Bellum Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Är det någon här som är insatt i anfallsstrid (läs: mer insatt än bellum, vilket nog alla är.) som kan reda ut begreppet "gå på marsch" på ett pedagogiskt sätt. Existerar det fortfarande? Hur går det till rent konkret? Framförallt: Vem beordrar det och när, samt vad gör man med skadade? (Nog för att jag har en bild av vad det innebär, hag vill bara ha mer kött på benen, dels rent självförbättrande och dels för att kunna ta debatt med folk i mitt förband på ett mer sakkunnigt vis...) Quote
Doyle Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Gör väl ett litet pedagogiskt försök: Gå på marsch beordras av gruppchefen och innebär att stridsparen bryter sig loss från gruppen och jobbar växel/ansatsvis (eller vad du vill) inom stridsparet. T.ex om det är ett gäng värn som ska rensas så kan gruppchefen beordra gå på marsch och stridsparen framrycker och rensar. Quote
scattergun Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Tilläggas kan väl att det framförallt ska användas då ett markerat slut ses på anfallet.... t.ex. som i fallet med ett begränsat värnsystem eller en fientlig stridsställning. Annars kan man ju se soldater som går på marsch i all oändlighet! Quote
Larsan Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 När striden blivit närstrid och chefen omöjligt kan leda gruppen kommenderas Gåpåmarsch. Quote
scattergun Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 När striden blivit närstrid och chefen omöjligt kan leda gruppen kommenderas Gåpåmarsch. Väl talat!! Quote
scattergun Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Om jag inte fattat fel har väl Gå på marsch i stort ersatts av det mera adekvata "Storma"..... lite skillnad men inte så mycket. Quote
Guest JanDoe Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 När striden blivit närstrid och chefen omöjligt kan leda gruppen kommenderas Gåpåmarsch. Enligt boken: Mekskyttepluton-/grupp 90 42. Närstrid genomförs till fots med eldhandvapen, kulsprutor, handgranater och närpvvapen. Stridsfordonen understödjer i regel skyttegruppens framryckning. 43. Plutonchefen kan, inom ramen för vald stridsgruppering, använda följande metoder för att genomföra striden i anfallsmålet. - GÅ-PÅ-MARSCH (närstrid) - Växelvis........ - Omfattning....... 44. Gå-På-Marsch används mot en fiende med lågt stridsvärde för att bryta in i ett anfallsmål eller för att fullfölja ett anfall. Skyttegrupperna manövrerar, med lågt krav på samordning, för att ta anfallsmålet. Slutsats: Plutonchef kan beordra gå på marsch och grupperna löser striden själva utan samordning mellan grupperna..... Quote
Speedy2 Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 (edited) Hej! Jag gick FBUs gruppstrid kurs i Hemmavan 0339 , och sitter nu med FMRstrid Remissutgåva 2002-06-18—12-01 i knäet. Sidan 84 beskriver hela förloppet vid strid i anfalls målet, jag vill inte återge det ordagrant så jag krymper det lite. Gruppen är under förflyttning mot anfallsmålet, i formation plog,ksyttelinje, linjeansatsvis/växelvis. Gruppen skapar eldöverlägsenhet genom Tex. Eldstöt/art/grk. I detta läge är det en fördel om StfGrpC leder gruppen, så att grpch får möjlighet att tänka över situationen. grpch beslutar sig för att storma och ger kommandot STORMA (Han menar att vi Skall anfalla med vårt rutin förfarande) Soldaterna skall göra sig beredda, att förflytta sig, understödja, beroende på vilken omgång dom tillhör. Sen kommer Inbrytningspunkt, stora granen Ansatsvis/växelvis FRAMÅT. När gruppen nått inbrytningspunkten så kan ordern GÅ PÅ MARSCH komma. Då bryts omgångarna upp i stridspar, och det står dom då fritt att använda de metoder som passar bäst för att, bekämpa fiendens stridställningar. (Det står inte att man skall ange djup men det är bra att göra Tex. 100 METER GÅ PÅ MARSCH !!!) När man sedan tagit anfalls målet så vidtar man de åtgärder man fått order om. Tex. FATAM , FFA. Eftersom man har stor beslutande frihet i detta så jobbar min grupp på detta vis. Vid kommandot STORMA så framrycker vi automatiskt ansatsvis och i den riktning grpch pekar ut. Det är lätt att det blir ihopklumpningar så detta måste övas ganska ofta. När vi sedan är framme vid fiendens stridställningar. Så kommer ordern Gå på marsch. Detta är ett mycket enkelt sätt att strida på och det blir inte heller några långa tal innan man kör igång. Som det var innan. 