som knatar runt på Lund C iförda fältuniform.

Fast 87:an får du ut om du ska påbegravning bröllop m.m

Permis uniform är lite missvisande.

Iaf var det så när jag gjorde lumpen.

Vi fick två M90 och fick kvitera ut en M60 i olika valörer om vi ville vara extra fina.

Posted
Ingen som har lite bilder på hur de olika uniformerna ser ut?? mössor och dy.

Varför inte testa att ladda hem Uniforms Reglemente Försvarsmakten (UniR FM 2003) Klicka HÄR

Då lär du få bilder på aktuella uniformer och regler för dess bärande.

DP :baskerKav:

Posted (edited)

:lol:  :baskerKav:

Då kan jag köra upp önskan om en basker nånstan eller hur? :lol:

Å jag som verkligen VILLE ha en... :-(

Mvh Rebecca

Titta noga så kommer du som jag inse att korvmössan/flygmössan allt vad den nu heter är snygare än basker :P

passar sig bättre till permis uniformen iaf.

Vad gäller fältuniformen kan jag hålla med om att basker är snyggt.

Det är min åsikt om det :)

Snyggaste är skärmmössan, den som befäl har. (till permis unfiromen alltså)

För vem ser inte mest proper ut av Hamilton och Stålhandske? Om inte Hamilton :)

tycker jag

Om jag får.

Det viktiagste är att du får en bra och kul tjänst, vilket jag tror bassäk är. :navy:

EDIT: Attans... du va GB, Inte KB... då får du nog dras med korvhatten!

Nej då, Är lite retro/gammal modigt stuk över den, snyggt.

Edited by Panzerfaust
Posted
Vi fick två M90 och fick kvitera ut en M60 i olika valörer om vi ville vara extra fina.

Vad är M60 för uniformssystem?

Vi fick ut M/60an permanent.

Hadde den i tjänsten ganska ofta.

@Und ass

Den gamla permis uniformen typ.

Visste inte fram tills nyligen att det fans en 87a...

Eller så hadde jag 87an också utan att veta om det.

Posted

Permisuniform finns inte som begrepp, det man oftast menar är daglig dräkt. Uniformssystem m/87 används till flera olika tjänstedräkter så att kalla den för permissionsuniform skulle inte fungera.

Jag ser nämligen varje fredag ett stort antal värnpliktiga från P7 som knatar runt på Lund C iförda fältuniform.

Vilken klädsel man har när man har helgledighet är frivilligt, man kan ha civila kläder också om man så vill. Jag skulle då inte bytt om till daglig dräkt bara för att åka hem över helgen, då kan man lika gärna byta om till civila kläder.

Posted

:lol:  :D

Då kan jag köra upp önskan om en basker nånstan eller hur? :lol:

Å jag som verkligen VILLE ha en... :-(

Mvh Rebecca

Var inte så ledsen för att du inte får en "filt-mössa". M90 kepsen är mycket mer funkis pga öronlappar och skärm (regn, snö och solskydd) att ha ute i fält. Jag tror inte att någon seriöst använder baskern i skogen. På dagen är det hjälm som gäller och på kvällen/natten är det annan huvudbonad beroende på väderlek. Jag som är med i Hv kommer snart att kunna lägga till en totalt oanvändbar uniforms persedel till min utrustning. Gissa om jag tycker att de pengarna kunde ha lagts på annan behövd utrustning. Kul att du gör lumpen, det vore kul om fler tjejer gjorde som du. Lycka till under värnplikten! /Gusten :D

Posted
Var inte så ledsen för att du inte får en "filt-mössa". M90 kepsen är mycket mer funkis pga öronlappar och skärm (regn, snö och solskydd) att ha ute i fält. Jag tror inte att någon seriöst använder baskern i skogen. På dagen är det hjälm som gäller och på kvällen/natten är det annan huvudbonad beroende på väderlek. Jag som är med i Hv kommer snart att kunna lägga till en totalt oanvändbar uniforms persedel till min utrustning. Gissa om jag tycker att de pengarna kunde ha lagts på annan behövd utrustning. Kul att du gör lumpen, det vore kul om fler tjejer gjorde som du. Lycka till under värnplikten! /Gusten :)

Okidoki, then korvmössa it is! :D

Gusten: Tack så mycket! Kul att alla killar inte är fientligt inställda till tjejer i lumpen!

mvh Rebecca

Posted
Gusten: Tack så mycket! Kul att alla killar inte är fientligt inställda till tjejer i lumpen!

Det är mest osäkra grabbar som inte klarar av kvinnliga kolleger. Det finns konstigt nog människor ända upp i 20-årsåldern som fortfarande tror att deras personliga utveckling är beroende av att tjejer inte gör samma sak. Du kommer säkert att möta några sådana, men försök att inte bry dig.

Lycka till, som sagt.

Posted
Hmmm... ok men vi har våran ned packade i väsakn om den mot förmodan behövs användas.

Har ni fått ut handväskor? Det har inte vi fått. Vi använder RYGGSÄCKAR! ,)