2 omgång understödjer 1 omgångs framryckning 2 omgång anläggning 1 omgång framåt. Detta har vi nu ersatt med STORMA!!!!!!!J Har ni fler frågor så är jag mer än villig att svara på dem . Tyvärr så har jag remiss utgåvan på papper och det är många papper, så jag är inte intresserad av att kopiera den. Mvh Speedy Opps jag glömde det där med skadade. Jo avståndet till fi är mycket kort och om någon blir skadad finns det inte möjlighet till annat än att stridspars kamraten utför de nödvändigaste åtgärderna Stoppa blödning och ger skydd. Edited January 23, 2004 by Speedy2 Quote
Bellum Posted January 23, 2004 Author Report Posted January 23, 2004 Tack ska ni ha för svaren! Det var ungefär vad jag väntat mig, och ungefär så som jag hade för mig att det var. Att det dessutom innebär att jag nu anser mig vunnit ordstriden med diverse människor i icke stridande befattning som tycker sig veta saker är ju en klar bonus! Sjv personal brukar ju annars ha synpunkter på att man bara plåstrar om skador och fortsätter framåt. Dom brukar inte nöja sig med mindre än att allting stannar upp i stilla andakt och behandling, vilket iofs är bra men inte alltid realistiskt. Vad tycker folk om idéen att försöka tillse att man har en avdelad bakre styrka för att ta hand om skadade? -En styrka går på mot anfallsmålet och en följer efter med stora plåsterpåsen. -Är det en bra eller IG ide? Quote
Vysotskij Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Vad tycker folk om idéen att försöka tillse att man har en avdelad bakre styrka för att ta hand om skadade?-En styrka går på mot anfallsmålet och en följer efter med stora plåsterpåsen. -Är det en bra eller IG ide? Det är väl funkis om du kan lösa ledningsproblemet (vem avdelas i vilken situation?) på något sätt. Vid stridens början vill man ju inte ha en grupp bakom resten av plutonen, om man vill verka med så många vapen som möjligt. Men för att få bårbärare och så vidare kan väl en av grupperna (förslagsvis en av grupperna i mitten, om man har fler än tre) ha som beredduppgift att avdelas för skydd och transport av sårade. Quote
JTS Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Jag hade använt hela gruppen till striden. När man använder Gå på marsch så har man per definition tappat kontrollen över gruppen tills man kommenderar "Eldställningar" eller något annat. I andra tillfällen kanske man kan avdela en grupp som "Allt i allo" resurs. Exempelvis om man anfaller på stridstriangel. Nackdelen är då att man förlorar handlingsfriheten med den gruppen om dom börjar bära bår. Budskap: Det är bättre att gruppen överlever genom att döda fienden, än att man binder upp hela plutonen vid minsta skada. Quote
A2Keltainen Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 (edited) Vad tycker folk om idéen att försöka tillse att man har en avdelad bakre styrka för att ta hand om skadade?-En styrka går på mot anfallsmålet och en följer efter med stora plåsterpåsen. Är det inte just detta plutonsjukvårdaren, samt eventuellt även sjukvårdare från kompaniets sjukvårdsgrupp, gör? Så övade vi åtminstone alltid i Finland. När striden pågår, så vill jag ha så många man som strider som möjligt. Jag vill därför inte avdela stridande soldater till att istället börja ta hand om sårade. Stridande soldater bör enbart ge första hjälpen, som t.ex. stoppa blödning och liknande saker, till sina kamrater så länge striden pågår. När striden är över, och läget stabiliserat sig, då kan jag eventuellt avdela soldater till att hjälpa till med sjukvården, om jag anser att det inte medför för stor risk i övrigt. Edit: Min inställning kan sammanfattas i detta citat: "Fire superiority is the best type of combat medicine." Senior Chief Robert Fitzgerald USMC Force Recon (Senior Chief is the senior Special Amphibious Reconnaissance Corpsman in the Navy.) Edited January 23, 2004 by A2Keltainen Quote
Bellum Posted January 23, 2004 Author Report Posted January 23, 2004 Naturligtvis ska man ha varje tillgängligt vapen engagerade i striden. Men ponera att man har en enormt stor underhålls del? (Vill ju inte på något vis antyda att ett kompani jag känner till råkar ha det...) Skulle inte dom kunna engagera sig i dylik verksamhet? -Naturligvis gäller detta bara när striden förs förberett och inte när man överaskas av fi. Exempelvis vid landstigning: Markstridsgrupperna går först och har tross/stab på släp för att täcka eventuella sjvbehov. Quote
dxl Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Ett kortfattat exempel hämtat från en övning. Gruppen framfrycker som rek styrka längs med en väg. Plötsligt dyker ett tält upp på vänster sida och tätkarlen (som går på vänster sida slänger sig i backen och skriker "DÄR ÄR DOM" (fick lite panik där=) Gruppchefen drar in alla på en linje på höger sida om vägen och när alla är ute på linje ropar han "ansatsvis framåt" när det är ca 30m till närmsta tält skriker han "STORMA" och alla rusar framåt ett antal meter och när gruppen är nästan helt inne i förläggningen skriker han "GÅ PÅ MAAARCH" Quote
Skalden Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Är det någon här som är insatt i anfallsstrid (läs: mer insatt än bellum, vilket nog alla är.) som kan reda ut begreppet "gå på marsch" på ett pedagogiskt sätt. Existerar det fortfarande? Hur går det till rent konkret? Framförallt: Vem beordrar det och när, samt vad gör man med skadade? (Nog för att jag har en bild av vad det innebär, hag vill bara ha mer kött på benen, dels rent självförbättrande och dels för att kunna ta debatt med folk i mitt förband på ett mer sakkunnigt vis...) Gå på marsch skall nog tolkas som "Gå på". Alltså fortsätt, håll i, framåt, häng i, stanna inte. Är kvar sen karolinernas tid, tror jag. De marscherade en bit, stridslunkade några hundra meter, allt under tystnad eller enbart till musik, sköt en enda salva, drog värjan och lade den som ett kryss över bajonetten i ansiktshöjd på fienden (psykologiskt) och gjorde "gå på marsch" direkt efter salvan från ca 20-30 meters avstånd. Väl inne bland fienden högg och stack de med värjan oftast i ryggen på fienden eftersom de i regel vek av denna behandling. Funkade vid alla utom tre slag. Det är alltså en avslutande åtgärd. Somliga kan vilja ha det till att det är något som enbart skall användas när fi är bruten men det är snarare så att man är riktigt tätt inpå eller mitt ibland fienden som inte alls behöver vara bruten. Det räcker med att vara nära och att fienden är nedtryckt eller förvirrad. Det är lite alle man för sig själv över det hela, eller fri jakt, kaosartat. Omöjligt att leda när fi finns alldeles för nära. Gå på marsch är ett arv av karolinernas anfallsanda och ideal. Quote
Skalden Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Vad tycker folk om idéen att försöka tillse att man har en avdelad bakre styrka för att ta hand om skadade?-En styrka går på mot anfallsmålet och en följer efter med stora plåsterpåsen. Är det inte just detta plutonsjukvårdaren, samt eventuellt även sjukvårdare från kompaniets sjukvårdsgrupp, gör? Så övade vi åtminstone alltid i Finland. När striden pågår, så vill jag ha så många man som strider som möjligt. Jag vill därför inte avdela stridande soldater till att istället börja ta hand om sårade. Stridande soldater bör enbart ge första hjälpen, som t.ex. stoppa blödning och liknande saker, till sina kamrater så länge striden pågår. När striden är över, och läget stabiliserat sig, då kan jag eventuellt avdela soldater till att hjälpa till med sjukvården, om jag anser att det inte medför för stor risk i övrigt. Edit: Min inställning kan sammanfattas i detta citat: "Fire superiority is the best type of combat medicine." Senior Chief Robert Fitzgerald USMC Force Recon (Senior Chief is the senior Special Amphibious Reconnaissance Corpsman in the Navy.) Helt korrekt. Vid stormning eller gå på marsch måste fi nedkämpas. Sårade får vänta till stridspaus eller stridens slut alternativt tar man hand om dom när det övergår till en eldstrid eller om man drar sig tillbaka. Vid ett anfall av den här typen går det inte att ta hand om sårade. Somliga tror det men de är naiva. De tillhöra den mjuka skolan och är oftast mjukostpsyken själva. Quote
Skalden Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Ett kortfattat exempel hämtat från en övning. Gruppen framfrycker som rek styrka längs med en väg. Plötsligt dyker ett tält upp på vänster sida och tätkarlen (som går på vänster sida slänger sig i backen och skriker "DÄR ÄR DOM" (fick lite panik där=) Gruppchefen drar in alla på en linje på höger sida om vägen och när alla är ute på linje ropar han "ansatsvis framåt" när det är ca 30m till närmsta tält skriker han "STORMA" och alla rusar framåt ett antal meter och när gruppen är nästan helt inne i förläggningen skriker han "GÅ PÅ MAAARCH" Ett annat exempel från övning. Liten grupp om fyra man upprätthåller skenförläggning och äter lunch och låtsas hålla på med fältarbete inne i en dunge där ett tält finns. grpch (jag) observerar vid ett par tillfällen mot en högre bergknalle cirka 50 meter från förläggningen (känsla av att bli iaktagen). Gruppen bryter senare upp och hoppar in i minibussen. Gruppen har tränat urlastning och olika tekniker för att övergå till strid från fordonet under ett par dagar under det uppdrag som skulle genomföras (vi befinner oss på ett basområde med tät skog). När bilen rullar ut längs med vägen och kör förbi nedanför bergknallen uppfattar grpch något han tror är ett ansikte. Beordrar instinktivt URLASTA och URLASTA HÖGER (sidodörren är öppen redan)samt nere i diket FI PÅ KULLEN . FRAMÅT! ÖVER KULLEN (Pekar med hela handen och framrycker). Gruppen följer grpch:s exempel. Gruppen kommer upp på linje och springer över berget. En AK4 knallar när en soldat ser fi. GÅ PÅ MARSCH! 2 fi (KJ) upptäcks och beskjuts (kraftigt) när de flyr parallellt med och bort från gruppen. Ingen eld hinner avges från fi. I verklighetens brutala verklighet hade de varit döda men hade jag agerat på det sättet då? Quote
SERG. B Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Ja det är ju lite annorlund i verkligheten. Då är det bara full fart frammåt och så mycket eld i luften som möjligt. När man väl har stött på FI så vill man inte tapa anfallstakten för då är man körd. Min löjtnant sa alltid : "Under anfallsstrid så kommer folk att dö och bli skadade men för i helvete stanna inte upp för det. Fortsätt frammåt vad som än händer. Se också till att ni inte har skadade fiendesoldater bakom er. Där är det ett skott i pannan som gäller. Hellre att de dör en att ni blir skjutna i ryggen" Quote
dxl Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Stannar man upp mitt i ett anfall så låter man ju fienden skjuta prick på en. Det krävs bara ett fåtal mer skott för att han ska träffa om man ligger bakom en sten. Då är det bättre att storma framåt och förhoppningsvis få honom att visa ryggen. Quote
Bellum Posted January 24, 2004 Author Report Posted January 24, 2004 Ah. Tacksam för alla svar. Då var det som jag trodde då: Jag har rätt och dom eländiga icke-stridande elementen som kritiserat mig har fel! (Dom tycker nämligen att man är inhuman om man inte stannar upp ett anfall för att ge klapp på axeln åt av blågul beordrade "krigströtta", skadade fiender och annat löst folk.) Men nu har jag fått vatten på min kvarn! Quote
grt Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Det existerar fortfarande och det är befälet som avgör när man ska påbörja "gå på marsch". Quote
SERG. B Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Ah. Tacksam för alla svar. Då var det som jag trodde då: Jag har rätt och dom eländiga icke-stridande elementen som kritiserat mig har fel! (Dom tycker nämligen att man är inhuman om man inte stannar upp ett anfall för att ge klapp på axeln åt av blågul beordrade "krigströtta", skadade fiender och annat löst folk.) Men nu har jag fått vatten på min kvarn! Intressant. Menar du att du har folk i ditt förband som tycker att man under anfallsstrid ska stanna upp för att ta hand om egna och skadade fiendesoldater? Jag skulle vilja se dem som stannar upp, tar eldställningar occh börjar ta ha hand om skadade mitt under ett anfall. Jag såg att du tillhör en markstridspluton inom marina HV. vad har ni för uppgifter? Har ni gamla amfare inom plutonen? Om det är ren anfallsstrid som ni har som uppgift så är det ju mycket märkligt att du har personer som inte har kunskap om vad som gäller under ett anfall. Quote
Bellum Posted January 24, 2004 Author Report Posted January 24, 2004 Vi inom markstridsplutonerna har uppgifter av ungefär samma karaktär som övriga hv fast i marin miljö: Tagande, säkrande, försvar och bevakning av objekt av skiftande karaktär och även i viss mån ytövervakning och dylikt. Vi har ett antal gamla amf:are av olika format och karaktär i leden. Ännu mer glädjande är att vi på sistonde börjat engagera yrkesofficerer från amf som instruktörer. Personligen tycker jag att förbandet håller hög kvalitet och ambitionsnivå, även om vi inte alltid är så populära inom övriga hv, något som däremot vägs upp av att vi har gott rykte inom övriga fm. Den delen av personalen jag syftade på i mitt tidigare inlägg är sådana som bär konstiga armbindlar med hårkors på eller folk som aldrig sett utsidan av en stab... Quote
SERG. B Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Vi inom markstridsplutonerna har uppgifter av ungefär samma karaktär som övriga hv fast i marin miljö: Tagande, säkrande, försvar och bevakning av objekt av skiftande karaktär och även i viss mån ytövervakning och dylikt. Vi har ett antal gamla amf:are av olika format och karaktär i leden. Ännu mer glädjande är att vi på sistonde börjat engagera yrkesofficerer från amf som instruktörer. Personligen tycker jag att förbandet håller hög kvalitet och ambitionsnivå, även om vi inte alltid är så populära inom övriga hv, något som däremot vägs upp av att vi har gott rykte inom övriga fm. Den delen av personalen jag syftade på i mitt tidigare inlägg är sådana som bär konstiga armbindlar med hårkors på eller folk som aldrig sett utsidan av en stab... Ok, är ni båtburna, 200-båt eller? Varför är ni inte populära inom övriga HV. Bara för att ni är inom marina HV eller? Hur kommer det sig att folk som inte har markstrid som uppgift eller ens har erfarenhet utav det säger till er hur ni ska agera i en vissa situation. Vad är hårkors? Quote
Bellum Posted January 24, 2004 Author Report Posted January 24, 2004 "Ok, är ni båtburna, 200-båt eller?" -Jo. Trevlig båt, men 90 vore bättre. Inte för att den är häftigare och bättre, och inte för att vi alltid behöver eldkraften, utan helt enkelt för att den tar oss från A till B både snabbare och med mindre risk för motorhaveri. "Varför är ni inte populära inom övriga HV. Bara för att ni är inom marina HV eller?" -Låt mig säga som såhär: Vissa sura gamla gubbar i hv tycker inte om folk som vill öva mycket och ofta, dom anser det vara suspekt och konstigt. Ibland ställer vi dessutom orimliga krav, som att b-stykor inte skall leka cowboys och indianer med oss utan agera på ett bra sätt, eller att dyrbar övningstid inte skall offras på korvgrillning. Konstigt nog så ses inte detta alltid med blida ögon. Jag antar att korvgrillningen är helig i vissas ögon... -Att vi är marina brukar folk bara tycka är spännande. "Hur kommer det sig att folk som inte har markstrid som uppgift eller ens har erfarenhet utav det säger till er hur ni ska agera i en vissa situation?" -Ålderns rätt. Experter i egenskap av innehavare av massa balla böcker och videofilmer. Inkvalande till skrattobjekt i tråden om falska jägarsoldater med mera. Frivillig organisationer drar ibland till sig underligt folk. -Fast just i detta fall rör det sig som sagt om sjukvårdare som vill ha respons på ett moment, vilket ju är logiskt. Synd att momentet kom olämpligt bara... "Vad är hårkors?" -Det är en egendomlig symbol som folk med självmordtsnkar bär i skogen. (För kännedom: Detta var så kallad humor!) Quote
SERG. B Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Ja 90:an är ju klart snabbare, jag skulle inte vilja sitt i en 200-båt särskillt inte om man vil koma därifrån snabbt. Det är ju förjävligt att det fortfarande finns kvar sådannt där folk och sådanna synsätt i organisationen men det lär väl dröjja innan de försvinner antar jag, starkt av er att ändå fortsätta med det ni håller på med trots hårt motstånd. Jag antar att det är svårt att säga emot om dessa herrar om man själv inte är expert på ett område. Hoppas du har lite mer att stå på nu. Kan ni inte få befälen från amf att klargöra vissa saker då? Man får ju klart lust att gå med i er pluton. Ok jo det är klart har man ett sjukvårdsmoment så kanske man gör på det viset men det är ju inget man gör i ett verkligt scenario. Quote
Bellum Posted January 24, 2004 Author Report Posted January 24, 2004 "Ja 90:an är ju klart snabbare, jag skulle inte vilja sitt i en 200-båt särskillt inte om man vil koma därifrån snabbt." -Och framförallt driftsäkrare! Jag vill inte stå i brohuvudet med fi framför och havet bakom när propelleraxeln på 200 båten går av igen! Iallafall inte i ett skarpt läge! "Det är ju förjävligt att det fortfarande finns kvar sådannt där folk och sådanna synsätt i organisationen men det lär väl dröjja innan de försvinner antar jag, starkt av er att ändå fortsätta med det ni håller på med trots hårt motstånd." -Barbapapporna kommer alltid att vara kvar eftersom dom håller varandra om ryggen hela tiden. Tyvärr har dom dessutom en tendens att hamna på ställen där dom utgör proppar i blodomloppet. "Jag antar att det är svårt att säga emot om dessa herrar om man själv inte är expert på ett område. Hoppas du har lite mer att stå på nu. Kan ni inte få befälen från amf att klargöra vissa saker då? Man får ju klart lust att gå med i er pluton." -Ja vad vet väl en furir! Men nu vet furiren mer! Om du är genuint intresserad och bor i sthlm området så skicka ett PM så skall vi nog kunna ordna nåt, vi behöver alltid nytt kött! Däremot skall du ha klart från början att likheterna vid amf skytte slutar vi båten. Vi är inget mer än ett vanligt hv förband fast i marin miljö och med höga ambitioner. (Och efter att ha läst din profil: Vi är inte IP.) Ok jo det är klart har man ett sjukvårdsmoment så kanske man gör på det viset men det är ju inget man gör i ett verkligt scenario. Quote
Sgt Papa Bear Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Varning OT! Prata inte illa om de gamla damerna (200-båtarna) Vattenjet är inte allena saliggörande. För att knäcka en axel får man ta i. Vill man skrota en impeller behövs "bara" lite småsten. Att en streta är snabbare är inget snack om, däremot lastar du dubbelt så mycket i en 200-båt. Dessutom går den bättre i sjön. 200-båtarna är på väg ut. Som det ser ut nu kommer vi att ha våra i max 2 år till. Om nu inte FB04 sätter stopp tidigare... Stretorna är, med andra ord, på väg in i org. Jag hoppas bara att de kommer ut på MS plutonerna först, men det får man väl se hur det går. Nåväl. Förändringar är väl inte alltid av ondo B) . Det skall bli kul att få in nytt båtfolk, med nytt kunnande och friska ideér. Skall bli intressant att se vad de gör med oss gamlingar, som (åtminståne vissa av oss) är kungar på att spaka ett stålstycke på 31 ton. I värsta fall får man väl pensionera sitt aktiva Hv liv och börja ägna sig åt Confederate navy's olika torpedbåtar. De går fortare än 90-båtarna, de har (ok, hade) ballare beväpning och framför allt. De låter mer. 114 tänstift per båt är coolt. Jag MTB. //Sgt Papa Bear, styrandes sin gamla dam in i solnedgången... Quote
Bellum Posted January 27, 2004 Author Report Posted January 27, 2004 Sgt Papa Bear: Illa om dom talade jag väl inte? Iallafall inte din och en till, dom fungerar ju jämt och under vilka omständigheter som helst. Tror du att man kanske kan klona dig (och en båtschef till) så att alla båtar får fungerande personal? Quote
Recommended Posts